;
coinex

گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

چند روز پیش شاهد رونمایی رسمی گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) بودیم. این پرچمدار کمپانی گوگل مجهز به امکانات رده بالایی است و قرار است با بزرگان رقابت کند.

همین دو سه روز پیش بود که گوگل طی رویدادی جذاب از گوشی پرچمدار خود تحت عنوان گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) رونمایی کرد و به شایعات پیرامون آن خاتمه داد. این اسمارت فون طراحی تازه و جدیدی دارد و ضمن برخورداری از تراشه اختصاصی گوگل از ویژگی‌های خوبی در نرم افزار بهره‌مند است.

کمپانی گوگل چندان در زمینه گوشی‌های هوشمند مطرح نیست و سال گذشته هم دیدیم که پرچمداری برای رقابت با سایر غول‌های فناوری در چنته نداشت. این در حالی است که سامسونگ و اپل و به تازگی شیائومی در نبردی سخت در تلاش‌اند تا گوی سبقت را از یکدیگر بربایند.

گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6)

از زمانی که پیرامون گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) شایعات زیادی مطرح شد با شما بودیم و لحظه به لحظه مشخصات فنی این پرچمدار جذاب را با شما سهیم شدیم. اکنون زمان آن رسیده است که به معرفی کامل و جامع این گوشی هوشمند بپردازیم و ببینیم که کمپانی نه چندان محبوب گوگل برای نسل جدید گوشی‌های خود چه کرده است؟!

مطابق اخباری که منتشر شده است و ادعاهایی که مطرح شده، گوگل پیکسل 6 قرار است که بهترین گوشی اندرویدی باشد که ساخته شده است. البته این را در نظر بگیرید که چنین ادعایی مختص گوگل است و نظر ما چیز دیگری است.

تاکنون تمام گوشی‌های اندرویدی از اندروید پیش‌فرض 11 بهره‌مند بودند و حالا گوگل پیکسل 6 و نسخه پرو آن، اولین اسمارت فونی است که با اندروید بای دیفالت 12 روانه بازار می‌شود. قیمت این محصول نیز در رقابت با پرچمداران دیگر مانند آیفون 13 و گلکسی اس 21 اولترا منطقی به نظر می‌رسد.

در کنار نسخه استاندارد این گوشی، شاهد رونمایی از عضو گران قیمت‌تر و البته بهتر گوگل پیکسل 6 هستیم که همان نسخه پرو است. در ادامه این نوشتار و به اقتضای مطلب، هر جا که نیاز باشد به بررسی مشخصات و تفاوت‌های مهم این دو عضو می‌پردازیم.

این گوشی هوشمند در بخش طراحی و تراشه اختصاصی‌اش غوغا به پا کرده است و گفته می‌شود که گوگل روی تراشه تنسور خود حساب زیادی باز کرده است. با این اوصاف نسخه جدید اندروید این اسمارت فون نیز نباید فراموش شود.

در ادامه این مقاله به بررسی و توضیح مشخصات فنی گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) و بررسی کامل ساختار و اجزای این گوشی پرچمدار می‌پردازیم و سعی خواهیم کرد در نوشتارهای بعدی به مقایسه این پرچمدار با سایر غول‌های دنیا بپردازیم. با تکراتو همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) ؛ قیمت و مشخصات فنی

طراحی و ساخت

گوگل پیکسل 6 (Google Pixle 6) ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی
قیمت گوگل پیکسل 6 / مشخصات Google Pixel 6

اگر نگاه دقیقی به گوشی بیندازیم با طراحی متفاوت این گوشی آشنا می‌شویم. گوگل برای پیکسل 6 از طراحی متفاوتی استفاده کرده است.  گر چه شاید شما از طراحی گوگل پیکسل 6 راضی نباشید اما این گوشی طراحی سلیقه‌ای دارد و ممکن است باب طبع خیلی‌های دیگر باشد.

در پنل پشتی این گوشی شاهد سه بخش با سه رنگ متفاوت هستیم. ماژول دوربین‌ها در پنل پشتی و در ردیف یک نوار مشکی برجسته تعبیه شده‌اند. جنس پنل پشتی و جلویی این گوشی از شیشه مقاوم گوریلا گلس است. با این تفاوت که جنس شیشه پنل جلویی گوریلا گلس ویکتوس و پنل پشتی گوریلا گلس 6 است.

در خصوص بدنه این گوشی باید بگوییم که در عضو استاندارد از آلومینیوم مات بهره گرفته شده است در صورتی که برای عضو پرواز استیل ضد زنگ براق استفاده شده است. ناگفته نماند که در رنگ بندی‌های این گوشی، رنگ‌های شاد برای نسخه استاندارد و رنگ‌های ساده و مینیمال برای پرو در نظر گرفته شده‌اند.

رنگ بندی این اسمارت فون مشکی، آبی روشن و گلبهی است. مشخصاً در خصوص رنگ مشکی احتمال برجای ماندن آثار لک و انگشت بیشتر است و چون جنس بده حالت مات گونه دارد به نسبت به سایر رقبا کمتر خواهد بود.

گوگل پیکسل 6 خوشبختانه از نسخه نهایی IP68 برخوردار است و با وجود آن می‌توانید مطمئن باشید که گوشی شما در برابر گرد و غبار و قطرات آب مقاوم است. حتی تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری دوام خواهد آورد.

در خصوص ابعاد این اسمارت فون باید بگوییم که گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) دارای 158.6 در 74.8 در 8.9 میلی‌متر است و البته که وزن آن کمی سنگین‌تر از رقبای خود است. (این گوشی وزنی 207 گرمی دارد.)

بیشتر بخوانید:

مقایسه وان پلاس 9 پرو با شیائومی می 11 اولترا

مقایسه شیائومی ردمی نوت 10 با گلکسی A71

نمایشگر

گوگل پیکسل 6 (Google Pixle 6)
مشخصات فنی گوگل پیکسل 6 / مشخصات فنی گوگل پیکسل 6

یکی از برزگترین تفاوت‌های گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) و عضو پرو آن با هم در صفحه نمایش آنها است. در حالی که هر دو گوشی از نمایشگری آمولد بهره می‌برند اما عضو استاندارد دارای نرخ نوسازی 90 هرتزی است و عضو پرو با پیشرفت خوبی همراه بوده و همراستا با سایر پرچمداران از نرخ تازه سازی 120 هرتزی بهره می‌برد.

از دیگر تفاوت‌های این دو گوشی با یکدیگر می‌توان به رزولوشن و همچنین ابعاد صفحه نمایش اشاره کرد. گوگل پیکسل 6 مجهز به نمایشگری 6.4 اینچی است و از کیفیت تصویر 1080 استفاده می‌کند در حالی که عضو پرو دارای ابعاد 6.7 اینچی است و کیفیت تصویر آن نیز 1440 است.

علاوه بر اینها عضو پرو مانند آیفون 13 پرو و پرو مکس از نرخ نوسازی 120 هرتزی به همراه فناوری پلی اکسید کریستال دما پایین یا LTPO بهره می‌برد. اکنون نمایشگر این گوشی از نرخ نوسازی 120 هرتزی به راحتی استفاده می‌برد بی آنکه فشاری روی باتری و سایر نقاط گوشی وارد شود.

در همین حین باید این را نیز بگوییم که نرخ نوسازی در نسخه پرو متغیر است و بسته به نوع محتوایی که در حال تماشای آن هستید، تغییر می‌کند. هر دو گوشی از قابلیت محبوب اچ دی آر پشتیبانی می‌نمایند. صفحه نمایش‌های هر دو گوشی از جنس خوب و با کیفیت گوریلا گلس ویکتوس بهره‌مند هستند.

دوربین سلفی گوگل پیکسل 6 در قالب پانچ هول در مرکز نمایشگر قرار گرفته است. نسبت به نمایشگر به بدنه حدود 83.4 است که این مقدار در سایر پرچمداران کمی بیشتر است. نسبت تصویر نیز 20:9 است و میزان تراکم پیکسلی در هر اینچ 411 است. (در مقایسه با گلکسی اس 21 اولترا بسیار پایین است.)

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی می 1 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G) ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

دوربین

گوگل پیکسل 6 (Google Pixle 6)
مشخصات Google Pixel 6 / مشخصات Google Pixel 6

در قسمت دوربین ظاهرا با ماژول‌های قدرتمندی رو به روییم. گوگل همواره در تلاش بوده تا دوربین‌های اسمارت فون‌هایش جزو بهترین‌های بازار باشد. در سال‌های گذشته با سخت‌افزار ثابت و بدون تغییری در مجموعه دوربین این گوشی رو به رو بوده‌ایم اما پس از گذشت 4 سال اکنون گوگل تصمیم به خانه تکانی گسترده‌ای گرفته.

سنسور اصلی یا عریض گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) و عضو پرو آن 50 مگاپیکسل است که تصاویری 12.5 مگاپیکسلی نیز ثبت می‌کند. سنسور به کار رفته در این دوربین حتی از حسگرهای به کار رفته در سری آیفون 13 بزرگ‌تر است.

گشودگی دیافراگم این سنسور 50 مگاپیکسلی 1.85 است و طبق ادعای گوگل، سنسور جدید آنها نسبت به گوگل پیکسل 5 حدود 150 برابر نور بیشتری جذب می‌کند. علاوه بر سنسور واید شاهد حضور یک حسگر فوق عریض 12 مگاپیکسلی هستیم که نسبت کانونی آن 2.2 است.

متاسفانه نسخه استاندارد گوشی از دوربین تله فوتو بهره‌مند نیست ولی نسخه پرو دوربین تله فوتو دارد. این دوربین پریسکوپی 48 مگاپیکسلی است و به لحاظ بزرگنمایی به پرچمدار سامسونگ نمی‌رسد اما از آیفون 13 عملکرد بهتری دارد.

در قسمت دوربین‌های سلفی نیز شاهد تفاوت بین نسخه استاندارد و پرو هستیم. سلفی گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) حدود 8 مگاپیکسل است در حالی که عضو پرو از دوربینی 11.1 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. گوگل مدعی است که عملکرد دوربین‌ها با کمک تراشه قدرتمند تنسور بسیار با کیفیت شده است.

یکی از قابلیت‌های جذاب این گوشی در بخش دوربین، ویژگی پاک کن جادویی است. این قابلیتی جادویی بدین صورت عمل می‌کند که به هنگام ثبت تصویر، اشیاء اضافی را حذف می‌نماید. یکی دیگر از قابلیت‌های دوربین این اسمارت فون موشن بلور است که عکاسی با نوردهی بالا را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

یکی از بهترین قابلیت‌های ثبت عکاسی این دوربین، حذف تاری چهره‌هایی است که به هنگام عکاسی در حال حرکت‌اند. نحوه کار این قابلیت جذاب بدین صورت است که وقتی در حال حرکت عکس می‌گیرید، یک تصویر با سرعت شاتر فوق العاده بالا تصویری ذخیره می‌کند که در صورت تاری تصویر اصلی جایگزین نماید.

گوگل پیکسل 6 قادر است تا ویدئوهایی با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. قابلیت اچ دی آر نیز به فیلم برداری افزوده شده و می‌توانید از آن بهره ببرید.

از یاد نبریم که دوربین عریض این گوشی مجهز به فوکوس چندمحوره خودکار با تشخیص فاز و فوکوس خودکار لیزری است. همچنین از لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز بهره‌مند است. فیلم برداری سلفی نیز رزولوشن 1080 را با نرخ 30 فریم بر ثانیه ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه هوآوی پی 50 با شیائومی می 11 اولترا

مقایسه هوآوی پی 50 با گلکسی اس 21 اولترا

گوگل پیکسل 6 (Google Pixle 6)
مشخصات فنی گوگل پیکسل 6 / مشخصات فنی گوگل پیکسل 6

سخت افزار

گوگل پس از کشکمکش‌های فراوان بالاخره با تراشه‌های کوالکام خداحافظی کرد و به سمت معماری تازه و جدید خود یعنی تراشه‌های تنسور رفته است. این تراشه‌ها مختص شرکت گوگل است و بر پایه ARM ساخته شده.

گوگل مدعی است که تراشه جدیدش در تراز اسنپدراگون 888 ظاهر می‌شود و چه بسا از آن هم بالاتر رود. همچنین گوگل اعلام کرده است که نسبت به سری قبلی این گوشی شاهد پیشرفت 80 درصدی در پردازش هستیم و در قسمت گرافیکی نیز 3.7 برابر قدرت را نظاره می‌کنیم.

از جمله مهمترین مزایای تراشه تنسور گوگل واحد پردازش یا همان TUP و هوش مصنوعی است. یک تراشه مجزا نیز در این چیپست تعبیه شده است که وظیفه حفظ امنیت داده را بر عهده دارد. لیتوگرافی این تراشه 5 نانومتری است و دارای 8 هسته قدرتمند است.

تراشه تنسور مجهز به دو هسته 2.80 گیگاهرتزی بر مبنای کورتکس X1 است. همچنین دو هسته دیگر نیز با بیشینه فرکانس 2.25 گیگاهرتز و چهار هسته 1.80 گیگاهرتزی است. ماژول گرافیکی این تراشه نیز مالی جی 78 ام پی 20 است.

نسخه استاندارد این گوشی دارای 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم است و نیز 128 یا 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی به همراه دارد. البته نسخه پرو این اسمارت فون از حداکثر حافظه رم 12 گیگابایتی و حداکثر فضای ذخیره سازی 512 گیگابایتی بهره‌مند است. اندروید پیش فرض نیز همان‌طور که گفتیم، 12 خواهد بود.

باتری

گوگل پیکسل 6 (Google Pixle 6)
قیمت گوگل پیکسل 6 / قیمت گوگل پیکسل 6

باتری گوگل پیکسل 6 به خاطر کوچک‌تر بودن 4614 میلی‌آمپر است اما نسخه پرو به خاطر ابعاد بزرگ‌تر آن 5000 میلی‌آمپر است. این گوشی از فست شارژ 30 واتی بهره می‌برد که می‌تواند در 30 دقیقه حدود 50 درصد گوشی را شارژ نماید.

همچنین گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) از شارژر وایرلس 21 واتی استفاده می‌کند و مجهز به قابلیت شارژ معکوس هم است. با همه این اوصاف از یو اس بی پاور دلیوری نیز برخوردار است. متاسفانه شارژ این گوشی درون جعبه نیست و کاربران باید برای شارژ گوی خود آن را به صورت مجزا تهیه نمایند.

قیمت این محصول در حالت پایه 599 دلار است که نسبت به پیکسل 5 ارزان‌تر است. نسخه 256 گیگابایتی این اسمارت فون نیز با افزایش صد دلاری رو به روست. قیمت پیکسل 6 پرو نیز 899 دلار است و از این لحاظ گران‌تر از نسخه استاندارد آن است. همچنین مدل 256 گیگابایتی آن 999 دلار و نسخه 512 گیگابایتی 1099 دلار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

گلکسی زد فلیپ 3 (Galaxy Z Flip 3) ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

هوآوی نوا 9 (Huawei Nova 9) ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

جمع بندی

گوگل پیکسل 6 (Google Pixle 6)
مشخصات Google Pixel 6 / مشخصات Google Pixel 6

در پایان باید گفت که گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) گوشی خوبی است و از امکانات و مشخصات فنی رضایت بخشی برخوردار است. گوگل بالاخره از پرچمداری رونمایی نموده که در معنای واقعی کلمه در قامت یک پرچمدار است. این اسمارت فون به راحتی می‌تواند در برخی از قسمت‌ها از غول‌های دنیای فناوری پیشی بگیرد.

یکی از مشکلات اصلی این گوشی به نظر ما این است که تفاوت نسخه استاندارد و پرو زیاد است. گوگل دو گوشی رونمایی نموده که در برخی از قسمت‌ها مانند دوربین و باتری و نیز صفحه نمایش تفاوت‌های بسیاری دارد. تفاوت قیمتی این دو نسخه نیز بالاست و گوبیا گوگل قصد داشته دو گوشی متفاوت از هم رونمایی کند.

در هر حال گوگل پیکسل 6 دستگاه قدرتمندی است که می‌تواند حداقل روی کاغذ از بسیاری گوشی‌های پرچمدار بهتر عمل کند و باید منتظر تست‌ها و آزمایشات سایت‌های معتبر این حوزه مانند دگزومارک باشیم.

از جمله نقاط قوت این گوشی می‌توان به دوربین، سخت‌افزار اختصاصی و نرم‌افزار آن اشاره کرد. اندروید 12 مطمئنا رابط کاربری روان و با کیفیتی خواهد داشت و رضایت کاربران را جلب خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص گوگل پیکسل 6 (Google Pixel 6) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    رنج قیمتش توی ایران چقدر میشه؟

    پاسخ