;
coinex

مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ ؛ دو شاهکار سری A

تکراتو در ادامه به بررسی و مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ پرداخته است. اگر مایل هستید در مورد این دو گوشی بیشتر بدانید، با مقایسه A72 با A52s همراه ما باشید.

دو گوشی گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ هر دو از محصولات موفق و پرطرفدار کمپانی سامسونگ هستند. این دو محصول هر دو دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که باعث شده افراد زیادی در سراسر جهان از آنها برای انجام کارهای مختلف استفاده کنند.

کمپانی سامسونگ دو مدل a52s و a72 را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد که هر دو نیز گوشی‌هایی جدید و مقرون به صرفه و کارامد به شمار می روند.

گوشی سامسونگ گلکسی A72 از آن گوشی‌هایی است که آمده تا رقابت جدی و جذابی با سایر میان رده‌ها داشته باشد. گلکسی A52s نیز ادامه‌‌دهنده‌ی راهی است که سامسونگ از سال‌های پیش با سری محبوب گوشی‌های میان‌رده‌ی گلکسی A آغاز کرد.

با مقایسه سامسونگ A52s با A72 در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این دو  مدل گوشی جذاب به اطلاعات بیشتری دست یابید.

مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ

سامسونگ طی سال‌های اخیر نشان داده است که توجه ویژه‌ای به بازار گوشی‌های میان‌رده دارد. در پی گرفتن این استراتژی باعث شد که سری گلکسی A سامسونگ به خاطر قیمت مناسب و امکانات ارزنده، بتواند نه‌تنها بین کاربران ایرانی بلکه بین کاربران سراسر دنیا جایگاهی برای خود پیدا کند.

این امر باعث شد به مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ بپردازیم تا با ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر کدام بیشتر آشنا شویم و مشخص کنیم که گلکسی A52s بهتر است یا A72؟

مقایسه سامسونگ A52s با A72 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

دو گوشی گلکسی A72 و A52s طراحی کاملا متفاوتی نسبت به نسل‌های قبل دارند. در این دو گوشی قاب پشتی به حالت مات درآمده و مهم‌تر این که فریم دوربین‌ها ظاهر جدیدی به خود گرفته است.

در طراحی جدید فریم دوربین‌ها، با یک فریم سیاه مواجه نیستیم و به نوعی رنگ قاب پشتی فضای میان دوربین‌ها را هم در بر گرفته است؛ یعنی تمام قاب پشتی به صورت یکپارچه درآمده و بسیار جذاب‌تر شده است.

بیشتر بخوانید:

گوشی سامسونگ گلکسی A52

گوشی شیائومی Mi Mix 4

مات بودن قاب پشتی باعث می‌شود حس بهتری از دست گرفتن این دو گوشی داشته باشید و اصطکاک محصول با دستتان بیشتر شود.

جنس قاب پشتی هر دو گوشی همچنان از پلاستیک است و سامسونگ اعتقادی به استفاده از شیشه در میانرده‌های خود ندارد. این پلاستیک حس کیفیت شیشه را ندارد اما از نظر وزن می‌تواند به سبکی گوشی کمک کند.

در سمت راست دکمه‌های ولوم و پاور، در بالا خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و میکروفون دوم و در پایین درگاه Type C، جک ۳.۵ میلی متری صدا، میکروفون اصلی و اسپیکر قرار دارند.

مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ

از نظر طراحی قاب پشتی و فریم اطراف هیچ تفاوتی بین A72 و A52s وجود ندارد و شاید تفاوتی از نظر اندازه وجود داشته باشد. A72 حدود ۵ میلی متر کشیده‌تر و حدود ۲ میلی متر عریض‌تر باشد.

از نظر ضخامت نیز هر دو در عدد ۸.۴ میلی متر قرار می‌گیرند. با این تفاسیر باید گلکسی A52s را از نظر ارگونومی محصول بهتری دانست چون هم وزن کمتری دارد و هم به دلیل ابعاد کوچک‌تر بهتر در دست قرار می‌گیرد.

گوشی گلکسی A72 به لحاظ طراحی و کیفیت ساخت عملکرد خوبی داشته است. طراحی ماژول دوربین، استفاده از پلاستیک با کیفیت و نیز رنگ بندی چشم نواز سه مولفه این میان رده است.

نکته‌ مثبت در طراحی هر دو گوشی پشتیبانی از گواهی IP67 است. این گواهی به معنای این است که هر دو می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱متری آب دوام بیاورند.

سامسونگ برای A72 چهار رنگ سفید، مشکی، بنفش و آبی را در نظر گرفته و در A52s تنها رنگ آبی به رنگ سبز روشن تغییر کرده است.

تنها تفاوت این دو گوشی در این بخش به ابعاد و وزن برمی‌گردد و اگر گوشی خوش دست‌تری می‌خواهید باید گلکسی A52s را انتخاب کنید.

مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ از نظر صفحه نمایش

در ادامه مقایسه A72 با A52s  به بررسی صفحه نمایش این دو گوشی می‌پردازیم. در قاب جلویی گلکسی A52s یک نمایشگر ۶.۵ اینچی و در قاب جلویی گلکسی A72 یک نمایشگر ۶.۷ استفاده شده است.

در بالای هر دو صفحه نمایش یک پانچ هول کوچک برای قرار گرفتن دوربین سلفی به چشم می‌آید و بالاتر از آن اسپیکر مکالمه دیده می‌شود که نقش اسپیکر دوم برای تولید صدای استریو را هم عهده‌دار است.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر خیلی بد نیست و نمی‌توان با توجه به قیمت آن را نقطه ضعف تلقی کرد، ولی قطعا لذت تماشای محتوا در یک نمایشگر با حاشیه‌های کم در اینجا وجود ندارد.

 

نوع پنل صفحه نمایشی که در هر دو گوشی به کار رفته، یکسان و از نوع Super AMOLED است. پنلی که به دیدن آن در صفحه نمایش گوشی‌های سامسونگ خیلی وقت است عادت کرده‌ایم و باید گفت همیشه هم از کیفیتی خارق العاده برخوردار بوده است.

مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ

در بخش کیفیت و رزولوشن به کار رفته در صفحه نمایش‌ها، این دو گوشی باز هم یکسان ظاهر شده و از رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ بهره می‌برند.

کوچک‌تر بودن اندازه صفحه نمایش a52s، باعث شده تا این گوشی، تراکم پیکسلی بیشتری از a72 و برابر با ۴۰۵ پیکسل در هر اینچ داشته باشد. این رقم در a72 چیزی در حدود ۳۹۴ پیکسل در هر اینچ است.

فاکتور دیگری که در بررسی صفحات نمایش مورد توجه قرار می‌گیرد، حداکثر میزان روشنایی است. این میزان در دو گوشی ۸۰۰ نیت و کاملا برابر است. این رقم، رقم کاملا معقول و قابل قبولی است.

وقتی 50 درصد پنل روشن باشد سطح روشنایی در حالت دستی به 646 و در حالت خودکار به 1310 نیت می‌رسد. هنگامی که کل پنل را روشن نگاه داریم این حد در حالت دستی و خودکار به ترتیب به 525 و 990 نیت خواهد رسید.

روشن‌ترین بخش نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A72 میانه صفحه آن است و حداقل روشنایی آن 2.36 نیت است. در کل این گوشی زیر نور آفتاب و در تاریکی محتوا را به خوبی نشان می‌دهد و روشنایی مناسبی دارد.

برای محافظت از صفحه نمایش‌های این دو گوشی سامسونگ محافظ گوریلا گلس ۵ را در نظر گرفته که کاملا مناسب بوده و عملکرد خوبی از خود در محافظت صفحه نمایش در برابر خط و خش به نمایش می‌گذارد.

مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ

تفاوت بزرگ دیگر در صفحه نمایش این دو گوشی اما نرخ تازه سازی آنها یا Refresh Rate است؛ این عامل به معنای تعداد تصاویر تولید شده توسط صفحه نمایش در هر ثانیه است و به طبع هر چقدر که این میزان بالاتر باشد، تصاویر نمایش داده شده درصفحه نمایش، پویاتر، زنده‌تر و روان‌تر هستند.

در a72 این میزان ۹۰ هرتز است پس صفحه نمایش a72 می‌تواند در هر ثانیه ۹۰ تصویر تولید کرده و نمایش دهد. این رقم در a52s اما ۱۲۰ هرتز است که رقم خوبی است و باید گفت صفحات نمایش ۱۲۰ هرتزی عموما در پرچمدارها به کار می‌روند.

بیشتر بخوانید:

گوشی سامسونگ گلکسی A12 ناچو (Galaxy A12 Nacho)

مقایسه هوآوی پی 50 با شیائومی می 11 اولترا

به‌لطف نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، کاربر می‌تواند تجربه‌ی روانی در هنگام کاربری‌های مختلف داشته باشد؛ البته نرخ نوسازی گلکسی A52s 5G ثابت است و به‌خاطر نبود نرخ نوسازی تطبیقی (Adaptive Referesh Rate)‌، تنها از دو حالت ۶۰ و ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر گلکسی A52s 5G برای نمایش محتوای HDR از استانداردهای +HDR10 ,HDR10 و HLG و همچنین فضای رنگی وسیع DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. مانند سایر گوشی‌های سامسونگ، A52s دو پروفایل رنگی Vivid و Natural را دراختیار قرار می‌دهد.

در نهایت باید گفت در بخش نمایشگر گلکسی A52s برنده است؛ زیرا نرخ نوسازی بالاتری دارد و محتوا را به صورت روان‌تری به نمایش درمی‌آورد. البته که کیفیت نمایشگر A72 نیز بسیار خوب بوده و برابر با A52s است اما در مقام مقایسه، گلکسی A52s محصول برتری است.

مقایسه A72 با A52s از نظر دوربین

در ادامه مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ به بررسی دوربین می‌پردازیم. سامسونگ برای هر دو مدل دوربین‌های چهار گانه را در نظر گرفته است اما لنزهای این دو گوشی با هم یکسان نیستند و لنز تشخیص عمق میدان در A52s به لنز تله فوتو در A72 تغییر کرده است.

دوربین اصلی: دوربین اصلی گلکسی A72 از سنسوری ۶۴ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۱.۷ اینچ و اندازه پیکسل ۰.۸میکرون بهره می‌برد. این سنسور پشت یک لنز ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز هم پشتیبانی می‌کند.

از طرف دیگر سامسونگ برای دوربین اصلی گلکسی A52 به سراغ سنسور ۶۴ مگاپیکسلی مدل IMX682 Exmor RS ساخت شرکت سونی رفته است. این سنسور هم اندازه‌‌ی ۱/۱.۷ اینچی دارد و اندازه‌ی پیکسل آن هم ۰.۸ میکرونی است. این سنسور در پس لنزی ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ

دوربین فوق عریض: در مقایسه A72 با A52s از نظر دوربین فوق عریض به این نتیجه می‌رسیم که هر دو از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. این سنسور اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرونی داشته و در پس یک لنز با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین توانایی ثبت تصاویری با زاویه‌ی ۱۲۳ درجه‌ای را داراست.

بیشتر بخوانید:

مقایسه هوآوی پی 50 با گلکسی اس 21 اولترا

مقایسه وان پلاس 9 پرو با گلکسی اس 21 اولترا

دوربین سلفی: دوربین سلفی هر دو مدل سنسوری ۳۲ مگاپیکسلی با اندازه ۱.۲۸ اینچ و اندازه پیکسل ۰.۸ میکرونی داشته و در پس یک لنز ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است.

دوربین تله فوتو: دوربین تله فوتو تنها سهم گلکسی A72‌ بوده است. این دوربین که از سنسوری ۸ مگاپیکسلی با اندازه پیکسل ۱.۰ میکرونی استفاده می‌کند.

دوربین ماکرو: دوربین ماکرو گلکسی A72 و A52s شبیه است و هر دو از یک سنسور ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند که این سنسور در پس لنزی با دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است.

پرتره: گلکسی A52s از دوربین تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند تا بتواند به خوبی سوژه را از پس‌زمینه جدا کند. گلکسی A72‌ اما از این سنسور بی بهره مانده است.

مقایسه سامسونگ A52s با A72 از نظر باتری

باتری به کار رفته در a52s از ظرفیت خوب ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد؛ برای شارژ کردن این باتری می‌توانید از فست شارژ حداکثر ۲۵ واتی نیز استفاده کنید و بدین ترتیب گوشی شما در مدت حدودا ۱ الی ۱.۵ ساعت به طور کامل و از ۰ تا ۱۰۰ شارژ  می‌شود.

شارژ دهی a52s نیز مناسب است و با استفاده معمولی و نه چندان سنگین، انتظار می‌رود با یک بار شارژ کامل بتوانید از آن برای ۱ روز یا حتی بیشتر استفاده کنید.

مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ

باتری به کار رفته در a72  اما از ظرفیت بیشتر و ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی برخوردار است و برای شارژ کردن این باتری نیز می‌توانید از فست شارژ حداکثر ۲۵ وات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

مقایسه وان پلاس 9 پرو با شیائومی می 11 اولترا

مقایسه شیائومی ردمی نوت 10 با گلکسی A71

همانگونه که گفته شد باتری a72 تفاوت چندانی با a52s  نداشته و ظرفیت آن تنها ۵۰۰ میلی آمپر از a52s بیشتر است و این بدان معناست که با استفاده نه چندان سنگین از a72 نیز می توانید حدود ۱ روز و یا بیشتر از گوشی خود استفاده کنید و نیازی به شارژ مجدد آن نداشته باشید.

مقایسه سامسونگ A52s با A72  از نظر نرم افزار

با مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ از نظر نرم افزاری می‌توان به این نتیجه رسید که این دو تفاوتی ندارند و هر دو از جدیدترین نسخه رابط کاربری سامسونگ یعنی One Ui 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ استفاده می‌کنند.

هر دو گوشی گلکسی A72 و گلکسی A52s 5G با اندروید ۱۱ راهی بازار شدند. One Ui یکی از بهترین و کامل‌ترین رابط‌های کاربری‌ موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید که برای این دو مدل سامسونگ عملکردی پایدار و روان را به ارمغان آورده است.

مقایسه A72 با A52s از نظر سخت افزار

با مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ به این نتیجه می‌رسیم که گلکسی A52s 5G از تراشه اسنپدراگون 778G استفاده می‌کند. این تراشه که معماری ۶ نانومتری دارد از هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Kyro 670 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته Kyro 670 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز میزبانی کرده و همچنین پردازنده گرافیکی Adreno 642L را نیز شامل می‌شود.

مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ

قدرت سخت افزاری این گوشی بسیار خوب است و گلکسی A52s‌ می‌تواند تمام بازی‌های موجود را در نهایت گرافیک اجرا کند.

از طرف دیگر گلکسی A72 برای منبع قدرت خود به سراغ اسنپدراگون 720G رفته است، تراشه‌ای ۸ نانومتری از کوالکام که پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای شامل دو هسته Kyro 465 Gold با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و شش هسته Kyro 465 Silver با فرکانس 1.8 گیگاهرتز داشته و از پردازنده گرافیکی Adreno 618 میزبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با شیائومی می 11 اولترا

مقایسه گلکسی اس 21 با شیائومی می 11 اولترا

هر دو گوشی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم دارند تا شما بتوانید برای ذخیره سازی اطلاعات و انجام امور مولتی تسکینگ روی این دو حساب کنید. هر دو دستگاه از کارت حافظه جانبی نیز پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ از نظر کیفیت صدا

در ادامه مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ در این بخش به بررسی اسپیکر و کیفیت صدا می‌پردازیم. برای هر دو گوشی اسپیکرهای تکی در نظر گرفته شده و برای تولید صدای استریو هر دو به سراغ اسپیکر مکالمه رفته‌اند و از این بخش برای تولید صدای استریو استفاده می‌کنند.

هر دو از همان چینش اسپیکر استریو مدل استاندارد استفاده می‌کنند: یک اسپیکر اختصاصی در فریم پایین و اسپیکر دوم به صورت یکپارچه در اسپیکر مکالمه تعبیه شده‌ است.

کیفیت صدا و همچنین حجم و فراگیری این دو اسپیکر قابل قبول است. در نهایت در این بخش A72 مقداری بهتر از رقیب عمل می‌کنند و برنده این بخش A72 خواهد بود.

سوالات متداول

گلکسی A52s بهتر است یا A72؟

در این مطلب بررسی و مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ با هم انجام شد. براساس این مقیسه‌ها می‌توان نتیجه گرفت که هر دو گوشی‌هایی پرقدرت، منحصر به فرد و حرفه‌ای هستند که البته در قسمت‌هایی نیز با هم متفاوتند. A52s قدرت سخت افزاری بسیار بهتری به نسبت رقیب دارد و نرخ نوسازی آن ۱۲۰ هرتز است. البته A72 نیز برتری‌هایی دارد و اینکه کدام برتر است به نیاز و استفاده شما برمی‌گردد.

از نظر کیفیت تصویر، گلکسی A52s بهتر است یا A72؟

با مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ در بخش دوربین به این نتیجه رسیدیم که هر دو عملکرد یکسانی را ارئه می‌دهند از این رو نمی‌توان هیچ یک را نسبت به دیگری برتر دانست.

در این مطلب به بررسی و مقایسه گلکسی A52s و گلکسی A72 سامسونگ پرداختیم. این دو گوشی حرفه‌ای و باکیفیت هر دو دارای ویژگی‌هایی منحصر به فرد هستند که انجام انواع کارهای مختلف را برای کاربران راحت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

 

نظر شما درباره مقایسه سامسونگ A52s با A72 چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر