;
coinex

پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401

هر ساله طبق روند افزایشی دلار قیمت گوشی نیز افزایش پیدا می‌کند. امروز قرار است، به بررسی و پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401 بپردازیم، با ما همراه باشید.

قیمت موبایل در بازار ایران به عوامل بسیاری وابسته است، عواملی چون تحریم‌ها، نرخ دلار و ارز و سطح نقدینگی جامعه. اما در ایران بیشترین عامل تاثیر گذار بر روی قیمت موبایل نرخ دلار است.

قیمت موبایل در سال 1401 بستگی به نرخ دلار دارد، درصورتی که مذاکرات به نتیجه برسد و قیمت دلار روندی کاهشی پیدا کند، قیمت موبایل نیز به طبع آن کاهش پیدا می‌کند.

با همه گیری ویروس کرونا، استفاده از گوشی تلفن همراه بیشتر قبل احساس می‌شود. خانوارها اکثرا به دنبال تلفن همراه‌هایی هستند که قیمت پایین‌تری دارد و برای آن‌ها به صرفه‌تر است.

پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401

مردم در این روزها در انتظار اخبار مربوط به نتیجه مذاکرات و کاهش احتمالی قیمت دلار و معرفی گوشی‌های تازه در سال 1401 و همچنین پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401 و کاهش قیمت موبایل در سال 1401 هستند.

روند کاهش تقاضا در بازار موبایل تا اواسط بهمن ماه سال 1400 ادامه داشته اما هم‌ زمان با نزدیکی به روزهای پایانی سال انتظار می‌رود که با افزایش تقاضا در بازار روبه‌رو باشیم.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی درباره وضعیت بازار موبایل گفت:

وضعیت موبایل و قیمت آن در کشور قابل پیش‌بینی نیست و مردم اگر نیازی در این زمینه دارند بهتر است خرید کنند، در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد و همه برندها با قیمت مناسب در دسترس هستند.

قیمت موبایل در سال آینده بستگی به  نرخ دلار دارد، درصورتی که مذاکرات وین به نتیجه برسد و قیمت دلار روندی کاهشی پیدا کند، قیمت موبایل نیز به تبع کاهش پیدا می‌کند.

تخصیص ارز به واردکنندگان گوشی، مربوط به سال پیش می‌شود و اکنون نیز واردکنندگان موبایل در کشور باز هم برای واردات کالا با مشکل مواجه‌اند.

بازار موبایل ماهانه نیازمند یک میلیون دستگاه گوشی است و متاسفانه بیش از 2 میلیون کسری در بازار گوشی ایران دیده می‌شود. کمبود گوشی موبایل باعث افزایش قیمت‌ها و کمبود تقاضا بین مردم و اقشار مختلف می‌شود.

با توجه به شرایطی که در جامعه به وجود آمده است، تلفن همراه یکی از کالاهای اساسی در سبد کالای مردم است. دانش آموزان و دانشجویان برای تحصیل و همچنین بسیاری از کارمندان برای انجام فعالیت‌های روزانه خود به طور مداوم نیازمند استفاده از تلفن همراه هستند.

پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401
بهترین قیمت گوشی موبایل فروردین 1401

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت طلا در سال 2022 و 1401 

تعطیلی های سال 1401

واردات گوشی موبایل

از ابتدای سال 1400 میزان 13 میلیون تلفن همراه وارد کشور شده است. طبق اعداد و ارقام گفته شده از سمت دولت در ماه‌های آبان و آذر با کاهش تقاضا و خرید موبایل از طرف مردم روبه‌رو بوده‌ایم. عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در حیطه واردات موبایل و پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401 گفته است:

تعداد موبایل‌های کمتر از 150 دلار که در 12 ماه گذشته وارد کشور شده، 7 میلیون و 282 هزار دستگاه بوده است. این آمار موبایل، برای دستگاه‌هایی مثل تبلت، ساعت هوشمند و سایر ابزارهای پوشیدنی سیم‌کارت‌خور را نیز شامل می‌شود.

حدود یک میلیون و 474 هزار دستگاه تلفن‌ همراه میان‌رده در محدوده قیمتی 300 تا 600 دلار وارد کشور شده است. همچنین موبایل‌های پرچم‌دار با قیمت بیش از 600 دلار عمدتا جزء محصولات آیفون هستند.

حدود یک میلیون 74 هزار دستگاه در 12 ماه گذشته وارد کشور شده است. در همین بازه زمانی حدود 9 میلیون و 350 هزار دستگاه گوشی توسط برند سامسونگ، 2 میلیون و 440 هزار دستگاه گوشی با برند نوکیا، 5 میلون و 660 هزار دستگاه گوشی با برند شیائومی و یک میلیون و 272 هزار دستگاه گوشی با برند هوآوی و 10 هزار دستگاه گوشی اپل وارد کشور شده است.

قیمت گوشی‌های موبایل ارتباط مستقیمی با نرخ ارز در کشور دارد، چرا که این کالای وارداتی با هر گونه نوسان قیمتی دستخوش تغییر ارزشی به لحاط قیمت می‌شود و پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401 را سخت‌تر می‌کند.

با شرایط فعلی که قیمت گوشی در حال ارزان شدن است، بیشتر مشتریان این کالای ارتباطی خرید خود را به زمان دیگر موکول می‌کنند و منتظر ارزان شدن بیشتر قیمت گوشی موبایل هستند.

حال باید منتظر باشیم و تاثیر کاهش نرخ ارز را در بازار موبایل ببینیم. قیمت گوشی موبایل وارد شده بر مبنای ارز جدید محاسبه و قیمت‌گذاری خواهد شد و میزان واردات گوشی موبایل بر این مسئله تاثیر گذار خواهد بود.

پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401
بهترین گوشی های 1401

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401

استخدامی های 1401

افزایش قیمت موبایل در سال 1401

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران در رابطه با پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401 گفت:

از آن جایی که در بازار کمبودی وجود ندارد، یکی از عوامل مهم و موثر در بازار موبایل نرخ ارز است. موبایل کالایی وارداتی است و نوسان قیمت دلار در بازار داخلی طبیعتا در نوسان قیمت موبایل اثرگذار است.

اعمال محدودیت بر گوشی‌های بیش از 600 دلار مربوط به سیاست‌های تجارت دولتی می‌شود و به دلیل این که تعادل نرخ ارز در کشور داشته باشیم، واردات خودروهای لوکس و گوشی‌های همراه بالای 600 دلار به خاطر خروج ارز در سال آینده پیش‌بینی نشده است.

باید گفت که پیش از این انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده بودند که گوشی‌های با قیمت بیش از 600 دلار حدود 5 درصد از واردات این محصول دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند.

پیش از این شاهد دریافت عوارض 12 درصدی برای گوشی‌های بالای 600 دلار بودیم و اکنون به نظر می‌رسد، این تعرفه از بودجه 1401 حذف شده است.

افزایش تقاضا به رشد و افزایش قیمت گوشی منجر می‌شود به‌ نحوی که قیمت گوشی‌های محدوده 10 تا 15 میلیون تومانی سامسونگ و اپل از یک تا سه میلیون تومان گران‌تر شده است.

طی روزهای اخیر قیمت گوشی‌های آیفون 8 پلاس و آیفون‌ ایکس با رشد یک تا دو میلیون تومانی به 11 و 13 میلیون تومان رسید و قیمت برخی گوشی‌های سامسونگ مانند مدل گلکسی S20 و گلکسی S21FE سامسونگ به‌ ترتیب به 12 میلیون و 900 و 17 میلیون و 200 هزار تومان رسید.

این افزایش قیمت در گوشی‌هایی که با تقاضای بیشتری برای خرید مواجه شده است، بیشتر از سایر گوشی‌های گران در رده قیمتی بالا و پایین بوده است.

با وجود این افزایش قیمت و رشد آن در بازار زمینه افزایش نسبی قیمت سایر گوشی‌های لوکس و گران‌ قیمت بازار را نیز فراهم کرده است. علاوه بر آن قیمت انواع لپ‌تاپ و لوازم جانبی موبایل و کالاهای الکترونیکی نیز در مدار افزایش قیمت قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401

مبلغ یارانه 1401

بهترین گوشی بازار برای خرید

پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401
کاهش قیمت موبایل در سال 1401

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در حیطه بهترین گوشی بازار برای خرید و بهترین گوشی های 1401 و همچنین کاهش قیمت موبایل در سال 1401 گفت:

سامسونگ با 48 درصد بیشترین سهم را از بازار موبایل ایران دارد. در رتبه‌های بعدی شیائومی، نوکیا، اپل و هواوی قرار دارند که به ترتیب 29، 12، 5 و 2 درصد سهم بازار موبایل را در دست دارند.

گوشی‌های نوکیا عمدتا گوشی‌های ساده هستند، پرمصرف‌ترین مدل سامسونگ گلکسی a12 است، همچنین پر مصرف‌ترین گوشی برند شیائومی پوکو X3 پرو بوده است.

نوکیا مدل 105 نیز گوشی جذابی برای علاقمندان به گوشی‌های ساده است. در میان گوشی‌های برند اپل، آیفون 13 پرو مکس مورد اقبال طرفداران بوده.

در میان گوشی‌هایی که برند ایرانی دارند، باید به جی پلاس اشاره کنیم که در زمان کوتاهی علاقمندان زیادی را پیدا کرده است. گوشی p10 این برند پرفروش‌ترین مدل این برند است.

در دو سال اخیر علاقه مصرف‌کنندگان به گوشی‌های شیائومی به‌ دلیل فناوری خوب و قیمت مناسب، بالا بوده است که سال آینده نیز می‌تواند به عنوان بهترین گوشی های 1401 شناخته شود اما مشکل اصلی ناشی از ممنوعیت تغییر الگوی مصرف است که خریداران مجبور شدند برای خرید همین مدل گوشی‌ها، از سایر برندها، قیمت بالاتری را پرداخت کنند.

باید توجه کرد که ایجاد محدودیت‌ها و تعرفه واردات نباید به گونه‌ای باشد که زمینه قاچاق را افزایش دهد و باعث ترغیب‌ قاچاق و قاچاقچیان در جامعه باشد.

بیشتر بخوانید:

مبلغ وام ازدواج 1401 چقدر است؟

پیش بینی قیمت دلار در سال 1401

کاهش قیمت موبایل در سال 1401

سخنگوی اتحادیه تلفن‌های همراه با بیان این‌که کنترل نرخ ارز در روزهای اخیر موجب کاهش قیمت گوشی‌ موبایل در بازار شده است گفت:

به طور مثال امروز، قیمت گوشی آیفون iPhone 12 Pro Max با ظرفیت 512 گیگابایت که در فروردین 1400 به قیمت 58 میلیون تومان بوده است به مبلغ 45 میلیون تومان و قیمت گوشی Galaxy A51 سامسونگ از 8 میلیون تومان به حدود 5 میلیون و 800 هزار تومان کاهش یافته است.

 پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده با روی کار آمدن دولت جدید، جدی شدن بازگشت امریکا به برجام و کاهش مجدد قیمت ارز، قیمت گوشی نیز طبیعتا کاهش بیشتری داشته باشد.

گوشی‌هایی چون آیفون، سامسونگ، هوآوی، اچ تی سی ، ال جی ارزان خواهند شد و با شکستن حباب قیمتی ناشی از افزایش قیمت دلار در بازار، کاهش قیمت گوشی تا 50 درصد نیز امکانی برای ارزان شدن دارند، این پیش‌بینی بر اساس بررسی تغییرات بازار و پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401 است.

پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401
بهترین گوشی های 1401

یک مقام مسئول در اداره واردات و امور مناطق آزاد گمرک کشور با اعلام این موضوع که موانع قانونی ترخیص گوشی های تلفن همراه موجود در گمرک رفع شده است گفت: گوشی های وارداتی به زودی ترخیص خواهند شد.

موبایل‌هایی که به زودی از گمرک ترخیص می‌شوند در کمیته گمرک و تمور مالیاتی قیمت‌گذاری و تعیین تکلیف می‌شوند و وارد بازار خواهند شد تا بتوانند حدودی وضعیت نابسامان بازار گوشی را بهتر کنند، باید انتظار داشت که قیمت گوشی در نیمه اول سال 1401 و با کاهش قیمت دلار ارزان شود.

فروشندگان این کالای دیجیتالی معتقدند که قیمت گوشی های موبایل ارتباط مستقیمی با نرخ ارز درکشور دارد،  چرا که این کالای وارداتی با هرگونه نوسان قیمتی دستخوش تغییر قیمت می‌شود.

با شرایط فعلی که قیمت گوشی در حال ارزان شدن است، بیشتر مشتریان این کالای ارتباطی خرید خود را به زمان دیگر موکول کرده‌اند و منتظر ارزان شدن بیشتر قیمت گوشی موبایل هستند که این تغییر رفتار مربوط به پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401 است.

بیشتر بخوانید:

افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401

معرفی سریال های نوروز 1401

افزایش تقاضای خرید موبایل

پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401

سال گذشته تقاضا برای انواع گوشی موبایل به 15 میلیون دستگاه رسید اما امسال میزان تقاضا به 18 میلیون و 500 هزار دستگاه می‌رسد.

پارسال 15 میلیون و 500 هزار دستگاه گوشی وارد و 15 میلیون دستگاه عرضه شد اما در سال آینده پیش‌بینی می‌شود با عرضه عمومی و اقتصادی تکنولوژی گوشی موبایل از 3G و 4G به 5G تقاضای گوشی موبایل افزایش چشمگیری داشته باشد.

همان‌طور که در سال 95 با همگانی‌شدن فناوری 4G تقاضای گوشی موبایل در بازار به 26 میلیون دستگاه رسید، به‌ نظر می‌رسد سال آینده نیز با توسعه تکنولوژی 5G تقاضای بازار به 25 تا 26 میلیون دستگاه افزایش یابد.

چند هفته پیش به‌ دلیل ریزش قیمت دلار، قیمت شرکت‌های واردکننده موبایل نیز کاهش یافت اما در روزهای اخیر در سطح بازار قیمت گوشی بار دیگر افزایش یافته است.

باید توجه کرد که نوسان نرخ ارز نباید بر قیمت گوشی موبایل تأثیر آنی بگذارد زیرا روند ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز برای واردات گوشی موبایل حداقل یک ماه تا 45 روز زمان می‌برد.

مبنای قیمت‌گذاری گوشی موبایل در شرکت‌های واردکننده، نرخ روز ارز نیمایی در زمان تخصیص و تامین ارز است و نرخ ارز نیمایی تخصیص‌ یافته برای واردات گوشی موبایل 24 هزار تومان می‌باشد، قیمت تمام‌شده واردات موبایل بر مبنای این نرخ ارز محاسبه می‌شود، امیدواریم این نرخ در ماه‌های آینده باعث مشاهده بهترین قیمت گوشی موبایل فروردین 1401 شود.

با تحلیل‌های گفته شده انتظار می‌رود با کاهش قیمت موبایل در سال 1401 روبه‌رو شویم، اما امیدواریم پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401 بازار را به سمت افزایش این کالای اساسی نبرد.

نظر شما در رابطه با پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401 چیست؟ آیا بهترین گوشی های 1401 میتوانند در روند کاهش قیمت موبایل در سال 1401 قرار بگیرند، چیست؟

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص پیش بینی قیمت گوشی در سال 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    مطمئنم که پایین میاد قیمت گوشی

    پاسخ

    سلام من محمد حسین سجادی هستم فکر نکنم قیمت گوشی ارزون بشه اینطوری که مذاکرات میره جلو قیمت گوشی ارزون میشه قیمت‌‌دلار من خودم یه گوشی شیائومی ردمی 9a دارم قیمت ۲ میلیون و نیم ارزانترین قیمت بود چه برسه به گوشی های سامسونگ هواوی آیفون

    پاسخ

    هرچیزی که دولت کنترل کرد آخر عاقبتش بدتر شد

    پاسخ