coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

بررسی HyperOS ؛ معرفی ویژگی‌ها و ترفندهای سیستم عامل جدید شیائومی

در این مطلب با بررسی HyperOS همراه شما هستیم و شما را با مهم‌ترین تغییرات و قابلیت‌های پیاده‌سازی شده در این نسخه از سیستم عامل شیائومی آشنا می‌کنیم.

شیائومی همزمان با رونمایی از سری شیائومی 14، از یک پوسته اندروید کاملاً متفاوت به نام HyperOS رونمایی کرد که قرار بود جایگزین MIUI شود.

حالا که اولین گوشی‌ها با سیستم عامل HyperOS روانه بازار شده‌اند، می‌توان گفت که با وجود تغییر چشمگیر نام این سیستم عامل، حداقل از نظر ظاهری تفاوتی چشمگیری بین HyperOS با سایر نسخه‌های MIUI مشاهده نمی‌شود.

سیستم عامل HyperOS برای کاربران MIUI کاملاً آشنا به نظر می‌رسد و طراحی کلی آن به غیر از یکسری تغییر در آیکن‌ها، تغییر چشمگیری نداشته است.

بررسی HyperOS نشان می‌دهد که شیائومی در طراحی این پوسته بیشتر متمرکز بر بهینه‌سازی و تغییرات عملکردی بوده یا حداقل شرایط در نسخه اول این سیستم عامل که بر اساس اندروید 14 طراحی شده، به این صورت است. در ادامه مطلب با بررسی سیستم عامل جدید شیائومی همراه شما هستیم و تغییرات و امکانات آن را ارزیابی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


بررسی HyperOS

HyperOS که اوایل سال میلادی جاری رونمایی شد، نشان دهنده شروع مسیر جدید شیائومی در زمینه تجربیات کاربری نرم‌افزاری است. همانطور که قبلاً اشاره شد، HyperOS جایگزین MIUI شده و در این نسخه شاهد تمرکز بیشتر بر بهینه‌سازی، قابلیت‌های شخصی‌سازی و بازسازی رابط کاربری هستیم. در مجموع، بررسی رابط کاربری جدید شیائومی نشان می‌دهد که در این نسخه، تجربیات کاربرپسندتری خواهیم داشت.

بررسی HyperOS
بررسی HyperOS

چه از قبل یک گوشی داشتید که HyperOS برای آن منتشر شده و چه قصد خرید یک گوشی جدید شیائومی را دارید، با ما در این مطلب همراه باشید تا با ویژگی های HyperOS و تغییرات داخلی و ظاهری مهم در این سیستم عامل آشنا شوید.

بهینه‌سازی‌های عملکرد

شیائومی اعلام که یکی از ویژگی های هایپر او اس و تغییرات پیاده‌سازی شده در این نسخه، مربوط به شیوه مدیریت و زمانبندی مصرف منابع است. این روش جدید، باعث کاهش تأثیر و افزایش سرعت جابجایی بین کارها می‌شود و انتظار می‌رود که برای کاربران دستگاه‌های ضعیف‌تر بسیار مفید باشد.

بررسی HyperOS

طبق وعده‌های شیائومی، بهینه‌سازی‌های جدید حافظه داخلی در HyperOS باعث می‌شود که کاربران بتوانند حداقل تا 50 ماه بدون افت کیفیت تجربیات کاربری و همچنین با الزامات حافظه کمتر، از گوشی استفاده کنند. سیستم عامل جدید، سبک‌تر از MIUI 14 است. در واقع حجم این سیستم عامل 3.5 گیگابایت کاهش یافته و به 9 گیگابایت رسیده است.

دانلود سریع‌تر OTA (Over-the-air) و حجم کمتر به روزرسانی‌های OTA هم جزء ویژگی های HyperOS هستند.

نکته بعدی این است که بالاخره، قابلیت پشتیبانی از محتوای Pro HDR هم به دستگاه‌های شیائومی اضافه شد – البته دستگاه‌هایی که فناوری سخت‌افزاری لازم را برای پشتیبانی از این قابلیت دارند. تصاویری که در حالت HDR گرفته شده‌اند، هنگام نمایش در اپلیکیشن گالری در گوشی‌هایی با نمایشگر HDR، با همین کیفیت نمایش داده می‌شوند. اما بر خلاف سری پیکسل، گلکسی S و آیفون، قابلیت Pro HDR فقط داخل اپلیکیشن گالری خود گوشی فعال است؛ در نتیجه، عکس‌های HDR بارگذاری شده در اینترنت، به همان صورت قبل نمایش داده می‌شوند. این احتمال وجود دارد که در آینده این قابلیت تکمیل‌تر شود اما در حال حاضر، این طور نیست.

قرار است این قابلیت در حالت پیش فرض در اندروید 14 پیاده‌سازی شود چون حالا گوشی‌ها، ابرداده‌های HDR را در تصاویر JPG استاندارد ذخیره می‌کنند تا بتوان آنها را در هر گالری یا اپلیکیشنی به صورت HDR مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید

حل مشکل ERR_CONNECTION_REFUSED اندروید

اتصال کیبورد یو اس بی به گوشی اندروید

تغییرات طراحی و رابط کاربری

بررسی HyperOS را با نگاهی به طراحی این نسخه ادامه می‌دهیم. این سیستم عامل بر اساس فلسفه Alive Design و با پالت‌های رنگی پویا و شادابی شبیه رنگ‌هایی که در طبیعت و به خصوص گل‌ها پیدا می‌شود، طراحی شده است. همچنین در این نسخه، انحناهای ظریفی در پنجره‌ها، دکمه‌ها و سایر عناصر رابط کاربری مشاهده می‌شود و از فونت‌های بهینه‌سازی جدید استفاده شده است. گفته شده که این فونت‌ها، با دقت برای حروف مختلف طراحی شده‌اند و صرفاً مختص حروف لاتین نیستند.

بررسی HyperOS

انیمیشن‌های جدید اطراف نوار وضعیت هم اطلاعات زمینه‌ای مفیدی را ارایه می‌دهند. مثلاً هنگام شارژ، یک پاپ – آپ ظریف نمایان می‌شود که درصد باتری و همچنین سرعت شارژ را مشخص می‌کند. وضعیت باتری هدفون بی‌سیم هم مختصراً در نوار وضعیت مشخص می‌شود.

 

بررسی HyperOS

بررسی هایپر او اس نشان می‌دهد که برای ارتقای تجربیات بصری کلی، در این نسخه از رندرهای پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر پشتیبانی می‌شود تا اشیاء و عناصر طراحی Material واقعی‌تر به نظر برسند. این تغییرات در تصویرسازی‌های مربوط به آب و هوا، بافت‌ها، عناصر شفاف و غیره مشاهده می‌شود. اما این قابلیت فقط در گوشی‌های قدرتمندتر پشتیبانی می‌شود چون نیاز به منابع سخت‌افزاری قوی‌تری دارد.

تعامل با پنجره‌ها هم صرف نظر از فرم فاکتور آنها، راحت‌تر شده و حالا پنجره‌ها انعطاف پذیرتر شده و با انواع نمایشگر تطبیق پیدا می‌کنند. این یعنی HyperOS با تبلت و گوشی‌های تاشو سازگاری بیشتری دارد.

در مجموع، HyperOS از نظر ظاهری نسبت به MIUI شیک‌تر و مرتب‌تر است. جلوه‌های شیشه مات، بافت‌های برجسته و جلوه‌های HDR مانند بعضی از کادرهای دیالوگ، باعث شده که این سیستم عامل شیک‌تر و بهتر از گذشته به نظر برسد.

شخصی‌سازی

بررسی HyperOS نشان می‌دهد که در این نسخه هم یکسری تغییرات و قابلیت‌های جدید برای شخصی‌سازی وجود دارد. مثلاً می‌توانید برای صفحه قفل، یک تم دلخواه از صفر بسازید یا اینکه یک سبک خاص را انتخاب کرده و آن را به صورت دلخواه تغییر دهید.

بررسی HyperOS

می‌توانید یک عکس را برای صفحه قفل انتخاب کرده و جلوه‌های مختلف را به آن اعمال کنید.

مثل نسخه‌های قبلی، در این نسخه هم انواع تم‌ها، فونت‌ها، وال‌پیپرها و آیکن‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد. یکی دیگر از قابلیت های HyperOS که در MIUI هم وجود داشت، امکان شخصی‌سازی زیاد نمایشگر همیشه روشن است؛ اما از این نظر، تغییرات چشمگیری نسبت به MIUI مشاهده نمی‌شود.

بررسی هایپر او اس نشان می‌دهد که در این نسخه، نمی‌توانید بین مرکز کنترل و سایه اعلان کلاسیک جابجا شوید و تنها گزینه‌ای که در اختیار دارید، مرکز کنترل است. همچنان گوشی‌هایی که با MIUI در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند، سایه اعلان سنتی را دارند.

بررسی HyperOS

برای سایه اعلان‌ها (notification shade)، چند گزینه شخصی‌سازی محدود وجود دارد.

می‌توانید از سبک کارت اعلان‌های HyperOS و آیکون کامل اپلیکیشنی‌های ارسال کننده اعلان یا از سبک پیش فرض اندروید به همراه آیکن‌های مینیمالیستی و صاف استفاده کنید. در حالت دوم، کارت‌های قابل گسترش و بزرگتر هم در اختیار شما قرار می‌گیرند.

بررسی HyperOS

می‌توانید کشوی اپلیکیشن‌ها را داشته باشید یا یک صفحه هوم ساده. منوی اپلیکیشن‌های اخیر هم به صورت افقی یا عمودی قابل نمایش است.

بیشتر بخوانید

حل مشکل داغ شدن گوشی شیائومی

حل مشکل ناسازگاری شیائومی

دستگاه‌های متصل و مالتی تسکنیگ

یکی دیگر از قابلیت های هایپر او اس، امکان ادغام کامل‌تر با دستگاه‌های متصل شده به شبکه خانگی و دستگاه‌های ثبت شده در حساب شیائومی شخصی شما است. البته این قابلیت برای کاربران MIUI تازگی ندارد اما HyperOS قابلیت ادغام بسیار عمیق‌تر با دستگاه‌های دارای قابلیت Mi Share را دارد.

بررسی HyperOS

حالا به غیر از ارسال فایل، امکان استفاده از قابلیت مالتی تسکنیگ و نمایش محتوای صفحه روی دستگاه‌های دیگر (تبلت و گوشی) هم وجود دارد. اما تجربیات ایجاد شده با چنین سیستمی، شبیه به تجربه کار با کامپیوتر نیست و سامسونگ و موتورولا هنوز در این زمینه پیشگام هستند.

بررسی سیستم عامل جدید شیائومی نشان می‌دهد که در این نسخه می‌توانید کلیپ بورد خودتان را با دستگاه‌های دیگر به اشتراک بگذارید، یک عکس را با استفاده از دوربین گوشی در اپلیکیشن Notes پیوست کنید (مثلاً هنگام کار با تبلت یا گوشی) و هر زمان هدفون را به گوشی وصل کنید، پخش موزیک از جایی که قبلاً قطع شده بود، ادامه پیدا می‌کند. حتی می‌توانید تم‌ها و رنگ‌ها را در سطح دستگاه‌های مختلف همگام سازی کنید؛ شبیه به قابلیتی که در ویندوز برای همگام سازی ظاهری در سطح دستگاه‌های مختلف وجود دارد.

قابلیت‌های هوش مصنوعی

بررسی HyperOS نشان می‌دهد که شیائومی هم در این سیستم عامل به موج جدید هوش مصنوعی پیوسته است. ارایه قابلیت‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های پیکسل، از سری گوگل پیکسل 7 شروع شد و حالا شرکت سامسونگ هم با جدیت تمام متمرکز بر هوش مصنوعی شده است. شیائومی هم وعده داده که چنین قابلیت‌هایی را برای گوشی‌های خودش منتشر می‌کند. در واقع، حالا دستگاه‌های شیائومی قابلیت پردازش داده‌های LLM (مدل‌های زبانی بزرگ) را بدون نیاز به اتصال به ابر پیدا کرده‌اند. بنابراین، انتظار می‌رود که قابلیت‌های هوش مصنوعی در دستگاه‌های این شرکت به خوبی کار کنند.

بررسی HyperOS

اما در بررسی HyperOS متوجه شدیم که هیچ کدام از قابلیت‌های هوش مصنوعی تبلیغ شده برای شیائومی 14 یا شیائومی 13 اولترا مشاهده نشدند، در حالی که هر دو گوشی، با جدیدترین نسخه HyperOS کار می‌کنند. احتمالاً این قابلیت‌ها هنوز در مرحله بتا قرار دارند و فقط تسترهای بتا به آن دسترسی دارند؛ در نتیجه انتشار گسترده‌تر آنها در آینده انجام می‌شود.

همانطور که در سری گلکسی S و گوشی‌های پیکسل مشاهده کرده بودیم، گوشی‌های شیائومی سازگار با این قابلیت هم امکان ترجمه زنده گفتگوها و تولید زیرنویس را در اپلیکیشن‌های شخص ثالث و ویدیوها دارند.

این دو قابلیت، در اپلیکیشن‌های چند ویدیویی هم کار می‌کنند، بنابراین با وجود آنها، کاربران نیازی ندارند که مثلاً در یک جلسه آنلاین یادداشت برداری کنند چون هوش مصنوعی این کار را برای آنها انجام می‌دهد.

اپلیکیشن گالری هم حالا پیشرفته‌تر شده و هنگام جستجو، مثل اپلیکیشن Google Photos موضوع را درک کرده و پیشنهادهایی هوشمند را در اختیار شما قرار می‌دهد.

شیائومی از قدرت هوش مصنوعی مولد هم استفاده کرده است. اپلیکیشن گالری در کنار مجموعه ابزارهای ویرایشی، قابلیتی به نام پرتره‌های هوش مصنوعی هم دارد. این یکی از جالب‌ترین ترفندهای هایپر او اس است که می‌تواند با تحلیل پایگاه داده عکس‌های فعلی شما، یک تصویر جدید از شما تولید کند. می‌توانید با استفاده از همین قابلیت، خودتان را در محیط‌های دلخواه – مثلاً کوه‌های برفی یا جزایر استوایی – قرار دهید.

یکی دیگر از ترفندهای HyperOS، امکان تکمیل عکس با استفاده از هوش مصنوعی است. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید صحنه یک تصویر را گسترش دهید. این قابلیت می‌تواند موضوع و شرایط تصویر را تشخیص داده و پس زمینه آن را گسترش دهد.

بیشتر بخوانید

ترفند های شیائومی

حل مشکل ناسازگاری بازی کال آف دیوتی موبایل در شیائومی

امکانات داینامیک ناچ

نقد و بررسی HyperOS را با یک قابلیت متفاوت دیگر ادامه می‌دهیم. احتمالاً در جریان هستید که قابلیت داینامیک آیلند در گوشی‌های آیفون با استقبال خوبی روبرو شد و همین موفقیت باعث شده که تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی هم به روش‌های مختلف به دنبال پیاده‌سازی این قابلیت باشند. مثلاً در گوشی‌های ریلمی، این قابلیت به نام مینی کپسول شناخته می‌شود و وان پلاس هم اخیراً با انتشار OxygenOS 14 به این موج پیوست.

بررسی HyperOS

بررسی HyperOS نشان می‌دهد که شیائومی هم نسخه خاصی از داینامیک آیلند را برای گوشی‌های خودش منتشر کرده است. در حال حاضر نامی برای این قابلیت اعلام نشده اما خیلی از کاربران به آن “داینامیک ناچ” می‌گویند.

وقتی گوشی را به شارژر وصل کرده، حالت صرفه‌جویی در مصرف باتری، سایلنت، مزاحم نشوید یا هات اسپات را فعال می‌کنید، تغییرات داینامیک ناچ را مشاهده خواهید کرد. در حال حاضر، این قابلیت کاربردهای چندانی ندارد اما وجود چنین عناصر بصری جذابی می‌تواند ارزشمند باشد. می‌توان مطمئن بود که در آینده، توسعه‌دهندگان HyperOS قابلیت‌های بیشتری را برای داینامیک ناچ پیاده‌سازی کنند.

آسان‌تر شدن حذف نفخ‌افزارها

بررسی رابط کاربری جدید شیائومی نشان می‌دهد که بالاخره پس از سالها انتظار و شکایت‌های کاربران، امکان حذف نرم‌افزارهای از پیش نصب شده که به آنها نفخ‌افزار گفته می‌شود، فراهم شده است. این مشکل صرفاً در گوشی‌های میان رده و ارزان قیمت شیائومی مشاهده نمی‌شود؛ بلکه حتی گوشی‌های گران قیمت هم نفخ‌افزارهای زیادی دارند.

بررسی HyperOS

حالا می‌توانید بیشتر اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده از جمله اپلیکیشن‌های سیستمی را حذف کنید تا حافظه گوشی خالی‌تر شود. این کار می‌تواند به ارتقای عملکرد دستگاه هم کمک کند.

بیشتر بخوانید

حل مشکل گوشی شیائومی

حل مشکل هنگ گوشی شیائومی

امنیت

بررسی HyperOS را با نگاهی به قابلیت‌های امنیتی این سیستم عامل به پایان می‌بریم. قطعاً امنیت نقش مهمی در هر سیستم عامل دارد و شیائومی هم به این جنبه خاص از HyperOS توجه ویژه‌ای داشته است. سیستم امنیتی جدید TEE – امنیت سطح سخت‌افزاری – همه داده‌های حساس شما را روی یک ریزهسته (microkernel) مستقل ذخیره می‌کند. این فناوری، اثر انگشت، داده‌های مربوط به چهره شما و تصاویر و فایل‌های مخفی یا قفل شده را به صورت امن ذخیره می‌کند. TEE در همه دستگاه‌هایی که HyperOS برای آنها ارایه می‌شود، وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب با نقد و بررسی HyperOS همراه شما بودیم. شاید از منظر کاربران، HyperOS بازسازی کاملی از MIUI نباشد، اما بررسی HyperOS نشان می‌دهد که این نسخه، یک پوسته اندروید شیک‌تر و زیباتر است که بعضی از قابلیت‌های MIUI در آن حفظ شده و حتی قابلیت‌های عملکردی جدیدی مثل امکانات هوش مصنوعی هم در آن مشاهده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم HyperOS ارتقای تجربیات کلی بدون افت عملکرد است. HyperOS هم مثل قبل سریع و روان کار می‌کند و انتظار می‌رود که این ویژگی تا سال‌ها حفظ شود. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

سوالات پرتکرار

آیا HyperOS بهتر از MIUI است؟

می‌توان گفت که HyperOS نسخه‌ای هوشمندتر از MIUI است و از نظر عملکرد تغییرات مهمی در آن مشاهده می‌شود.

HyperOS برای چه گوشی‌هایی منتشر می‌شود؟

اخیراً شیائومی تأیید کرده که HyperOS برای این گوشی‌ها منتشر می‌شود: شیائومی 11 لایت، شیائومی 11i، شیائومی 11T پرو، می 11 اولترا، می 10، ردمی K50i، ردمی 12، ردمی 11 پرایم، سری ردمی 13c، سری ردمی نوت 11، شیائومی پد 5 و مدل‌های جدیدتر.

آیا HyperOS ارزش نصب دارد؟

با وجود اینکه در این نسخه تغییر چشمگیری از نظر طراحی مشاهده نمی‌شود، اما تغییرات پایه و اساسی در آن ایجاد شده مثل انواع بهینه‌سازی و تغییر معماری سیستم عامل و غیره. در مجموع این نسخه از همه جهات نسبت به MIUI بهتر است؛ از جمله از نظر سرعت و راحتی استفاده.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره بررسی HyperOS چیست؟ به نظر شما این سیستم عامل ارزش نصب را دارد؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    باسلام میشه لطف کنیدبگیدچطوری بایداز سیستم hiperos استفاده کرد

    پاسخ

    سلام ، پس از اینکه نسخه hyper os را نصب کردم. گوشیم به تلویزیون LG وصل نمیشه

    پاسخ