;
coinex

طرح صیانت جدید در راه است

خبرها و شایعات مبنی بر آن است که طرح صیانت جدید در راه است. با ما در تکراتو همراه باشید تا صحت این موضوع را بسنجیم و درمورد فاز دوم این طرح توضیحاتی را به شما شرح دهیم.

نسخه جدید یا دوم طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی با نام پیش نویس طرح قانون «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» تدوین شد.

بررسی طرح صیانت از کاربران در کمیسیون مشترک برای این طرح و براساس قانون اصل ۸۵ (که به مجلس اجازه اجرای طرح را قبل از تبدیل به قانون به صورت آزمایشی می‌دهد) در نزدیک به ۵ ماه گذشته جنجال‌های زیادی به پا کرده است.

تاکنون مخالفت و انتقاد‌های زیادی نسبت به این طرح؛ که به باور کسب‌وکارها و کاربران باعث افزایش فیتلرینگ و محدودیت استفاده اینترنت می‌شود و در یک کلام از بین بردن آزادی دسترسی به اطلاعات را با خود به همراه می‌آورد، مطرح شده است. از برگزاری کارزار امضاء مخالفت با این طرح تا ارسال نامه به ریاست‌ جمهوری و رئیس مجلس از جمله اصلی‌ترین‌ کارهایی بوده که استارتاپ‌ها و کاربران در مخالفت با این طرح انجام داده‌اند.

با تمام این مخالفت‌ها اما کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی از ۱۴ شهریور با انتخاب اعضای این کمیسیون شروع شد. تا به حال هشت جلسه از این کمیسیون که قرار بود پشت درهای بسته و بدون حضور دوربین‌ها و خبرنگاران برگزار شود، به خاطر انتقاد‌های بسیار کاربران و کسب‌وکارها به صورت آنلاین در اینستاگرام مجلس و برخی کانال‌های تلویزیونی پخش شده است. حتی در این کمیسیون نمایندگان بخش خصوصی و برخی دستگاه‌ها مانند نماینده وزارت ارتباطات، نماینده بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و مرکز ملی فضای مجازی و.. هم حضور داشته‌اند.

طرح صیانت جدید در راه است

با اینکه این طرح از شهریور ماه تاکنون هر هفته برگزار شده؛ اما حالا اخباری به گوش می‌رسد که مجلس پیش‌نویس طرح جدیدتری از طرح صیانت با نام «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» تهیه کرده تا در صورت رای نیاوردن طرح فعلی که در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود، جایگزین آن شود.

براساس آخرین اخبار به دست آمده، در ۱۸ مهر ۱۴۰۰ اعضای کمیسیون بررسی طرح صیانت مشخص شد. جلسه سوم این کمیسیون نیز ۹ آبان در فضای مجازی برگزار شد. اما جدیدترین خبر درباره طرح صیانت این است که در هفته آینده طرح صیانت در کمیسیون بررسی می‌شود.

لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی گفت: این کمیسیون فعلا در حال کار بر روی آیین‌نامه داخلی خود است. اما در هفته آینده طرح صیانت وارد دستور کار کمیسیون خواهد شد.

وی درباره زمان دقیق اجرای طرح صیانت می‌گوید: زمان اجرای این طرح را نمی‌شود پیش‌بینی کرد، چرا که نمایندگان و کارشناسان زیادی در حال بررسی و بحث در این‌باره هستند.

فیلترینگ به کجا رسید؟

از ابتدای مطرح شدن این طرح بسیاری از نمایندگان مجلس اظهار کردند که این طرح به دنبال محدود کردن اینترنت بین‌المللی نیست و در حقیقت ایجاد بستری برای حمایت از محتوا و پیام‌رسان‌های داخلی و حمایت از کسب‌وکارهای ایرانی فعال در فناوری ارتباطات است.

اما طبق این طرح شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی باید مطابق قوانین ایران عمل کنند، در غیر این صورت از دسترس خواهند شد.

مساله پذیرش قوانین کشور از سوی شرکت‌های خارجی در حالی مطرح شده است که تاسیس نمایندگی از سوی شرکت‌های دیجیتال و فناوری دنیا با وجود تحریم‌های موجود امکان‌پذیر نیست یا زمان‌بر است.

 

بیشتر بخوانید:

 

نظر شما در رابطه با نوشتار طرح صیانت جدید در راه است چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌های تکراتو با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    گامی دیگر جهت اهداف بلند مدت برای عقب عقب رفتن

    پاسخ