;
coinex

ویژگی های اندروید 15 ؛ هرآنچه باید درباره نسخه جدید سیستم عامل اندروید بدانید

از تغییرات رابط کاربری و بهبود عملکرد گرفته تا ویژگی‌های حریم خصوصی و امنیتی، هرآنچه باید درباره ویژگی های اندروید 15 بدانید را در این مقاله جمع‌آوری کردیم.

اندروید 14 به‌صورت عمومی همراه با گوشی‌های پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو در اکتبر 2023 (مهر ماه 1402) منتشر شد. بیش از یک ماه از آغاز سال 2024 می‌گذرد و حالا گوگل با انتشار پیش نمایش نسخه توسعه دهندگان اندروید 15 برای دستگاه‌های پیکسل، نسخه بعدی اندروید را آزمایش می‌کند. این اولین آپدیت اندروید 15 به حساب می‌آید که برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده است. با این‌حال، همین نسخه‌ی پیش‌نمایش هم اطلاعات خوبی را درباره ویژگی های اندروید 15 در اختیار ما قرار می‌دهد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


ویژگی های اندروید 15

ممکن است نسخه‌های جدید اندروید 14 هنوز هم به‌عنوان بخشی از نسخه بتای اندروید 14 QPR در حال آزمایش باشند؛ با این‌حال گوگل با راه‌اندازی اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان، توجه را به قابلیت های اندروید 15 جلب کرده است. نسخه جدید سیستم عامل اندروید نوید بهبود امنیت، عملکرد بهینه و آپشن‌های دوربین بهتر را می‌دهد. به احتمال زیاد، گوگل هنوز برخی از ویژگی های Android 15 را فاش نکرده است.

ویژگی های اندروید 15
ویژگی های اندروید 15

در ادامه با ما همراه شوید تا هرآنچه درباره سیستم عامل جدید اندروید و گوشی های واجد شرایط دریافت اندروید 15 می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم.

نام و تاریخ انتشار اندروید 15

گوگل قبلا نسخه‌های اندروید را با اسم رمز دسر‌ و خوراکی‌ها نام‌گذاری می‌کرد؛ اما همزمان با انتشار اندروید 10 از این رسم و روال خود فاصله گرفت و نسخه‌های بعدی اندروید را با شماره معرفی کرد. به همین دلیل است که اندروید 15 نام خاصی ندارد و فقط با اسم «Android 15» معرفی شده است. با این‌حال، بد نیست بدانید که گوگل در داخل شرکتش، از اسم رمز بستنی وانیلی (Vanilla Ice Cream) برای اندروید 15 استفاده می‌کند.

این غول آمریکایی روند آزمایش اندروید 15 را از طریق برنامه‌ی Developer Previews آغاز کرده است. اما درباره تاریخ عرضه اندروید 15 باید گفت که هنوز چند ماه تا انتشار نسخه نهایی باقی مانده است. برنامه انتشار اندروید 15 به این صورت است که در مرحله اول، پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان تا اواسط ماه مارس (اسفند) در دسترس قرار می‌گیرد و پس از آن، نسخه‌ی بتای آن تا ماه مه (اردیبهشت) منتشر خواهند شد.

اطلاعات دیگری که درباره تاریخ انتشار اندروید 15 در دست داریم، این است که اندروید 15 در ژوئن تا ژوئیه (خرداد تا تیر) به مرحله ثبات پلتفرم می‌رسد؛ به این معنی که هیچ ویژگی یا API جدیدی به پلتفرم اضافه نخواهد شد تا توسعه‌دهندگان بتوانند آزمایش اپلیکیشن‌های خود را روی API‌های عمومی آغاز کنند. نسخه‌های پس از آن نیز با هدف رفع باگ و مشکلات منتشر خواهند شد.

نام و تاریخ انتشار اندروید 15

گوگل هنوز اعلام نکرده که نسخه پایدار اندروید 15 در چه تاریخی منتشر می‌شود؛ اما می‌توان پیش‌بینی کرد که همراه با گوشی‌های سری پیکسل 9 در اکتبر 2024 (مهر 1403) عرضه شود. اگر از دستگاه‌های جدید پیکسل استفاده می‌کنید، از اولین کاربرانی هستید که آپدیت اندروید 15 را دریافت می‌کنید. کمی طول می‌کشد تا شرکت‌های دیگر بتوانند اسکین تجربه کاربری اندروید خود را روی پلتفرم اندروید 15 بسازند و آن را منتشر کنند. به همین دلیل است که گوشی‌های کمپانی‌های دیگر، دیرتر از گوشی‌های پیکسل نسخه‌های جدید اندروید رادریافت می‌کنند.

احتمالا در ماه‌های آینده شاهد انتشار نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان برای گوشی‌های دیگری به‌غیر از مدل‌های پیکسل خواهیم بود. بعد از اینکه اندروید 15 به‌صورت عمومی منتشر شد، شرکت‌های دیگر برنامه‌های بتا برای پوسته‌های خودشان را اجرا می‌کنند و پس از آن، نسخه پایدار اندروید را در اختیار کاربران‌شان قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

ضبط تماس در اندروید چگونه است؟

حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ

گوشی‌هایی که اندروید 15 را دریافت می‌کنند

در حال حاضر که پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 15 منتشر شده، فقط گوشی‌های سری پیکسل 6، پیکسل 7، پیکسل 8، پیکسل فولد و پیکسل تبلت قابلیت دریافت این نسخه را دارند.

اندروید 15؛ تغییرات جدید رابط کاربری، ویژگی‌ها و بهبودهای UX

اندروید 15 ظاهری کاملا شبیه به نسخه‌های قبلی اندروید دارد. اما تغییرات قابل توجهی هم در آپدیت جدید ارائه شده‌اند. علاوه‌براین، برخی ویژگی‌های مهم نیز از نظر عملکرد به‌روزرسانی شده‌اند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

اشتراک‌گذاری بخشی از صفحه نمایش

کاربران در اندروید 15 می‌توانند به جای کل صفحه، فقط پنجره‌ی اپلیکیشن مورد نظرشان را به اشتراک بگذارند یا از آن رکورد اسکرین بگیرند. این ویژگی برای اولین بار در اندروید 14 QPR 2 در دستگاه‌های پیکسل منتشر شد. اما حالا به سایر دستگاه‌های اندرویدی هم راه پیدا می‌کند.

قابلیت Notification cooldown

قابلیت Notification cooldown

یک عملکرد جدید وجود دارد که می‌توانید آن را در بخش نوتیفیکیشن‌ها پیدا کنید. این عملکرد که با اسم «Notification cooldown» معرفی شده، حجم نوتیفیکیشن‌های متوالی که در یک برنامه دریافت می‌کنید را کاهش می‌دهد. عملکرد کاهش نوتیفیکیشن‌ها طراحی شده تا از کلافه‌شدن کاربرانی که نوتیفیکیشن زیادی دریافت می‌کنند، جلوگیری کند.

کنترل‌های دوربین درون برنامه‌ای

کنترل‌های دوربین درون برنامه‌ای

اندروید 15 افزونه‌های جدیدی را برای کنترل بیشتر بر سخت‌افزارهای دوربین دستگاه‌های اندرویدی ارائه می‌کند. ویژگی‌های جدیدی که از طریق این افزونه‌ها اضافه شده‌اند شامل بهبود عکاسی در نور کم است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد میزان روشنایی پیش‌نمایش دوربین را کنترل کنند و تنظیمات پیشرفته فلش را انجام دهند. این قابلیت به کاربر کمک می‌کند که در هنگام ثبت تصاویر، کنترل دقیق‌تری بر شدت فلش داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

فعال و غیرفعال کردن Sensitive content در اینستاگرام

آموزش دلیت کردن اکانت در اپلیکیشن Threads

Health Connect

Health Connect در اندروید 15 به‌روزرسانی شده است. این برنامه در نسخه جدید اندروید از انواع داده‌های جدید در زمینه تناسب اندام، تغذیه و…. پشتیبانی می‌کند.

دستگاه‌های مجازی MIDI 2.0

اتصال به دستگاه‌های MIDI 2.0 از طریق USB که با استفاده از UMPها (بسته‌های جهانی MIDI) ارتباط برقرار می‌کند، از اندروید 13 به این پلتفرم اضافه شد. حالا در اندروید 15، پشتیبانی از UMP گسترش یافته و به اپلیکیشن‌های مجازی MIDI رسیده است. این ویژگی اندروید 15 اپلیکیشن‌ها را قادر می‌سازد تا اپلیکیشن‌های سینتی‌سایزر را به‌عنوان دستگاه‌های MIDI 2.0 کنترل کنند؛ درست مثل یک دستگاه USB MIDI 2.0.

بهبود عملکرد در اندروید 15

بهبود عملکرد در اندروید 15

بهبود چهارچوب عملکرد داینامیک اندروید

اندروید 15 در چهارچوب عملکرد داینامیک اندروید (ADPF) به کار خود ادامه می‌دهد. ADPF مجموعه‌ای از API است که به بازی‌ها و اپلیکیشن‌های متمرکز بر عملکرد اجازه می‌دهد تا به‌طور مستقیم با سیستم‌های تامین قدرت و کنترل دما تعامل داشته باشند. با استفاده از این APIها می‌توانید رفتار سیستم را بهتر رصد کنید و سپس برای بهینه‌سازی عملکرد تا سطح پایدارتری که دستگاه را بیش از اندازه گرم نمی‌کند، یک قدم فراتر بروید.

ADPF از این ویژگی‌های اصلی تشکیل شده‌ است:

  • نظارت بر وضعیت حرارتی
  • نکات عملکرد CPU
  • حالت عملکرد ثابت

اندروید 15 در دستگاه‌های سازگار، قابلیت‌های ADPF جدیدی اضافه می‌کند؛ برای مثال:

  • یک حالت بهره‌وری انرژی برای راهنمایی وجود دارد که نشان می‌دهد رشته‌های مرتبط، مصرف بهینه‌ را به عملکرد ترجیح می‌دهند. گفته می‌شود که این ویژگی‌ها برای حجم فشار طولانی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، بسیار خوب خواهد بود.
  • ویژگی راهنما می‌تواند مدت زمان کار CPU و GPU را گزارش کند و به سیستم امکان می‌دهد فرکانس‌های CPU و GPU را با هم تنظیم کند تا به بهترین شکل ممکن، نیازهای حجم کاری را تامین کند.
  • آستانه‌های حرارتی جدید هم در نظر گرفته شده که وضعیت کم و زیاد شدن دما را براساس پیش‌بینی‌های ماکسیمم تحمل دما تفسیر می‌کند.

توسعه‌دهندگان بازی و اپلیکیشن می‌توانند از این APIها استفاده کنند تا اپلیکیشن‌ها و بازی‌های‌شان در دستگاه‌هایی که از این APIها پشتیبانی می‌کنند، بهتر کار کنند.

بیشتر بخوانید:

راه های دیده شدن پست در اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام چیست و چگونه کار می‌کند؟

سندباکس حریم خصوصی در اندروید

ویژگی های حریم خصوصی و امنیتی اندروید 15

سندباکس حریم خصوصی در اندروید

یکی از برجسته‌ترین ویژگی های اندروید 15 این است که از آخرین نسخه سندباکس حریم خصوصی (Privacy Sandbox) بهره می‌برد. سندباکس حریم خصوصی در اندروید یک ابتکار چندساله از گوگل است که راه‌حل‌های تبلیغاتی خصوصی بیشتری را معرفی می‌کند. این راه‌حل‌ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که اشتراک‌گذاری دیتای کاربر با اشخاص ثالث محدود شود. همچنین، بدون شناسه‌های بین برنامه‌ای عمل می‌کند. هدف در اینجا ایجاد یک راه‌حل تبلیغاتی موثر و افزایش حریم‌ خصوصی است که در آن از اطلاعات کاربر محافظت می‌شود. چنین ویژگی برای ایجاد یک اکوسیستم سالم ضروری است که به‌طور کلی، سلامت پلتفرم اندروید را هم افزایش می‌دهد.

یکپارچگی فایل

اندروید 15 یک API جدید مدیریت یکپارچگی فایل (FileIntegrityManager) دارد که از ویژگی fs-verity در هسته لینوکس استفاده می‌کند. با fs-verity می‌توان از فایل‌ها با امضاهای سفارشی محافظت کرد و مطمئن شد که دستکاری یا خراب نمی‌شوند. بنابراین، خیال توسعه‌دهندگان راحت خواهد بود که عملکرد و داده‌های برنامه‌های‌شان به‌ هیچ وجه به خطر نمی‌افتد.

وژگی‌های لو رفته از اندروید 15

علاوه‌بر تمام ویژگی‌هایی که گوگل رسما اعلام کرده و مواردی که در نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان وجود دارند، می‌دانیم که ویژگی‌ها و تغییرات دیگری هم هستند که هنوز به‌طور رسمی معرفی نشدند؛ اما شایعاتی درباره آنها منتشر شده که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

ریست فکتوری در گوشی های سامسونگ

پاک کردن حافظه پنهان سامسونگ

ویجت‌های لاک اسکرین

اندروید از زمان نسخه 4 Jelly Bean از ویجت‌های لاک اسکرین پشتیبانی می‌کرد. اما این ویژگی از اندروید 5 به بعد کنار گذاشته شد. در iOS 16 شاهد بازگشت ویجت‌های لاک اسکرین بودیم؛ به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که گوگل هم ویجت‌های لاک اسکرین را به اندروید 15 اضافه کند.

درصد سلامت باتری

درصد سلامت باتری

اندروید 14 پایه‌های لازم برای قابلیت ردیابی اطلاعات سلامت باتری را ایجاد کرد؛ و حالا با اندروید 15، این قابلیت در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این سیستم‌عامل می‌تواند درصد تخمینی شارژ باتری را در مقایسه با زمانی که گوشی نو بوده، نشان دهد. کاربران با چنین قابلیتی می‌توانند درک بهتری از میزان کاهش عمر باتری داشته باشند.

این ویژگی به‌صورت رسمی تایید شده، اما امیدواریم که گوگل برنامه بهتری برای انتشار آن داشته باشد. گوشی‌های آیفون در حال حاضر به قابلیتی مشابه مجهز هستند و سلامت باتری‌ را به‌روشی که درک آن ساده باشد، به کاربر خود نمایش می‌دهند. این اطلاعات به کاربران کمک کرده که اطلاعات خوبی درباره وضعیت باتری و یا زمان تعویض آن داشته باشند.

آرشیو اپلیکیشن‌ها از طریق تنظیمات

iOS یک ویژگی مفید دارد که به شما اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌ها را خالی کنید تا مقداری از فضای ذخیره‌سازی گوشی آزاد شود. کاربران iOS با چنین قابلیتی می‌توانند اپلیکیشن‌هایی که به‌ندرت استفاده می‌شوند را حذف کنند، اما اطلاعات آن را نگه دارند. در نتیجه، وقتی کاربر بخواهد دوباره همان اپلیکیشن را نصب کند، اطلاعاتش را از دست نداده است.

یکی از ویژگی های اندروید 15 که امیدواریم گوگل برای‌مان در نظر گرفته باشد، قابلیت آرشیو کردن اپلیکیشن‌ها است. این ویژگی در سال 2022 معرفی شد، اما این احتمال وجود دارد که بالاخره با پلتفرم اندروید یکپارچه شود.

زمانی که یک اپلیکیشن در اندروید آرشیو می‌شود، اکثر فایل‌های اجرایی آن حذف می‌شوند، اما یک نسخه از آن باقی می‌ماند. یک آیکون در صفحه اصلی وجود خواهد داشت که اگر روی آن کلیک کنید، گوگل پلی استور را فعال می‌کند که اپلیکیشن مورد نظر را از حالت آرشیو خارج کند.

گوگل در حال حاضر به شما اجازه می‌دهد که از طریق پلی استور قابلیت آرشیو خودکار را انتخاب کنید. از آنجایی که این ویژگی از طریق پلی استور اجرا می‌شود، نمی‌توانید اپلیکیشن‌ها را از طریق تنظیمات گوشی خود آرشیو یا حذف کنید. یکی از قابلیت های اندروید 15 که امیدواریم به آن اضافه شود، این است که چنین قابلیتی از طریق تنظیمات گوشی در دسترس کاربران قرار بگیرد. اندروید 15 احتمالا می‌تواند این کار را با افزودن یک دکمه جدید آرشیو و بازیابی در صفحه اطلاعات اپلیکیشن انجام دهد.

قابلیت فعال‌سازی صدا برای دستیارهای دیجیتال

بیشتر بخوانید:

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

اتصال کیبورد یو اس بی به گوشی اندروید

قابلیت فعال‌سازی صدا برای دستیارهای دیجیتال

اندروید به هر اپلیکیشنی اجازه می‌دهد که اپلیکیشن دستیار پیش‌فرض شما باشد؛ اما نمی‌توان این اپلیکیشن‌ها را در حالت پس‌زمینه با فرمان‌های صوتی بیدارکننده مثل «Hey Google» فعال کرد. گوشی شما باید دائما در حالت آماده باشد تا از طریق میکروفون به صدا گوش دهد و فرمان صوتی بیدارکننده را دریافت کند.

این احتمال وجود دارد که در اندروید 15 ویژگی جدیدی به نام «فعال‌سازی صوتی» وجود داشته باشد که می‌تواند از فناوری «حسگر طبیعی» حفظ حریم خصوصی استفاده کند تا به سایر برنامه‌های دستیار دیجیتالی اجازه دهد که با شنیدن کلمات بیدارکننده فعال شوند.

اندروید در نسخه‌های قبلی اجازه‌ی تشخیص کلمات بیدارکننده را می‌داد؛ اما این قابلیت از اندروید 12 به بعد حذف شد. با این ویژگی جدید اندروید 15 احتمالا اپلیکیشن‌هایی مثل ChatGPT و آمازون اکسا می‌توانند با کلمات بیدارکننده فعال شوند؛ حتی زمانی‌که صفحه گوشی خاموش باشد. قبل از اندروید 15، فقط گوگل اسیستنت و بیکسبی در گوشی‌های سامسونگ بودند که با فعال‌سازی صوتی از طریق یک کلمه فعال می‌شدند.

فوکوس Auracast: اشتراک‌گذاری صدا با جریان‌های Bluetooth LE Audio

گوگل می‌تواند Auracast را به‌عنوان یک ویژگی کلیدی در اندروید 15 معرفی کند. اندروید 13 به کاربران اجازه می‌دهد که به جریان‌های LE Audio در اطراف خود متصل شده و اشتراک‌گذاری کنند؛ اما اندروید 15 می‌تواند پیدا کردن این ویژگی را آسان‌تر کند. چنین قابلیتی به دستگاه‌هایی که از Auracast پشتیبانی می‌کنند اجازه می‌دهد تا صدا را با استفاده از BLE پخش کنند و نیازی به جفت‌شدن با دستگاه‌های Auracast نزدیک نداشته باشند.

دیالوگ پاپ‌آپ بلوتوث

دیالوگ پاپ‌آپ بلوتوث

اندروید به شما اجازه می‌دهد که بلوتوث را از طریق Quick Setting خاموش / روشن کنید؛ اما اکثر کاربران بلوتوث خود را روشن می‌گذارند تا در طول روز به‌راحتی و خیلی سریع بتوانند به اکسسوری‌های خود متصل شوند. اگر چندین اکسسوری دارید، احتمالا می‌توانید بهتر از Quick Setting استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهد اتصال به هرکدام از اکسسوری‌ها را به‌صورت مجزا قطع یا وصل کنید.

یکی از ویژگی های اندروید 15 که امیدواریم به آن اضافه شود، همین است که با کاربر با کلیک روی Quick Setting بلوتوث بتواند یک دیالوگ پاپ‌آپ باز کند و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار داشته باشد؛ قابلیت‌هایی مثل خاموش / روشن کردن بلوتوث، قطع یا وصل شدن اکسسوری‌ها به‌صورت مجزا، ورود به صفحه تنظیمات آنها و جفت شدن با دستگاه‌های جدید.

بیشتر بخوانید:

باتری سیور موبایل یا حالت ذخیره باتری در موبایل چیست و چه کاربردی دارد؟

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

Private Space (فضای خصوصی)

Private Space یک ویژگی جدید است که احتمالا همراه با اندروید 15 منتشر می‌شود. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که اپلیکیشن‌ها و داده‌ها را مخفی کنید. این ویژگی احتمالا چیزی شبیه به Secure Folder سامسونگ در گوشی‌های گلکسی است. با قابلیت Private Space دیگر نیازی به اپلیکیشن‌های شخص ثالث برای مخفی کردن اپلیکیشن‌ها ندارید و می‌توانید این کار را از طریق خود سیستم‌عامل اندروید انجام دهید.

جفت کردن اپلیکیشن‌ها برای راه‌اندازی سریع‌تر اپ‌ها در اسپلیت‌اسکرین

اندروید به شما اجازه می‌دهد که اپلیکیشن‌ها را در حالت اسپلیت اسکرین باز کنید. اما هر زمان که می‌خواهید از این حالت استفاده کنید، باید اپلیکیشن‌های مورد نظر را انتخاب کنید. در اندروید 15 این امکان را خواهید داشت که ترکیب اپلیکیشن‌های پرمصرف را ذخیره‌ کنید تا در صورت نیاز، خیلی سریع بتوانید از آنها در حالت اسپلیت اسکرین استفاه کنید.

هنگامی که یک جفت اپلیکیشن را ذخیره‌ می‌کنید، یک آیکون به صفحه اصلی اضافه می‌شود که دو اپلیکیشن‌ را در یک پیکربندی جفت‌شده به شما نمایش می‌دهد. با کلیک روی این آیکون، هر دو برنامه در حالت اسپلیت اسکرین اجرا می‌شوند.

اپلیکیشن‌های لبه تا لبه به‌طور پیش‌فرض

اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل اندروید تمام طول و عرض صفحه نمایش را می‌پوشانند تا محتوای خود را به بهترین شکل نمایش دهند؛ اما بسیاری از اپلیکیشن‌ها از این قابلیت استفاده نمی‌کنند. یکی از قابلیت های اندروید 15 احتمالا این است که اپلیکیشن‌ها را مجبور می‌کند که به‌طور پیش‌فرض، تمام صفحه را بپوشانند. البته گوگل به احتمال زیاد به توسعه‌دهندگان فرصت می‌دهد که اپلیکیشن‌های خود را با این قابلیت جدید سازگار کنند.

حالت ازپیش تنظیم‌شده آسان برای بهبود خوانایی و سهولت ناوبری

رشته‌های موجود در نسخه‌های قبلی اندروید نشان می‌دهند که گوگل در حال کار روی یک ویژگی به نام «حالت ازپیش تنظیم آسان» بوده که می‌تواند در نسخه‌های بعدی اندروید وجود داشته باشد. حالت از پیش تنظیم‌ آسان می‌تواند تجربه اندروید را برای بهبود خوانایی و سهولت ناوبری بهینه کند. بهینه کردن این قابلیت‌ها با بزرگ‌ کردن آیکون‌ها و متن، اضافه کردن کنتراست و دکمه‌های ناوبری به پایین صفحه انجام می‌شود. این قابلیت همچنین می‌تواند والپیپر فعلی را به رنگ سیاه تنظیم کند تا پیدا کردن آیکون‌ها برای کاربر آسان‌تر شود.

این قابلیت می‌تواند برای افراد مسن و کاربرانی که با تکنولوژی سروکار ندارد بسیار مفید و کاربردی باشد.

ویژگی های اندروید 15 ؛ آنچه از این سیستم عامل انتظار داریم

بیشتر بخوانید:

رایج ترین مشکلات گوشی شیائومی

حل مشکل نشان ندادن نوتیفیکیشن در گوشی شیائومی

ویژگی های اندروید 15 ؛ آنچه از این سیستم عامل انتظار داریم

اینطور که از شواهد پیداست، اندروید 15 یکی از بهترین آپدیت‌های سیستم عامل اندروید خواهد بود؛ اما هنوز کامل نیست. موارد زیادی وجود دارند که گوگل می‌تواند آنها را بهبود ببخشد و از آنجایی که هنوز زمان وجود دارد، امیدواریم گوگل برخی از ویژگی‌هایی که انتظار داریم را در نسخه جدید سیستم‌ عامل خود قرار دهد.

اندروید 14 یک به‌روزرسانی نسبتا تکراری بود؛ اما تمام چیزهایی که از نسخه‌های بتای قبلی دیده‌ایم نشان می‌دهند که گوگل مشغول کار روی برخی تغییرات بزرگتر است که در نهایت به اندروید 15 راه پیدا می‌کنند. در ادامه به شما می‌گوییم که چه انتظاری از ویژگی های جدید اندروید 15 داریم:

شبیه‌سازی اپلیکیشن و / یا پوشه‌ی امن

برخی از کاربران بیش از یک حساب کاربری در اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی خود دارند. بسیاری از اپلیکیشن‌ها مثل اینستاگرام، مسنجر و تیک تاک، راهکار خوبی برای مدیریت چندین حساب کاربری در اپلیکیشن خود ارائه کرده‌اند. اما هنوز هم اپلیکیشن‌هایی هستند که به شما اجازه نمی‌دهند چندین حساب کاربری داشته باشید و برای استفاده از اکانت‌های مختلف خود باید از اپلیکیشن خارج شده و با اکانت دیگر خود وارد شوید.

سامسونگ و چند تولیدکننده دیگر از روش‌های مختلفی برای مدیریت اکانت‌های مختلف استفاده می‌کنند. برای مثال در گوشی‌های سامسونگ می‌توان از ویژگی Dual Messenger استفاده کرد که به شما اجازه می‌دهد بسیاری از شبکه‌های اجتماعی بزرگ را شبیه‌سازی کنید و همچنین می‌توانید از ویژگی پوشه امن (Secure Folder) سامسونگ برای باز کردن اکانت‌ها استفاده کنید.

یکی از ویژگی های جدید اندروید 15 که انتظار داریم به آن اضافه شود، این است که یک ابزار شبیه‌ساز اپلیکیشن را اضافه کند. بد نیست اگر چیزی به اندروید اضافه شود تا کاربر با استفاده از آن بتواند بدون محدودیت شبیه‌سازی کند و آنها را در هر جایی از گوشی خود قرار دهد. البته به احتمال زیاد، چیزی که ممکن است به اندروید 15 اضافه شود، چیزی شبیه به Secure Folder خواهد بود.

پیش از این شایعاتی درباره ویژگی Private Space منتشر شده بود و به نظر می‌رسد که گوگل در حال آزمایش طرحی شبیه‌ به پوشه امن است. سیستم عامل اندروید با قابلیت Private Space به کاربران اجازه می‌دهد که اپلیکیشن‌های خود را پنهان و قفل کنند. این احتمال وجود دارد که کاربر بتواند چندین اکانت را در این حالت باز کند. هنوز اطلاعات دقیقی درباره نحوه عملکرد این ویژگی اندروید 15 در دست نیست.

تعمیر اساسی ویجت‌ها

تعمیر اساسی ویجت‌ها

زمان آن فرا رسیده که اندروید یک دستی به سر و روی ویجت‌ها بکشد. در نسخه‌های اولیه اندروید می‌توانستید ویجت‌های دلخواه را به لاک اسکرین اضافه کنید؛ اما این قابلیت از اندروید 5 به بعد حذف شد. انتظار داریم که این ویژگی با اندروید 15 به دستگاه‌های اندرویدی برگردد. مخصوصا حالا که اپل به‌طور گسترده‌ در iOS از ویجت‌ها استفاده کرده، قطعا زمان مناسبی است که اندروید هم پا به پای سیستم عامل رقیب حرکت کند.

کد‌های موجود در اندروید 14 QPR2 بتا نشان می‌دهند که احتمالا ویجت‌های لاک اسکرین به اندروید 15 اضافه می‌شوند. هنوز هیچ خبر رسمی یا شایعه‌ای درباره این موضوع منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی

افزایش سرعت گوشی شیائومی

پنجره‌های شناور

ویجت‌های شناور این روزها در بسیاری از رابط‌های کاربری رایج نیستند؛ اما کار کردن با آنها در برخی رابط‌ها مثل MIUI و ColorOS نشان می‌دهد که بسیار کاربردی و مفید هستند. این پوسته‌ها به شما اجازه می‌دهند که اندازه هر اپلیکیشن را طوری تغییر دهید که بدون اینکه کل عرض نمایشگر را اشغال کنند، روی صفحه قرار بگیرند. حتی می‌توانید اپلیکیشن‌ها را روی اپلیکیشن‌های دیگر قرار دهید. برای مثال، اگر بخواهید مواد غذایی یک هفته‌ی خود را برنامه‌ریزی کنید، احتمالا به ماشین حساب نیاز دارید و می‌توانید اپلیکیشن آن را به‌صورت پنجره شناور باز کرده و آن را روی اپلیکیشن مدیریت مواد غذایی خود قرار دهید.

آپشن‌های سفارسی‌سازی بیشتر؛ مخصوصا برای آیکون‌ها

گوگل قابلیت‌های سفارشی‌سازی خوبی را در نسخه‌های اخیر اندروید قرار داده، اما هنوز هم جای پیشرفت وجود دارد؛ مخصوصا برای آیکون‌ها.

آیکون‌های تم‌دار به‌عنوان یک ویژگی در نسخه بتای اندروید 12 معرفی شدند، اما بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن این ویژگی را نادیده گرفتند؛ به همین دلیل، استفاده از تم‌ها باعث ایجاد آشفتگی در آیکون‌های ناسازگار می‌شود. گوگل می‌تواند برای حل این مشکل با توسعه‌دهندگان اپلیکیشن همکاری کند یا اینکه ابزارهای بهتری را بسازد تا اپلیکیشن‌های ناسازگار مجبور شوند که خود را با استایل گوگل مطابقت دهند. شاید این ویژگی با نوعی از هوش مصنوعی مولد امکان‌پذیر شود.

البته، موضوع فقط درباره تم‌ها نیست. چون قابلیت سفارشی‌سازی آیکون‌ها چیزی فراتر از تم‌ها است. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند شکل و ظاهر، فونت‌ها و حتی استایل آیکون‌ها را سفارشی‌سازی کنند. اندروید قبلا چنین اجازه‌ای می‌داد؛ اما تغییرات اندروید 12 باعث شد که این قابلیت به‌نفع سازگاری بهتر با سیستم تم‌ها، از سیستم‌عامل اندروید حذف شود. عجیب است؛ نه؟

جمع‌بندی

در این مطلب به شما توضیح دادیم که اندروید 15 چه ویژگی‌هایی دارد. همچنین اطلاعاتی که درباره تاریخ انتشار اندروید 15 در اختیار داشتیم را با شما به اشتراک گذاشتیم و گفتیم که کدام‌ گوشی ها می‌توانند این نسخه را دریافت کنند.

در حال حاضر، نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 15 منتشر شده و هنوز تا تاریخ انتشار نسخه نهایی اندروید 15 زمان زیادی باقی مانده است. امیدواریم که گوگل انتظارات کاربران را در نظر بگیرد و ویژگی‌های بهتری را در اختیار اندرویدی‌ها قرار دهد.

سوالات متداول

آیا اندروید 15 منتشر شده؟

خیر؛ در حال حاضر نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 15 منتشر شده است. در بهار 1403 نسخه‌ بتای این سیستم عامل منتشر می‌شود و تا اواسط تابستان 1403، روند رفع باگ و مشکل را پشت سر می‌گذارد.

نسخه نهایی اندروید 15 در چه تاریخی منتشر می‌شود؟

گوگل هنوز به‌صورت رسمی اعلام نکرده که نسخه پایدار اندروید 15 را در چه تاریخی منتشر می‌کند. اما می‌توان پیش‌بینی کرد که همزمان با رونمایی گوشی‌های سری پیکسل 9، اندروید 15 نیز منتشر شود. این گوشی‌ها احتمالا در مهر ماه 1403 معرفی می‌شوند.

در حال حاضر کدام گوشی ها آپدیت اندروید 15 را دریافت می‌کنند؟

در حال حاضر که نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 15 منتشر شده، گوشی‌های سری پیکسل 6، پیکسل 7، پیکسل 8، گوشی تاشوی پیکسل فولد و تبلت پیکسل می‌توانند آپدیت اندروید 15 را دریافت کنند. سایر شرکت‌ها هنوز اعلام نکرده‌اند که کدام‌ دستگاه‌های‌ خود را به اندروید 15 به‌روزرسانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره قابلیت‌ها و ویژگی های اندروید 15 چیست؟ شما چه انتظاری از نسخه جدید سیستم عامل اندروید دارید؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر