;
coinex

کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی ؛ شرایط و نحوه دریافت

کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی هدیه‌ای است که به تازگی به واجدین شرایط از طرف سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. شرایط دریافت این هدیه را در ادامه بخوانید.

بر اساس قانون تأمین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی موظف به اجرای تعهداتی در مقابل بیمه‌شدگان خود است. این تعهدات در دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت خواهد بود.

بر طبق این قانون تعهدات کوتاه مدت اعم از حمایت‌های درمانی در موارد بیماری، بارداری و حوادث، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه، پروتز و اورتز، غرامت نقص عضو مقطوع، کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن و مقرری بیمه بیکاری خواهد بود.

بر اساس ماده 85 قانون تأمین اجتماعی، کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات کوتاه مدت این سازمان قلمداد شده و تحت عنوان هدیه به بیمه‌شدگان اجباری واجد شرایط که برای اولین بار ازدواج می‌کنند، تعلق خواهد گرفت.

از جمله تعهدات بلند مدت این سازمان نیز می‌توان به مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی کلی، مستمری از کارافتادگی جزئی،  مستمری بازماندگان و مزایای نقدی، غیرنقدی و عیدی مستمری بگیران (کمک عائله‌مندی، کمک هزینه اولاد و عیدی) اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: شرایط وام 200 میلیونی مسکن اعلام شد

شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی

درباره میزان این هدیه باید گفت که کمک هزینه ازدواج برابر با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف دو سال پیش از تاریخ ازدواج تقسیم بر عدد 24 است. اگر این مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ این هدیه برابر با حداقل دستمزد سال وقوع عقد خواهد بود.

بنابراین هدیه نقدی ازدواج معادل یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه خواهد بود. همچنین اگر زن و شوهر هر دو واجد شرایط دریافت کمک هزینه تأمین اجتماعی باشند، این هدیه به صورت بلاعوض به هر دو تعلق می‌گیرد.

از شرایط مهم دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه کار و بیمه لازم است. شخص بیمه‌شده باید ظرف مدت پنج سال قبل از تاریخ عقد، حداقل دارای 720 روز سابقه کار بوده و در این مدت حق بیمه او نیز به طور کامل توسط کارفرما پرداخت شده باشد.

از دیگر شروط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی قطع نشدن رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما، ازدواج به صورت عقد دائم و ثبت آن در دفتر رسمی ازدواج هستند. همچنین لازم به ذکر است که بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی که پیش از این در زمان ازدواج شرایط فوق را داشته‌اند اما این کمک هزینه را دریافت نکرده‌اند نیز می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

به منظور دریافت هدیه ازدواج تأمین اجتماعی، نیازی به مراجعه حضوری نبوده و تمامی خدمات مربوط به درخواست کمک هزینه از طریق سامانه غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir انجام می‌شود. متاقضیان می‌توانند با مراجعه به این سایت در قسمت منوی بیمه‌شدگان/ حمایت‌های کوتاه مدت/ درخواست کمک هزینه ازدواج، تنها با ورود اطلاعات مربوط به تاریخ عقد و کد ملی همسر درخواست خود را ثبت کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر