;
coinex

انتشار این ماده در اتمسفر، مانع از ذوب یخ‌های قطبی می‌شود!

دانشمندان می‌گویند که شاید راهکاری برای جلوگیری از ذوب یخ‌های قطبی کشف کرده باشند که با استفاده از نوعی ماده خاص عملی می‌شود. 

دانشمندان معتقدند که بهترین راهکار برای جلوگیری از افزایش سطح آب دریاها در پی ایجاد تغییرات اقلیمی، منجمد کردن مجدد یخ‌های قطبی در شمال و جنوب با پاشیدن گوگرد دی‌اکسید در جو است!

بیشتر بخوانید: تصفیه آلودگی هوا با فناوری جدید خودروسازان هلندی!

ذوب یخ‌های قطبی

گروهی از محققان اخیرا طرحی عجیب و بحث برانگیز برای انجماد دوباره یخ‌های قطبی در شمالگان و جنوبگان پیشنهاد داده‌اند که میزان آثار ناشی از گرمایش جهانی را کاهش می‌دهد. آن‌ها می‌گویند که هواپیماهایی که در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند باید ذرات میکروسکوپی آئروسلی را در اتمسفر پخش کنند که منجر به انعکاس نور خورشید می‌شود و دمای کوه‌های یخی در حال انجماد را پایین می‌آورد.

در این طرح پیشنهاد، دانشمندان نیاز به 175 هزار پرواز در طول سال را مطرح کرده‌اند. این تعداد پرواز خود می‌تواند باعث انتشار میلیون‌ها تن کربن دی‌اکسید در اتمسفر شود.

انتشار این ماده در اتمسفر، مانع از ذوب یخ‌های قطبی می‌شود!

این مطالعه توسط ویک اسمیت یکی از اساتید دانشگاه ییل آمریکا رهبری شده است. اسمیت می‌گوید که این طرح یکی از آثار ناشی از گرمایش جهانی را مورد مطالعه قرار داده است، نه دلیل بروز آن را:

این طرح مثل آسپرین است، نه پنی‌سیلین. طرح ما جایگزینی برای کربن‌زدایی محسوب نمی‌شود.

در بخشی از این طرح پیشنهاد آمده که ناوگانی متشکل از 125 تانکر سوخت‌رسان هوا به هوا، ابری از ذرات میکروسکوپی گوگرد دی‌اکسید را در ارتفاع 13 کیلومتری و عرض جغرافیایی 60 درجه در هر دو نیم‌کره آزاد می‌کند. ذرات آزادشده به سادگی و از طریق بادهایی که در ارتفاعات بالا می‌وزند به سمت قطب‌ها حرکت می‌کنند و زمین زیرین را در سایه قرار می‌دهند.

دانشمندان می‌گویند که آزاد کردن حدود 13 میلیون تن ذرات میکروسکوپی گوگرد دی‌اکسید در بهار و تابستان می‌تواند سبب شود تا ناحیه‌های قطبی تا دو درجه سانتیگراد خنک‌تر شوند. در عرض‌های جغرافیایی میانی، میزان کاهش دما کمتر از این خواهد بود.

طرحی که دانشمندان در نظر دارند، به علت نیاز به تعداد زیاد پرواز کمی بحث‌برانگیز است. این تعداد پرواز بالا معادل بیش از دور روز ترافیک هوایی جهانی در سال 2021 است که خود مقادیر معتنابهی از گازهای گلخانه‌ای را به جو بالایی اتمسفر وارد می‌کند و آسیب زیادی در پی دارد.

دیگر دانشمندان در ارتباط با ایجاد پوششی در مسیر نور خورشید رویکری محتاطانه دارند چراکه معتقدند چنین کاری می‌تواند عواقبی ناخواسته برای کشاورزی به دنبال داشته باشد.

محققان این پژوهش اما معتقدند که تنها 1 درصد از کل جمعیت زمین در منطقه هدف زندگی می‌کنند و بودجه سالانه 10 میلیارد پوندی این طرح بسیار کمتر از هزینه کربن‌زدایی با دیگر روش‌های سازگار با تغییرات اقلیمی است. اسمیت می‌گوید که این طرح در هیچ جایی از زمین به اندازه قطب‌های شمال و جنوب پاسخگو نیست. او همچنین می‌گوید که هر طرحی که به کاهش آثار ناشی از گرمایش جهانی منجر شود، به نفع کل نژاد بشر است.

انتشار این ماده در اتمسفر، مانع از ذوب یخ‌های قطبی می‌شود!
جلوگیری از ذوب یخ‌های قطبی

بنابر آمارهای رسمی، قطب‌ها با سرعتی چندین برابر میانگین جهانی در حال گرم شدن هستند. اوایل سال جاری میلادی دانشمندان اعلام کرده بودند که دمای هوا در قطب شمال و جنوب رکوردشکنی کرده است. اگر صفحه یخی بزرگ گرینلند و صفحه یخی غرب جنوبگان با این روند به ذوب شدن ادامه دهند، سطح دریاها تا چند متر افزایش پیدا می‌کند. بر همین مبنا، دیوید کینگ یکی از محققان این پژوهش می گوید که زمان اقدام علیه آثار گرمایش جهانی فرا رسیده است:

هدف اصلی این است که در حین کاهش عمیق و سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای، برای خود زمان بخریم. این موضوعی ضروری است. اگر با سرعت فعلی به انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه دهیم، پخته خواهیم شد.

شاون فیتزجرالد می‌گوید که باید با این مشکل سریعا مقابله شود: «استفاده از هواپیما اصلاً خوب نیست، اما آثار آن گازهای گلخانه‌ای در طولانی‌مدت مشاهده خواهد شد. در حال حاضر نگران آثار تغییرات اقلیمی هستیم. این موضوعی واقعاً فوری است.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد طرح جدید برای جلوگیری از ذوب یخ‌های قطبی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر