;
coinex

با وجود محدودیت‌های اینترنتی،‌ اقبال ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی خارجی بیشتر شده است!

اینکه اقبال ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی خارجی با وجود همه محدودیت‌های پیش آمده بیشتر شده است، مسئله‌ای تازه نیست و دلیل آن نیز برمی‌گردد به اطمینان و اعتماد مردم و قابلیت‌های بیشتر آن‌ها.

گزارش جدید وب‌سایت DataReportal نشان می‌دهد که علی‌رغم محدودیت‌های اینترنتی موجود در کشور، اقبال ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی خارجی بیشتر از قبل شده است. این در‌صورتی است که با وجود همه پیام‌رسان‌های ایرانی موجود، باز هم اینستاگرام در بین ایرانیان محبوبیت خود را حفظ کرده است. البته در این آمار عنوان شده است که غیر از اینستاگرم و تامبلر، دیگر پلتفرم‌های خارجی نیز رشد محسوسی کسب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: زارع‌پور: در ایران کسی به آمازون و eBay نیازی ندارد

اقبال ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی خارجی افزایش یافته است

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد بار ترافیک کاربران اینترنت در ایران از روی لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی کم شده و به بار ترافیکی گوشی‌های تلفن همراه افزوده شده است. بر این اساس ۷۵ درصد از ترافیک کشور با استفاده از موبایل مصرف می‌شود که ۱۳.۶ درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است. این روند رو به رشد در دهه اخیر با گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند برقرار بوده است، به طوری که سال ۲۰۱۲ تنها ۱۷ درصد ترافیک اینترنت ایران روی گوشی‌های موبایل مصرف می‌شد.

از سویی از ترافیک مصرفی لپ‌تاپ‌ و کامپیوتر شخصی ۲۸.۲ درصد کم شده و سهم این دستگاه‌ها به ۲۳.۲۱ درصد از کل ترافیک رسیده است. نسبتی حدود ۱.۳۷ درصد نیز سهم تبلت‌هاست.

اقبال ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی خارجی افزایش یافته است
دهه اخیر، دهه رشد ترافیک موبایل در دنیا و ایران بوده است.

از ژانویه ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۳ تعداد اتصال‌های اینترنت موبایل از ۱۲۰ میلیون به ۱۲۷ میلیون رسیده است. در سال ۲۰۲۲ نیز ۲.۵ درصد بر تعداد اتصال‌های موبایل افزوده شده که معادل ۳.۱ میلیون اتصال است. کل کاربران اینترنت در ایران نیز در این سال ۰.۷ درصد افزایش یافته‌اند.

شیب رشد کاربران اینترنت در دو سال اخیر نسبت به سال‌های قبل بسیار ملایم‌تر شده است؛ به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵ تعداد کاربران اینترنت در ایران ۲۲ درصد رشد کرده‌ اما از این سرعت در سال‌های بعد کاسته‌ شده تا جایی که در سال ۲۰۱۹ به ۵.۳ درصد و ۲۰۲۰ به ۴.۷ درصد رسید.

اقبال ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی خارجی افزایش یافته است
ضریب نفوذ ۱۴۴ درصدی اینترنت همراه در ایران

در میان مرورگرهای وب نیز محبوبیت گوگل کروم در میان ایرانیان ۵.۸ درصد افزایش یافته و این مرورگر با سهمی تقریباً ۷۸ درصدی از لحاظ تعداد صفحه‌های وب بازشده، رتبه نخست را در ایران تصاحب کرده است. محبوبیت مرورگرهای سافاری، مایکروسافت E‌dge، فایرفاکس و سامسونگ اینترنت اما سیر نزولی دارد.

طبق این گزارش، ۴۸ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی در ایران وجود دارد که ۵۴ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود. همچنین ۶۸ درصد کاربران اینترنت در ایران از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

این گزارش میزان ترافیک واردشده به وب‌سایت‌های ثالث از طریق لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده را اندازه‌گیری کرده است.

در این میان اینستاگرام و پینترست هر کدام با سهمی ۲۶.۲ درصدی بیشترین ترافیک ورودی به وب را داشته‌اند. نکته جالب توجه اینکه این میزان برای اینستاگرام ۶۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کم شده است که این مساله را نمی‌توان بی‌ارتباط به فیلتر شدن این شبکه اجتماعی در شهریورماه ۱۴۰۱ دانست.

اقبال ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی خارجی افزایش یافته است
همه رشد کرده‌اند جز اینستاگرام و تامبلر

در مقابل، دیگر شبکه‌های اجتماعی محبوب در ایران به شکل محسوسی رشد کرده‌اند. این عدد برای توییتر ۳۳۸ درصد، فیس‌بوک ۲۰۹ درصد، یوتیوب ۲۹۸ درصد، ردیت ۹۲۴ درصد و پینترست ۱۵۸ درصد زیاد شده است. بیشترین افزایش ترافیک اما مربوط به لینکدین است که کاربرانش هزار و ۱۵۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ در وب‌سایت‌های ثالث ترافیک مصرف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ اقبال ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی خارجی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر