;
coinex

تولید نوعی سیمان ضدحریق توسط محققان ایرانی

یک شرکت دانش بنیان موفق به ایجاد سیمان ضدحریق از طریق استفاده از فناوری نانو شده که در برابر آتش‌سوزی ساختمان‌ها مقاومت خوبی از خود نشان داده است.

مطابق گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، دانشمندان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید محصولی با پایه سیمانی حاوی نانوذرات شده‌اند که از قسمت‌های فلزی ساختمان در مقابل آتش محافظت به عمل می‌آورد. بهره‌مندی از چنین محصولی، امکان به حداقل رساندن خسارات در صورت بروز فجایعی مانند آتش‌سوزی پلاسکو، را فراهم می‌سازد.

این محصول در حالی توسط یک شرکت دانش بنیان ارائه شده که از پوشش معدنی پایه سیمانی حاوی نانوذرات محافظت‌کننده در برابر آتش تشکیل شده است. این محصول به‌منظور محافظت تمام المان‌های فلزی مورد استفاده در سازه‌های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی در برابر حریق مناسب خواهد بود.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت لاستیک در آستانه سال 1402 و فصل سفرهای نوروزی!

ساخت سیمان ضدحریق توسط محققان ایرانی

در این محصول، استفاده از جزء نانومتری جهت بهبود خواص ضد حریق و کاهش ضخامت پوشش مورد نظر به‌منظور ایجاد تاخیر در رسیدن به دمای خمیدگی و در نتیجه سبک‌سازی بیشتر سازه بدون افت کارایی و ایمنی بسیار اثرگذار خواهد بود.

سیمان ضدحریق

اسکلت و سازه‌های ساختمان‌ها عموما از جنس مواد فلزی هستند که همین امر منجر می‌شود که محافظت از ساختمان در برابر حریق بسیار پر اهمیت باشد. لذا همواره مدنظر طراحان و مهندسان قرار می‌گیرد.

این هدف مهم به وسیله پوشش‌های ضد حریق انجام می‌پذیرد. به صورت کلی فولادهای سازه‌ای، نقطه حرارت خمش یا به اصطلاح خمیدگی در حدود 500 درجه سانتی‌گراد داشته و در واقع نصف مقاومت خود را در این دما از دست خواهند داد، بنابراین آسیب‌پذیری این سازه‌ها بدون استفاده از پوشش‌های ضد حریق بسیار بالا خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ابداع سیمان ضدحریق از سوی محققان ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر