;
coinex

حمله تند کیهان به استارتاپ های ایرانی ؛ هشتگ مهسا امینی را زدید اما شاهچراغ را نه؟

حمله تند کیهان به استارتاپ های ایرانی از جمله اسنپ و دیجی کالا در خصوص هشتگ مهسا امینی جای این سوال را در اکوسیستم خالی می‌گذارد: چرا تنها دغدغه روزنامه اصولگرای کیهان هشتگ زدن استارتاپ‌ها است؟

به نظر می‌آید دغدغه این روزهای روزنامه اصولگرای کیهان در اوضاع نابسامان کنونی اینترنت کشور بیشتر به هشتگ زدن استارتاپ‌ها معطوف شده است. این روزنامه در حمله تندی به برخی استارتاپ‌های ایرانی موضوع هشتگ زدن مهسا امینی توسط این استارتاپ‌ها را به میان کشیده و در طی انتقاد شدید خود از عدم هشتگ زدن استارتاپ‌ها در خصوص حمله تروریستی شاهچراغ، آنها را متهم به سوگیری کرده است.

بیشتر بخوانید: مهمترین و جدیدترین اخبار فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی! / از ضرر قطعی اینترنت تا فیلترینگ اپلیکیشن ها!

حمله تند کیهان به استارتاپ های ایرانی

وضعیت نابسمان اینترنت در یک ماه و نیم گذشته، اوضاع کاری بسیاری از استارتاپ‌ها را برهم ریخته است. بسیاری از استارتاپ‌ها یا به مرز نابودی رفته‌اند یا نابود شده‌اند؛ باقی هم در ظلمات فضای ایجاد شده، برای نجات خود دست و پا می‌زنند. همه این‌ها در حالی است که روزنامه اصولگرای کیهان تنها دغدغه‌ خود را در هشتگ زدن یا نزدن استارتاپ‌ها خلاصه می‌کند.

حمله تند کیهان به استارتاپ های ایرانی

در پی مرگ مهسا امینی استارتاپ‌های بسیاری هشتگ نام او را زدند. استارتاپ‌هایی که اقدام به زدن هشتگ مهسا امینی کردند از جمله: دیجی کالا‌، آپارات‌، نرم‌افزار مایکت‌، کافه بازار و زرین پال، شیپور، جاباما، سفرهای علی‌بابا، دیوار، اسنپ و تپسی، یکتا نت و ازکی بودند که نسبت به مرگ مهسا امینی در قالب شعر و یا نوشته از خود واکنش نشان دادند. واکنشی که اکنون پس از حمله به حرم شاهچراغ مورد غضب روزنامه کیهان قرار گرفته است.

کیهان در این خصوص می‌نویسد:

نوییتکس‌، فلایتیو‌، تپسی‌، ازکی‌، یکتا نت‌، اسنپ‌، دیوار‌، فیدیبو‌، جوانه وی‌سی‌، سفرهای علی بابا‌، جاباما‌، شیپور و بیت پین هم از دیگر شرکت‌هایی بودند که در آن موضوع خیلی سریع به میدان آمدند و در فضای مجازی جولان دادند اما الان دریغ از یک کلمه تسلیت!

کیهان: برخی از استارتاپ‌ها افکار عمومی را تحریک می‌کنند

حمله تند کیهان به استارتاپ‌های ایرانی در شرایط موجود تنها یک چیز را می‌تواند رقم بزند، آن هم بدتر کردن اوضاع کاری برای استارتاپ‌هایی است که برای بقای خود تن به انعطاف می‌دهند و سعی بر حفظ آنچه به دست آورده‌اند می‌کنند.

کیهان: برخی از استارتاپ‌ها افکار عمومی را تحریک می‌کنند

کیهان البته در ادامه می‌نویسد: «هدف ما از بیان این موضوع‌ها تخریب هیچ یک از شرکت‌های مورد اشاره که توانسته‌اند علاوه‌بر خدمات‌رسانی، اشتغال‌هایی را نیز ایجاد کنند نیست. اما سؤالی که امروز مطرح می‌شود این است: در شرایط کنونی که کشور نیاز به آرامش، وفاق و همدلی دارد دلیل آن رفتار که در واقع به نوعی تحریک افکار عمومی بوده چیست؟

کیهان در ادامه مطرح می‌کند: «چرا همین شرکت‌ها در خصوص حادثه تروریستی شاهچراغ توسط داعش که منجر به شهادت و جراحت تعداد زیادی از هموطنانمان شد با گذشت نزدیک به 10 روز همچنان سکوت اختیار کرده‌اند؟ آیا این تناقض رفتاری، دامن زدن به فضای اختلاف در جامعه نیست؟ چرا پیش از اعلام نظریه پزشکی قانونی به موضوع مرگ مهسا امینی دامن زده و فضا را بیشتر ملتهب کردند اما از طرف دیگر درخصوص حادثه تروریستی شاهچراغ همچنان شاهد سکوت آنها بوده و هستیم؟»
کیهان همچنین برای یافتن پاسخ سوالات خود با تمامی استارتاپ‌های مورد نظر خود ارتباط برقرار کرده است. اما به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این استارتاپ‌ها پاسخ مورد نظر کیهان را نداده‌اند.
این روزنامه در خصوص مصاحبه با استارتاپ‌ها می‌نویسد: «برای پاسخ به این سؤال‌ها که می‌تواند جوابگوی بسیاری از ابهامات باشد به سراغ این مجموعه‌ها رفتیم که در یک نتیجه کلی می‌توان گفت هیچ کدام پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشتند.
 ایمیلی برای دیجی کالا ارسال و این سؤال پرسیده شد که همچنان جوابی دریافت نشده است. فیلیمو هم با وجود چندین بار تماس از سوی خبرنگار ایرنا همچنان پاسخی نداده است».
کافه بازار اعلام کرد: «مدیریت مجموعه فعلا تمایلی برای مصاحبه در هیچ موضوعی را ندارد.» به سراغ تخفیفان هم رفتیم که در تماس تلفنی که خبرنگار ایرنا با این مجموعه داشت بیان کردند که روز شنبه مصاحبه‌ای در این رابطه خواهند داشت که تا لحظه ارسال گزارش هنوز تماسی برقرار نشده است.

تخفیفان، اسنپ و هیچ یک از این شرکت‌های کسب و کار دیجیتالی تاکنون جواب قانع‌کننده‌ای برای این سؤال نداشته و در واقع می‌توان این اقدام را به نوعی فرار رو به جلو قلمداد کرد.»

بیشتر بخوانید: ضرر قطعی اینترنت برای فعالان حوزه واردات ؛ همه متضرر شده‌اند!

کلام آخر: حمله تند کیهان به استارتاپ های ایرانی : نمک بر زخم استارتاپ‌ها

می‌دانیم که در شرایط موجود درخت اکوسیستم تکنولوژی ایران زخمی بزرگ برداشته است. زخمی که همچنان خون چکان است و نمی‌توان زمان دقیقی را برای معالجه آن اعلام کرد.

اقتصاد دیجیتال کشور با قطعی اینترنت دچار فروپاشی شده و کسب وکارها و استارتاپ‌های زیادی نابود شدند یا دلیلی برای ادامه دادن در این شرایط ندارند. به گفته کارشناسان فضای استارتاپ، فضای رشد است و اگر استارتاپ رشدی نداشته باشد عملا از بین می‌رود.

در این میان استارتاپ‌های بسیار موفقی که توانسته‌اند در چند سال اخیر جای پای محکمی برای حفظ خود پیدا کنند، اکنون مورد حمله تند روزنامه کیهان قرار می‌گیرند و این سوال پیش ‌می‌آید که چرا استارتاپ‌های ایرانی باید برای هر حرکت خود دچار یک وضعیت روانی بغرنج شوند؟

سوال دیگر را اینجا از خود روزنامه کیهان باید پرسید: آیا به وقت حمایت و پشتیبانی، حمایتی از استارتاپ‌های کشور، که عملا سرمایه‌های این کشور هستند، کرده‌اید که اکنون حساب هشتگ زدن آنها را می‌خواهید؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص حمله تند کیهان به استارتاپ های ایرانی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر