;
coinex

نگرانی سناتورهای آمریکایی از دسترسی توسعه‌دهندگان ایرانی به اطلاعات متا ؛ زاکربرگ بار دیگر فراخوانده می‌شود؟

دو سناتوری آمریکایی با ارسال نامه‌ای به شرکت متا در خصوص دسترسی توسعه‌دهندگان ایرانی به اطلاعات متا و سواستفاده احتمالی ایشان از این اطلاعات ابراز نگرانی کرده‌اند.

رئیس و نایب‌رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در نامه‌ای به شرکت مالک فیسبوک، متا با اشاره به اسنادی در خصوص دسترسی گسترده توسعه‌دهندگان ایرانی، روس و چینی به داده‌های کاربران و خطر جاسوسی از این اطلاعات ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: ایران، دومین منبع بزرگ حملات جاسوسی به کاربران پلتفرم‌های متا است!

دسترسی توسعه‌دهندگان ایرانی به اطلاعات متا

سناتورها مارک وارنر و مارکو روبیو در نامه‌ای به متا با اشاره به اسنادی که مشخص می‌کند توسعه‌دهندگان بیشماری در ایران، چین و روسیه به داده‌های این شرکت دسترسی دارند، هشدار داده و خواستار مدیریت این رخنه امنیتی شده‌اند.

این دو تاکید کرده‌اند که چنین دسترسی گسترده‌ای خطر بالقوه سواستفاده دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی برای جاسوسی از کاربران را به همراه دارد و در این خصوص ابراز نگرانی شدیدی کرده‌اند.

اسناد مورد اشاره سناتور وارنر و سناتور روبیو در واقع مربوط به یک مناقشه حقوقی در سال 2018 در کالیفرنیا است. در نامه دو سناتور آمریکایی خاطرنشان شده که بنابر یکی از اسناد داخلی متا، حدود 90 هزار توسعه‌دهنده چینی به اطلاعات نمایه، تصاویر و پیام‌های خصوصی کاربران دسترسی کامل دارند.

نگرانی سناتورهای آمریکایی از دسترسی توسعه‌دهندگان ایرانی به اطلاعات متا ؛ زاکربرگ بار دیگر فراخوانده می‌شود؟

رئیس و نایب‌رئیس کمیته اطلاعاتی منتخب سنا گفته‌اند که بیش از 42 هزار توسعه‌دهنده روس و هزاران نفر دیگر در ایران و چین هم به اطلاعات کاربران دسترسی دارند:

«ما در مورد میزان این دسترسی‌ها نگرانی‌های عمیقی داریم؛ موضوعی که می‌تواند تحرکات سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، اعم از نفوذ یا اقدامات جاسوسی و ضدجاسوسی را تشدید کند.»

شرکت تحت مالکیت مارک زاکربرگ، در سالیان اخیر بارها درگیر رسوایی‌های اینچنینی شده و از جمله مهمترین موارد باید به نشر اطلاعات گمراه‌کننده در کارزار انتخاباتی آمریکا و نفوذ کمپین‌هایی با منشا ایران و روسیه اشاره کرد.

اخیرا و ماجرای فروش اطلاعات 87 میلیون کاربر فیسبوک به یک شرکت بریتانیایی فعال در زمینه داده‌کاوی و تحلیل داده با نام کمبریج آنالتیکا نیز جنجال‌آفرین شده است.

در نتیجه همین مسائل بود که موسس و مدیرعامل فیسبوک در سال 2018 به کنگره آمریکا فراخوانده شد تا به سوالات سناتورها در خصوص حفاظت از داده‌های دو میلیارد کاربر این سرویس پاسخ دهد. او در جلسه شنود، مسئولیت اشتباهات و رخنه‌های خطرناک را پذیرفت و گفت که مقابله با این روند اولویت اصلی فیسبوک خواهد بود.

نگرانی سناتورهای آمریکایی از دسترسی توسعه‌دهندگان ایرانی به اطلاعات متا ؛ زاکربرگ بار دیگر فراخوانده می‌شود؟
سناتورها روبیو و وارنر

در حال حاضر، متا هنوز واکنشی به نامه سناتور روبیو دموکرات و سناتور وارنر جمهوری‌خواه نشان نداده، اما نامه‌ای با هماهنگی دو سناتور از دو حزب آمریکا می‌تواند اولین نشانه‌ها از احتمال برخوردی جدی با پلتفرم‌های ولنگار و بی‌قید متا باشد!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره نگرانی سنای آمریکا در خصوص دسترسی توسعه‌دهندگان ایرانی به اطلاعات متا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر