;
coinex

تله پورت چیست ؛ آیا تله پورت انسان امکان‌پذیر است؟

تله پورت چیست و آیا حقیقتا می‌توان انسان را تله پورت کرد؟ آیا طی الارض همان تله پورت است؟ چگونه می‌توان اجسام را بدون طی کردن مسافت، از نقطه ای به نقطه‌ دیگر رساند و آیا اصولا تکنولوژی Teleportation از لحاظ علمی قابل اثبات است؟ 

برای اینکه همه چیز درباره تله پورت را بدانید، اجازه دهید تا ابتدا از تعریف تله پورت آغاز کنیم و سپس به دستاوردهایی که تاکنون بشر به آن رسیده است، بپردازیم.

تله پورت چیست

اگر بخواهیم یک پاسخ ساده به سوال تله پورت چیست بدهیم، باید بگوییم:

مفهومی است که به جابه‌جایی ماده بین دو نقطه بدون پیمودن فضای بین دو نقطه مورد نظر، اشاره دارد

دورفرستی، دورنوردی یا تله پورت (Teleportation) در حقیقت انتقال یک ماده از یک نقطه به نقطه دیگر بدون عبور از فضای فیزیکی مابین آن‌ها است. در تعریف تله پورت به زبان ساده می‌توان گفت، فناوری خاصی است که ابتدا ماده را به اطلاعات-نور تبدیل کرده، سپس آن را به مقصد مورد نظر انتقال داده و بعد از آن، این قابلیت را دارد که مجددا داده-نور را به همان ماده اولیه با حفظ تمامی ویژگی ها تبدیل کند.

به بیان ساده‌تر، در زمان انجام دورنوردی از تک تک اتم‌های موجود در یک شی، اسکن کامل گرفته شده و سپس با تبدیل اتم‌ها به نور، اطلاعات دریافت می‌شود و سپس نور موجود به مقصد که دستگاه مبدل نور به شی در آن قرار دارد، انتقال داده می‌شود.

در مقصد نیز با توجه به اطلاعات قبلی، نور ارسال شده به اتم‌های قبلی بازتبدیل می‌شود. همه‌ی این کارها در بازه‌ی زمانی بسیار کوتاهی شکل می‌گیرد.

استفاده از فرستنده های ماده و انتقال دهنده اجسام در داستان های علمی تخیلی از اوایل قرن نوزدهم شکل گرفت و علم سعی کرد تا به این نیاز جدید پاسخ بدهد.

معمولا در پاسخ به اینکه تله پورت چیست بیشتر به جابجایی فیزیکی جسم از نقطه ای به نقطه دیگر بدون لمس کردن آن اشاره می‌شود، اما برخی معتقدند که از این تکنولوژی می‌توان برای سفر در زمان هم استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: سفر در زمان ؛ نظریات، پارادوکس‌های زمانی


اگر چه ممکن است که سفر در زمان بیشتر شبیه به داستان های علمی تخیلی باشد، اما پروفسور میچیو کاکو (Michio Kaku) معتقد است که فناوری لازم برای تله‌پورت یک شخص زنده به مکان دیگری در زمین و حتی فضا می‌تواند در چند ده سال یا حداقل در قرن آینده اتفاق بیفتد.

بعضی افراد نیز دورنوردی را با تجربه خروج از بدن یا برونفکنی اشتباه می‌گیرند. برونفکنی تجربه‌ای است که عموما با حس شناورشدن خارج از جسم همراه است و در برخی از موارد شخص ممکن است بدن فیزیکی خود را از نقطه‌ای خارج از بدنش مشاهده کند.

آیا تله پورت انسان امکان دارد

درباره تله پورت انسان نیز نظرات مختلفی وجود دارد. اصولا اگر بدانید که ساز و کار تله پورت چیست شاید با دقت بیشتری بتوان به این سوال پاسخ داد.

مکانیسم تله پورت بسیار پیچیده است، اما امکان تشریح آن به صورت مثال‌هایی ساده وجود دارد. فرض کنید، در تهران، یک اسکنر بسیار قوی در اختیار دارید. یک شی را به صورت سه بعدی و با تمام جزئیات آن اسکن می‌کنید و سپس در شیراز، به وسیله یک پرینتر سه بعدی، آن شی را دوباره پرینت می‌کنید. هر دو شی از لحاظ کلیه جزئیات شبیه به یکدیگر هستند، اما در حالی که آن شی از تهران جا به جا نشده، از شیراز سر در آورده است!

برای چنین انتقالی باید تمامی ماهیت اتم های تشکیل دهنده آن شی ثابت باقی بماند. اگرچه برخی دانشمندان همچون میچیو کاکو تله پورت انسان را واقعی می‌بینند، اما برخی دیگر معتقدند که هرگز چنین چیزی نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

یکی از مهمترین نکات برای انجام دورنوردی این است که ما موقعیت دقیق هر اتم را بدانیم. این موضوع برای انجام مکانیسم دورنوردی لازم است، اما چنین چیزی در حال حاضر و با علم فعلی بشر غیرممکن است.


بیشتر بخوانید: تله کینزی چیست؟


برای دانستن آنکه مکانیسم عملکرد تله پورت چیست باید به سطح زیر اتمی مراجعه کرد. مکس پلانک در سال ۱۹۰۰ میلادی مفهوم جدیدی را در حوزه فیزیک با عنوان کوانتوم معرفی کرد. پلانک سعی کرد فرمولی را طراحی کند تا توضیح دهد که کوچکترین واحد از ماهیت یک جسم در سطح زیر اتمی چطور می‌تواند هم به صورت ذره باشد و هم به شکل امواج

مکانیک کوانتوم قسمتی از فیزیک است که در مورد رفتار ماده و ارتباط آن با انرژی در اندازه های در حد اتم و اجزای آن سر و کار دارد. در واقع مکانیک کوانتوم با بینهایت ریزها در طبیعت سر و کار دارد و قوانین کلاسیک فیزیک در مورد این اجزاء اتمی کاربردی ندارند.

مکانیک کوانتوم می‌گوید که یک ذره کوانتومی مانند الکترون عملا مکان مشخصی ندارد، می‌تواند در یک لحظه در نزدیکی شما و در همان لحظه دور از شما باشد. در مکانیک کوانتومی ما فقط می‌توانیم بگوییم که احتمال وجود یک ذره در یک نقطه چقدر است، اما نمی‌توان محل دقیق آن ذره را مشخص کرد. بنابراین تله پورت انسان به دلیل آنکه نمی‌توان محل دقیق ذرات بدن را تشخیص داد، غیر ممکن خواهد بود.

اصل عدم قطعیت هایزنبرگ نیز مهر تایید دیگری بر این مدعاست. این اصل می‌گوید که موقعیت مکانی و سرعت یک ذره را نمی‌توان به طور دقیق و با دقت بالا محاسبه کرد. هرچه دقت شما برای مکان بیشتر باشد، برای سرعت دقت کمتر می‌شود و بالعکس. در واقع ما نمی‌توانیم در زمانی مشخص، موقعیت و سرعت یک ذره بنیادین را با هم محاسبه کنیم.

شاید انتقال ذرات بسیار کوچک امکانپذیر باشد، اما برای اجسام بزرگتر، محدودیت های فیزیکی بسیار زیادی وجود خواهد داشت. برای تله پورت کردن انسان باید هر ذره از بدن به صورت جدا اسکن شده و به شکل داده-نور به جای دیگری منتقل گردد و سپس فرآیند معکوس سازی انجام شود.

حتی جدا از ناتوانی ما برای دستکاری دقیق ماده در این سطح، ابعاد موضوع نیز شگفت انگیز استبدن یک انسان شامل ۷ ضرب در ۱۰ به توان ۲۷ اتم استتصور کنید که حتی بتوانیم یک تریلیون اتم را در هر ثانیه پردازش کنیم، آنگاه ۷ ضرب در ۱۰ به توان ۱۵ ثانیه طول می‌کشد تا تمام بدن یک انسان اسکن شود. این کار ۲۰۰ میلیون سال زمان خواهد برد.

از سوی دیگر برای انجام چنین کاری انرژی بسیار زیادی لازم است. یک تخمین محافظه کارانه می‌گوید که انرژی لازم برای تله‌پورت یک انسان حدود ۱۰ به توان ۱۲ گیگاوات ساعت است و این مقدار یعنی باید انرژی نیروگاهایی همچون بریتانیا را به مدت یک میلیون سال مصرف کنیم.

یک نکته بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد. دورنوردی در حقیقت به معنای انتقال همان ماده از یک نقطه به نقطه دیگر نخواهد بود. این موضوع شاید کمی برایتان عجیب باشد، اما در واقع اتم های یک جسم برای دورنوردی، ابتدا تجزیه شده و سپس در مکان دیگری به شکل یک کپی ساخته خواهد شد.


بیشتر بخوانید: تفاوت علم و شبه علم چیست ؛ آیا علم پاسخ تمامی سوالات را دارد؟


این یعنی دقیقا همان جسم منتقل نمی‌شود، بلکه شی درست شبیه به آن، در جای دیگری ساخته خواهد شد. این موضوع دستمایه داستان فیلم پرستیژ به کارگردانی کریستوفر نولان نیز شد. در این فیلم رابرت انجییر (با بازی هیو جکمن) از طریق دستگاهی که توسط نیکولا تسلا ساخته شده است، به انجام شعبده بازی می‌پردازد و دستگاه در هربار کپی یکسانی از او تولید می‌کند.

ارتباط درهم‌تنیدگی با تله پورت چیست

اگر قرار باشد به تلپورت اعتقاد داشته باشید، پس نور سریعترین در جهان نخواهد بود! ایده درهم تنیدگی در سال 1964 توسط فیزیکدانی به نام جان بل مطرح شد. نظریه بل یکی از جنجالی ترین نظریات مکانیک کوانتومی است؛ چراکه انیشتین سالها قبل از مطرح شدن این نظریه، ثابت کرده بود که نور سریعترین سرعت حرکتی را در جهان دارد و جالب اینجاست که درهم‌تنیدگی این موضوع را نقض می‌کند.

تعریف ساده درهم تنیدگی می‌گوید که دو ذره با وجود فاصله زیاد بین آنها (حتی در حد میلیون ها سال نوری) باهم در ارتباط بوده و تغییر در یکی از آنها، باعث تغییر دیگری خواهد شد. انیشتین این نظریه را رفتار شبح وار نامید. تاکنون با انجام آزمایشاتی، نظریه بل تایید شده است.

اغلب فیزیک‌دانان معتقدند بشر تنها در این حالت می‌تواند جسمش را از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر انتقال دهد؛ چرا که موقعیت مبدا و مقصد در حالت درهم‌تنیدگی به اشتراک گذاشته شده و انسان از این طریق می‌تواند جسمش را به نقطه‌ای دیگر منتقل کند.

البته همچنان مشکلاتی در سر راه تله پورت انسان وجود دارد؛ وجود روح بزرگترین چالش در این راه است. برخی افراد غیرممکن بودن تله پورت انسان را به روح نسبت می‌دهند؛ چرا که ماهیت روح هنوز برایمان گنگ و نامفهوم است و تا زمانی که نتوانیم ساختار آن را شناسایی کنیم برای انتقال آن نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

تکنولوژی تله پورت در ادیان الهی

اگر به بخواهیم از دیدگاه عرفانی به سوال تله پورت چیست پاسخ دهیم می‌توانیم به واژه ای به نام طی الارض اشاره کنیم.

طی‌الارض یا طی المکان در برخی مکاتب عرفانی از جمله تصوف و کابالا (طرز فکری عرفانی با ریشه یهودی) به نوعی دورنوردی یا همان Teleportation بوده و قبل از اینکه این واژه در داستان های علمی تخیلی وارد شود، مفهوم آن در بین مکاتب عرفانی سینه به سینه منتقل می‌شده است.

عرفا معتقدند که انسان می‌تواند با اتکا به اراده خویش و بدون حرکت در مکان، منتقل شود.

در تشریح طی‌الارض در لغت نامه دهخدا آمده است که:

نوعی کرامت که بجای گام برداشتن و رفتن، زمین در زیر پای آدمی بتندی پیچیده شود و او به مقصد خویش هر چند دور باشد، در مدتی بسیار کم برسد.

در قرآن نیز به تله پورت اشیا اشاره شده است. در آیات 38 تا 40 سوره نمل آمده است که سلیمان گفت: ای بزرگان، کدام یک از شما می‌توانید تخت ملکه سبا را برای من بیاورید، قبل از اینکه آنها به عنوان تسلیم شدگان به اینجا برسند.

یکی از جنیان گفت: «من می‌توانم قبل از اینکه تو بایستی، آن را نزد تو بیاورم. من قدرت کافی برای انجام این کار را دارم.»

و در آیه 40 آمده است که “آن کسی که از کتاب علم داشت گفت، «من می‌توانم تا چشم برهم زنی آن را نزد تو بیاورم.”

شاید طی الارض را بتوان تله پورت ذهنی در نظر گرفت. عرفا معتقدند که می‌توان به قدرتی رسید تا از طریق ذهن بدون آنکه مسافتی فیزیکی را طی کرده باشید، از جایی به جای دیگر منتقل شوید. مفاهیمی شبیه به طی الارض در غرب نیز دیده می‌شود.

اریک دیویس (Eric W. Davis)، در سال 2004 گزارشی را به نیروی هوایی ایالات متحده تحویل می‌دهد که در آن به انتقال انسان یا اشیا توسط نیروی ذهن اشاره کرده است. او این حالت را p-Teleportation نامیده است.

تله پورت کوانتومی چیست

قبل از آنکه به دورنوردی کوانتومی بپردازیم بد نیست که مطلب ” کامپیوتر کوانتومی چیست ” را مطالعه کنید.

فرایند جابجایی یک کوبیت (واحد پایه اطلاعات کوانتومی) از یک محل به محل دیگر بدون پیمایش فاصله بین آن دو محل است. این فرایند در انتقال اطلاعات کوانتومی قابل استفاده است.

در ماه می 2014 محققان دانشگاه فناوری دلفت هلند برای اولین بار توانستند که تله‌پورت اتم ها را در فاصله 3 متری از یکدیگر انجام دهند. شاید این یک شروع موفقیت آمیز برای تله پورت انسان باشد.

“رونالد هنسون” سرپرست این تحقیقات گفت:

آنچه که ما تله پورت می کنیم، حالتی از ذره است. اگر اعتقاد داشته باشید که ما چیزی جز مجموعه ای از اتم های به هم متصل نیستیم ، از نظر اصولی، می توانیم خود را از یک نقطه به نقطه دیگر تله پورت کنیم.

سال گذشته (1396) نیز محققین دانشگاه جیائو تونگ شانگهای مقاله ای را منتشر کرده و مدعی شدند که ذرات نور در هم تنیده را از میان آب دریا منتقل کرده‌اند. این تیم توانست در یک شرایط کنترل شده، ذرات را به فاصله سه متر درون آب دریا عبور دهند

چند ماه قبل از این انتقال، باز هم دانشمندان چینی توانستند که فوتون های درهم تنیده را بین سه ایستگاه ماهواره ای که در فاصله‌ای بیش از 1200 کیلومتری بالای زمین قرار داشتند، انتقال دهند.

شاید اکنون تا حدودی بتوانید به این سوال که تله پورت چیست پاسخ دهید، اما آیا حقیقتا می‌توان انسان را تله پورت کرد؟ اگر دورنوردی انسان روزی به واقعیت تبدیل شود، آیا این خودِ ما هستیم که منتقل خواهیم شد یا تنها یک کپی از وجودمان را جابجا خواهیم کرد؟

اینها سوالاتی است که شاید به این زودی ها نتوان به آن پاسخ داد!

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    سلام،ممنون از مطالبتون،خیلی مفید بود
    فقط اگر اطلاعاتی در خصوص فلسفه و تاریخچه تله پورت کوانتومی هم دارید ممنون میشم بفرستید یا منبعی رو در این خصوص معرفی کنید،با سپاس

    پاسخ

    با تشکر از مطالب مفیدتون

    پاسخ