;
coinex

پیگیری مرسوله پستی ؛ آموزش قدم به قدم نحوه رهگیری مرسولات پستی با عکس

برای پیگیری مرسوله پستی روش‌های مختلفی وجود دارد. ما در این مقاله همه روش‌های پیگیری مرسولات پستی را معرفی می‌کنیم.

هر نامه یا مرسوله پستی برای رسیدن به مقصد مراحل مختلفی را از سر می‌گذراند. بسته‌هایی که از شهری به شهری دیگر منتقل می‌شوند، ابتدا از نقاط مبادله اصلی هر شهر عبور می‌کنند و به نزدیکترین منطقه پستی نزدیک نشانی مقصد می‌رسند. در این مرحله، نامه‌رسان بسته یا مرسوله را به صاحب آن تحویل می‌دهد. اما آیا امکان رهگیری مرسوله پستی وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت بله در تمام این مراحل روش‌هایی برای رهگیری مرسوله پستی و استعلام مرسوله و موقعیت آن وجود دارد. اساسا از آنجایی که برخی از این مراحل ممکن است زیاد طول بکشد و چندین بار تکرار شود، ممکن است مدت زمان تحویل بسته افزایش یابد، یا به دلایلی بعضا روند توزیع یک مرسوله در مرحله‌ای متوقف شود.

در همین راستا و برای استعلام مرسوله و ردیابی مرسوله پستی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پستی مانند تیپاکس و البته شرکت ملی پست، روش‌هایی از جمله سایت اختصاصی برای رهگیری مرسوله پستی با کد رهگیری طراحی کرده‌اند. در این سامانه‌ها که عموما روش کار یکسانی دارند، با وارد کردن مشخصاتی که از شما خواسته می‌شود، وضعیت بسته و تاریخچه‌ای مختصر از نقل‌وانتقالات آن تا زمان استعلام مرسوله به نمایش درمی‌آید.

در این مقاله از بخش آموزشی تکراتو ما قصد داریم تمام روش‌های ردیابی مرسوله پستی را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


پیگیری مرسوله پستی

شرکت پست ایران امکان رهگیری مرسوله پستی را به روش‌های مختلفی فراهم کرده که تا زمان تحویل بسته به صورت پست پیشتاز و عادی، گیرنده بتواند در هر مرحله از وضعیت بسته مطلع باشد.

گیرنده بسته برای استعلام مرسوله پستی در هر مرحله‌ای که قصد رهگیری مرسوله را داشته باشد باید کد رهگیری بسته را داشته باشد. اگر این کد را ندارید، حتما از فرستنده بسته آن را دریافت کنید تا با آن بتوانید وضعیت بسته را پیگیری کنید.

سایت tracking.post.ir مرجعی است که شرکت پست ایران برای اطلاع از جزئیات دقیق بسته پستی از جمله تاریخ و ساعت دقیق دریافت و پذیرش مرسوله، وزن بسته، هزینه ارسال آن، اسامی فرستنده و گیرنده مرسوله و البته آخرین موقعیت مکانی مرسوله راه‌اندازی کرده است.

ما در ادامه این مطلب ضمن پرداختن به روش‌های استفاده از سایت tracking.post.ir به دیگر روش‌های استعلام مرسوله پستی نیز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پیگیری مرسوله پستی پیشتاز با کد رهگیری از طریق سایت پست

برای پیگیری مرسوله پستی پیشتاز با کد رهگیری از طریق سایت tracking.post.ir می‌توانید اطلاعات زیر را به دست بیاورید:

  • تاریخ و ساعت تحویل مرسوله به پست
  • نوع سرویس
  • دفتر پستی مبدا
  • مبدا و مقصد
  • نام گیرنده
  • نام فرستنده
  • کدپستی گیرنده
  • کدپستی فرستند
  • وزن و هزینه پست
  • تاریخ و ساعت آخرین مکانی که مرسوله در آن ثبت شده است
  • نقطه پستی
  • نام مامور پست
  • رویداد یا وضعیت فعلی مرسوله
  • امضا و نام گیرنده مرسوله

بعد از ارسال هر بسته، نامه یا مرسوله دیگری با پست پیشتاز، یک شماره بارکد در قالب کد رهگیری به شما داده می‌شود که می‌توانید با آن برای پیگیری مرسوله پستی از طریق بارکد اقدام کنید. این شماره که معمولا 20 رقم است در قالب رسید بسته به شما تحویل می‌شود و معمولا شرکت پست آن را به شماره شما پیامک می‌کند. این کد برای تمام بسته‌های پست پیشتاز تعریف می‌شود و نوع بسته در عدد آن موثر نیست.

پیگیری مرسوله پستی
استعلام پست با کد مرسوله

با این کد امکان پیگیری مرسوله پستی پیشتاز با کد رهگیری در سایت شرکت پست به آدرس tracking.post.ir را خواهید داشت. با ورود به این سایت بایستی در بخش مربوطه، این کد رهگیری را وارد کرده و جستجو کنید.

بعد از چندثانیه پردازش، جدولی به ترتیب زمانی از زمان تحویل مرسوله توسط فرستنده تا پذیرش و جابجایی خواهید دید که در آن رهگیری مرسوله و آخرین وضعیت آن ممکن خواهد بود.

پیگیری مرسوله پستی

پیگیری مرسوله پستی با شماره موبایل

ممکن است به هر دلیلی امکان رهگیری مرسوله پستی از طریق بارکد یا همان کد رهگیری را نداشته باشید. شاید هم اساسا پیگیری مرسوله پستی با شماره موبایل و پیامک را ترجیح بدهید.

پیگیری مرسوله پستی
پیگیری کد مرسوله پست

برای اینکار که از دیگر روش‌های رهگیری مرسولات پستی است، همچنان به کد مرسوله یا کد رهگیری نیاز دارید. اما به جای اتصال به اینترنت و مراجعه به سایت رهگیری مرسوله پستی کافی است کد رهگیری 20 رقمی مرسوله را به شماره 2000441 بفرستید. با اینکار امکان رهگیری مرسوله پستی با شماره موبایل به صورت پیامکی فراهم شده و آخرین وضعیت مرسوله در قالب پیامک برای شما ارسال می‌شود.

پیگیری مرسوله پستی

اگر برای پیگیری مرسوله پستی با شماره موبایل مشکلی داشتید و پیامکی در پاسخ پیام شما نیامد، کافی است حرف R را در کنار کد رهگیری تایپ کرده و مجددا پیامک را به همان سرشماره ارسال کنید. به احتمال قریب به یقین مشکل برطرف شده و وضعیت بسته برای شما ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آموزش نحوه ثبت نام کارت اتباع 1402

الگوریتم ریلز اینستاگرام چطور کار می‌کند؟ [+آموزش ترفندهای جذاب]

پیگیری مرسوله پستی با کد ملی

به جز روش‌های مذکور، امکان رهگیری مرسوله پستی با کد ملی نیز وجود دارد اما این شیوه محدود به برخی مرسولات خاص است و بعضا به آن پیگیری مرسوله پستی بدون کد رهگیری نیز می‌گویند. در واقع برای مرسولات سازمانی مانند گواهینامه، مدارک نظام وظیفه، کارت پایان خدمت و موارد اینچنینی امکان پیگیری مرسوله پستی با کد ملی وجود دارد و این گزینه برای مرسولات عادی وجود ندارد.

پیگیری مرسوله پستی
رهگیری پست

برای رهگیری مرسوله پستی با کد ملی در صورتی که مرسوله شما از جمله مرسولات سازمانی باشد بایستی وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شوید.

در ادامه باید یکی از گزینه‌های مربوط که در صفحه اصلی این سایت تعریف شده را به تناسب مدرکی که قصد پیگیری آن را دارید انتخاب کنید. گزینه‌ها عبارتند از؛ شناسنامه، کارت خودرو، کارت سوخت، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری.

پیگیری مرسوله پستی

بعد از انتخاب گزینه مربوطه، کافی است کد ملی خود را در کادری که به این منظور تعریف شده وارد کرده و پیگیری را انجام دهید. البته در نظر داشته باشید که پیگیری مواردی مانند کارت سوخت، کارت خودرو و بعضی موارد دیگر که از طریق این سایت ممکن است نیاز به برخی اطلاعات جزئی دیگر هم دارد. اساسا شما تنها مدارک نظام وظیفه و گواهینامه را با کد ملی می‌توانید از این سایت پیگیری کنید.

بار دیگر تاکید می‌کنیم که این همان روش پیگیری مرسوله پستی بدون کد رهگیری است و برای پیگیری دیگر بسته‌های پستی عادی، در هر روشی شما نیاز به کد رهگیری بسته دارید.

پیگیری مرسولات سازمانی با کد USSD

برای پیگیری مرسولات پستی یک روش دیگر هم وجود دارد و آن استفاده از کد USSD است. در این روش باید مراحل زیر را برای پیگیری مرسوله پستی با کد ملی طی کنید:

  • ابتدا کد دستوری *110#را در گوشی خود شماره‌گیری کنید.
  • در پنجره‌ای که نمایش داده می‌شود، گزینه اول یعنی خدمات قابل ارائه را انتخاب کنید.
  • در این بخش گزینه پلیس +10 را انتخاب کنید.
  • حالا گزینه دوم یعنی وضعیت مدارک را انتخاب کنید.
  • در اینجا با توجه به درخواستی که دارید یک گزینه را انتخاب کنید.
  • در آخرین مرحله باید با ورود کد ملی، امکان استعلام مرسوله پستی فراهم باشد.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ

مخفی کردن شماره در تلگرام ؛ چگونه در تلگرام مخفی بمانیم؟

پیگیری مرسوله پستی تیپاکس

تیپاکس یک شرکت خصوصی فعال در حوزه خدمات پستی است که از 61 سال پیش تا امروز انواع خدمات پستی داخلی و بین‌المللی را انجام می‌دهد. شرکت تیپاکس از قدیمی‌ترین شرکت‌های پستی ایران محسوب می‌شود و حدود 100 شعبه فعال و آماده به خدمت در سراسر کشور دارد. خدمات تیپاکس نیز در موارد بسیاری شبیه شرکت ملی پست است با این تفاوت که این شرکت در برخی شهرستان‌ها، تحویل بسته درب منزل ندارد و باید با مراجعه حضوری به شعبات آن، بسته را دریافت کنید.

پیگیری مرسوله پستی
استعلام پست با کد مرسوله در تیپاکس

با این وجود امکان رهگیری مرسوله پستی تیپاکس با کد رهگیری تیپاکس نیز وجود دارد. برای پیگیری مرسوله پستی تیپاکس باید کد مرسوله را داشته باشید. کد مرسوله معمولا در زمان پذیرش و ارسال بسته به همراه اطلاعات دیگری مانند هزینه ارسال، لینک رهگیری بسته تیپاکس و ارزش اظهاری برای گیرنده و فرستنده در قالب پیامک ارسال می‌شود.

علاوه بر این، کد رهگیری و شماره قرارداد در رسیدی که به فرستنده تحویل می‌شود هم درج شده است و از طریق کد مرسوله می‌توانید اقدام به پیگیری مرسوله پستی از طریق بارکد کنید. برای اینکار اما دو راه دارید:

  1. تماس با سامانه تلفنی تیپاکس به شماره 0218457
  2. مراجعه به سایت پیگیری مرسولات تیپاکس به آدرس: https://tipaxco.com/

برای اینکار در تیپاکس می‌توانید با استفاده از کد رهگیری پیامک شده، شماره بارکد یا کد قرارداد اقدام کنید. کد رهگیری تیپاکس معمولا عددی 15 تا 20 رقمی است و در زمان ثبت سفارش به فرستنده تحویل شده و از طریق پیامک برای گیرنده نیز ارسال می‌شود. بارکد تیپاکس هم عددی 13 رقمی است که با عدد سال شروع می‌شود، مثلا بارکد تمام بسته‌های سال 98 با عدد 98 آغاز می‌شوند.

نکته مهمی که در رهگیری مرسولات پستی تیپاکس باید در نظر داشته باشید اینکه بلافاصله بعد از ثبت سفارش آنلاین، رهگیری امکانپذیر نیست و پیگیری بسته تنها بعد از اینکه تیپاکس بسته را پذیرش، دریافت و جمع‌آوری کند با شماره سفارش، کد رهگیری یا شماره قرارداد ممکن خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

ویژگی های نسخه پریمیوم تلگرام [+قیمت، قابلیت‌ها و نحوه فعال‌سازی]

نحوه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 1403 + شرایط و زمان شروع ثبت نام

پیگیری مرسوله پستی با نام خانوادگی

باید بدانید که در حال حاضر هیچ روشی برای رهگیری مرسوله پستی با نام خانوادگی وجود ندارد. یعنی در هیچ سامانه آنلاین یا پیامکی امکانی برای پیگیری مرسولات پستی با نام خانوادگی تعریف نشده است.

همانطور که در طول این مقاله هم گفتیم، تمام سامانه‌ها و روش‌های فعلی نیز برای ارائه اطلاعات مرسولات، کد رهگیری و بعضا کد ملی شما را نیاز دارند.

در طول این مقاله کوشیدیم انواع روش‌های رهگیری مرسولات پستی را به شما آموزش دهیم. همانطور که در این مطلب هم گفتیم، امکان رهگیری مرسوله پستی تنها با داشتن کد رهگیری ممکن است و در نتیجه هر زمانی که بسته یا نامه پستی دارید، حتما باید این کد رهگیری را از فرستنده دریافت کنید. البته پیگیری برخی مدارک خاص سازمانی مانند گواهینامه، کارت خودرو، گذرنامه و مدارک نظام وظیفه سامانه‌ای مجزا دارد که در آن با کد ملی و بدون نیاز به کد رهگیری، امکان پیگیری مرسولات وجود دارد.

سوالات متداول

پیگیری مرسولات پستی بدون اینترنت چگونه است؟

برای اینکار بایستی کد رهگیری بسته را به سرشماره 2000441 ارسال کرده و منتظر پاسخ بمانید. توضیحات جزئی‌تر در طول مقاله ارائه شد.

پیگیری مرسوله بدون کد رهگیری و با کد ملی چگونه است؟

این شیوه رهگیری مرسولات پستی تنها محدود به برخی مدارک سازمانی مانند گواهینامه، مدارک نظام وظیفه، کارت پایان خدمت و برخی مدارک خودرویی است و شامل بسته‌های عادی نمی‌شود.

رهگیری مرسوله پستی پیشتاز چگونه است؟

برای اینکار باید با کد رهگیری به سایت پیگیری مرسولات پستی به آدرس tracking.post.ir مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

شما برای پیگیری مرسوله پستی خود ار چه روشی استفاده می‌کنید؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر