;
coinex

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی [20 فیلم دینی و اسلامی تماشایی]

اگر قصد دارید فیلم دینی ببینید، با معرفی بهترین فیلم های مذهبی ایرانی همراه ما باشید. ما فهرستی از بهترین فیلم های اسلامی را در اختیار شما می‌گذاریم.

ساخت فیلم‌های مذهبی در همه جای دنیا سخت و پر از چالش است چرا که اندکی لغزش می‌تواند آن را از دایره انصاف خارج کند. در این سال‌ها آثار زیادی با محوریت ادیان مختلف ساخته‌شده که مخالفان و موافقان خاص خود را داشتند.

سینمای مذهبی در جهان و مخصوصا در ایران سابقه‌ی زیادی ندارد و در کشور ایران تازه پس از انقلاب فیلمسازان تلاش کردند فیلم‌هایی با مضامین دینی و مذهبی بسازند و فرم جدید و تازه‌ای را در سینمای ایران شکل دهند.

بهترین فیلم های دینی ایرانی در ادامه معرفی شده‌اند اگر قصد دارید با بهترین فیلم های اسلامی آشنا شوید و به تماشای آنها بنشینید، در ادامه همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های مستند ایرانی [15 عنوان برتر]

بهترین فیلم های ایرانی 1401

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

اگر به دیدن فیلم‌های ایرانی علاقه دارید ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین فیلم های دینی ایرانی را برای تماشا کردن انتخاب کنید. در این مطلب بهترین فیلم های اسلامی معرفی شده‌اند، برای آشنایی بیشتر همراه ما باشید.

وقتی همه خواب بودند

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

  • سال ساخت: 1384
  • کارگردان: فریدون حسن‌پور

این فیلم یکی از بهترین فیلم های مذهبی ایرانی است. داستان این عنوان درباره زنی به نام بی بی سلیمه، مامای محبوب روستای تازه آباد است. او سال‌هاست که منتظر نوبت سفرش به خانه خداست و بالاخره روز موعود فرا می‌رسد. اما آیا بی بی سلیمه می‌تواند راهی این سفر شود؟

دل شکسته

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

  • سال ساخت: 1386
  • کارگردان: علی روئین‌تن

فیلم عاشقانه «دل‌شکسته» که یکی از بهترین فیلم های مذهبی ایرانی است بارها از تلویزیون پخش شده است. این فیلم در واقع یادآور همان جمله معروف است که بهترین نوع عشق برای آدمی، آن است که از عشق زمینی به عشق آسمانی برسد.

جوانی مذهبی به نام امیرعلی با بازی درخشان شهاب حسینی در پروژه‌ای دانشگاهی با دختری آشنا می‌شود و بر اساس گروه‌بندی که استادشان انجام داده باید پایان‌نامه خود را با هم به سرانجام برسانند. دختر و خانواده‌اش از فرهنگی متفاوت است که آنچنان در قید و بند مذهب نیستند و امیرعلی و مادرش به شدت معتقد به اهل بیت هستند.

رفته رفته در حین انجام پروژه امیرعلی عاشق دخترک می‌شود و دختر هم حس می‌کند امیرعلی نیمه گمشده اوست، اما وقتی امیرعلی به خواستگاری دختر می‌رود پدرش او و اسلام و امام حسین را مورد تمسخر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های رضا عطاران

بهترین فیلم های بهروز وثوقی

استشهادی برای خدا

  • سال ساخت: 1386
  • کارگردان: علیرضا امینی

فیلم سینمایی «استشهادی برای خدا» ماجرای یک راهبان قطار به اسم فتحی است که وقتی حس می‌کند زمان مرگش فرا رسیده است، پس از سال‌ها به روستای پدری خود برمی‌گردد و در تلاش است از مردمی که از او ناراحت و آزرده هستند، حلالیت بطلبد.

او در زمان‌های دور راجع به همسرش صحبت‌های ناروایی داشته و سبب فرار او از روستا شده است و حالا برای اینکه آسوده‌تر به پیشگاه خداوند برود از مردم می‌خواهد حلالیت خود را بنویسند و امضا کنند و بدین ترتیب استشهادنامه‌ای برای خداوند آماده می‌کند. این فیلم از بهترین فیلم های مذهبی ایرانی است.

کتاب قانون

  • سال ساخت: 1387
  • کارگردان: مازیار میری

فردی به نام رحمان که به مهندس رحمان توانا معروف است در یک ماموریت خارج از کشور، عاشق دختری مسیحی می‌شود. رحمان و خانواده‌اش بسیار معتقد و مذهبی هستند و همین سبب می‌شود که ژولیت برای ازدواج با رحمان مسلمان شود.

ژولیت پس از روی آوردن به اسلام، سعی می‌کند تمام مسائلی که در دین اسلام بر آنها تاکید شده است را به نحو احسن اجرا کند و از اینکه می‌بیند خانواده رحمان و افراد پیرامونش به توصیه‌های اسلامی و دینی بی‌تفاوت هستند تعجب می‌کند.

طلا و مس

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

  • سال ساخت: 1389
  • کارگردان: همایون اسعدیان

سید رضا طلبه جوانی است که با همسرش زهرا و دو فرزند خود برای تحصیل به تهران می‌آید. هدف او از مهاجرت به تهران و تحمل هزینه‌های گزاف این است که در کلاس‌های درس استاد اخلاقی که تعریف او را بسیار شنیده شرکت کند، اما حضور خانواده سید رضا در تهران با مشکلات بسیاری همراه می‌شود.

همسرش زهرا مبتلا به بیماری اسکلروز چندگانه می‌شود و روز به روز بیشتر توان حرکتی خود را از دست می‌دهد. سید رضا از یک طرف با هزینه‌های بیمارستان مواجه است، از یک طرف نگهداری از همسرش زهرا و فرزندان خردسالش و از سوی دیگر کلاس‌های درسش!

سر به مهر

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

  • سال ساخت: 1391
  • کارگردان: محمدرضا شفیعی

داستان فیلم سر به مهر، از بهترین فیلم های مذهبی ایرانی ، درباره دختری به نام صبا است که برادر دوستش از او خواستگاری می‌کند. بعد از اینکه صحبت‌های اولیه ازدواج آنها انجام می‌شود، صبا که قبلا نماز نمی‌خوانده بنا به شرایطی شروع به نماز خواندن می‌کند، اما خجالت می‌کشد تا این موضوع را با خواستگارش مطرح سازد.

رستاخیز

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

  • سال ساخت: 1391
  • کارگردان: احمدرضا درویش

رستاخیز یکی دیگر از بهترین فیلم های مذهبی ایرانی است. این فیلم در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در 11 بخش نامزد شده بود و در نهایت جوایزی چون بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

داستان فیلم رستاخیز درباره جوانی به نام بکیر بن حر، پیک مخصوص دربار یزید بن معاویه است که متوجه می‌شود نامه‌ای که مسئول رساندن آن شده، فرمان کشته شدن حسین بن علی است.

شیار 143

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

  • سال ساخت: 1392
  • کارگردان: نرگس آبیار

شیار 143 که از بهترین فیلم های مذهبی ایرانی است، داستان زندگی یک مادر بوده که پس از سال‌های سال هنوز منتظر بازگشت فرزندش از مناطق عملیاتی است. او هنوز هم بعد از سال‌ها ‌انتظار نمی‌داند پسرش شهید شده، مفقودالاثر است یا در اسارت دشمن به سر می‌برد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های لیلا حاتمی

بهترین فیلم های شهاب حسینی

دیدار

  • سال ساخت: 1373
  • کارگردان: محمدرضا هنرمند

دیدار، از بهترین فیلمهای مذهبی جهان و ایران، داستان دختری مسیحی به نام ژانت پطروسی است که در رشته عکاسی تحصیل می‌کند. او به طور اتفاقی با پسری مسلمان به نام امیر آشنا می‌شود. امیر عاشق ژانت می‌شود و به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد.

این عنوان از بهترین فیلم های اسلامی ایرانی و زیباترین فیلم های مذهبی عاشقانه ایرانی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای مینا لاکانی رقم زد.

اینجا چراغی روشن است

  • سال ساخت: 1381
  • کارگردان: رضا میرکریمی

فیلم اینجا چراغی روشن است، یکی دیگر از عناوینی که در فهرست فیلم هایی درمورد دین و مذهب قرار می‌گیرد، داستان جوانی ساده دل به نام قدرت است که به همراه متولی یک امامزاده در روستایی زندگی می‌کند. روستاییان نسبت به امامزاده بی اعتنا هستند و متولی از این موضوع دلگیر و ناراحت است. اما قدرت به این امامزاده حال و هوای متفاوتی می‌بخشد.

مارمولک

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

  • سال ساخت: 1382
  • کارگردان: کمال تبریزی

رضا مارمولک که سارقی خرده‌پا اما حرفه‌ای و سابقه‌دار است بر اثر اتفاقی دستگیر می‌شود و به زندان می‌افتد. او برای اینکه از زندان فرار کند، مجروح و مصدوم می‌شود و توسط بهداری زندان به یک بیمارستان منتقل می‌گردد. رضا در بیمارستان با یک روحانی که او هم بستری شده است هم‌اتاق می‌شود و در یک فرصت مناسب با تعویض لباس، از بیمارستان خارج می‌شود.

حالا همه شهر نگاه دیگری به رضا دارند و او را در لباس روحانیت حاج آقا صدا می‌کنند. او در این لباس سعی می‌کند به سمت یکی از شهرهای مرزی برود و از آنجا از کشور خارج شود، اما در یک روستای مرزی کوچک درگیر اتفاقات و مشکلاتی می‌شود و رفته رفته در لباس روحانیت به خدا نزدیکتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی

بهترین فیلم های گلشیفته فراهانی

رنگ خدا

  • سال ساخت: 1376
  • کارگردان: مجید مجیدی

از بهترین فیلم های مذهبی ایرانی رنگ خدا است. این فیلم به کارگردانی مجید مجیدی بعد از بچه‌های آسمان که به اسکار معرفی شد از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای ایران است که ماهیت دین و خدا در آن پر رنگ است و منبع آموزشی مناسبی در کشورهای آسیایی که گرایش بیشتری به معنویت دارند محسوب می‌شود و سینمای ایران را با عنوان سینمایی عمیق و دارای پیام به جهانیان معرفی کرد.

زیر نور ماه

  • سال ساخت: 1379
  • کارگردان: رضا میرکریمی

بهترین فیلم مذهبی تاریخ سینمای ایران، زیر نور ماه ساخته رضا میرکریمی و به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی در سال ۱۳۷۹ است. این فیلم نخستین فیلم سینمایی بعد از انقلاب بوده که شخصیت اصلی آن یک روحانی شیعه است. میرکریمی با نزدیک شدن به شخصیت یک روحانی خالص و بی‌ادعا چالش‌های روحی روانی او را برای برتن کردن لباس روحانیت به‌عنوان نمادی از معصومین و اولیای خدا به نمایش می‌گذارد و در کنار آن به زندگی این قشر و آدم‌های مختلف با این لباس می‌پردازد و گذری هم به جامعه و آدم‌هایش دارد.

قدمگاه

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

  • سال ساخت: 1382
  • کارگردان: محمدمهدی عسگرپور

از بهترین فیلم های مذهبی ایرانی می‌توان به این فیلم اشاره کرد. قدمگاه فیلمی به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور و نویسندگی محمد رضایی‌راد ساخته سال ۱۳۸۲ است. رابطه اخلاق و مذهب در جامعه‌ای مذهبی تم اصلی فیلم قدمگاه است.

این فیلم با فضاسازی مناسب و روایات و نگاه مردم روستا به دین و نقش آن در زندگی روزمره کاراکترهای قابل لمس و تأثیرگذاری را در میام مردم روستا نشان می‌دهد.

یک تکه نان

  • سال ساخت: 1383
  • کارگردان: کمال تبریزی

فیلم یک تکه نان به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی محمدرضا گوهری ساخته سال ۱۳۸۳ و از بهترین فیلم های مذهبی ایرانی است. یک تکه نان از مهم‌ترین فیلم‌های دهه هشتاد در جریان سینمای معناگرای آن سال‌هاست که با تکیه بر ماورا و به دور از داستا‌ن پردازی و شخصیت‌پردازی واقعی و قابل درک سعی در رسیدن به معنا و حقیقت زندگی و خداوند دارد و بدین سبب شاید فقط طیف مذهبی با فیلم ارتباط برقرارکنند و افراد غیر مذهبی فیلم را پس بزنند.

مسافر ری

  • سال ساخت: 1379
  • کارگردان: داوود میرباقری

مسافر ری فیلمی به کارگردانی و نویسندگی داوود میرباقری ساخته سال ۱۳۷۹ است. میرباقری که متحبرترین فیلمساز ایرانی در ساخت گونه‌های تاریخی و حماسی است بیشتر برای ساخت سریال‌های تلویزیونی امام علی و مختارنامه موردتوجه قرارگرفت.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های داریوش مهرجویی

بهترین فیلم های نوید محمدزاده

مریم مقدس

  • سال ساخت: 1379
  • کارگردان: شهریار بحرانی

یکی دیگر از بهترین فیلم های مذهبی ایرانی فیلم مریم مقدس است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی شهریار بحرانی در سال 1379 ساخته شد. نسخه تلویزیونی این فیلم هم از شبکه‌های تلویزیونی پخش شده است.

سفیر

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

  • سال ساخت: 1361
  • کارگردان: فریبرز صالح

سفیر فیلمی به کارگردانی فریبرز صالح و نویسندگی فریبرز صالح و کیهان رهگذار است. این فیلم در سال ۱۳۶۱ ساخته شد و در نخستین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد.

سفیر از آن جهت اهمیت زیادی در تاریخ سینمای ایران دارد که باید گفت نخستین تجربه جدی سینمای ایران در ژانر تاریخی و با محوریت مذهب و ماجرای عاشورا است که در آن زمان و با امکانات کم ساخته شد ولی توانست از آثار ماندگار فیلم‌های مذهبی سینمای ایران باشد.

محمد رسول‌الله

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

  • سال ساخت: 1394
  • کارگردان: مجید مجیدی

محمد رسول‌الله فیلمی است در گونه تاریخی به کارگردانی مجید مجیدی که داستان زندگی کودکی محمد (پیامبر اسلام) (سده ۶میلادی) را روایت می‌کند. این فیلم از دوران جاهلیت و شرایط اجتماعی زمان تولد محمد آغاز می‌شود و در ۱۲ سالگی او به پایان می‌رسد. برای ساخت این فیلم هزینه زیادی پرداخت شد.

روز واقعه

بهترین فیلم های مذهبی ایرانی

  • سال ساخت: 1373
  • کارگردان: شهرام اسدی

روز واقعه یکی دیگر از بهترین فیلم های مذهبی ایرانی است. کارگردانی این فیلم را شهرام اسدی و تهیه‌کنندگی آن را مرتضی شایسته در سال 1373 بر عهده داشته‌اند. این فیلم روایتگر عبدالله جوانی مسیحی است که تازه به اسلام روی آورده و دل در گرو عشق راحله دختر زید دارد.

در این مطلب به بررسی و معرفی بهترین فیلم های اسلامی پرداختیم. فیلم‌هایی جذاب و زیبا که دیدن آنها خالی از لطف نیست. شما می‌توانید بهترین فیلم های دینی ایرانی را از لیست موجود انتخاب کرده و در کنار دوستن یا خانواده به تماشای آن بپردازید. ازر نظر شما بهترین فیلم های دینی ایرانی کدام‌ها هستند؟

سوالات متداول

بهترین فیلم های دینی ایرانی کدام‌ها هستند؟

فیلم های دینی ایرانی زیادی تاکنون در کشور ساخته شده است. این فیلم‌ها همگی از جذابیت و زیبایی برخوردار هستند و هر کسی می‌تواند بر اساس سلیقه خود در مورد تماشای آنها تصمیم بگیرد. در این مطلب نیز بهترین فیلم های مذهبی ایرانی معرفی شدند. شما می‌توانید با مطالعه این مطلب بهترین فیلم مذهبی را برای تماشا کردن انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد بهترین فیلم های مذهبی ایرانی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    میشه فیلمایی مثل فیلم دلشسکته معرفی کنید ؟

    پاسخ

    سریال برف بی صدا میبارد هم دسته کمی از عاشقانه های مذهبی ایرانی نداره حتما تو لیست اضافه کنید سریال فوق العاده ای بود

    پاسخ

    فیلم رسوایی یک جا انداختی واقعا که

    پاسخ

    چرا فلم رستاخیز برای قابل پخش نیست یکی بگه چگونه این فلم را نگاه کنم

    پاسخ

    چرا فلم رستاخیز برای من قابل پخش نیست یکی بگه چگونه این فلم را نگاه کنم

    پاسخ