;
coinex

کلاهبرداری میلیاردی با ارسال پیامک مشاهده سهام عدالت

گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد اطلاعات بانکی برخی شهروندان با ارسال پیامک مشاهده سهام عدالت هک شده و حساب بیش از هزار نفر مورد اختلاس قرار گرفته و از آنها کلاهبرداری شده است.

برای شناسایی و دستگیری این باند خلافکار، اداره پلیس فتای استان البرز به تحقیقات گسترده‌ای پرداخت. این تحقیقات به دنبال شکایت‌های فراوان مال‌باختگان بود که ادعا می‌کردند حساب‌های بانکی‌شان مورد اختلاس قرار گرفته است. بررسی اظهارات افراد آسیب‌دیده نشان داد که تمامی حساب‌های بانکی به شکل آنلاین خالی شده‌اند و مال‌باختگان همگی به دام کلاهبرداران فیشینگ افتاده‌اند. افراد مختلف پس از دریافت پیامک حاوی تهدیدات از سوی این باند، درگیر این حوادث شده‌اند. متن پیامک با عنوان “مشاهده سهام عدالت” یا “دریافت سود سهام عدالت” به مال‌باختگان ارسال شده بود.

بیشتر بخوانید: نام اسنپ فود زیر ذره‌بین ؛ فود باید از اسم این برند حذف شود؟ [+فیلم]

کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک مشاهده سهام عدالت

این پیامک با یک لینک همراه بوده که هنگامی که مال‌باختگان بر روی آن کلیک می‌کردند، یک نرم‌افزار مخرب به گوشی آن‌ها نصب می‌شد. این نرم‌افزار باعث افشای اطلاعات گوشی شده و به دست جنایتکاران می‌افتاد. لینک آلوده اطلاعات دیگری از مال‌باختگان نیز جمع‌آوری می‌کرد، از جمله شماره کارت و سایر اطلاعات حساس. از سوی دیگر، نرم‌افزار مخرب نصب‌شده بر روی گوشی مال‌باختگان به گونه‌ای عمل می‌کرد که هر پیامکی که به گوشی ارسال می‌شد، به طور همزمان به جنایتکاران نیز ارسال می‌شد.  این رویه باعث شد که افراد این باند از اطلاعات کارت بانکی تا رمز دوم، به‌سرعت مطلع شده و با خریدهای آنلاین حساب‌های طعمه را خالی کنند.

پلیس، با اطمینان از اینکه تمامی فعالیت‌های کلاهبرداران به عنوان یک گروه اجرایی انجام شده است، تصمیم به ادامه تحقیقات برای شناسایی اعضای این باند گرفت. بررسی‌ها نشان داد که این افراد برای جلوگیری از دستگیری خود، به تهیه کارت‌های عابربانک متنوع پرداخته‌اند. این کارت‌ها مورد استفاده قرار گرفته تا پول‌های به دست آمده از فعالیت‌های کلاهبرداری به حساب این کارت‌ها منتقل شده و سپس توسط افراد باند مورد استفاده قرار گیرند. این کارت‌ها به عنوان کارت‌های اجاره‌ای یا کارت‌های عابربانکی از افراد معتاد تهیه شده بودند تا پلیس از طریق ردگیری آن‌ها به اعضای اصلی باند دست یابد. در حالی که تیم تحقیق در حین بررسی و پیگیری پول‌هایی که از حساب‌های مال‌باختگان خارج شده بود، توانست از اعضای اصلی باند اولین سرنخ‌ها را کشف کند.

تحقیقات نشان داد که اعضای این گروه، همانند اکثر گروه‌های فیشینگ، از طریق گروه‌های تلگرامی بدون آشنایی پیشین با یکدیگر ارتباط برقرار کرده بودند. این افراد در مناطق مختلف کشور زندگی می‌کردند و هر بار که به موفقیتی در هک حساب دست پیدا می‌کردند، اطلاعات مربوط به این عمل را در گروه تلگرامی به اشتراک می‌گذاشتند. تحقیقات بیشتر نشان داد که این گروه از 4 فرد با سابقه جنایی تشکیل شده که همگی پیشتر به جرم کلاهبرداری فیشینگ دستگیر و محکوم به زندان شده بودند. محل اقامت اعضا شناسایی شد و آن‌ها در یک عملیات همزمان و جداگانه دستگیر شدند. سردار حمید هداوند، فرمانده انتظامی استان البرز، اعلام کرد که با دستگیری این گروه، مقدار قابل توجهی از طلا و سکه که با پول‌های کلاهبرداری خریداری شده بودند، از مخفیگاه آن‌ها کشف شد. افشا شد که این افراد از طریق این روش هک حساب، بیش از 4.5 میلیارد تومان به حساب 1088 نفر دست زده و سرقت انجام داده بودند. بر اساس اظهارات اعضا، برای تمامی اعضای گروه حکم قانونی صادر شد و متهمان به دادگاه منتقل شدند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک مشاهده سهام عدالت چیست؟ تابحال تجربه‌ی مشابهی داشته‌اید؟  لطفا دیدگاهتان را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر