;
coinex

زمان واریز یارانه تیر 1401 چه زمانی است؟ [تاریخ جدید اعلام شد]

یارانه تیر 1401 در چه زمانی واریز می‌شود؟ آیا اصلا این یارانه برای تیر ماه نیز به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد؟ در ادامه قصد داریم توضیحاتی را درباره زمان واریز یارانه تیر 1401 ارائه دهیم؛ با تکراتو همراه باشید.

طبق اصلاحات جدید دولت درباره مبلغ یارانه، تاکنون دو دوره از یارانه 300 هزار تومانی برای دهک چهارم تا نهم و همچنین یارانه 400 هزار تومانی برای دهک اول تا سوم، پرداخت شده؛ اما تا به الان تنها مرحله اول به صورت نقد قابل برداشت بوده و مرحله دوم هنوز در حساب سرپرستان خانوار مسدود است.

حال سوالی که برای بسیاری از مردم ایجاد شده این است که آیا روال واریز یارانه تیر 1401 به صورت نقدی خواهد بود و یا از ماه آینده کمک معیشتی به صورت کالابرگ در بین مردم توزیع شده و یارانه نقدی متوقف می‌شود؟

بیشتر بخوانید: با یارانه 300 هزار تومانی و قیمت‌های جدید چه می‌توان خرید؟

نحوه پرداخت و زمان واریز یارانه تیر 1401 به چه صورت است؟

یش از یک ماه است که وضعیت پرداختی یارانه‌ها متفاوت شده است؛ دیگر خبری از یارانه نقدی ۴۵هزار تومانی و یارانه معیشتی نیست و قرار شده بود تا دو ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی و پس از آن نیز کالابرگ توزیع شود.

دولت در پی تخصیص ارز ترجیحی و گران شدن کالاهای اساسی به مردم وعده داد که تا فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز برای توزیع کالابرگ الکترونیکی، به منظور جبران اختلاف قیمت کالاها، یارانه 300 و 400 هزار تومانی را به ازای هر نفر، به 9 دهک جامعه پرداخت نماید. همچنین چندی پیش اعلام کرد که در حال حاضر تکامل زیرساخت‌ها برای توزیع کالابرگ، امکان‌پذیر نبوده و واریز یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.

زمان واریز یارانه تیر 1401 چه زمانی است؟

حال در چند روز اخیر حجت براتعلی، مدیر کل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران، اعلام کرده است که طرح کالابرگ از ماه آینده اجرا خواهد شد و دیگر لازم نیست یارانه نقدی واریز شود؛ به جای آن مردم می‌بایست از کالابرگ الکترونیکی برای خرید استفاده کنند.

با توجه به گفته‌های براتعلی، واضح است که یارانه 300 و 400 هزار تومانی از تیر ماه قطع شده و جای خود را به کالابرگ الکترونیکی می‌دهد.

براتعلی در ادامه افزود که این طرح که همانند کوپن دهه 60 بوده و تنها مختص به کالاهایی از جمله نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن اختصاص دارد که قیمت آن‌ها اصلاح شده است. او همچنین بار دیگر یادآور شد که در واقع هدف دولت در این طرح این است که، تمام قیمت‌های اجناس نام‌برده شده به قیمت شهریور 1400 برگردد. درواقع مشتری در هنگام خرید، اجناس را با قیمت قبلی خود خریداری می‌کند. سپس مابقی آن، توسط دولت به حساب فروشنده واریز می‌شود یا در صورتی دیگر، کل مبلغ به حساب بانکی افراد واریز شده، اما فقط می‌توانند این مبلغ را صرف خرید کالاهای اساسی کنند.

بنابراین اگر دولت موفق به توزیع کالابرگ تا ماه آینده شود، خانواده‌ها نباید دیگر منتظر واریز یارانه تیر 1401 به‌صورت نقدی باشند.

زمان پرداخت کالابرگ

از ابتدای کار قرار بود دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک درآمدی واریز کند تا زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شود. بعد از آن قرار بود این کمک نقدی، در قالب کوپن الکترونیک به خانوارها تعلق بگیرد. کمی بعد گفته شد احتمالا زیرساخت‌های کالابرگ به زودی فراهم نمی‌شود و فعلا واریز یارانه نقدی ادامه دارد.

اما روز گذشته مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرایی شدن طرح کالا برگ الکترونیک در ماه آینده خبر داد. حجت براتعلی به تسنیم گفته است پرداخت یارانه نقدی تنها دو ماه اجرا می شود و بعد وارد اجرای فاز دوم که پرداخت کالابرگ است می‌شویم. گفته این مقام مسئول به این معناست که یارانه نقدی در تیرماه حذف می‌شود و به جای آن کالابرگ پرداخت می‌شود.

کدام جاماندگان یارانه حق اعتراض دارند؟

بر این اساس سامانه hemayat.mcls.gov.ir  از سوی وزارت رفاه، در دسترس قرار گرفت که ورود به آن برای عموم نیست بلکه تنها افرادی می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض و درخواست بازبینی در آن اقدام کنند که تا فروردین امسال یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یا یارانه معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند و  یا هر دو را داشته‌اند، به عبارتی یارانه‌بگیر بوده‌اند و  یارانه مرحله ۱۳۴ (فروردین) را هم دریافت کرده بودند ولی دیگر مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یعنی برای اردیبهشت و خرداد که یکجا واریز شد را دریافت نکرده و حذف شدند.

همچنین افرادی می‌توانند به این سامانه وارد و درخواست بازبینی داشته باشند که حتی یارانه جدید را دریافت کرده‌اند ولی نسبت به دهک‌بندی انجام شده، معترض هستند. کلیه افراد یارانه‌بگیر و آنهایی که دریافتی ندارند، می‌توانند با ورود به همین سامانه hemayat.mcls.gov.ir  و یا از طریق شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ از وضعیت دهک خود مطلع شوند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، درباره آخرین وضعیت یارانه جاماندگان و معترضان تیر 1401 گفته که حدود 2.5 میلیون نفر جامانده از یارانه تیر داشتیم و بنابر بررسی‌های وزارت رفاه، از این تعداد گروهی به تشخیص وزارت رفاه در دهک‌های اول تا نهم قرار گرفتند.

طیبه حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت این افراد از سوی وزارت رفاه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها معرفی شده‌اند تا در لیست یارانه‌بگیران تیر قرار بگیرند. حسینی افزود:

علاوه براین از این میان این ۲٫۵ میلیون نفر، برخی هم به تشخیص وزارت رفاه، مشمول دهک دهم درآمدی هستند. طبق برنامه اصلاح ارزترجیحی به این گروه از شهروندان یارانه معیشتی تعلق نمی‌گیرد اما در مقابل حق ثبت درخواست اعتراض و رسیدگی مجدد محفوظ است.

یارانه معترضان نیز هنوز قابل برداشت نیست و فرصت وزارت رفاه نیز برای بررسی موضوع به اتمام رسیده؛ اما هنوز تکلیف یارانه معترضان هم مشخص نشده که گفته می‌شود تغییر استعفای وزیر دلیل این موضوع است. بنابراین این افراد نیز باید منتظر بمانند تا بالاخره وزارت رفاه لیست را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارائه کند.

زمان واریز یارانه تیر 1401

یارانه تیرماه نقدی است یا کالابرگ؟

تجارت‌نیوز نوشته: وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید دولت برای پرداخت یارانه کالایی منتظر گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ است.

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌افزاید:

تا زمانی که گزارش نهایی دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده نشود، دولت تصمیم جدیدی در مورد یارانه‌ها اتخاذ نمی‌کند. امیدواریم گزارش دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ در تیر به دولت ارسال شود تا ستاد اقتصادی تصمیم بگیرد که برای ماه‌های بعد، به چه شکلی عمل کند.

محمدمهدی سبحانیان نیز در همین زمینه اظهار داشت:

اگر قرار به پرداخت کالابرگ باشد، یارانه‌ها در قالب اعتبار خرید به کارت‌های افراد پرداخت می‌شود که بر اساس آن مردم می‌توانند در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها از آن اعتبار خرید استفاده کنند. سبحانیان گفت: هیچ تغییری در مبلغ و افرادی که یارانه دریافت می‌کنند اتفاق نخواهد افتاد. همان افرادی که تا به امروز یارانه دریافت کرده‌اند و کسانی که بر اساس تقاضا، به فهرست یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند، مشمول دریافت کالابرگ خواهند شد.

یارانه فعلا به همه دهک‌های درآمدی تعلق می‌گیرد اما خانوارهایی که فعلا در ۳ دهگ برخوردار قرار گرفته‌اند، امکان برداشت آن را ندارند.  قرار است نتایج نهایی بررسی اعتراض خانوارهایی که معتقدند جزو این ۳ دهک نیستند، تا پایان خرداد از طریق سامانه حمایت اعلام می‌شود. بخش از مساله به عدم شفافیت در تجارت و کسب و کار بر می‌گردد و استفاده از حساب شخصی در امور تجاری، باعث شده دهک‌بندی‌ها با خطا مواجه شوند.

مبلغ یارانه تیر 1401

بیش از یک ماه است که وضعیت مبلغ پرداختی یارانه ها فرق کرده است. دیگر خبری از یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی نیست. با اعلام دولت مقرر شده بود تا دو ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی و پس از آن نیز کالابرگ الکترونیکی توزیع شود. پاسخ مشخصی جهت ابهام زدایی راجع به یارانه نقدی و کالابرگ داده نشده اما وزیر کشور در این باره گفته است: «پرداخت یارانه نقدی تا زمان آماده شدن کالابرگ‌ الکترونیکی ادامه دارد». بدین ترتیب مبلغ یارانه تیر 1401 نیز همانند اردیبهشت و خردادماه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

آپدیت 1 تیر: 

هنوز پاسخ مشخصی به این سوال ارایه نشده است؛ مثلا وزیر اقتصاد در این باره گفته است:

ما در سیاست عادلانه کردن یارانه‌ها، طی دو ماه اول پرداخت نقدی، زمانی را لازم داشتیم که زیرساخت فنی را آماده و حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ را اجرا کنیم که مجلس از ما خواسته بود کالابرگ الکترونیکی را برای کاهش فشار به مردم در نظر بگیریم و امیدواریم تا پایان تیرماه زیرساخت‌های لازم به شکل صد درصدی آماده شود.

وزیر کشور نیز در این باره توضیح داد: پرداخت یارانه‌ها تا زمان آماده‌شدن کالابرگ‌ الکترونیک ادامه خواهد داشت.  بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در پاسخ به این سوال گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های کالابرگ الکترونیکی فراهم نشده باشد، پرداخت یارانه‌ها ادامه خواهد داشت.

آپدیت 17 تیر:

خبرگزاری برنا نوشته:

در مورد زمان واریز یارانه مرحله ۱۳۷ (تیرماه ۱۴۰۱) نیز دولت هنوز جزئیاتی را منتشر نکرده است. اما بررسی ما نشان می‌دهد که معمولا دولت بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند. در این مرحله نیز احتمالا طی هفته آینده یارانه بگیران باید منتظر دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز ادعا می‌کنند که در این مرحله نیز یارانه دو ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما دولت هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده و بعید هم به نظر می‌آید که در شرایط اقتصادی عجیب دولت دست به واریز دو مرحله‌ای بزند.

آپدیت 19 تیر: یارانه 20 تیر واریز نمی‌شود

اعلام کرد که فردا (۲۰ تیر) یارانه‌های معیشتی این ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز نخواهد شد. طیبه حسینی به خبرگزاری ایسنا گفت زمان واریز یارانه‌ها به محض مشخص شدن اطلاع‌رسانی می‌شود. یارانه‌های نقدی معمولا بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. میزان یارانه‌ها از اردیبهشت امسال هم‌زمان با حذف ارز ترجیحی برای واردات کالای اساسی تغییر کرد و تا سقف ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. هم‌زمان با حذف ارز ترجیحی، قیمت کالاهای اساسی یک‌باره افزایش یافت. در حالی که مردم نسبت به کمتر شدن قدرت خرید و کوچک‌تر شدن سفره‌شان اعتراض می‌کردند، برخی‌ رسانه‌های دولتی ایران، افزایش میزان یارانه را قدمی مثبت برای افزایش قدرت خرید مردم می‌دانستند.

آپدیت 20 تیر: یارانه فردا واریز می‌شود

تاریخ دقیق پرداخت یارانه تیر 1401 روز 21 این ماه اعلام شده است. به گفته سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه معیشتی 300 و 400 هزار تومانی روز یکشنبه 21 تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما درمورد یارانه تیر 1401 چیست؟ به نظر شما زیرساخت‌های طرح کالابرگ در این بازه زمانی فراهم خواهد شد؟ طفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (166 نظر)

    داریم به آخر داستان نزدیک میشیم.
    قصه ما به سر رسید کلاغه به خونش رسید.

    پاسخ

    لعنت پروردگار بر تمامی مسئولین از شخص اول گرفته تا آخریش .وقت حساب کتاب داره میرسه دیگه درهای بخشش به روی شما بسته شده است.

    پاسخ

    نمایندگان مجلس و ریس جمهور را مردم انتخاب میکنند پس باید به حرف مردم گوش کنند ونقدی پرداخت کنند همه مردم ایران یارانه نقدی میخواهند. کالا برگ فساد و خیلی مشکلات دارد و اگر رویای دهه شصت وبرگشتن به اون روزا رو دارین با کالا برگ که هیچ با خیلی چیزای دیگه هم نمیشه. زمان به جلو میره نه عقب .اگر همچین اندیشه ای دارید پس یک آدم احمق و بیسواد هستید.

    پاسخ

    سلام ما مردم ایران باید از این بدتراش سرمون بیادچون هرموقع یه کوفت وزهرماری تورضااین مملکت خراب شده گرون شد همه رفتیم صف کشیدم بره خرید، نمونش همین پراید آشغال پاره وقتی هشت میلیون بودنگاش نمیکردیم اما وقتی شد130میلیون مردم چهارتاچهارتا اسم مینوشتن، بعدش میشینیم ازدولت گلایه میکنیم ، هرموقع این مغزمون رو درست کردیم همه چیز درست میشه ، رب گوجه فرنگی هفت هزارتومان بودکسی نگاش نمیکرد اماتاشدچهل هزارتومان مردم پنج تاپنج تا میگرفتن بس کنیدای مردم توروخدا،همه دولت ها به رفتارمردمشون نگاه میکنن وحکومت میکنن چرامتوجه نیستید

    پاسخ

    چهارماه ازسال گذشته دولت رییسی دوتا یارانه بامنت به مردم داده دولت قبل اگربودتا الان هشت یارانه سروقت داده بود . رییسی فقط دست بگیرداره . بخدادست مردم تنگه . پدرمردمودرآوردید عیدقربانه من باگوسفندهمدردم اونبدست ابراهیم خلیل اله قربونی شدمن بدست ابراهیم رییسی

    پاسخ

    سلام آخه چرا بجای مردم دارین تصمیم میگیرین آقا وقتی مردم دارن بازبان خودشان میگن ما کالابرگ نمی‌خوایم چرا پاتون تونیک کفش مونده وحرف خودتون رو به کرسی مینشونید بابا ما کالانمیخوایم ما اجاره میدم قسط داریم بخدا نقدی پول رو می‌خوایم شاید یکی دلش بخواد از گشنگی بمیره اما اون پول رو به درد دیگه ایی بزنه شما هی کالا کالا دارین خون مردم رو توشیشه کردین بس نیست الآنم اینجوری میکنین بسه بخدا خسته شدیم کالا نمی‌خوایم بخدا نمی‌خوایم یکم به مردم احترام بزارین رسیدیم تو این کالابرگ که شما میخواینش بدین خدا از شماها بپرسه این دنیا زودگذره اون دنیا و چیکار میکنین

    پاسخ

    بابا اونایی که یارانشونو حذف کردین رو بدید …بانک اطلاعات شما کامل نیست …من که مستاجرم حقوق حداقلی تامین رو میگیرم چرا باید یارانم قطع بشه خوب معلومه دیگه همینجوری فلعه ای ….قطع کردن متاسفم برای اونایی که در وزارت رفاه دست به این کار زدن ….

    پاسخ

    از این ماه یارانه که پرداخت نمیشود هیچ، کالابرگی هم داده نخواهد شد. خبر موثق است.

    پاسخ

    برای ارزان شدن اجاره بها و اقلام دیگر دیوار را از گوشی خود پاک گنید

    پاسخ