;
coinex

کنترل فعالیت مگس ها با هک کردن مغزشان!

 محققان یکی از دانشگاه‌های آمریکا در پژوهش اخیر خود، پی برده‌اند که چطور می‌توان کنترل فعالیت مگس ها با هک کردن مغزشان را از راه دور انجام داد.

مغز همه موجودات زنده پیوسته با اطلاعاتی که از محیط پیرامون خود با اندام‌های حسی مثل چشم، گوش، بینی و پوست به دست می‌آورند، احاطه می‌شود. حال گروهی از دانشمندان به دنبال ایجاد تغییراتی در مغز حشرات هستند که نتایج این تغییرات، امکان درمان بسیاری از بیماری‌ها را برای متخصصان آسان می‌کند.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی ساخته شده از فضولات انسانی عرضه شد!

کنترل فعالیت مگس ها با هک کردن مغزشان

محققان این دانشگاه، توانستند طی آزمایشی مگس‌هایی را که مهندسی ژنتیکی شده بودند، تحت یک میدان مغناطیسی قرار دهند و فرمان خاصی را به عصب‌های مغز این مگس‌های تحت آزمایش ارسال کنند.

مگس‌‌ها بعد از هک شدن در عرض یک ثانیه پس از ارسال فرمان به نورون‌های خاصی در مغزشان، اعمال خاصی را انجام دادند. این گروه پژوهشی از دانشگاه رایس با مهندسی ژنتیکی که بر روی مگس‌های میوه انجام دادند، شروع به کار کردند تا یک کانال یونی حساس به گرما را در برخی از نورون‌های دستگاه اعصاب این حشرات ایجاد کنند.
کنترل فعالیت مگس ها با هک کردن مغزشان
کنترل فعالیت مگس‌ها
هنگامی که این کانال یونی در مغز مگس‌ها گرما را حس کند، نورون‌ها را فعال و بیدار می‌کند و هر نورون باعث می‌شود تا مگس بال‌هایش را باز کند، این باز شدن بال مگس‌ها اغلب در هنگام جفت‌گیری این حشره رخ می‌دهد اما اکنون با این فرمان در حالت غیرعادی هم قابل انجام است.
این محرک حرارتی و گرمایی به شکل نانو ذرات اکسید آهن به مغز مگس میوه فرمان می‌دهد. هنگامی که یک میدان مغناطیسی در نزدیکی نورون‌های مغز فعال می‌شود، دمای این ذرات نانو اکسید بالا می‌رود و عصب‌های موجوده کم کم شروع به کار می‌کنند و مگس میوه بال‌های خود را در این زمان باز می‌کند.

برای این آزمایش پژوهشی، محققان این مگس‌های مهندسی شده را در یک محفظه کوچک در بالای یک سیم پیچ مغناطیسی نگه داشته‌ و فعالیت آن‌ها را با دوربین‌های متعددی از بالا تماشا کردند. زمانی که این میدان مغناطیسی فعال شده، مگس‌ها تقریبا به مدت کمتر از یک ثانیه بال‌های خود را باز کردند. جیکوب رابینسون که نویسنده و پژوهشگر این مطالعه تحقیقاتی است در رابطه با کنترل فعالیت مگس ها با هک کردن مغزشان می‌گوید:

جامعه علمی برای تحقیق درباره مغز یا درمان اختلال‌های عصبی به دنبال ابزارهایی است که به شدت دقیق هستند و البته کمترین آسیب را می‌رسانند. کار ما گام مهمی در همین مسیر است چون سرعت کنترل مغناطیسی به صورت از راه دور را افزایش می‌دهد و آن را به سرعت طبیعی فعالیت‌های مغزی نزدیک می‌کند.

هدف مستقیم استفاده از این نوع فناوری همچون دیگر آزمایشاتی که بر روی حیوانات و حشرات انجام می‌شود در جهت کمک به کشف و درمان بیماری‌ها و مشکلات انسان‌ها است.

محققان این آزمایش را برای بازگرداندن بینایی به بیمارانی که مبتلا به اختلالات بینایی هستند، انجام می‌دهند. این آزمایش با تحریک بخش‌هایی از سیستم بینایی، بازگشت حس بینایی را برای نابینایان ممکن می‌کند.

کنترل فعالیت مگس ها با هک کردن مغزشان
مگس

این در حالی است که در گذشته نیز پژوهشگران و متخصصان بسیاری از تکنیک‌های مشابه برای کنترل حرکات موش‌ها استفاده می‌کردند. پس می‌توان با نتایج حاصله از این آزمایش به درمان مشکلات حرکتی که ناشی از اختلالات مغزی هستند، امیدوار بود.

علاوه بر این هدف که کمک به بهبود بیماری‌های صعب العلاج است، دارپا که تامین‌کننده منابع مالی این پروژه است، هدف‌‌های دیگری در سر دارد. این آژانس به دنبال ساخت هدستی است که بتواند امکان خواندن فعالیت‌های عصبی مغز را داشته باشد و به یک مغر دیگر از راه دور انتقال دهد.

دانشمندان علوم اعصاب با انجام آزمایش‌های مختلف به دنبال یافتن چگونگی ایجاد احساسات و دیگر حالات در مغز حیوانات هستند. برای فهمیدن احساسات حیوانات راه‌ زیادی باید طی شود که می‌تواند به درمان مشکلات انسان‌ها کمک شایانی کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در رابطه با کنترل فعالیت مگس ها با هک کردن مغزشان چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر