;
coinex

ساخت یک مسجد با پرینتر سه بعدی در دبی!

دبی از قصد بلندپروازانه و جالب خود مبنی بر ساخت یک مسجد با پرینتر سه بعدی برای نخستین مرتبه در جهان تا سال 2025 خبر داده است.

دپارتمان امور اسلامی و فعالیت‌های خیرخواهانه دبی (IACAD) طی یک بیانیه‌ خبر از قصد خود جهت ساخت یک مسجد با پرینتر سه بعدی برای نخستین بار خبر داد. این مسجد طبق برنامه در سال 2025 افتتاح شده و دارای گنجایش 600 نفری خواهد بود.

براساس بیانیه مطبوعاتی IACAD به نظر دبی قصد احداث مسجدی 2000 متر مربعی با چاپگرهای سه‌بعدی در منطقه «بر» را دارد. در رابطه با این منطقه باید اشاره داشت که یکی از قدیمی‌ترین محله‌ها در امارات متحده عربی به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: بازسازی چهره فرعون مصر با یک مدل سه بعدی

جزئیات ساخت یک مسجد با پرینتر سه بعدی

در مورد زمان‌بندی ساخت این پروژه باید گفت که چیزی در حدود یک سال دیگر تا انجام اقدامات تکمیلی در داخل و خارج از این مسجد نیاز است. دپارتمان IACAD درباره میزان زمان لازم جهت ساخت سازه‌های این بنا اعلام کرده است: «چاپ سه‌بعدی سازه‌های ساختمان حدود چهار ماه زمان می‌برد.»

به منظور احداث این مسجد از ترکیبی از مواد خام و یک بتن مخصوص بهره گرفته می‌شود. همچنین در این پروژه در مرحله چاپ سه‌بعدی، سه کارگر حاضر خواهند بود تا عملیات کنترل ربات چاپگر را به انجام برسانند. این ربات توانایی ساخت دو متر مربع از بنا را در هر ساعت دارد.

طبق اعلام مدیر واحد مهندسی دپارتمان امور اسلامی و فعالیت‌های خیرخواهانه دبی بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بنایی با پایایی بالاتر بسازند. وی در همین زمینه بیان داشت: «استفاده از چاپ سه‌بعدی زباله‌های ساختمانی را کاهش می‌دهد و با محیط‌زیست سازگار است»

ساخت یک مسجد با پرینتر سه بعدی

البته ساخت چنین مسجدی در حدود 30 درصد بیشتر از دیگر روش‌های رایج هزینه به‌دنبال خواهد داشت؛ زیرا برای نخستین‌بار در دنیا شاهد ساخت چنین مسجدی با استفاده از چاپگر سه‌بعدی هستیم.

هدف دبی از ساخت مسجدی با فناوری پرینت سه‌بعدی، در واقع پیشبرد اهداف این منطقه به عنوان یکی از پیشگامان فناوری در دنیا تا سال 2030 بوده است. نخستین بار برنامه‌ «استراتژی چاپ سه‌بعدی دبی» در سال 2016 از سوی «محمد بن راشد آل مکتوم»، حاکم دبی مطرح شد تا این شهر مبدل به یک هاب برای فناوری شود.

دپارتمان IACAD هم‌اکنون مشغول اخذ آخرین مجوزهای لازم از مسئولان شهرسازی دبی جهت ارائه طرحی برای ساخت این مسجد است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ساخت یک مسجد با پرینتر سه بعدی در دبی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر