;
coinex

کشورهای پیشتاز پخش اطلاعات وارونه در شبکه‌های اجتماعی ؛‌ حق به جانبان دغل‌باز!

بنابر آمارهای رسمی فیسبوک، 5 کشور روسیه، ایران، میانمار، ایالات متحده و اوکراین در فاصله سالیان 2017 تا 2020 پرچمداران پخش اطلاعات وارونه در شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند.

آنطور که فیسبوک مدعی است، در سالیان گذشته گروه‌های مختلفی در بسیاری از کشورهای جهان با اهدافی چون بی‌اعتبارسازی رقبا، تغییر افکار عمومی یا خشک کردن ریشه مخالفت‌ها به سراغ انتشار اطلاعات وارونه در شبکه‌های اجتماعی رفته‌اند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی سانسورچی اینترنت به نام Oculus توسط روسیه معرفی شد

پرچمداران پخش اطلاعات وارونه در شبکه‌های اجتماعی ؛ نقش پر رنگ ایران!

همانطور که گفتیم بنابر آمارهای فیسبوک، کشورهای ایران، روسیه، میانمار، آمریکا و اوکراین پیشتازان انتشار اطلاعات وارونه در فضای مجازی هستند. اما اطلاعات وارونه چیست؟ در پاسخ باید گفت اطلاعات وارونه (Disinfromation) به آن اطلاعاتی اطلاق می‌شود که به عمد تحریف و پخش شده باشند. تفاوت اصلی اطلاعات وارونه با اطلاعات نادرست (Misinformation) نیز دقیقا به همین قصد و نیت آگاهانه عامل مربوط است، نه ناآگاهی یا باورهای نادرست یا حتی اشتباهات ساده.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تمام انواع اطلاعات آسیب‌رسان (Malinformation) یعنی اطلاعات وارونه و نادرست، در عصر فناوری با شتابی بیش از حد در حرکت هستند و به هرجایی سرک می‌کشند و در هر نقطه‌ای جایی برای خود می‌یابند.

منابع سنتی و رسمی البته از انتشار جعلیات مصون نیستند، اما شبکه‌های اجتماعی از جدیدترین منابعی هستند که با اخبار کذب دست‌به‌دست شده دست به گریبان هستند.

در همین خصوص و در جدیدترین گزارش فیسبوک، 5 کشور روسیه، ایران، میانمار، آمریکا و اوکراین را به عنوان پیشگامان انتشار اطلاعات وارونه در سالیان 2017 تا 2020 برشمرده است. این شرکت در بررسی خود شبکه‌های پیچیده‌ای را در نظر داشته که به عمد اطلاعات نادرست و اخبار جعلی را منتشر می‌کنند. تعداد این شبکه‌ها به تفکیک کشور که در پلتفرم فیسبوک کشف و حذف شده‌اند را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:

کشورهای پرچمدار پخش اطلاعات وارونه در شبکه‌های اجتماعی ؛‌ حق به جانبان دغل‌باز!
کشورهای پرچمدار پخش اطلاعات وارونه در شبکه‌های اجتماعی

حالا اما در کنار این روند صنعتی شدن، روند سیاسی‌سازی تولید اطلاعات وارونه نیز سرعت گرفته؛ دروغ‌رسان‌ها بیشتر به استخدام دولت‌ها و احزاب درآمده‌اند و هر روز صبح پشت میز می‌نشینند و مشتی اطلاعات وارونه، نادرست و آسیب‌رسان را در هر جایی که دسترسی داشته باشند منتشر می‌کنند. آن‌ها تفرقه میاندازند، مداخله می‌کنند و روایت‌های کذب را اشاعه می‌دهند تا اهداف سیاستمداران برآورده شود.

در نقشه زیر که در سال ۲۰۲۱ در اکونومیست منتشر شد نیز پراکندگی جغرافیایی اطلاعات نادرست (misinformation) در جهان را می‌بینید:

سردمداران پخش اطلاعات وارونه در شبکه‌های اجتماعی ؛‌ حق به جانبان دغل‌باز!

اقتصاد سیاسی نابرابری را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی رصد کرد. اگر تولید اطلاعات را برابر با دانش در معنای knowledge بگیریم، باید گفت فرایند تولید اطلاعات تنها منافع برخی اقشار و گروه‌ها را برآورده می‌کند. در واقع بازیگران مختلف از دانش و اطلاعات استفاده می‌کنند تا نابرابری‌های اجتماعی چون فقر،‌ شکاف جنسیتی و غیره را مشروعیت بخشند.

دسترسی نابرابر به اطلاعات، تاثیری اساسی در زندگی افراد دارد. مثال بارز این مورد تاثیری است که اخبار جعلی رسانه‌ها و پیشنهادهای شخصی‌سازی شده در فضای آنلاین، بر نرخ مرگ و میر بیشتر سیاهپوستان در دوران کرونا داشت.

دروغ‌رسانی، نابرابری در دسترسی به اطلاعات و هدف روایت‌های کذب واقع شدن، مختص قرن بیست‌ویک نیست. هزاران سال بیشتر است که دروغ‌رسانی، بشر را به ستوه آورده. ایدئولوژی‌های مختلف را بارها بر جوامع حاکم کرده، از صلح‌، جنگ ساخته و تمدن‌ها را نابود کرده‌ است.

اما در عصری که  اطلاعات که از هر جا سر برمی‌آورند، هدف قرارمان می‌دهند و از ما می‌خواهند تنها یک جنبه داستان را ببینیم و در نهایت به ما امان نمی‌دهند، شاید مهم‌ترین مسئولیت ما یاد گرفتن روش‌های شناسایی اطلاعات نادرست و وارونه و یادگیری اندیشه انتقادی است؛ رویکردی که به ما کمک می‌کند در چاه اطلاعات غرق نشویم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص پخش اطلاعات وارونه در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ جایگاه ایران در این مطالعه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (17 نظر)

    همین فیسبوک نبود اطلاعات کاربران رو مخفیانه و غیرقانونی برای همین کارهایی که در این مقاله اومده ( برای استفاده در تغییر افکار عمومی) به دیگران میفروخت؟ چقدر گزارشات همچین شرکت بدنامی که خودش دستش به این کارها آلوده هست میتونه اعتبار داشته باشه؟

    نکته دیگه استانداردهای متفاوت غربی ها هست، مثلا اونها سپاه پاسداران رو تروریستی میدونن، اونوقت اگه یکی تو ایران حتی رئیس جمهور ایران بیاد بگه سپاه یکی از نهادهای قانونی کشور ما هست و تروریسی نیست خیلی راحت بهش برچسب تحریف واقعیت میخوره و پستش حذف میشه و یک عدد به آمار بالا اضافه میشه!

    پاسخ

    هر کسی که حقیقت واقعی رو نمیبینه یا منفعت شخصیش توش دخیله یا شست و شو مغزی داده شده یا احمقه!
    حقیقت مثل روز روشه حتی اگه لحضه ای دقت کنید.

    پاسخ

    اولا، (سعودی اینترنشنال) نه و اینترنشنال سعودی !
    دوما، کی گفته سعودیه ؟ چون اینا میگن پس درسته ؟
    اصلا و برفرض محال، سعودی هم باشه، چرا پروژه دشمن (فرضی) سازی ؟!
    سوما، شما یکبار شبکه رو نگاه کنی میفهمی منبع اطلاعات اینترنشنال خوده مردم عادی داخل کشور هستن که با فیلم و کلیپ و مستندات جامع و کامل پخش میشه که دلیل صحت اخبارشه.
    چهارما، کار یک خبرگزاری و اساس و اصول خبرگزاری، امانت داری و پخش خبر بدور از اغماض یا پخش خبر جانبدارانه است. کجای کار ایران اینترنشنال اشتباهه. خبرگزاری هست که کارش پوشش خبری ایران هست و واقعا خیلی خوب اخبار مربوط به ایران رو پوشش میده. نه بزرگنمایی داره نه جانبداری.
    چون حقیقت رو میگه بده ؟ بله حقیقت تلخه و تلخیش به کام و نوش جونتون
    شما شبکه های ایران رو ببین، هر 15 دقیقه از یه شبکه ای داره اخبار و اراجیف پخش میشه یا یه کارشناس و یه روحانی داره بحث کارشناسی میکنه (این همه کارشناس داریم ولی هیچ مشکلی کم نشده که هیچ اضافه تر هم شده).
    کلا پخش خبر دروغ و وارونه فقط کار رسانه های حکومته.
    پخش خبر مغرضانه و جانبدارانه هم کار BBC .
    نابودی بنیان خانواده و عادی نشان دادن قبح و گناه روابط خارج از عرف زن و مرد نامحرم هم کار شبکه های GEM با سریال های بی حیایی شونه که انگار سفارش شده برای ایران ساخته و پخش میشن!
    دلیلش هم اینه صدا و سیمای میلی با این همه بودجه هیچ برنامه و جذابیتی برای مخاطب نداره اما یک شبکه خارجی که معلوم نیست بودجه خرید و پخش یا ساخت این همه سریال رو از کجا میاره !
    مطمئنا این 2 شبکه ماهواره ای پولشون رو از جمهوری اسلامی میگیرن یا جیره خورن.

    پاسخ

    خوشبختانه اینترناشیونال و منوتو در بحران آفرینی داخل ایران خیلی خوب داشتند عمل می کردند .
    و از هیچ دروغی علیه ایران و ایرانی دریغ نکردند .
    ولی وقتی همایه معتاد ما را انقلابی جا زدند ، حالم از اینترناشیونال دروغگو بهم خورد .
    من هیچ وقت به اینترناشیونال اعتماد ندارم ، چون شبکه های دیگر دست اینترناشیونال را رو می کنند .
    دروغ سعودی ها ی وهابی و کینه آنها نسبت به ایرانی ها زیاد است .

    لعنت به اره بن سلمان که خاشقچی را کشت و 6 کودک 13 تا 16 ساله قطیفی را بدون دادگاهی کردن ، اعدام کرد .

    پاسخ

    تو اسم ایران وایرانی رو نیار بابا خودت چند تا کودک…؟؟؟

    پاسخ

    چرا وقتی از اره بن سلمان نام بردم ، خیلی به غیرتت برخورد .

    پاسخ

    همین اینترنشنال نبود کارشناس آورده بود عکسای سی تی اسکن مهسا امینی رو بررسی میکردن میگفتن قطعا ضربات شدید به سر خورده و بعدا مشخص شد دروغ بوده؟ دروغ از این بزرگتر؟ جالبه همون تصاویر رو توی گروه بین المللی رادیولوژی رِدیت فرستادن و از متخصصین نظر پرسیدن هیچ کس ضربه مغذی رو تایید نکرد. همه گفتن چیزی از ضربه مغذی در تصاویر دیده نمیشه و با اون تصاویر نمیشه نظر قطعی داد اما کارشناسان ایران اینترنشنال با قاطعیت میگفتن ضربه مغذی وجود داشته، اینجوری برای شما واقعیت رو حرفه ای تحریف میکنن و دروغ میگن و متاسفانه چون در یک پکیج شیک به اسم بررسی کارشناسانه به شما تحویل میدن راحت باور میکنید.
    انسان دروغی که دوست داره رو باور میکنه، اینترنشنال چیزی که شما دوست دارید رو بهتون میده و تصور میکنید واقعیت رو میگه، در کنار اون با نظر سنجی های دروغ و گزارشات ساختگی هم ذائقه سازی میکنه. یکی از گزارشاتی که یادم میاد این بود که صد دلار برداشته بود رفته بود تو یه فروشگاه تو آمریکا میگفت ببینین با صد دلار چقدر خرید میشه کرد! انگار 100 دلاری برای آمریکایی ها پول خورده! با وقاحت دروغ میگن و متاسفانه شما هم این دروغ ها رو دوست دارید باور کنید و چشماتون رو به روی این فکت ها بستید که اگر 100 دلار اینقدر برای آمریکایی ها بدست آوردنش راحت بود جورج فلوید برای 20 دلار کشته نمیشد.

    پاسخ

    واقعا فکر میکنی چون خودت هیچ تصوری از 100 دلار نداری بقیه هم مثل تو هیچی نمیفهمن؟ حداقل دستمزد رسمی توی آمریکا ساعتی 15 دلار هست که بعضی از ایالتها هم دارن صحبت از افزایش حداقل دستمزد به 30 دلار میکنن. پس یه پیک موتوری با 7 ساعت کار 100 دلار دستمزد میگیره یعنی با یک روز کار کردن بیشتر از حقوق یکماه یه ایرانی درامد داره.
    ضمنا جورج فلوید یه نخاله مواد فروش بود که واسه امثال شماها در حد یه قدیس بزرگ شده چون خودتونم نمیفهمید چی میگید و صرفا حرفهایی که بهتون دیکته کردن بصورت رندم زیر هر مطلبی کپی پیست می کنید که سر ماه 70-80 دلار بگیرید.

    پاسخ

    تا حالا کی رفتی آمریکا ؟
    هر ایالتی با ایالت دیگر در کسب درآمد متفاوت است .
    هر چقدر در بیاورید ، همانجا 40درصد مالیات می رود .
    بقیه اش خورد و خوراک و مسکن می رود .
    چیزی در اخر سر دستت را نمی گیرد .
    آمریکای الان با آمریکای قدیم خیلی متفاوت است .
    الان کانادا و آمریکا برای قشر دلال ماشین و مسکن و پرستار خوب است .
    ولی برای پرستارها بهتر پول می دهند .
    به بهترین پرستار و درجه 1 دارای RN بین الملل و رجیستر شده ، 8100 دلار می دهند و در نهایت پس از مالیات و خورد و خوراک و مسکن و کمی تفریح ، 45 دلار می توانید پس انداز کنید .

    اگر سوالی داشتید در خدمتم .

    پاسخ

    حرف شما دقیقا درست است .
    درآمد اکثر مردم در ایالات متحده آمریکا ، خیلی پایین است .
    مخارجشان هم بالا است .

    پاسخ

    عه امریکا و اوکراین هم هستن؟ خو اسراییل و انگلیسم میگفتین مردمم که گوشاشون درازه معطل اراجیف داخلین تا باور کنن :))

    پاسخ

    بله اطلاعات حقیقی و صحیح رو باید از سعودی اینترنشنال و امثال تو گرفت!!!

    بعد کجا گفته اطلاعات فیک نظر داده، “فیس‌بوک”!!!!!!

    جدا با چه هدفی داری دقیقا مثل جاسوس، مجانی برای دشمن کار ترجمه رو می‌کنی؟

    مجانیه دیگه؟!

    پاسخ

    اولا اینتر سعودی نیست اینا خیلی وقته سوخته، دوما سگشون شرف داره به رایش چهارم

    پاسخ

    یه عزرشی احمق همیشه اینجوری حرف میزنه

    پاسخ

    یک بی ارزش نادان هم دنبال دروغهای اینترناشیونال عربستانی است .

    پاسخ

    عادی ؟! اینا دارن روز به روز اینترنتو گو* تر میکنن !

    پاسخ

    اینترناشیونال و منوتو و Bbc که از دولتهای دشمن و بیگانه عربستان و انگلیس دارای مجوزهای نفرت پراکنی هستند .

    پاسخ