;
coinex

نرخ حق بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد سال 1401 اعلام شد

نرخ حق بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد سال 1401 اعلام شد. با توجه به افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزدها نرخ جدید بیمه اختیاری و بیمه اجباری مشخص شد.

در بیمه مشاغل آزاد به دلایلی فرد نمی‌تواند از نوع اجباری استفاده کند به همین دلیل باید از خویش‌فرما استفاده کند. نوع بیمه مشاغل آزاد، بیشتر مزایای نوع بیمه اجباری اعم از بازنشستگی، از کارافتادگی و درمان را شامل می‌شود.

از شرایط بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی این است که افرادی که از آن استفاده می‌کنند باید حداکثر ۵۰ سال سن داشته باشند.

نرخ حق بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد سال 1401 اعلام شد

در نرخ بیمه اختیاری جدید، 26 درصد اختصاص به درمان داده می‌شود. بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی برای صاحبان نوع مشاغل آزاد با نرخ ۱۲ درصد محاسبه می‌شود. فوت قبل و بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۴ درصد محاسبه خواهد شد و باید به افرادی که تحت تکفل فرد هستند حق بیمه پرداخت شود.

در بیمه اختیاری ۲۶ درصد به کل خدمات تعلق می‌گیرد که این خدمات شامل مستمری بازنشستگی، خدمات کفن و دفن، از کار افتادگی و هزینه پروتز و آروتز می‌شود. اما در خدمات صاحبان مشاغل آزاد کلیه آن‌ها تقسیم می‌شوند و بر اساس درصد به هر کدام هزینه تعلق می‌گیرد.

نرخ بیمه ۱۴۰۱

بیمه اختیاری

به طور کلی بیمه اختیاری برای کسانی ارائه می شود که تحت پوشش هیچ گونه بیمه ای نیستند و کسی که قصد خرید بیمه اختیاری را دارد باید به یکی از شعبه های سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و با ارائه درخواست کتبی، اسناد و مدارک به شعبه مورد نظر، قراردادی را جهت استفاده از خدمات بیمه اختیاری منعقد کنید.

مقالات بیشتر:

شخصی که تحت پوشش بیمه اختیاری قرار می گیرد، مشمول قوانین مربوط به بیمه اختیاری می‌شود. قابل ذکر است که بیمه اختیاری زیر مجموعه‌ای از بیمه خویش‌فرما است که یکی دیگر از زیرمجموعه‌های این بیمه، بیمه صاحبان حرف و مشاغل نام دارد.

بیمه اجباری

تمام کسانی که در پی عقد یک قرارداد کار با کارفرما، کار خود را بر اساس دستور و درخواست کارفرما آغاز می‌کنند، تحت پوشش قانون کار بوده و باید تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند.

این بیمه به‌عنوان بیمه اجباری شناخته می‌شود. سازمان تامین اجتماعی یک سازمان ارائه بیمه همگانی بوده و انواع تسهیلات حمایتی در حالت‌های مختلف همچون بازنشستگی، نیازهای درمانی، بیکاری، حوادث و یا انواع شرایط خاص هم‌چون بارداری و از کارافتادگی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

تمام کارفرمایان موظف هستند تا بر اساس قانون کار، افراد خود را تحت پوشش بیمه قراردهند.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر