coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

جنگنده‌های نسل ششم روسیه مجهز به رادار فوتونی خواهند بود ؛ قاتلی مخفی با دید سه بعدی

شرکت RTI، یکی از بزرگترین پیمانکاران دفاعی دولت روسیه، اعلام کرده است که در حال توسعه تکنولوژی جدیدی برای ساخت رادار رادیو فوتونی است که می‌تواند در آینده در هواپیماهای جنگنده نسل ششم مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین، جنگند‌ه‌های نسل ششم روسیه و همچنین نسل بعدی هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند به آنچه که به آن رادار “رادیو فوتونی” گفته می‌شود مجهز باشند. اگر روس‌ها موفق به ساخت چنین سامانه‌ای شوند، مسکو می‌تواند سنسوری با برد بسیار بالا و سیگنال‌هایی با صحت بالا در اختیار داشته باشد که حتی گفته می‌شود، قادر به ارائه یک تصویر سه بعدی از اهداف دشمن است. به طور بالقوه، چنین سامانه راداری می‌تواند به روس‌ها اجازه دهد که با دقتی بسیار بالا موقعیت هواپیماها و تسلیحات هوایی دشمن را ردگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، شرکت RTI، انتظار دارد که مراحل اولیه تحقیق و توسعه به‌زودی تکمیل شود و بتواند در سال ۲۰۱۸، یک مدل آزمایشی از رادار فوتونی بسازد. شرکت RTI به تاس گفته است که این مدل آزمایشی می‌تواند، تکنولوژی رادار فوتونی را به اثبات برساند و در صورت موفقیت، می‌تواند به روسیه اجازه دهد که طی چندین سال،‌ نمونه‌های اولیه‌ای از رادارهای فوق‌العاده سبک و کوچکی برای هواپیماهای بدون سرنشین بسازد.

رادار فوتونی می‌تواند، یک تصویر سه بعدی از اهداف دشمن ایجاد کند

شرکت RTI همچنین به تاس گفته است که رادارهای فوتونی قادر به ارائه تصویربرداری رادیویی با جزئیات بسیار دقیقی از اهداف هوایی خواهند بود. این گفته‌ها با ادعاهای قبلی گروه تکنولوژی رادیو الکترونیک روسیه هم‌خوانی دارد که عموما با نام اختصاری کِرت (KRET) شناخته می‌شود.

ولادیمیر میخییف، مشاور معاون اول مدیر کل شرکت کرت، به تاس گفت:

برآوردهای ما نشان می‌دهد که این سامانه قابلیت دید به مراتب دورتری خواهد داشت و قادر به شناسایی دشمن با دقت بسیار بالا از طریق پرتوافکنی خواهد بود و پس از پردازش، می‌تواند تصویری تقریبا عکس‌ مانند از آن را دریافت کند.

سامانه رادار رادیو فوتونی، با توجه به شعاع گسترده فرکانس‌های دریافتی، قابلیت مقاومت بسیار بالایی در مقابل پارازیت‌های رادیویی خواهد داشت. کرت ادعا می‌کند که نمونه‌های اولیه عملیاتی از این رادار فوتونی خود ساخته است و هم‌اکنون، مشغول ساخت یک نمونه اولیه در مقیاس کامل است.

میخییف گفت:

فرستنده و گیرنده این سامانه‌، بر اساس نمونه اولیه آزمایشی و به عنوان بخشی از مرحله توسعه و تحقیق ساخته شده‌اند. این نمونه، همه کارها را انجام می‌دهد و قادر به شناسایی موقعیت و پردازش تصویر اهداف است.

سامانه‌های رادار فوتونی قادر به دیدن چیزی شبیه به این خواهند بود
سامانه‌های رادار فوتونی قادر به دیدن چیزی شبیه به این خواهند بود

البته روسیه، اولین کشوری نیست که یک سامانه‌ رادار فوتونی می‌سازد. محققان ایتالیایی در پروژه‌ای به نام PhoDiR (رادار کاملا دیجیتال فوتون محور)، در سال ۲۰۱۴، موفق به ساخت نخستین سامانه راداری مجهز به فوتونیک کامل شده بودند. رادار فوتونی، مدارهای الکترونیکی متداول رادارهای معمولی را با لیزرها، فیلترهای نوری و فوتودیودها جایگزین می‌کند تا فرکانس‌های رادیویی بسیار دقیقی با کیفیتی بالا ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر تجهیزات نظامی

در حالی که رادار فوتونی هنوز مانند سامانه‌های راداری معمولی از امواج رادیویی برای یافتن اهداف استفاده می‌کند، لیزر به این سامانه اجازه می‌دهد که سیگنال‌ها را در پهنای باند بسیار گسترده‌ای از ده‌ها مگا هرتز تا احتمالا صدها گیگا هرتز مبادله کند.

پائولو گِلیفی، مهندس برقی از کنسرسیوم ملی بین دانشگاهی برای مخابرات (CNIT) ایتالیا و محقق ارشد پروژه PhoDiR، گفت:

رادارهای دریایی و سامانه‌های کنترل ترافیک هوایی کنونی، به طور معمول در محدوده‌ی ۱ تا ۱۲ گیگاهرتزی کار می‌کنند، فرکانس‌های بالاتر معمولا به معنای تشخیص دقیق‌تر اشیاء است.

گلیفی در ادامه گفت:

 ما موقعیت، سرعت و حتی شکل کشتی‌های بزرگ را در داخل و خارج از بندر شناسایی می‌کنیم. استفاده از لیزر به جای مدارهای الکترونیکی رادارهای معمولی، به این معنی است که می‌توان موقعیت‌های دقیق‌تر اشیا را تشخیص داد. ما همچنین، از آنجایی که این سامانه دارای نویز (اختلال در تبادلات راداری) کمتری است، می‌توانیم اشیای کوچک‌تری را از فواصلی دورتر تشخیص دهیم.

در حالی که روسیه به‌تازگی شروع به سرمایه‌گذاری در استفاده نظامی از فناوری رادار فوتونی کرده است، اما پنتاگون مدت‌ها قبل از همتایان روسی خود، به توسعه این تکنولوژی مشغول بوده است. در واقع، پنتاگون هم‌اکنون، برنامه‌ها و پروژه‌های مختلفی برای توسعه تکنولوژی‌های مبتنی بر فوتونیک دارد.

این تکنولوژی‌ نه فقط برای رادارها، بلکه برای سامانه‌های اطلاعاتی و سایر کاربردها در حال توسعه هستند. اما این واقعیت که مسکو و پکن هم مشغول توسعه چنین تکنولوژی هستند، نشان می‌دهد که پنتاگون دیگر نمی‌تواند در بلند مدت، تنها بازیگر قدرتمند این تکنولوژی عظیم باشد.

اخبار علمی و گوناگون را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: nationalinterest

 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر