;
coinex

مردم الکل می‌نوشند تا کرونا نگیرند ؛ نوشیدن الکل برای پیشگیری از کرونا باور درستی است؟

نوشیدن الکل برای پیشگیری از کرونا باور نادرستی است که در میان مردم شایع شده است. با بررسی بیشتر این خبر در ادامه این نوشتار همراه باشید.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد این روزها باور نادرستی مبنی بر «نوشیدن الکل برای پیشگیری از کرونا» در میان مردم پخش شده است. رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران با تایید این موضوع می‌گوید مردم «تصور می‌کنند شرب ترکیبات الکلی باعث ضدعفونی و پیشگیری از بروز عفونت ویروسی کرونا می‌شود، در حالی‌که این مساله هیچ پایه و اساس علمی نداشته و فاقد وجاهت قانونی است.»

گزارش لحظه به لحظه تکراتو از آمار کشته شدگان و مبتلایان ویروس کرونا در ایران

نوشیدن الکل برای پیشگیری از کرونا

چرا مردم الکل می‌نوشند تا کرونا نگیرند؟

مصرف خوراکی الکل از هر نوعی تاثیری در نابودی ویروس کرونای جدید (ِCOVID19) و حتی ضدعفونی کردن بدن ندارد. دکتر شاهین شادنیا، استان سم شناسی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص عوارض مسمومیت با متانول می‌گوید:

آن چیزی که عملا برای ضدعفونی سطوح و نظیر آن استفاده می‌شود، الکل اتیلیک یا اتانول و یا همان الکل سفید است که محلول‌های ۷۰ درصد آن تهیه شده و به عنوان آنتی‌سپتیک برای ضدعفونی دست و سطوح استفاده می‌شود.

این در حالی‌است که گاهی به‌جای اتانول از متانول یا الکل سمی چوب استفاده می‌شود که نقش و کارایی ضدعفونی‌کننده بالایی ندارد.

شادنیا می‌گوید تعداد مراجعین دچار مسمومیت ناشی از مصرف الکل در بیمارستان‌ها به طور هشدار دهنده‌ای افزایش پیدا کرده است. به گفته وی «عده‌ای تصور می‌کنند که چون ویروس کووید۱۹ نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی دست و سطوح با الکل از بین می‌رود، بنابراین با شرب الکل نیز همین اتفاق در داخل بدن می‌افتد و در واقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن ایجاد می‌شود.»

ویروس کرونای جدید
ضدعفونی کردن خیابان ولیعصر تهران برای مقابله با ویروس کرونای جدید. (اعتبار: ایسنا)

این استاد دانشگاه باور «نوشیدن الکل برای پیشگیری از کرونا» را غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی می‌داند. از تاری دید، کاهش بینایی و کوری دائمی تا نهایتا درگیری‌های مغزی، کاهش سطح هوشیاری، کما و در نهایت مرگ از جمله عوارض خطرناک شرب الکل متانول است. وی در این خصوص ادامه می‌دهد:

همین باور غلط باعث شده در چند روز اخیر شاهد بیمارانی باشیم که با تصور نابودی کرونا اقدام به شرب ترکیبات الکلی کرده‌اند و در برخی موارد این الکل متانول بوده و منجر به بروز مسمومیت حاد و شدید در افراد شده است.

مساله مهم بعدی، دشواری افتراق اتانول از متانول برای افراد عادی است، چراکه هر دو الکل اتیلیک و متانول بی‌رنگند.

بیشتر بخوانید:

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر