coinex
راهنمای خرید تکراتو

نسخه رنگی مهمترین تصاویر تاریخ معاصر ایران ؛ از افتتاح راه‌آهن با حضور رضا شاه تا دادگاه مصدق!

یکی از جذاب‌ترین کارکردهای تکنولوژی این روزها پرسروصدای هوش مصنوعی، دست‌کاری تصاویر و تصویرسازی است. اینبار اما یک کاربر خوش ذوق، نسخه رنگی مهمترین تصاویر تاریخ معاصر ایران را از هوش مصنوعی درخواست کرده است. تصاویری که گرچه خالی از اشکال هم نیستند اما همچنان دیدنشان خالی از لطف نیست.

همه ما وقتی به لحظات تاریخی، خصوصا اتفاقات مهم تاریخ معاصر ایران فکر می‌کنیم، تصاویر را عموما سیاه و سفید به خاطر می‌آوریم. یعنی به همان شکلی که با امکانات آن روزگار ثبت شده‌اند. اما حالا، برخی کاربران با هوش مصنوعی برخی از معروف‌ترین عکس‌های تاریخ معاصر ایران را در قالب رنگی بازنشر کرده‌اند. نتیجه کار واقعا جذاب است.

نسخه رنگی مهمترین تصاویر تاریخ معاصر ایران توسط هوش مصنوعی ساخته شد!

لحظات تاریخی را غالبا سیاه و سفید دیده‌ایم، همان سیاه و سفید عکس‌ها به نگرش ما هم منتقل شده، آدم‌هایی را کاملا سفید دیده‌ایم و آدم‌های دیگری را هم کاملا سیاه دیده‌ایم، دوره‌ای را پاک و بری از هر زشتی و دوره‌ای دیگر را پلید و منحوس. با ذکر این نکته که در مورد برخی تصاویر اندک توضیحی ارائه می‌کنیم، شما را به تماشای تصاویر دعوت می‌کنم، درضمن، تصاویر به ترتیب تاریخی درج نشده‌اند:

1. جمع مشروطه خواهان

جمع مشروطه خواهان

2. احمد شاه قاجار در کنار رضا خان که در آن زمان هنوز شاه نشده بود بیشتر از او با لقبش، یعنی سردار سپه یاد می‌کردند.

احمد شاه قاجار در کنار رضا خان

3. محمد مصدق بعد از پیروزی در دادگاه ملی شدن نفت:

محمد مصدق بعد از پیروزی در دادگاه ملی شدن نفت

در هفتم اردیبهشت ۱۳۳۰ مجلس شورای ملی، طرح ۹ ماده‌ای اجرایی ملی شدن صنعت نفت را به اتفاق آرا تصویب کرد و فرانسیس شپرد (سفیر انگلیس) عصر‌‌‌‌ همان روز در یک کنفرانس مطبوعاتی به این اقدام مجلس اعتراض کرد.

روز ۲۲ اردیبهشت ۱۳۳۰ مجلس شورای ملی و سنا، بنا بر ماده اول قانون اجرایی ملی شدن صنعت نفت، نمایندگان خود را برای تشکیل هیات مختلط در خلع ید از شرکت نفت سابق که عبارت بودند از عبدالله معظمی، علی شایگان،‌اللهیار صالح، حسین مکی و ناصر قلی اردلان (از مجلس شورای ملی)، مرتضی قلی بیات، احمد متین دفتری، محمد سروری، ابوالقاسم نجم و صادق شفق (از مجلس سنا)، محمدعلی وارسته وزیر دارایی و کاظم حسیبی، مشاور نخست‌وزیر انتخاب کردند.

انگلیس که این‌بار خطر را جدی‌تر تشخیص داد، دو ماه پس از ملی شدن صنعت نفت به تاریخ ۵ خرداد ۱۳۳۰ با استناد به معاهده ۱۳۱۲ شمسی منعقده میان تهران و لندن، شکایتی علیه ایران تنظیم و به دیوان لاهه ارسال کرد. دیوان لاهه نیز‌‌‌‌ همان روز دادخواست دولت انگلیس را به وزارت خارجه ایران تسلیم کرد. به دنبال طرح این شکایت دولت مصدق اعلام کرد که چون معاهده ۱۳۱۲ یک قرارداد بین‌المللی نیست، لغو آن به منزله نقض قوانین بین‌المللی به شمار نمی‌رود و لذا شکایت انگلیس از ایران بی‌مورد است.

با وجود واکنش خشمگینانه انگلیسی‌ها، روز ۱۹ خرداد ۱۳۳۰، اعضای هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و سه نفر از اعضای هیات مختلط، با استقبال پرشور ده‌ها هزار نفر از مردم خوزستان وارد آبادان شدند و سرانجام در ۲۹ خرداد، پرچم ایران بر فراز ساختمان اداره مرکزی شرکت سابق برافراشته شد و تابلوی «هیات‌مدیره موقت» در آنجا نصب شد.

روز سوم تیر دکتر مصدق به تهران مراجعت کرد و دادگاه لاهه پس از دوازده جلسه وارد شور شده و بالاخره در ۳۱ تیرماه ۱۳۳۱ با ۹ رأی مخالف در برابر ۵۶ رأی موافق، حکم خود را مبنی بر عدم صلاحیت دیوان دادگستری بین‌المللی در رسیدگی به دادخواست انگلستان صادر کرد. خلاصه رأی دیوان در عباراتی مختصر چنین آمده بود: «… دیوان چنین نتیجه می‌گیرد که صلاحیت رسیدگی به شکایتی را که دولت انگلیس طرح نموده است ندارد و ورود در مسائل دیگری را هم که در صلاحیت دیوان طرح شده است لازم نمی‌داند. طی قراری که دیوان در تاریخ ۵ ژوئیه ۱۹۵۱ صادر نمود اعلام گردید که اقدامات تامینه مصرح در قرار مزبور بطور موقت و در انتظار صدور رأی قطعی دیوان تجویز شده است. اینک که رأی دیوان صادر گردیده بدیهی است که قرار موقت مزبور از اعتبار ساقط است و هیچ‌گونه اثری بر آن مترتب نخواهد بود.»

4. رضا شاه و محمدرضا روز احداث راه آهن سراسری

رضا شاه و محمدرضا روز احداث راه آهن سراسری

احداث خط آهن سراسری از اواسط قرن نوزدهم و همزمان با شکل‌گیری برخی جریانات اصلاح‌طلب در حکومت قاجاری، یکی از مهمترین رویاها و آرزوهای تمام اصلاح‌طلبان بود. رویایی که همواره به دلایلی چون فقدان منابع مالی یا دخالت‌های روس و انگلیس عملی نشد و نهایتا این رضا شاه بود که آن را عملی کرد. گرچه در دوران بعد از انقلاب، تحریف تاریخی بزرگی در بحث اهداف و انگیزه‌های ساخت راه‌آهن شمال به جنوب مطرح شده، اما عموم مورخان منصف و مستقل بر این موضوع که ساخت راه‌آهن سراسری، آن‌هم بدون استقراض از دولت‌های خارجی یکی از مهمترین خدمات رضاشاه پهلوی برای ایران بوده و هست، اتفاق نظر دارند.

5. رضا شاه در کنار کمال آتاتورک

رضا شاه در کنار کمال آتاتورک

6. مشروطه خواهان پس از فتح تهران

مشروطه خواهان پس از فتح تهران

7. رضا شاه در حال نظارت بر احداث تونل کندوان

رضا شاه در حال نظارت بر احداث کندوان

ساخت تونل کندوان در اردیبهشت سال ۱۳۱۴ شمسی آغاز شد و پس از گذشت سه سال در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید. این تونل در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ از سوی رضا شاه، و در دوران وزارت مجید آهی وزیر راه وقت گشایش یافت. پیش از ساخت این تونل، راه میان کرج و چالوس پنج ماه از سال غیرقابل تردد بود.

کار ساخت این تونل با ادوات و ابزار آن سالها، تنها سه سال به درازا کشید. هزینه ساخت تونل در زمان افتتاح آن ۲۴۸۵۳۴۰۰ریال اعلام شد.

ساخت تونل کندوان با امکانات و تجهیزات محدود آن زمان و سردی هوا و کم بودن زمان کاری در آن ناحیه سردسیر کار سخت و دشواری بوده‌است. مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر در گزارش خود پیرامون ساخت این جاده آورده‌است:

با همه اینها واقعاً انجام این کار با امکانات آن زمان و سردی هوا و کم بودن زمان کاری این ناحیه سردسیر کاری بس بزرگ به دست کارگران ایرانی انجام شده‌است آن هم در زمان محدود سه سال؛ حال شما این را مقایسه کنید با حدود یک دهه زمان جهت دو بانده کردن همین تونل کنده شده در سالهای اخیر آن هم با امکانات دوره حاضر. با این همه جاده‌ای که برای رفت و آمد، هشتاد سال پیش طراحی و ساخته شده هنوز در سن پیری خود جوابگوی میلیون‌ها خودرو در سال است و میلیاردها ساعت زمان مردم در ترافیک این جاده به هدر می‌رود و تا کی اتوبان شمال به سرانجامی برسد!

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که عملیات تعریضی که از سال ۱۳۷۴ بر روی تونل آغاز شد، با وجود امکانات و ماشین آلات مدرن امروزی بیش از هفت سال به طول انجامید و هزینه‌ای هفت برابر رقم پیش‌بینی شده به بار آورد که دستمایه طنزپردازان سیاسی نیز گردید.

8. دیدار محمدرضا شاه با وینستون چرچیل

دیدار محمدرضا شاه با وینستون چرچیل

9. مصدق در حال انتقال به دادگاه نظامی

مصدق در حال انتقال به دادگاه نظامی

10. روزی که شاه از ایران رفت

روزی که شاه از ایران رفت

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره نسخه رنگی مهمترین تصاویر تاریخ معاصر ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر