;
coinex

دخالت هوش مصنوعی در تشخیص های پزشکی ؛ آیا باید نگران بود؟

رگولاتورهای آمریکا در خصوصی دخالت هوش مصنوعی در تشخیص های پزشکی ابراز نگرانی کردند. به نظر می‌رسد که فعلاض AI توانایی تشخیص درست بیماری را ندارد، پس نگرانی رگولاتورهای منطقی است.

سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (FDA) قصد دارد به طور مستقیم بر محصولات هوش مصنوعی نظارت داشته باشد. این سازمان که دریافت مجوزش برای دارو و ابزار پزشکی مورد نیاز است، در دادن مجوز به تولیدات هوش مصنوعی هاج و واج مانده و نمی‌داند که به چه تولیداتی از هوش مصنوعی اعتماد کند. علت این عدم اعتماد نیز به تغییرات پی در پی این تکنولوژی برمی‌گردد که بی پایان است و مدام در حالت پذیرش آموزش قرار دارد.

مدتی است که AI در تشخیص‌های پزشکی نیز دست برده و رو به جلو حرکت می‌کند. از این روز رگولاتورهای آمریکا نیز از دخالت هوش مصنوعی در تشخیص های پزشکی ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی آنر به شما امکان کنترل گوشی و ماشین با چشم را می‌دهد

دخالت هوش مصنوعی در تشخیص های پزشکی

به نقل از پولیتیکو، برخی پزشکان درحال‌حاضر از ابزارهای کنترل‌نشده هوش مصنوعی مانند دستیارهای مجازی برای یادداشت‌برداری، تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند. از سویی رشد این فناوری بسیار پرشتاب‌تر از آن است که دولت‌ها و سازمان‌ها همپای آن بخواهند مقرراتی در این زمینه وضع کنند. تأمین مالی و استخدام کارکنان برای بررسی این هوش مصنوعی‌ها مسئله مهمی است؛ بااین‌حال رگولاتورها نگران پیامدهای هوش مصنوعی مخصوصاً در زمینه‌های پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی هستند.

دخالت هوش مصنوعی در تشخیص های پزشکی

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) معمولاً پس از بررسی داروها یا ابزارهای پزشکی جدید به آن‌ها مجوز استفاده می‌دهد؛ اما نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را نمی‌توان با این روند تأیید یا رد کرد چراکه هوش مصنوعی دائماً درحال آموزش و تغییر است. به همین دلیل FDA می‌خواهد محصولات هوش مصنوعی را به‌شکل پیوسته نظارت کند.

«جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا، در ماه اکتبر 2023 (مهرماه) خواستار اقدام و هماهنگی کامل از سوی آژانس‌های نظارتی برای اطمینان از ایمنی و کارایی هوش مصنوعی شد. اما به گفته پولیتیکو، رگولاتورهایی مانند FDA منابع مورد نیاز برای نظارت بر این فناوری را ندارند.

مشکل FDA ظاهراً حتی فراتر از منابع مالی یا استخدام کارکنان بیشتر است. این آژانس برای کنترل هوش مصنوعی، قدرت بیشتری نیز می‌خواهد. برای مثال FDA باید اجازه درخواست داده‌های هوش مصنوعی و توانایی تنظیم الگوریتم‌های اصلی آن را داشته باشد تا بتواند این فناوری را در چهارچوب اصول پزشکی بگنجاند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما چیست؟ آیا دخالت هوش مصنوعی در تشخیص‌های پزشکی می‌تواند خطرناک باشد؟ منتظر نقطه نظرات شما هستیم.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر