;
coinex

اینتل به طور اتفاقی مشخصات پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake را فاش کرد!

گرچه فاصله چندانی تا رونمایی رسمی از پردازنده‌های جدید اینتل نداریم، این شرکت به طور تصادفی، مشخصات پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake را فاش کرده است.

اینتل در اتفاقی ظاهرا تصادفی، مشخصات فنی سه پردازنده سری رپترلیک را فاش کرده است. این مشخصات مهر تاییدی بر این شایعه پیشین است که مدل پرچمدار این محصولات 24 هسته دارد و به فرکانس 5.4 گیگاهرتزی دست پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: سری کارت گرافیک های آرک اینتل رونمایی شدند

مشخصات پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake

گویا اینتل به طور غیرعمدی، مشخصات فنی سری پردازده‌های نسل سیزدهمی رپترلیک را منتشر کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دقیقا یک روز قبل، خبر دستیابی پردازنده‌های رپترلیک به فرکانس 6 گیگاهرتزی منتشر شده بود. آنطور که حالا مشخص شده، اینتل مشخصات فنی پردازنده‌های Core i5-13600K و Core i7-13700K و Core i9-13900K را منتشر و سریعاً حذف کرده است.

این اطلاعات در وب‌سایت شعبه کانادا اینتل منتشر شده و کربران توییتر در مدت کوتاهی اسکرین‌شات‌های این صفحه را در فضای مجازی دست به دست گرداندند.

اینتل به طور اتفاقی مشخصات پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake را فاش کرد!

بنابر این مشخصات فنی، پردازنده قدرتمند و پرچمدار Core i9-13900K مجهز به 24 هسته و 32 ترد است. هسته‌های پرقدرت اصلی در این پردازنده به حداکثر فرکانس 5.4 گیگاهرتز دست می‌یابند. مدل Core i7-13700K از ۱۶ هسته و ۲۴ ترد استفاده می‌کند و هسته‌هایی پرقدرت با فرکانس ۵٫۳ گیگاهرتز دارد و در آخر پردازنده‌ Core i5-13600K از ۱۴ هسته و ۲۰ ترد بهره می‌گیرد و در هسته‌های پرقدرت فرکانس ۵٫۱ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد.

اینتل از نسل دوازدهم پردازنده‌های خود ترکیبی از دو نوع هسته‌های پرقدرت و هسته‌های کم مصرف را در طراحی محصولات خود به کار بسته که شباهت زیادی به معماری آرم دارد. این معماری مصرف انرژی را بهینه کرده و مزایای پردازشی متعددی نیز به همراه می‌آورد.

گفتنی است که این مشخصات، با آنچه هفته گذشته درباره مشخصات فنی پردازنده‌های رپتور لیک فاش شده بود مطابقت دارند. اسلایدهای آن افشاگری رسمی به نظر می‌رسیدند و بر اساس آن اطلاعات،‌دو پردازنده Core i9 و Core i7 نسل سیزدهمی می‌توانند با استفاده از فناوری Thermal Velocity Boost اینتل، فرکانس دو هسته‌ی پرقدرت خودشان را به ۵٫۸ گیگاهرتز ارتقا دهند. البته این موضوع به تایید اینتل نرسیده است.

اینتل هنوز رسما از پردازنده‌های کلاس دسکتاپی Raptor Lake رونمایی نکرده، اما گفته که این پردازنده‌ها در قیاس با پردازنده‌های نسل دوازدهمی، تا 15 درصد عملکرد تک تردی بهتر و تا 41 دصد عملکرد چند تردی بهتری خواهند داشت.

گفتنی است، رقیب اینتل یعنی AMD نیز طی هفته‌های آینده، سری پردازنده‌‌های پرچمدار Ryzen 9 7950X را با فرکانس 5.7 گیگاهرتز که از 16 هسته استفاده می‌کنند روانه بازار خواهد کرد. اینتل مدعی است که حداقل یکی از این پردازنده‌ها بدون اورکلاک به فرکانس 6 گیگاهرتز دست پیدا می‌کند.

اینتل پنجم مهر رویدادی با محوریت پردازنده‌های سری رپتور لیک برگزار می‌کند. در مراسم پیش رو جزئیات رسمی جدیدترین پردازنده‌های دسکتاپی تیم آبی منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره مشخصات پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر