;
coinex

تماشا کنید: اسپیس ایکس ماهواره فوق سنگین ارتباطی را به مدار زمین فرستاد

تماشا کنید: اسپیس ایکس ماهواره فوق سنگین ارتباطی را به مدار زمین فرستاد

یک موشک فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس از سکوی پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی، فلوریدا به همراه یک ماهواره ارتباطی به فضا پرتاب شد. این ماهواره ارتباطی متعلق به شرکت اینمارست بود که ماهواره نسل پنجم پوشش باند پهن موبایل این شرکت مخابراتی انگلستانی محسوب می‌شود.

موشک 23 طبقه‌ای اسپیس ایکس از سکوی پرتاب ساحلی به فضا فرستاده شد، این پرتاب دیروز (15 مه) 19:21 به وقت آمریکا (23:21 به وقت گرینویچ) انجام شد. این پرتاب از همان سکویی انجام شد که ناسا از آن برای پرتاب شاتل‌های فضایی و فضاپیماهای سری مأموریت‌های تاریخی آپولو بهره می‌برد. این ششمین مأموریت از 20 مأموریتی است که اسپیس ایکس قصد دارد، در سال جاری انجام دهد.

ماهواره ارتباطی اینمارست-5 F4 که 6100 کیلوگرم وزن داشت، سنگین‌ترین محموله‌ای محسوب می‌شود که فالکون 9 تاکنون به مدار ثابت زمین (فاصله35800 کیلومتری سطح زمین) رسانده است. این ماهواره ارتباطی حدود 32 دقیقه پس از پرتاب از مرحله دوم فالکون 9 جدا شد.

با رساندن این محموله فوق سنگین به مدار پایین زمین، سوخت فالکون کاملا تخلیه شد، بنابراین مرحله اول موشک هیچ سوختی برای فرود در سکوی پرتاب شناور و یا سکوی پرتاب زمینی نداشت.

تاکنون، 10 مورد از مرحله‌های اول موشک‌های فالکون 9 پس از پرتاب به زمین بازگشته بودند، از جمله موشکی که دو بار به فضا پرتاب شد. اسپیس ایکس قصد دارد، ماه آینده ماهواره بلغارستانی را به وسیله یکی از این موشک‌های بازیابی شده به فضا پرتاب کند.

شرکت اینمارست که برای اولین بار بود، ماهواره خود را با شرکت اسپیس ایکس به مدار زمین ارسال می‌کرد، امیدوار بود، ماهواره 250 میلیون دلاری F4 را سال گذشته به مدار زمین برساند؛ اما با انفجار سپتامبر سال گذشته این پرتاب به تأخیر افتاد.

 

موشک فالکون ۹ روز ۱ سپتامبر (۱۱ شهریور سال گذشته) روی سکوی پرتاب خود در پایگاه  هوایی کیپ کاناورال، فلوریدا منفجر شده بود. این تأخیر اسپیس ایکس به قیمت قرارداد دوم با شرکت اینمارست تمام شد که شرکت اروپایی آریان اسپیس را ترجیح داده بود.

اسپیس ایکس از زمان انفجار سپتامبر سال گذشته، 6 بار با موفقیت موشک‌های فالکون 9 را به فضا فرستاده و درمجموع 70 مأموریت به ارزش 10 میلیارد دلار را انجام داده است.

ماهواره اینمارست-5 F4 شبکه ماهواره‌ای این شرکت را که متشکل از چهار ماهواره در مجموع 1.6 میلیارد دلاری است را کامل کرد. این شبکه باند پهن ماهواره‌ای که گلوبال اکسپرس نام دارد، ارتباط موبایلی جهانی برای خطوط هوایی، کشتی‌ها، سازمان‌های دولتی و مشتریان دیگر فراهم می‌کند. سه ماهواره قبلی این شبکه به وسیله موشک‌های روتون روسیه در سال‌های 2013 و 2015 به مدار زمین ارسال شده بودند.


.

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر