coinex
راهنمای خرید تکراتو

بارش شهابی جوزایی امشب به اوج خود می‌رسد؛ مهمترین رویداد نجومی این هفته را از دست ندهید

مهمترین رویداد نجومی این هفته در حال وقوع است. بارش شهابی جوزایی امشب به اوج خود می‌رسد و نبود مهتاب این پدیده را شگفت‌انگیز‌تر کرده است.

بارش شهابی جوزایی یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی سالانه است. این پدیده از 16 آذر شروع شده و امشب در 23 آذر اوج می‌گیرد. در پایان ماه هم مهتاب کم نور تر می‌شود که همین امر مشاهده بارش جوزایی را جذاب‌تر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: محققان ستاره‌ای کشف کردند که شراره‌های آن 10 هزار برابر درخشان‌تر از شراره‌های خورشید ماست

این بارش شهابی، از زمانی که بشر آن را شناخته همیشه جز چند بارش شهابی بزرگ سال بوده و به همین دلیل طرفداران زیادی هم دارد. کمبود نور ماه هم باعث می‌شود که اجرام کم نور آسمانی بهتر دیده شوند بر این اساس شما می‌توانید شاهد یکی از زیباترین رویداد‌های نجومی باشید.

بارش شهابی جوزایی که از 16 آذر شروع شده  پیش بینی شده در بهترین شرایط تعداد شهاب در ساعت یا به عبارت دقیق‌تر آهنگ ساعتی سرسویی آن تا 150 شهاب برسد که اوج این رویداد محسوب می شود.

این بارش از معدود بارش‌های شهابی است که منشا‌ آن دنباله‌دار نیست. منشأ این بارش سیارک فایتون 3200 است که به نظر برخی اخترشناسان نوعی جرم به نام دنباله‌دار خاموش به حساب می‌آید. شهاب‌های این بارش قطر زیادی دارند و به همین دلیل این بارش شهاب‌های درخشان زیادی دارد و آذرگویها در میان آنان فراوانند.

سرعت میانگین شهاب‌های این بارش نسبت به سیاره زمین در اوقات اوج بارش شهابی معمولاً حدود 35 کیلومتر بر ساعت است که برای یک بارش شهابی بزرگ سرعت کمی به شمار می‌آید سیارک فایتون 3200 که منشأ این بارش است سالی نجومی حدود 1/4 سال دارد و در اوقات حضیضش با خورشید تنها در حدود 21.000.0 کیلومتر به خورشید نزدیک می‌شود که از نیم فاصله میانگین سیاره عطارد با خورشید هم کمتر است.

به هرحال این رویداد نجومی امشب به اوج خود می‌رسد و شما فقط کافی‌ست که به نقطه کانون بارش نگاه کنید شهاب‌ها در سراسر آسمان ظاهر خواهند شد.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی مهمترین رویداد نجومی این هفته چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار نجوم را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر