coinex
otetmarket
propification.com

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس ؛ بررسی‌ تفاوت‌ها و شباهت‌‌های دو نسل

در این مطلب مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس را برای شما آماده کردیم تا با نگاهی به مشخصات احتمالی نسل جدید، ارزش خرید آن را ارزیابی کنید.

قرار است به زودی آیفون 16 پرو مکس جایگزین آیفون 15 پرو مکس شود و عنوان بهترین و پیشرفته‌ترین آیفون را تصاحب کند. هنوز حدود یک ماه تا زمان احتمالی رونمایی از این گوشی فاصله داریم و ممکن است تا آن زمان اتفاقات زیادی رخ دهند، اما بر اساس اطلاعات و شایعاتی که تا به امروز منتشر شده، می‌توان تا حدودی پیش‌بینی کرد که این گوشی چه مشخصات و امکاناتی دارد؛ پیش از این در بررسی آیفون 16 به این گوشی و هرآنچه تا این لحظه درباره سری آیفون 16 می‌دانیم، اشاره کردیم.

در این مطلب هم با نگاهی به معتبرترین اخبار و شایعات منتشر شده درباره سری جدید آیفون، مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس را برای شما آماده کردیم و به شما خواهیم گفت که چه مشخصاتی در این سری نسبت به سری قبل تغییر کرده، کدام مشخصات ثابت مانده‌اند و این که سری جدید این پرچمدار ارزش خرید دارد یا خیر. با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس

آیفون 15 پرو مکس هم مثل سایر مدل‌های سری آیفون 15 اواخر تابستان سال گذشته رونمایی شد. این گوشی مجهز به یک سیستم دوربین 3 تایی، نمایشگری قوی و پیشرفته و وزنی سبک‌تر بود؛ چون این بار شرکت اپل برای ساخت این گوشی از شاسی تیتانیم استفاده کرده بود. یکی دیگر از تغییرات مهم آیفون 15 پرو مکس نسبت به نسل‌های گذشته، جایگزین شدن پورت لایتنینگ با پورت USB-C بود.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس
مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس

به رسم هر سال، اواخر تابستان امسال هم آیفون 16 پرو مکس جایگزین آیفون 15 پرو مکس خواهد شد. قطعاً این گوشی هم مجهز به قابلیت‌هایی مثل پیشرفته‌ترین سیستم دوربین، پردازنده و نمایشگر اپل خواهد بود. البته امسال از نظر نرم‌افزاری هم شاهد تغییرات مهمی مثل پیاده سازی Apple Intelligence و تغییراتی در Siri خواهیم بود. اما آیا تغییرات و پیشرفت‌های آیفون 16 پرو مکس در حدی هستند که کاربران ترغیب به خرید این گوشی یا جایگزین کردن آیفون 15 پرو مکس با این مدل کنند؟ مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس به این سوال شما پاسخ می‌دهد.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس از نظر طراحی و ابعاد

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با 15 پرو مکس را با طراحی این دو گوشی شروع می‌کنیم. طبق آنچه تا به امروز شنیده شده و بر اساس اطلاعات به دست آمده، زبان طراحی کلی آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس یکسان است و این گوشی هم یک نمایشگر کاملاً صاف با فریم تیتانیم دارد.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس

مهم‌ترین تفاوت آیفون 16 پرو مکس و آیفون 15 پرو مکس اندازه این دو گوشی است: نمایشگر آیفون 16 پرو مکس 6.9 اینچی خواهد بود که نسبت به نمایشگر 6.7 اینچی آیفون 15 پرو مکس بزرگتر است. این افزایش اندازه نمایشگر با بزرگتر شدن اندازه خود گوشی و کوچکتر شدن حاشیه‌های تصویر انجام شده است.

طبق شایعات، طول آیفون 16 پرو مکس 163 میلی‌متر و عرض آن 77.58 میلی‌متر خواهد بود. این در حالیست که طول و عرض آیفون 15 پرو مکس به ترتیب 159.9 و 76.7 میلی‌متر بود. این یک تغییر کوچک اما مهم محسوب می‌شود.

جایگزین شدن دکمه اکشن به جای دکمه سایلنت و پورت USB Type-C به جای پورت لایتنینگ دو مورد از مهم‌ترین مشخصات آیفون 15 پرو مکس بودند که قرار است در آیفون 16 پرو مکس هم وجود داشته باشند. اما آیفون 16 Pro Max یک تغییر مهم دیگر هم خواهد داشت یعنی اضافه شدن دکمه کپچر. این دکمه لمسی بوده و در سمت راست گوشی، پایین دکمه پاور نصب خواهد شد. با استفاده از این دکمه می‌توانید به راحتی تصویر را زوم کنید و با وارد آوردن یک ضربه به کنار گوشی، عکس یا ویدیو بگیرید.

آیفون 15 پرو مکس چهار رنگ الهام گرفته از تیتانیم یعنی رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و خنثی تیتانیمی داشت. در رابطه با مقایسه آیفون 15 پرو مکس با آیفون 16 پرو مکس از نظر رنگ بندی، ممکن است این بار شرکت اپل از یک تکنیک دیگر برای پردازش تیتانیم استفاده کند که باعث براق‌تر شدن آیفون 16 پرو مکس شده و توانایی آن را برای حفظ رنگ‌ها افزایش می‌دهد. در هر صورت، این گوشی رنگ‌های سفید، خاکستری، رز و مشکی دارد.

بیشتر بخوانید

ترفندهای آیفون 13

بهترین اپلیکیشن های هوش مصنوعی برای اندروید و آیفون

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس از نظر نمایشگر

همانطور که در رابطه با مشخصات فنی آیفون 16 پرو مکس اشاره شد، این گوشی نمایشگر بسیار بزرگتری دارد که ابعاد آن به 6.9 اینچ می‌رسد. اپل برای دستیابی به این طراحی، از فریمی بزرگ‌تر و همچنین حاشیه‌هایی باریک‌تر استفاده کرده است. با استفاده از این نمایشگر 6.9 اینچی، آیفون 16 Pro Max تبدیل به گوشی می‌شود که بزرگترین نمایشگر اپل را در اختیار دارد.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس

به غیر از ابعاد، در مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس از نظر نمایشگر تغییر چشمگیری مشاهده نمی‌شود. به احتمال زیاد این گوشی هم یک نمایشگر لیکوئید رتینا XDR با پنل OLED خواهد داشت که رنگ‌هایی باکیفیت، کنتراست بالا و حداکثر روشنایی قابل توجهی دارد. نمایشگر این گوشی از نرخ نوسازی 120 هرتز ProMotion پشتیبانی می‌کند و چهارمین آیفون متوالی مجهز به این تکنولوژی محسوب می‌شود. استفاده از این فناوری، باعث روان‌تر شدن پیمایش تصویر و رابط کاربری 16 Pro Max خواهد شد.

یکی دیگر از مشخصات iPhone 15 Pro Max، برش داینامیک آیلند این گوشی بود و جای شک نیست که آیفون 16 پرو مکس هم چنین طراحی خواهد داشت. البته انتظار می‌رود که بالاخره همه دوربین‌ها و حسگرهای این گوشی زیر نمایشگر پنهان شوند اما ظاهراً این تغییر را در 16 pro max نخواهیم داشت.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس از نظر عملکرد

طبق آنچه از مشخصات فنی iPhone 16 Pro Max می‌دانیم، این گوشی یک چیپ‌ست 3 نانومتری نسل دوم خواهد داشت که احتمالاً با نام A18 پرو معرفی می‌شود. طبق گزارش‌ها، این چیپ‌ست بر اساس فرایند 3 نانومتری نسل دوم TSMC ساخته شده که به نام N3E شناخته می‌شود و امکان ایجاد بازده بهتر را فراهم می‌کند. در عین حال، آیفون 15 پرو مکس با چیپ‌ست A17 پرو ساخته شده که اولین چیپ‌ست تولید شده بر اساس فرایند 3 نانومتری است.

انتظار می‌رود که مقایسه گوشی آیفون 16 پرو مکس با 15 پرو مکس عملکرد و سرعت بهتر A18 پرو را نشان دهد اما حالا به نقطه‌ای رسیدیم که عملکرد پردازنده‌ها در بهترین سطح ممکن قرار دارد. به همین دلیل، معیار مهم فعلی بهره‌وری انرژی است و اینکه یک چیپ‌ست توانایی مصرف انرژی کمتر برای انجام یک کار خاص را داشته باشد که این تغییر، برای ارتقای ماندگاری شارژ گوشی‌ها ضروری است.

با توجه به این نکات، امیدواریم که این چیپ‌ست نسل دوم بهره‌وری انرژی بهتری نسبت به قبل داشته باشد.

بیشتر بخوانید

بهترین لپ تاپ های اپل 2024

بررسی اپل واچ اولترا 2

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس از نظر نرم‌افزار

طبق شایعات متعدد، شرکت اپل در iOS 18 و سری آیفون 16 تمرکز ویژه‌ای بر هوش مصنوعی داشته؛ در نتیجه انتظار می‌رود که iPhone 16 Pro Max موتور عصبی بسیار پیشرفته‌تری داشته باشد. این گوشی از وای فای 7 هم پشتیبانی می‌کند که سرعت آن نسبت به وای فای 6E پشتیبانی شده در 15 پرو مکس، 4 برابر بیشتر است.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس

مودم فایوجی جدید به کار رفته در آیفون 16 پرو مکس یعنی اسنپدراگون X75 فایوجی، 20 درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند.

آیفون 16 پرو مکس با iOS 18 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این نسخه جدید، در رویداد WWDC’24 معرفی شد و طبق گزارش‌ها، تمرکز زیادی بر هوش مصنوعی دارد که تا به امروز در گوشی‌های آیفون کمبود آن حس می‌شد. iPhone 15 Pro Max هم iOS 18 را اواخر تابستان دریافت می‌کند اما همه امکانات هوش مصنوعی در این گوشی وجود ندارند – در واقع انتظار می‌رود که شرکت اپل بعضی از قابلیت‌های هوش مصنوعی را به صورت انحصاری برای نسل جدید حفظ کند.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس از نظر دوربین

دوربین آیفون 15 پرو مکس امکانات مهم زیادی داشت از جمله لنز 120 میلی‌متری تله فوتو و زوم اپتیکال 5 برابری. یک سال پیش، شاهد ارتقای دوربین اصلی آیفون پرو مکس به 48 مگاپیکسل بودیم. انتظار می‌رود که در آیفون 16 پرو مکس، شرکت اپل به یکی از دوربین‌های نسبتاً فراموش شده این گوشی‌ها بپردازد که اخیراً تغییر چشمگیری نداشته؛ یعنی دوربین اولتراواید.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس

یکی از تحلیلگران شناخته شده دنیای فناوری معتقد است که سیستم دوربین آیفون 16 پرو مکس مجهز به یک لنز اولتراواید 48 مگاپیکسلی خواهد بود. این دوربین اندازه پیکسل 0.7um و اندازه حسگر 1/2.6 اینچ خواهد داشت که نسبت به دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی قبلی با اندازه حسگر 1/3.6 که سالهاست اپل از آن استفاده می‌کند، تغییر چشمگیری دارد.

یکی دیگر از تغییرات مورد انتظار در دوربین iPhone 16 Pro Max، پرداختن به پدیده لنز فلر (Lens Flare) است که مدت‌هاست جزء مشکلات گوشی‌های اپل محسوب می‌شود؛ به خصوص برای عکاسی در هنگام شب. به لطف استفاده از یک پوشش ضد بازتاب جدید، ممکن است در نهایت انعکاس نور در عکس و ویدیوها از بین برود.

همچنین لنزهای دوربین نسل جدید در مقایسه با دوربین iPhone 15 Pro Max، سبک‌تر و ظریف‌تر خواهند شد که این تغییر منجر به کاهش مقداری جزئی از وزن گوشی خواهد شد. این تغییر با استفاده از لنزهای گلس قالب گیری شده میسر شده که می‌توانند برجستگی دوربین آیفون 16 پرو مکس را کمی کاهش دهند.

بیشتر بخوانید

افزایش سرعت گوشی اندروید و آیفون

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس از نظر کیفیت صدا و تکنولوژی لمسی

معمولاً گوشی‌های آیفون پرو مکس بهترین کیفیت صدا را دارند؛ در حدی که یک معیار مهم برای سنجش کیفیت صدا و مقایسه با سایر گوشی‌های رقیب محسوب می‌شوند. Phone 15 Pro Max مجهز به اسپیکرهایی قوی با کیفیت صدای بسیار خوب است؛ چه برای شبکه‌های اجتماعی و مشاهده محتوا و چه برای تماس تلفنی. انتظار می‌رود که این ویژگی در آیفون 16 پرو مکس هم حفظ شود.

این شرایط در رابطه با تکنولوژی‌های لمسی هم صدق می‌کند. معمولاً گوشی‌های آیفون از نظر بازخورد لمسی بهترین عملکرد را داشته و لرزش دقیق و درستی دارند که قدرت مناسبی داشته و در عین حال بیش از حد شدید نیست.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس از نظر ماندگاری شارژ و باتری

بر اساس شایعات منتشر شده درباره مشخصات آیفون 16 پرو مکس، این گوشی شارژ باسیم و بی‌سیم سریع‌تری خواهد داشت. در واقع سرعت شارژ باسیم این گوشی 40 وات و سرعت شارژ بی‌سیم آن 20 وات خواهد بود. این که رکوردهای سرعت شارژ گوشی چقدر جابجا می‌شود، در آینده و از طریق مقایسه آیفون 16 پرو مکس با 15 پرو مکس مشخص خواهد شد.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس

ظاهراً باتری آیفون 16 پرو مکس در مقایسه با باتری آیفون 15 پرو مکس بزرگتر شده و این گوشی یک باتری 4676 میلی‌آمپر ساعتی خواهد داشت (باتری آیفون 15 پرو مکس 4422 میلی‌آمپر ساعتی بود). این یک تغییر مهم محسوب شده و باتری iPhone 16 Pro Max را تبدیل به بزرگترین باتری گوشی‌های آیفون خواهد کرد.

این باتری بزرگتر در ترکیب با چیپ‌ست A18 جدید اپل می‌تواند ماندگاری شارژ 16 Pro Max را افزایش دهد.

در عین حال همانطور که اشاره شد، باتری iPhone 15 Pro Max ظرفیت 4422 میلی‌آمپرساعت داشت و با این تغییرات، انتظار می‌رود که آیفون 16 پرو مکس ماندگاری شارژ خیلی خوبی داشته باشد.

مثل همیشه، داخل جعبه 16 پرو مکس هم شارژری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

بررسی آیفون 15 پلاس

مقایسه آیفون 15 با آیفون 15 پرو ؛ بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌ها

قیمت آیفون 16 پرو مکس

با توجه به اینکه تا به امروز درباره افزایش قیمت iPhone 16 Pro Max نسبت به نسل قبل خبرهای زیادی منتشر نشده، می‌توان انتظار داشت که قیمت آیفون 16 پرو مکس هم برای نسخه 256 گیگابایتی این گوشی 1199 دلار باشد. این قیمت با قیمت آیفون 15 پرو مکس در یک سطح قرار دارد و برای کاربران آیفون خبر خوبی محسوب می‌شود.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس از نظر مشخصات فنی

جدول زیر، خلاصه‌ای از مقایسه آیفون 15 پرو مکس با آیفون 16 پرو مکس را از نظر مشخصات فنی نمایش می‌دهد.

  مشخصات فنی آیفون 16 پرو مکس مشخصات فنی آیفون 15 پرو مکس
اندازه، وزن 163 × 77.5 × 8.25 میلی‌متر 159.9 × 76.7 × 8.25 میلی‌متر و وزن 221 گرم
نمایشگر
  • 6.9 اینچی OLED
  • 120 هرتزی ProMotion
  • 6.7 اینچی OLED
  • 120 هرتزی ProMotion
پردازنده
  • A18 Pro
  • 3 نانومتری
  • A17 Pro
  • 3 نانومتری
رم، حافظه داخلی
  • 8 گیگابایت/ 256 گیگابایت
  • 8 گیگابایت/ 512 گیگابایت
  • 8 گیگابایت/ 1 ترابایت
  • LPDDR5
  • 8 گیگابایت/ 256 گیگابایت
  • 8 گیگابایت/ 512 گیگابایت
  • 8 گیگابایت/ 1 ترابایت
  • LPDDR5
دوربین‌ها
  • 48 مگاپیکسیل اصلی
  • 48 مگاپیکسلی اولترا واید
  • 12 مگاپیکسلی تله فوتو 5x
  • 12 مگاپیکسلی جلو
  • 48 مگاپیکسیل اصلی
  • 12 مگاپیکسلی اولترا واید
  • 12 مگاپیکسلی زوم 5x
  • 12 مگاپیکسلی جلو
باتری 4676 میلی‌آمپر ساعت 4422 میلی‌آمپر ساعت
شارژ
  • USB-C
  • 25 وات باسیم
  • 15 وات مگ سیف
  • USB-C
  • 25 وات باسیم
  • 15 وات مگ سیف

جمع‌بندی

طبق آنچه که تا به امروز از مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس می‌دانیم، این گوشی تغییرات خوب و مناسبی نسبت به نسل قبل دارد از جمله ابعاد بزرگتر، عملکرد بهتر، هوش مصنوعی و ماندگاری شارژ بیشتر. در عین حال، تغییراتی مثل اضافه شدن دکمه کپچر جزء ویژگی‌های مهمی هستند که به ندرت در گوشی‌های اپل مشاهده می‌کنیم.

در مجموع، با توجه به آنچه که تا به امروز درباره مشخصات iPhone 16 Pro Max می‌دانیم، کاربران نسل قبلی این گوشی‌های آیفون دلیل و انگیزه چندانی برای ارتقاء به نسل جدید نخواهند داشت.

سوالات پرتکرار

آیا دوربین iPhone 16 Pro Max نسبت به آیفون 15 Pro Max پیشرفته‌تر است؟

استفاده از لنز اولتراواید 48 مگاپیکسلی و پرداختن به مسئله لنز فلر، جزء مهم‌ترین تغییرات دوربین آیفون 16 پرو مکس نسبت به 15 پرو مکس هستند.

طراحی آیفون 16 پرو مکس نسبت به آیفون 15 پرو مکس چه تغییری دارد؟

مهم‌ترین تفاوت آیفون 16 پرو مکس و آیفون 15 پرو مکس اندازه این دو گوشی است؛ نمایشگر آیفون 16 پرو مکس 6.9 اینچی خواهد بود که نسبت به نمایشگر 6.7 اینچی آیفون 15 پرو مکس بزرگتر است.

آیا قیمت آیفون 16 پرو مکس از قیمت iPhone 15 Pro Max بیشتر است؟

با توجه به اینکه تا به امروز درباره افزایش قیمت iPhone 16 Pro Max نسبت به نسل قبل خبرهای زیادی منتشر نشده، می‌توان انتظار داشت که قیمت آیفون 16 پرو مکس هم برای نسخه 256 گیگابایتی این گوشی 1199 دلار باشد.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره مقایسه آیفون 16 پرو مکس با آیفون 15 پرو مکس چیست؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر