;
coinex

افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401

طی ماه‌های گذشته یکی از خبرهای دردسر ساز که جنجال بسیاری به پا کرد، افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401 بود. امروز در این نوشتار قرار است به بررسی حکایت‌های حاکی از این خبر بپردازیم، با ما همراه باشید.

هرساله طبق افزایش تورم و افزایش نقدینگی در کشور به طبع آن دولت و مجلس به دنبال افزایش حقوق کارکنان دولت هستند. اولین ماه و آخرین ماه‌های سال برای کارمندان دولت بسیار حائز اهمیت است، چرا که در روند اعمال حقوق آن‌ها افزایش‌هایی اعمال می‌شود.

افزایش حقوق هر کارمند در دولت طبق عضویت‌ آن‌ها در ارگان‌های رسمی اعمال نمی‌شود، بلکه طبق مدرک و پایه حقوق و حتی دارا بودن امتیازات خاصی اجرا و اعمال می‌شود.

بحث بر سر تصویب‌ قانون افزایش حقوق معمولا در اسفندماه هر سال صورت می‌گیرد و کارکنان با آمدن سال جدید افزایش حقوق خود را مشاهده می‌کنند. در این نوشتار به افزایش حقوق کارمندان دولت 1401 خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401

افزایش حقوق یک قانون سراسری برای همه نهادها و شرکت‌ها است و به صورت ابلاغیه‌ای رسمی به همه کسب و کارها اعلام می‌شود. در نتیجه همه سازمان‌ها ناچار به انجام آن هستند و موظفند همه رده‌های شاغل در سازمان را مشمول این بند بدانند.

کارمندان دولتی و خصوصی، کارگران، بازنشستگان دولتی و به طور کلی همه افرادی که در یک سازمان فعالیت می‌کنند و دارای بیمه تامین اجتماعی هستند، در ماه‌های ابتدایی سال شامل قانون افزایش می‌شوند.

در سال‌های گذشته، افزایش حقوق کارمندان به‌صورت کلی و سراسری بوده است و دولت و مجلس با توجه به نرخ تورم سالیانه و عوامل دیگر، درصدی را به‌عنوان میزان افزایش حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعلام می‌کردند.

این روش همیشه با خود انتقادهای بسیاری را همراه داشت. منتقدین معتقد بودند، که این نوع افزایش حقوق کارمندان به نفع کسانی است، که حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و کسانی که حقوق پایین‌تری دارند، میزان افزایش حقوقشان طبیعتاً کمتر از کسانی خواهد بود که حقوقشان بالاتر است. این موضوع به‌مرور باعث افزایش شکاف اقتصادی بین کارمندان دولتی و غیردولتی شده است.

افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401
افزایش حقوق کارمندان دولت 1401

بر اساس خبرها و لایحه بودجه 1401، افرادی که دریافتی آن‌ها در سال 1401 مبلغ 5 میلیون تومان یا کمتر باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند. سقف معافیت مالیاتی در سال 1401 مبلغ 60 میلیون تومان تعیین شده است.

به این ترتیب، نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و همچنین سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال از مبلغ 60 میلیون تا 240 میلیون تومان متغیر است. در خصوصو این موضوع رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت:

حداقل حقوق شاغلان در سال آینده 60 درصد افزایش می‌یابد. بر همین اساس افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401 و حداقل حقوق شاغلان و کارکنان در سال آینده پنج میلیون و 500 هزار تومان و حداقل حقوق بازنشستگان نیز پنج میلیون تومان خواهد بود.

این در حالی است که گفته‌ها حاکی از آن که افزایش حقوق کارمندان دولت 1401 برای میانگین 10 تا 30 درصد برای حداقل حقوق بگیران است و برای حقوق‌های بالاتر کمتر و یا حتی صفر خواهد بود. سقف حقوق کارکنان دولت 37 میلیون تومان است؛ هرچه قدر دستمزدی به سقف حقوق نزدیک‌تر باشد میزان افزایش آن، به صفر نزدیک‌تر خواهد شد.

این خبرهای خوش برای کارمندانی که پایه حقوق آنان کم است بسیار خوب است، اما باید توجه کرد که کارکنانی که پایه حقوق پایینی دارند حتی با افزایش نزدیک 30 درصدی هم نمی‌توانند در برابر فشارهای اقتصادی و تورم‌هایی که هر ساله زیادتر می‌شوند کفاف دهد و افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401 باید کمی بیشتر باشد. نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:

اگر فردی بالاتر از سقف تعیین شده (37 میلیون تومان) حقوق بگیرد، ممکن است میزان افزایش حقوق منفی نیز باشد و حتی فرد حقوق کمتری دریافت خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد:

البته ممکن است درصد افزایش حقوق و پلکان‌ها تغییراتی داشته باشد، که در حال حاضر این موضوع در حد لایحه است.

قانون افزایش حقوق کارکنان دولت در سال هزار و سیصد و بیست شمسی در آبان ماه توسط نمایندگان مجلس به تصویب درآمد، از آن پس هرساله یکی از لایحه‌های بودجه اختصاص دادن بخشی از بودجه کشور به افزایش درآمد کارکنان دولت چه لشکری و کشوری است.

در حیطه افزایش حقوق باید خاطرنشان کرد که بازنشستگان دولتی از این قانون مستثنی هستند و شامل حال آنان نمی‌شود. در این بین کارکنانی که فوق‌العاده حق شرایط بدی آب‌هوا و هزینه سفر و حق‌الکفاله می‌گیرند، نیز شامل افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401 می‌شوند و این مبالغ علاوه بر هزینه حقوق آنان است.

بیشتر بخوانید:

سال 1401 چه حیوانی است

ساعت و لحظه سال تحویل 1401 

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت سال 1401

افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401
افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 1401

هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و ادارات استخدامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری قانون بودجه سال 1400 کل کشور تصویب کرد، که در این بین علاوه بر شاغلین دستگاه‌های دولتی، هیئت علمی دانشگاه‌های کشور نیز در حیطه مشمولین قانون افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401 قرار می‌گیرند.

حاجی بابایی گفته است که افزایش حقوق کارمندان باید همسو و متناسب با تورم و لایحه‌های مصوبه در مجلس باشد. این درحالی است که رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که باید افزایش حقوق کارمندان دولت متناسب با تورم باشد، گفته است:

نظر دولت افزایش 10 درصدی و پلکانی حقوق کارمندان در سال آینده است، که ممکن است در زمان بررسی بودجه 1401 در مجلس تایید شده یا این که بر اساس شرایط تغییر کند.

گفته می‌شود، در سال 1401 صدور هرگونه مجوز جدید برای افزایش حقوق و مزایای مستمر و فوق‌العاده‌ها و نظایر آن توسط مراجع ذی‌ربط از جمله شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هیئت‌های امنا، مجامع عمومی شرکت‌ها و مؤسسات به‌استناد اختیارات مندرجه در قانون تجارت، شورای حقوق و دستمزد موضوع ماده 74 قانون مدیریت خدمات کشوری و هیئت وزیران تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار، خارج از افزایش‌های فوق‌الذکر ممنوع است.

در سال 1401 در کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی به‌استثنای مشمولان قانون کار جمهوری اسلامی ایران، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق‌بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرائی و مستمری‌ها و سایر حمایت‌های متناسب با آن‌ها، به‌میزان ده درصد افزایش خواهد یافت که جزء افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401 است.

افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401
میزان افزایش حقوق کارمندان دولت سال 1401 / جدول افزایش حقوق کارکنان دولت 1401

دراین بین حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرائی و دانشگاه‌های فرهنگیان که مجوز آن‌ها از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و یا سایر مراجع قانونی صادر شده و اعضای هیئت علمی آن‌ها از طریق مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌کار گرفته شده‌اند، با حقوق تمامی اعضای هیئت علمی  دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، از محل معنبره در همان دستگاه سازمان همسان‌سازیو شامل افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401 می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید، با تصویب مجلس و دولت، حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها در سال 1400 با افزایش 25 درصدی همراه شد و به این ترتیب حداقل مبلغ آن به 3 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

این در حالی است که این افزایش در سال 99 برابر با 15 درصد بود و طی مصوبه مجلس حداقل پرداختی به کارکنان و بازنشستگان 2 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شد.

گفته حاکی از این است که امسال باید افزایش نسبی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم البته این نکته که تورم امسال نیز نرخ بسیاری داشته نباید فراموش شود.

بیشتر بخوانید:

عیدی 1401 کارمندان، کارگران و بازنشستگان

دانلود تقویم 1401

حداقل حقوق کارمندان در سال 1401

به این ترتیب، حداقل و پایه حقوق و دستمزد سال 1401 برای کارمندان و کارگران با 29 درصد رشد از 3 میلیون و پانصد هزار تومان به 4 میلیون و پانصد هزار تومان افزایش می‌یابد، که طبق قانون افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401 است.

اما با توجه به این که این رقم هنوز به تصویب توسط مجلس و نمایندگان آن نرسیده است، صحبت‌ها و شکایت‌های بسیاری نسبت به رقم آن مطرح شده و این موضوع در مجلس نیز بسیار مورد بحث است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 با اشاره به این‌که، در سال آینده حدود 13 هزار و 300 میلیارد تومان برای رتبه بنده معلمان نیز اختصاص داده شده است، گفت: در سال آینده هیچ معلمی پایه حقوقی کمتر از پنج میلیون تومان حقوق دریافت نخواهد کرد.

البته پرداخت‌های افزایشی بازنشستگان و کارگران ممکن است کمی متفاوت با سایر مشاغل دولتی اعمال شود. اما به صورت کلی تغییر چندانی در افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401 برای بازنشستگان اتفاق نمی‌افتد.

افزیش حقوق درصد مشخصی برای همه سال‌ها ندارد. در حقیقت طبق مذاکراتی که توسط قانون‌گذاران دولت در مجلس صورت می‌گیرد، افزایش حقوق به عوامل مختلفی در سال وابسته است.

برای مثال ماده 41 قانون کار بیان می‌کند، که افزایش حقوق باید بر مبنای سبد معیشتی خانوار و با بررسی میزان تورم، خرید و فروش و پویایی بازار کشور تعیین شود. به همین دلیل عدد در نظر گرفته شده برای افزایش دستمزد، در هر سال باید با بررسی این عوامل صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:

تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش

رکورد لایو اینستاگرام

افزایش حقوق کارمندان لشکری

حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر شاغلین  ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون و سایر مشمولین ماده مذکور به استثنای مشمولین قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و حداقل حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در سال 1400 به میزان بیست و دو میلیون و چهارصد و شصت و هشت هزار ریال و حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال 1400 به میزان دوازده میلیون و یکصد و چهل و شش هزار و نهصد ریال تعیین می‌شود.

در این بین و طبق لایحه مصوبه کرکنان بخش لشکری که شامل تمامی ارگان‌ها و نیروهای مسلح کشور است از این بند قانون افزایش حقوق کارمندان لشکری نیز می‌شوند.در تصویر زیر جدول افزایش حقوق کارکنان دولت 1401 را برای شما عزیزان قرار داده‌ایم.

افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401
افزایش حقوق کارمندان لشکری / جدول افزایش حقوق کارکنان دولت 1401

برای مثال در سال 1399 با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، عدد افزایش حقوق کارمندان بر اساس اعلام وزارت کار، معادل 15 درصد بود. باتوجه به تورم افزایش یافته امسال میزان افزایش حقوق کارمندان دولت سال 1401 درصدی نزدیک 30 درصد حداقل حقوق افزایش خواهیم داشت.

شرکت‌ها می‌توانند با کمک حسابداران ماهر و یا نرم‌افزار های دقیق حسابداری معتبر، عدد دقیق را برای دستمزد هر فرد محاسبه کنند تا  اشتباه کمتری حاصل شود و به علاوه جمع نهایی هزینه‌های شرکت نیز به دقت برآورده می‌شود.

این میزان پایه حقوق که در این مقاله اعلام کردیم هنوز به تصویب مجلس و شورای عالی کار نرسیده است. نظر شما در رابطه با میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 1401 که اعلام شده چیست؟

آیا با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش رو به رشد تورم در کشور، با افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401، کارکنان می‌توانند زندگی روزمره خود را بگذرانند؟

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    با سلام چرا با احساسات مردم بازی میکنید معلوم چه نموداری کشیده اید ،من بازنشسته کشوری که حقوقم هشت میلیون هست ،حداقل چهار میلیون باید اضافه کنید بخدا اگر خجالت نکشم گدایی میکنم من دستم را اول به خدا بعد به رهبر عزیز بلند میکنم که به داد این بازنشستگان و کارمندان دولتی برسید که دستمان به هیچ جا وهیچ چیز نمی‌رسد

    پاسخ

    بازمشسته کشوری راه آهن. اسلامی حقوق ۵/۵میلیون فکرش هم روانه تیمارستان میکنه

    پاسخ