;
coinex

بی حجابی در ایران امروز ؛ تهدید زیست بوم اقتصادی کشور با تحدید فضا

بی حجابی در ایران امروز جریانی را به تکاپو انداخته تا سیل بگیر و ببندها را شدت ببخشند؛ از پلمب دیجیکالا بگیرید تا به ازکی و هم‌اکنون طاقچه!

در دورانی به سر می‌‌بریم که برای درست انجام دادن کارت هم، سر از مکان‌های نامعلوم در می‌آوری؛ گاهی هیچ‌کسی هم دلیلش را نمی‌داند، اگر شانس بیاوری، بعدتر می‌فهمی که اشتباه شده یا فقط باید بیای و بشوی پیراهن عثمان. البته پیش‌تر فقط می‌توانستی چنین فضاهایی را تو رمان‌هایِ پادآرمان‌شهری نظیر 1984 و فارنهایت 451 پیدا کنی؛ دخالت در تمام شئونات زندگی و سوزاندن کتاب‌ها! ‌ــ‌ اِهِم! بگذریم!…علی‌ای‌حال، تازه داشتیم از افتضاح اخیر قطع اینترنت بین‌الملل و زیان‌های ناشی از آن، خودمان را بازیابی می‌کردیم که آقایان گفتند، اِ، چه بکنیم چه نکنیم که تصمیم گرفتند تا رسماً تیشه به ریشه‌ی کسب‌وکارها بزنند و با قوهٔ قهریه، نیم‌چه امنیت اقتصادی را هم بر باد بدهند.

بیشتر بخوانید: وزارت ارتباطات موظف به حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین مروج حجاب شد!

تبعات بی حجابی در ایران امروز

می‌دانید جالبی ماجرا در کجاست؟ با همین فرمانِ لایحه حجاب و عفاف، بخش بزرگی از جامعه مجرم خواهند بود. آقایان! عزیزان! این یعنی یک جای کار این قانون‌گذاری می‌لنگد دیگر! تازه، محیرالعقول بودن این ماجرا تمامی هم ندارد، چندتا دم و دستگاه عریض و طویل را هم بنا دارید بسیج بکنید که بپایند موی خانمی بیرون است یا نه؟! ای داد بی‌داد! در تاریخِ مکتوب که چنین چیزی سابقه نداشته است!

به نظر می‌رسد خطر خودبراندازی که بارها از آن سخن گفته شده است با بازگشت مجدد فعالیت گشت ارشاد و نیز برخوردهای پلیسی، امنیتی و احکام قضایی نامتعارف نسبت به مسائل اجتماعی خصوصا با بانوان، بیش از پیش خودنمایی می‌کند. ـ محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین اصلاحات.

نه گمان نکنید که رئیس‌جمهور پیشین اصلاحات قرار است نجات‌مان دهد،‌ خیر! ایشان همان حوالی سال 78 و سال‌های بعدش، خودشان را نشان دادند؛ اما این گفته‌ها نشان از ابعاد بزرگ‌تر این موضوع دارد… . القصه،‌ این‌که بیاییم از این‌ور و آن‌ور عناصر خودسر را جمع بکنیم که اِ، فلان شرکت و فلان آدم این‌جور و آن‌جور است و روی هیچ حساب و کتابی و دل‌بخواهی کسب و کار مردم را تعطیل بکنیم که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود! به فرض که موفق شدید موقتاً، نُطُق همه را هم بکشید و حرف خودتان را هم به کرسی بنشانید، این‌ها که همه شد ظاهرسازی و تزویر و ریا و بزکِ واقعیت! کجای دنیا فرهنگ را با زور سرنیزه و احکامِ سنگین تحمیل کرده‌اند؟

اما ماجرای پلمب دیجی‌کالا چه بود؟ بیایید اولین قربانی مشهور رویه‌ٔ یک بام و دو هوا و اعمال سلیقه را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: جریمه 500 هزار تومانی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در صورت بی‌حجابی مسافر!

جنجال «بی‌حجابی» کارکنان دیجی‌کالا

به گزارش تکراتو، بخش اداری دیجی‌کالا به دلیل بی‌حجابی کارکنانش تعطیل شده و در خصوص حجاب کارمندان زن این شرکت نیز، پرونده قضایی تشکیل شده است. در واقع امر، با انتشار چند عکس از کارکنان «بی‌حجاب» در فضای مجازی این مجموعه پلمب شده است. پدیده‌ی بی حجابی در ایران امروز هر چه که هست، بخش بزرگی جامعه را نمایندگی می‌کند بنابراین برخوردهای قهری و سلبی نه تنها موجب بدتر شدن اوضاع می‌شود، بلکه شکاف بین ملت و دولت را گسترده‌تر می‌کند.

بی حجابی در ایران امروز

بدبختانه، علاقه به یک‌دست‌سازی جامعه‌ی رنگارنگ ایران دارد خلق‌الساعه تبدیل به یک ابربحران می‌شود. این که عده‌ای معلوم‌الحال می‌خواهند جامعه‌ای متحدالشکل داشته باشیم و همه یک‌جور بی‌اندیشند و ببینند و بپوشند و بسازند و بخوانند، نه تنها خیالی ساده‌لوحانه است بلکه تنها عایدی چنین کاری، دوقطبی‌سازی کاذب در جامعه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: قوانین رعایت حجاب در فضای مجازی ابلاغ شد؛ از جزای نقدی و ممنوعیت فعالیت تا ممنوع‌الخروجی!

دستی دستی می‌خواهند اقتصاد دیجیتال را از رونق بیندازند!

دیجیکالا به کنار، کار دارد به حدی بالا می‌گیرد که درِ کسب‌ و کارهای ریز و درشت دیگر را هم دارند تخته می‌کنند. نمونه‌ی دیگرش ازکی استارتاپ بیمه است که به گزارش تسنیم، هنجارشکنی کارمندان شرکت ازکی منجر به برخورد قانونی بیمه مرکزی با این شرکت و تعلیق مجوز فعالیت آن تا اطلاع ثانوی شد.

خودمانیم اگر قرار باشد، با این وضع، جوانان و سرمایه‌گذاران را ترغیب به توسعه کسب و کار شخصی و استارتاپی بکنیم، که کلاه‌مان پس معرکه است؛ با این حرکات غیرعقلانی و مانع‌تراشی‌ها نمی‌توان اصلاً به توسعه یک کسب و کار پایدار هم فکر کرد!

 خوشبختانه دست‌کم کارفرمایان صنف دارند و زمانی که شرکت‌های عریض و طویلی مانند ازکی پلمب می‌شوند پشت‌شان درآمده و اعتراض می‌کنند. اقدام به پلمب این جریان معلوم‌الحال، آن هم در این شرایط نابه‌سامان اقتصادی، که یک کارگر نمی‌تواند قوت لایموتش را تهیه کند، از آن دسته از کارهای عجیب و غریبی است که فقط تمام وجوه امنیت مملکت را تا سر حد بحران به‌پیش می‌راند و هیچ‌کسی هم نمی‌داند چه حساب و کتابی پشتش است!

در زمان نگارش این مطلب و بر اساس اخبار منتشر شده، دیجی کالا در وضعیت رفع تعلیق قرار گرفته و این خبر از فک پلمب دفاتر خود داده است.

بیانیه انجمن فین‌تک ایران در خصوص «تعلیق مجوز ازکی»

انجمن فین‌تک درباره تعلیق مجوز ازکی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیماتی از این دست، مانع توسعه بخش خصوصی است و نتیجه‌ای جز ناامید کردن پیکره‌یِ دانش بنیان شرکت‌ها و افزایش مهاجرت ندارد.

بی حجابی در ایران امروز

آن‌ها هم‌چنین گفتند:

«تعلیق مجوز فعالیت شرکت ازکی و اعلام آن از طریق رسانه رویه‌ای غیرمعمول است که نتیجه‌ای جز از دست رفتن اعتماد اجتماعی، آسیب جدی به بدنه‌ی دانش‌بنیان و نوآور اقتصاد و ناامید کردن نیروی کار متخصص ندارد.»

هرچند به واقع امر این بیانیه هم بیانیه خوبی نیست. منظور از رویه‌ غیرمعمول اعلام رسانه‌ای چیست؟ یعنی بیایند چراغ‌خاموش کسب و کارها را تعطیل بکنند، آن‌‌وقت دیگر خیال‌تان راحت می‌شود؟ ناامید کردن کارگر متخصص، زمانی اتفاق میفتد که ببیند نه قانون پشت اوست و نه هم‌صنفی‌هایش.

طبق بررسی‌های ما، ظاهراً از سه‌شنبه 10 مردادماه 1402، وب‌سایت ازکی رفع تعلیق شده است. در صورت انتشار خبرهای بیشتر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مصادره اموال سلبریتی‌های بی‌حجاب در لایحه عفاف و حجاب پیش‌بینی شده است

طاقچه را هم کن فیکون کردند!

ماجرای طاقچه و بی حجابی در ایران امروز از آن‌جایی جالب‌تر می‌شود که سخنگوی محترم قوه قضاییه می‌گوید، پلمب یا توقیف‌هایی که در این زمینه صورت پذیرفته بدون اطلاع و صدور دستور مربوطه از سوی قوه قضاییه بوده و تاکنون چنین دستوری مبنی پر پلمب اماکن یا واحد‌های متخلف صادر نکرده‌ایم. روی همین اساس، حکایتْ حکایت همان جریانی است که عرض کردیم دارد قانون را از حیثیتش ساقط می‌کند.

بی حجابی در ایران امروز

طاقچه چه شد؟ به گزارش ایسنا، دریافتیم که پس از حاشیه‌هایی که برای مجموعهٔ طاقچه به وجود آمد، حالا این اپلیکیشن عرضه کتاب از دسترس خارج شده است. به چه دلیلی؟ بی حجابی برخی از کارکنان. آن هم در زمانی‌که این ترک فعل اصلاً در محیط کاری صورت نگرفته که بخواهد موجب توقیف کلیت شرکت شود. در همین خصوص شرکت طاقچه گفت:

«این عکس مقابل دیوار بیرونی و خارج از فضای کاری طاقچه گرفته شده و در هیچ‌یک از حساب‌های رسمی طاقچه انتشار نیافته است»

بنابراین هیچ کسی سر در نمی‌آورد که این جریان قدرتمند از کجا سر برآورده که می‌تواند حتی بالاتر از قوه قضاییه مملکت، به میل خودش، غیرقانونی، پلمب یا توقیف کند که هیچ‌کسی هم نتواند به‌شان بگوید بالای چشم‌تان ابروست. بی حجابی در ایران امروز یک پدیده فرهنگی است که نمی‌توان با چنین برخوردهایی با‌ آن مواجه شد.

بنابر بررسی‌های تکراتو، طاقچه نیز از شب گذشته 10 مرداد 1402 رفع تعلیق شده است و در حال حاضر سایت و اپ این پلتفرم در دسترس علاقه‌مندان است.

بیشتر بخوانید: در قبال محدودیت‌های پیش‌آمده برای دیجیکالا، طاقچه و ازکی، سکوت جایز نیست

آن‌چه گفتیم…

در این گزارش سیر و سیاحت کردیم به پیامدهای برخورد قهری با بی حجابی در ایران امروز که نه تنها باعث می‌شود امنیت اجتماعی و سیاسی مملکت وارد مرحله خطرناکی شود بلکه باعث مهاجرت سریع‌تر جوانان و شرکت‌های استارت‌آپی به بیرون از مرزهای ایران خواهد شد. از نهادهای قضایی انتظار می‌رود که جلو جریانی که غیرقانونی اصل سی و ششم و چهلم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را بی‌وقفه و مداوم نقض می‌کند بگیرد تا بیش از این حیثیت قانون بی‌اعتبار نشود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره بی حجابی در ایران امروز چیست؟ آیا برخورد قهری و غیرقانونی را جزئی از راه حل می‌دانید؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها برای تکراتو بنویسید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    عزیزم جرات نداری حرف بزنی چرا خودتو آزار میدی آخه؟ :)))) از این هزار کلمه آب‌دوغ‌خیاری که بافتی دنبال پیج‌ویو بودی گلم؟ همون خبرای دوزاری خودرویی‌تونو بذارین خوشگلا. روزی هم 63 بار دوباره پابلیششون کنین. خبر دو سال پیش روبه عنوان خبر فوری بزنین. نوش جوووونتون!

    ولی شما نقد اکوسیستم و مملکتو نکن دیگه جون عزیزت، خندمون میگیره :)))))

    دو روز دیگه ردفلگ گوگل میشین سلام می‌کنم بهتون.

    دوست دارم!

    پاسخ

    خیلی جالب است! یک یارویِ بی نام و نشان برای ما آروغ نترس بودن می‌زند! لابد از آن شامورتی‌بازهای خودسری که برای ما قیافه‌ گرفته‌ای! من اگر نقد می‌کنم برای خاطرش زندان هم رفته‌ام، تو چه کرده‌ای؟ فقط نشسته‌ای اینجا برای ما قر و قمیش منتقد بودن در می‌آوری؟ نه، نه! سایبری جماعت فرقی ندارد که کدام وری باشد، همیشه شانتاژ می‌کند و دهانش را بی‌وقفه ول می‌دهد تا برای اربابش خوش رقصی کند! همه را برق می‌گیرد ما را چراغ نفتی! زکی!

    پاسخ