coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

کتاب پیشگویی سیلویا براون ؛ داستان پیش بینی کرونا چیست؟

از حواشی جالب توجه کووید 19 آن بخشی از به ظاهر پیشگویی های این بیماری در سالهای پیش از 2020 است. با ما در بررسی کتاب پیشگویی سیلویا براون همراه باشید.

مدت زیادی از شیوع کووید 19 در چین نگذشته بود که پرداختن به حواشی شیوع این ویروس در دنیا رونق زیادی یافت. آنچه که در علوم انسانی به نام توهم توطئه شناخته میشود، در قالب نظریاتی چون ساختگی بودن ویروس رشد فزاینده ای یافت و رهبران سیاسی کشورهای بزرگ دنیا نیز با متهم کردن یکدیگر به ترور بیولوژیک به آن دامن زدند.

گرچه مسئله ترور بیولوژیک حداقل مبنایی علمی دارد و به عنوان یک فرضیه (حتی با وجود پذیرش تاثیر تئوری توهم توطئه) قابل آزمون و سنجش است. اما آنچه عجیب تر و تا حد زیادی غیر قابل قبول مینماید، آن دسته از حواشی مربوط به کووید 19 است که مدعی هستند شیوع این بیماری از مدتها قبل پیش بینی شده بود و اسناد و کتبی را در این راستا مبنای برهان خود قرار میدهد.

فارغ از این که ما این پیشگویی ها را که در مورد خاص این مقاله؛ یعنی خانم سیلویا براون؛ مدعی ارتباطات ماورایی نیز هستند؛ بپذیریم یا نه؛ این مدعیات غیرعلمی پذیرش و اقبال عمومی گسترده ای را شاهد بوده اند. اما به راستی ماجرای کتاب پیشگویی سیلویا براون چیست؟

کتاب پیشگویی سیلویا براون

سیلویا براون کیست؟

سیلویا سلست براون (‎1936 – 2013) یک نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا بود که ادعا می‌کرد یک واسطه روحی بوده و دارای توانایی‌های ماورایی است. او به علت پیش گویی‌هایی که ادعا می‌کرد از طریق ماورایی انجام می‌دهد و پس از مدتی غلط از آب درمی‌آمدند، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته بود. از جمله می‌توان به پیش‌بینی‌هایی که در مورد افراد گمشده انجام داده بود، اشاره کرد.

سیلویا براون در کانزاس‌سیتی، میزوری متولد شد. براون مدعی بود که از سن پنج سالگی، قادر به دیدن علایمی فراطبیعی بوده و مادربزرگش که او نیز یک واسطه روحی بود، در درکِ این علایم به او کمک می‌کرده‌است.

از جمله مدعیات معروف خانم بروان، میتوان به ادعای اطلاع از وضعیت بهشت اشاره کرد. او در یکی از کتاب‌هایش چنین نوشته بود که دمای بهشت به‌طور ثابت برابر با 76 درجهٔ فارنهایت است. او همچنین ادعا می‌کرد که در بهشت هیچ حشره‌ای وجود ندارد؛ مگر آن که کسی تمایل به بودنشان را داشته باشد و همچنین حیوانات خانگی هم ممکن است به بهشت بروند.

بیشتر بخوانید:

براون مدعی شده بود که بهشت دارای «سطح ارتعاشی بالاتر» ی است؛ آنچنان که انسان‌ها قادر به درک آن نیستند. او همچنین ادعا می‌کرد که به صورت مادرزادی قادر است، «فرکانس‌های ارتعاشی» گسترده‌تری را احساس کند.

براون اعلام کرده بود که قادر است فرشته‌ها را ببینید. بر اساس ادعاهای وی، فرشته‌ها شبیه تصاویر تابلوهای نقاشی بوده، بسته به انواع شان دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و صحبت هم نمی‌کنند. وی مدعیات خود را به ارتباط با یک «راهنمای معنوی» به نام «فرانسین» منصوب میکرد. براون ادعا کرده بود که فرانسین، جزئیات 54 زندگی قبلی وی را به او گفته است.

او در فاصلهٔ سال‌های 1974 تا 2008 ، با دریافت 750 دلار برای هر 20 الی 30 دقیقه تماس تلفنی، اقدام به خوانش روانی می‌کرد.

اما آنچه توجهات را 7 سال پس از مرگ سیلویا براون به او جلب کرده است؛ شایعاتی در مورد یکی از اثار اوست که به ظاهر او در آن خبر از یک بیماری فراگیر در زمستان سال 2020 میدهد. از قضا اشارات جالب توجهی نیز به نوع بیماری و ویژگی های آن دارد.

کتاب پیشگویی سیلویا براون چیست؟

کتاب پیشگویی نوشته سیلویا براون نویسنده آمریکایی است که در سال 2008 نوشته شده و در کشور ما نیز در سال 1387 به وسیله دکتر عباسعلی زارعی ترجمه شده و به چاپ رسیده است.

این کتاب را دو انتشارات ” سایه گستر ” و ” مهرگان دانش ” به صورت مشترک در قزوین چاپ کردند، اما با وجود این که کتاب تجدید چاپ نشده و انتشار آن تمام شده است، صفحه‌ای از این کتاب در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

کتاب پیشگویی سیلویا براون
کتاب پیشگویی سیلویا براون

ترجمه بخش مشخص شده در تصویر بالا به قرار زیر است:

«در حوالی سال 2020 بیماری سختی شبیه ذات‌الرّیه در دنیا شیوع پیدا خواهد کرد که به ریه‌ها و لوله نای حمله می‌کند و در برابر تمامی درمان‌های شناخته شده مقاوم است. گیج‌کننده‌تر از خود بیماری این حقیقت است که این بیماری به همان سرعتی که ظهور پیدا کرده به ناگهان ناپدید می‌شود و دوباره ده سال دیگر حمله می‌کند و بعد از آن بطور کامل ناپدید می‌شود.»

همین یک پاراگراف اما سر و صدای زیادی در فضای مجازی به پا کرد؛ تا حدی که توسط کیم کارداشیان مدل معروف نیز بازنشر شد و مباحث و اظهار نظرهای زیاد و متناقضی را برانگیخت. به خصوص در کشور ما نیز حواشی زیادی به راه انداخت. اما بیایید کمی نقادانه بنگریم. پیش از هرچیز اطلاعاتی تخصصی درباره کروناویروس ها لازم است.

بیشتر بخوانید:

کرونا ویروس‌ها، خانوده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از سرماخوردگی معمولی تا بیماری‌های عفونی شدیدی مثل همین کووید 19 را شامل میشوند و در سال 1965 کشف شده اند.

کتاب پیشگویی سیلویا براون
کتاب پیشگویی سیلویا براون

نکات حائز اهمیت دیگر آنکه در سال 2002 ویروسی به‌ نام سارس در چین شیوع پیدا کرد که نوعی سندرم شدید تنفسی بود. نام اصلی این نوع از ویروس کرونا Severe acute respiratory syndrome میباشد که به اختصار SARS-CoV نامیده میشود. حدود 800 نفر در اثر این ویروس فوت شدند.

نوع جدیدتر این ویروس نیز در سال 2012 در عربستان کشف شد که سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه نامگذاری شده است. نام اصلی این نوع ویروس کرونا Middle East respiratory syndrome corona virus بود و به اختصار MERS-CoV نامیده شد. حدود 850 نفر در خاورمیانه در اثر این ویروس کشته شدند.

بنابراین گرچه انطباق این پیشگویی با سال 2020 مورد توجه قرار گرفته است اما چنین پیش‌بینی‌ای چندان هم دور از ذهن نبوده و به قول معروف: حتی یه ساعت خراب که اصطلاحا میگن خوابیده، 2 بار در شبانه‌روز ساعت رو درست نشون میده.

کتاب پیشگویی سیلویا براون در ایران و واکنش‌ها

بررسی نظرات در خصوص کتاب پیشگویی سیلویا براون

همانطور که پیشتر گفتیم؛ این کتاب در ایران در سال 87 و با ترجمه عباسعلی زارعی به بازار کتاب ایران راه یافت. در همین رابطه شما را در جریان مصاحبه ای از مدیر انتشارات سایه گستر؛ نشر صاجب امتیاز این اثر؛ یعنی کتاب پیشگویی سیلویا براون قرار میدهیم.

مدیر انتشارات سایه گستر در مصاحبه ای درخصوص این کتاب گفته است: من هم به خاطر نداشتم که چنین مطلبی در کتاب بود تا این که یکی از دوستانم از انتشار این صفحه در فضای مجازی خبر داد. کتاب را تجدید چاپ نکردیم، اما احتمال این که کتاب به صورت غیر قانونی دوباره به چاپ رسیده باشد وجود دارد.

حسین مافی سایه گستر افزود: کتاب‌های سیلویا براون معمولا پرفروش است. این نویسنده فوت کرده است، اما در همان زمان خبر‌هایی رسیده بود که با اف. بی. آی همکاری داشته و خودش هم در مطالبی به این موضوع اذعان کرده که به خاطر قدرت پیشگویی اش برای کشف جرم در آمریکا از قدرت حس ششم او استفاده می‌کردند.

این‌ها تنها اطلاعاتی است که ناشر در خصوص این کتاب می‌دهد، اما مراجعه به حواشی کتاب نکته‌های دیگری را روشن می‌کند. سیلویا براون که چند سال قبل فوت کرده است در این کتاب به موارد دیگری هم پرداخته است که در برخی موارد به شدت تخیلی به نظر می‌رسند.

کتاب پیشگویی سیلویا براون
کتاب پیشگویی سیلویا براون

مسائلی در خصوص فرازمینی‌ها، مسابقه برای درمان سرطان، جنگ هسته‌ای، احتمال مهاجرت به سیارات، شهاب آسمانی، صلح در خاورمیانه و تصویری که او از جهان در صد سال آینده ارائه می‌کند از جمله مواردی است که براون در کتابش به آن‌ها پرداخته است.

شرح حال این نویسنده و پیشگو نشان می‌دهد او در پنجاه سال گذشته به صورت حرفه‌ای احضار روح می‌کرده است و به صورت مرتب در برنامه‌های زنده و پرمخاطب تلویزیونی و سخنرانی‌های مختلف شرکت می‌کرده است.

ناشر کتاب پیشگویی، کتاب‌های دیگری از این نویسنده منتشر کرده است که برخی از آن‌ها بیش از دو میلیون مخاطب در سراسر جهان داشته است. کتابهایی، چون ” ملاقات‌هایی از آن سوی حیات”، “اسرار و عجایب جهان”، “زندگی پس از مرگ “، “درس‌هایی برای زندگی “و “انجمن‌های سری”.

بیشتر بخوانید:

اما نکته حائز اهمیت این است که سیلیوبا براون هم مانند نوستراداموس از آن دست نویسندگانی است که برای تسکین دلهره‌های انسان‌ها از پیشگویی‌های او به فراخور استفاده می‌شود و رمز مخاطبان زیاد او این میل انسان‌ها به شناختن ناشناخته هاست، اما ممکن است بسیاری از گفته‌های او درست نباشد.

احسان رضایی (نویسنده و منتقد کتاب) در خصوص این کتاب که در روز‌های اخیر فراگیر شده در صفحه شخصی خودش اطلاعات جدیدی از این نویسنده به دست می‌دهد:

سیلویا براون آمریکایی ادعا می‌کرد که دارای قدرت ارتباط با عالم ماوراست، اما پیشگویی‌ها غلط زیادی داشت، از جمله پیش‌بینی کرد خودش در 88 سالگی خواهد مرد؛ اما در 2013  و 77 سالگی فوت کرد. به نظر می‌رسد نباید این کتاب را زیاد جدی گرفت، چون پر است از مطالب نادرست، مثل اینکه پیش‌بینی شده از 2015 عمل‌های جراحی فقط با لیزر انجام و نابینایی با نصب تراشه در مغز درمان می‌شود.

این نویسنده در ادامه به رمان تخیلی دیگری که این روز‌ها مرهمی بر درد‌های انسان‌ها شده می‌نویسد:

پیش از این توجه کاربران فضای مجازی به رمان علمی-تخیلی «چشمان تاریکی» اثر دین کونتز آمریکایی جلب شد که سال 1981 نوشته و در آن به ویروس مرگباری به نام ووهان-400 به عنوان سلاح بیولوژیک اشاره شده بود. اما آن ادعا درست نبود، چون هم مشخصات ویروس آن داستان با کووید 19 متفاوت است، هم اینکه اصلاً در نسخه‌های اولیه رمان، اسم ویروس گورکی -400 و محصول روسیه بود که بعد از جنگ سرد، عوض شد.

در نهایت به نظر می‌رسد کتاب‌های پیشگویی این روز‌ها ممکن است بازار خوبی داشته باشند، اما دامن زدن به خرافات همیشه و در همه دوره‌های تاریخ وقتی رخ نموده است که بشر از جواب منطقی و راهکار جدی و عقلانی عاجز بوده است و شاید توجه به کتاب پیشگویی هم از همین منظر باشد.
از طرفی اگر محتوای کتاب را بپذیریم، همکاری سیلویا براون با اف بی آی که خودش ادعا کرده برای کشف جرم همیشه از قدرت او استفاده می‌شده است از نکته‌های فرامتنی کتاب است که این شائبه را که ممکن است شیوع کرونا با انگیزه‌های سیاسی انجام شده باشد تقویت می‌کند.

سایر پیشگویی های سیلویا براون

بر مبنای کتاب پیشگویی سیلویا براون

کتاب پیشگویی سیلویا براون؛ تنها اثری نیست که از او در این زمینه به جا مانده. خانم براون به طور کلی نویسنده فعالی بوده است و آثار زیادی از خود به جا گذاشته است. در تمام این آثار نیز میل عجیبی به پیش بینی وقایع داشته است. علاوه بر این او توان پیشگویی خود را به طور علنی و در ارتباطات روزمره خود نیز دخیل میکرد که عموما اشتباه از آب در میآمد. برخی از اینگونه پیش بینی ها به قرار زیر هستند:

  • در سال 2002، براون به پدر و مادر «شاون هورنبک» 11 ساله که مدتی قبل ناپدید شده بود، اطلاع داد که فرزندشان توسط یک مرد سیاه پوست اسپانیایی زبان، با موهایی بافته شده، ربوده شده و در حال حاضر، فرزندشان مرده‌است. در سال 2007 ، هورنبک زنده پیدا شد و مشخص شد که فردی که او را ربوده بود، سفیدپوست بوده و دارای موهایی کوتاه است.
  • در نوامبر 2004، براون به مادر «آماندا بری»، که 19 ماه قبل ناپدید شده بود، اطلاع داد که فرزندش مرده‌است. او همچنین مدعی شده بود که تصویر ژاکت آماندا در میان زباله‌ها با اثر دی‌ان‌ای بر روی آن به او الهام شده‌است. مادر بری دو سال بعد، با باور به این که دخترش مرده‌ است، از دنیا رفت. آماندا در مه 2013  زنده پیدا شد.
  • وی همچنین در سری اشتباهات خود؛ درباره زمان مرگ خود نیز دچار اختلافی 10 ساله شد. در سال 2003، در گفتگویی که با لری کینگ داشت، پیش‌بینی کرد که در 88 سالگی خواهد مرد؛ اما براون در سال 2013 و در 77 سالگی فوت کرد.

سیلویا براون در همکاری با اف بی ای (FBI)

در سال 2000 استیون بریل، 35 مورد از پرونده‌های جنایی را که براون اطلاعاتی از آن را غیب گویی کرده بود، بررسی کرد که 21 مورد از آن‌ها به حدی مبهم بودند که قابل بررسی نبودند. در 14 مورد دیگر نیز طبق اظهارات نهادهای اجرای قانون یا اعضای خانواده، اطلاعاتی که براون داده بود، بدون کاربرد بودند.

در سال 2010 ، مجلهٔ محقق شکاک مواردی را از پیش گویی‌های براون در مورد افراد گمشده یا به قتل رسیده بررسی و منتشر کرد. با وجود این که خود سیلویا براون بارها مدعی شده بود که بیش از 85 درصد پیش گویی‌هایش درست بوده‌اند؛ با این حال، نتایج این بررسی نشان داد که حتی یک مورد از آن‌ها نیز درست نبوده‌است.

کتاب پیشگویی سیلویا براون
کتاب پیشگویی سیلویا براون

در این تحقیق با مقایسهٔ 115 مورد از اظهارات تلویزیونی براون و گزارش‌های مطبوعات، مشخص شد که از میان 25 مورد از پرونده‌هایی که نتیجهٔ آن مشخص شده بود، پیش گویی‌های وی در تک تک موارد غلط بوده ‌است. در بقیه پرونده‌هایی که نتیجهٔ آن‌ها نامشخص بود، امکان اثبات درستی پیش گویی‌های وی وجود نداشت. برخی از مواردی که در این مطالعه، مورد بررسی قرار گرفتند، در زیر آمده‌است:

  • در سال 1999 یک ماه پس از ناپدید شدن «اوپال جو جنینگزِ» شش ساله، براون اعلام کرد که او در کشور ژاپن به بردگی اجباری گرفته شده‌است. کمی بعد، در همان سال، یک مرد محلی، محکوم به آدم‌ربایی و قتل جنینگز شد. نتایج کالبدشکافی نشان داده بود که وی چند ساعت بعد از ربوده شدن، کشته شده‌است.
  • در سال 2002، براون ادعا کرد که «هالی کروسان» که در سال 1995 ناپدید شده بود، در یک باشگاه شبانه در هالیوود، به شغل رقاصی مشغول است؛ اما در سال 2006، مشخص شد که جسدی که در سال 1996 در سن دیگو پیدا شده بود، متعلق به کروسان بوده ‌است.
  • در سال 2002 براون اعلام کرد، «لیندا مک کللند» که در سال 2000 ناپدید شده بود، توسط مردی با امضای MJ ربوده شده و در حال حاضر زنده بوده و در اورلندو، فلوریدا است. در سال 2003، دیوید رپاسکی، داماد لیندا به قتل وی محکوم شد. جسدش نیز در نزدیکی خانه‌اش در پنسیلوانیا پیدا شد.
  • در سال 2004، براون مدعی شد که «رایان کچر» 19 ساله که در سال 2000 ناپدید شده بود، به قتل رسیده و جسد وی را می‌توان در یک شفت فلزی پیدا کرد. در سال 2006، جنازهٔ کچر در داخل کامیونش در کف یک دریاچه که در آن غرق شده بود، پیدا شد.

در سال 2013، همان تیم تحقیقاتی، اقدام به مطالعهٔ پیش‌بینی‌های جدید براون و همچنین پرونده‌هایی که نتایج آن‌ها در این فاصلهٔ زمانی مشخص شده بود، کرد. نتیجهٔ این تحقیق نیز چنین بود که در 33 پرونده‌ای که مورد بررسی قرار گرفت، در هیچ‌کدام از آن‌ها، براون نتوانسته بود، پیش‌بینی دقیقی داشته باشد.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا به پیش بینی‌هایی این چنینی باور دارید؟ آیا گمان می‌کنید می‌توان به چیزی تحت عنوان ماوراء دسترسی داشت و آینده را مشاهده و پیشگویی کرد؟ نظر خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

بیشتر بخوانید:

تناسخ چیست ؛ نقد و بررسی باززایی یا وازایش به زبانی ساده

.

گردآوری: techrato

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر