;
coinex

موتورولا 50 سال پیش در چنین روزی، امکان برقراری اولین تماس تلفنی با موبایل را فراهم کرد

50 سال پیش در چنین روزی موتورولا اولین تماس تلفنی با موبایل را برقرار کرد. این مسیر حالا و پس از 50 سال به اوج شکوفایی و کارآمدی رسیده است.

اولین تماس تلفنی با موبایل 50 سال پیش توسط موتورولا ثبت شد. مارتین کوپر، مهندس و مخترع آمریکایی، 50 سال پیش و در تاریخ 3 آوریل 1973 در شهر نیویورک توانست اولین تماس تلفنی با موبایل را بگیرد. از وی به‌عنوان “پدر تلفن همراه و مخترع تلفن همراه” نیر یاد می‌شود. جالب است بدانید که وی در آن زمان یکی از کارمندان شرکت موتورولا بود و با گوشی ساخت این شرکت که اصلاً با گوشی‌های امروزی قابل قیاس نیست، اولین تماس تلفنی را برقرار کرد.

بیشتر بخوانید: گجت جدید موتورولا هر گوشی را به ارتباط ماهواره‌ای مجهز می‌کند

50 سال پیش اولین تماس تلفنی با موبایل برقرار شد

«مارتین کوپر» 50 سال پیش در روز 3 آوریل 1973 در گوشه‌ای از خیابان ششم در شهر نیویورک ایستاد، روی موبایلی که با گوشی‌های امروزی بسیار متفاوت بود شماره گرفت و با یکی از همکاران رقیب خود در آزمایشگاه‌های بل تماس برقرار کرد تا مفتخرانه بگوید که برای اولین‌بار دارد از یک تلفن شخصی قابل‌حمل استفاده می‌کند.

به گزارش BBC، آقای کوپر که در آن زمان یکی از مهندسان شرکت موتورولا بود، می‌گوید به خاطر می‌آورد که چطور وقتی آن موبایل بزرگ را در دست گرفته بود و داشت با آن تماس می‌گرفت، رهگذران به او خیره شده بودند. کوپر می‌گوید طرف مقابل مکالمه هم جا خورده بود و حرفی برای زدن نداشت.

50 سال پیش اولین تماس تلفنی با موبایل برقرار شد

مهندس سابق موتورولا می‌گوید آزمایشگاه‌های بل تمرکز خود را روی توسعه موبایلی برای خودروها گذاشته بود. او درباره رویکرد اشتباه شرکت رقیب می‌گوید:

می‌توانید تصورش را بکنید؟ ما بیش از صد سال بود که در خانه و ادارات محدود به این سیم‌های مسی شده بودیم و آن‌ها می‌خواستند این محدودیت را به خودروها بیاورند!

ولی موتورولا با نظر آزمایش‌های بل مخالف بود و رویکرد دیگری را دنبال کرد که امروز حاصل موفقیت آن را می‌بینیم. نکته جالب اینجاست که اصول پایه اولین تماس با موبایل هنوز چندان تغییر نکرده است. گوشی‌های موبایل صدای شما را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند و از طریق ارتباطات رادیویی ارسال می‌شوند. سپس این سیگنال‌های رادیویی به مقصد می‌رسند و به صوت تبدیل می‌شوند تا طرف مقابل بتواند صدای شما را بشنود.

نسخه تجاری نمونه اولیه موبایلی که مارتین کوپر در تاریخ 3 آوریل 1973 استفاده کرده بود، درنهایت 11 سال بعد تحت عنوان موتورولا Dynatac 8000X عرضه شد. قیمت معادل دستگاه در جهان امروز 11,700 دلار برآورد می‌شود.

50 سال پیش اولین تماس تلفنی با موبایل برقرار شد

اولین موبایل دنیا حتی قابلیت ارسال پیامک نداشت و فقط می‌توانستید با آن 30 دقیقه تماس صوتی برقرار کنید. این دستگاه می‌توانست 12 ساعت در حالت آماده‌به‌کار باشد، اما شارژ کامل آن 10 ساعت طول می‌کشید. به‌علاوه، یک آنتن 15 سانتی‌متری روی آن قرار گرفته بود. وزن این گوشی 790 گرم بود که تقریباً چهار برابر آیفون 14 محسوب می‌شود.

کوپر 94‌ساله می‌گوید اگرچه پیش‌بینی نمی‌کرد که گوشی‌های موبایل به ابرکامپیوترهای قابل‌حمل امروزی تبدیل شوند، اما به نظر او هنوز جای پیشرفت زیادی برای این محصولات وجود دارد. کوپر باور دارد که هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از کارها ازجمله نصب اپلیکیشن‌ها یا رصد وضعیت سلامتی کاربر را بر عهده بگیرد و بهره‌وری ما را به حداکثر برساند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره برقراری اولین تماس تلفنی با موبایل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر