coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

دانشمندان درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی را کشف کردند

دانشمندان دانشگاه هاروارد روش جدیدی را برای درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی ابداع کرده‌اند که امیدبخش به نظر می‌رسد. پچ‌های میکرونیدل بدون درد، که با دارویی تنظیم‌کننده سیستم ایمنی بارگذاری شده‌اند، توانستند در عرض چند هفته موهای موش‌های مبتلا به آلوپسی را بازسازی کنند.آلوپسی آره‌آتا، بر خلاف دیگر انواع ریزش مو، یک بیماری خودایمنی است. به دلایلی که هنوز مشخص نیست، سلول‌های T به اشتباه شروع به حمله به فولیکول‌های مو می‌کنند و باعث ریزش مو به صورت تکه‌تکه می‌شوند. برخی بیماران تنها یک بار این مشکل را تجربه می‌کنند و موهایشان دوباره رشد می‌کند؛ در حالی که برخی دیگر به طور متناوب دچار ریزش مو شده و برای برخی نیز این مشکل دائمی است.


بیشتر بخوانید:


دانشمندان درمان ریزش مو را چگونه کشف کردند؟

جالب است بدانید که رشد مجدد مو به عنوان یک عارضه جانبی در بیمارانی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی برای مشکلات دیگر مانند اگزما و آرتریت دریافت می‌کنند، مشاهده شده است. اما این داروها، همراه با دیگر داروهای درمان آلوپسی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، تنها مزایای موقتی دارند و به محض قطع درمان، موها دوباره می‌ریزند.

این موضوع می‌تواند به این دلیل باشد که دارو نه تنها سلول‌های T که به فولیکول‌ها حمله می‌کنند را هدف قرار می‌دهد، بلکه سلول‌های تنظیم‌کننده T (T-regs) که آنها را کنترل می‌کنند نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. علاوه بر این، سرکوب سیستم ایمنی بدن، بیماران را در معرض عفونت‌ها قرار می‌دهد.

برای مطالعه جدید، محققان به دنبال راهی برای افزایش سطح T-regs بدون سرکوب دیگر سلول‌های ایمنی بودند. تیم دو جزء را که به این هدف کمک می‌کنند ترکیب کرد: CCL22 که به طور شیمیایی T-regs را به یک محل جذب می‌کند و IL-2 که آنها را تقویت می‌کند. این ترکیبات سپس در یک پچ میکرونیدل بارگذاری شدند که می‌تواند به ناحیه آسیب‌دیده اعمال شود.

پچ‌های میکرونیدل از سوزن‌های ریزی ساخته شده‌اند که دارو را مستقیماً به پوست منتقل می‌کنند. زیرا آنها می‌توانند عمیق‌تر از کرم‌های موضعی نفوذ کنند و در عین حال به اندازه‌ای عمیق نیستند که گیرنده‌های درد را تحریک کنند، بنابراین بدون درد هستند.

دانشمندان درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی کشف کردند

محققان این نوع درمان ریزش مو را روی مدل‌های موش مبتلا به آلوپسی آزمایش کردند و پچ‌ها را در مدت سه هفته، ده بار اعمال کردند و سپس به مدت هشت هفته دیگر آنها را تحت نظر گرفتند. رشد مو در عرض سه هفته شروع شد و در طول دوره مشاهده حفظ شد. همچنین مسیرهای التهابی کاهش یافت.

برای اطمینان از اینکه بهبود تنها به دلیل روش تحویل دارو نیست، محققان پچ‌های میکرونیدل را با باریسیتینیب، یک داروی تأیید شده FDA برای آلوپسی، بارگذاری کردند. اما این دارو به خوبی پچ جدید IL-2/CCL22 عمل نکرد.

دکتر ناتالی آرتزی، یکی از نویسندگان همکار این مطالعه گفت: «استراتژی ما دو چالش بزرگ در درمان بیماری‌های خودایمنی پوست را حل می‌کند. پچ‌های ما امکان تحویل موضعی بیولوژیک‌ها را فراهم می‌کنند که به جای سرکوب سیستم ایمنی، سلول‌های T تنظیم‌کننده را در پوست ترویج می‌دهند. این روش توازن ایمنی را بازسازی کرده و حمله سلول‌های T به فولیکول‌های مو را متوقف می‌کند و یک راه‌حل بلندمدت بالقوه بدون به خطر انداختن توانایی سیستم ایمنی برای دفاع در برابر عفونت‌ها و تومورها ارائه می‌دهد.»

به علاوه، پچ‌های میکرونیدل دارای پایداری طولانی مدت در قفسه هستند، که آنها را برای استفاده بالینی مناسب‌تر می‌کند. تیم تحقیقاتی می‌گوید که این پچ‌ها می‌توانند برای درمان دیگر بیماری‌های خودایمنی پوست مانند ویتیلیگو و پسوریازیس نیز مورد بررسی قرار گیرند. توسعه و آزمایش‌های بیشتر در حال انجام است.

این تحقیق در مجله Advanced Materials منتشر شده است. منبع: دانشگاه هاروارد

بیشتر بخوانید: 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر