;
coinex

نابودی ویروس کرونا با نور خورشید ؛ آیا اشعه UV توان کشتن ویروس را دارد؟

ادعای نابودی ویروس کرونا با نور خورشید چقدر صحت دارد؟ آیا مطابق گفته یک مقام ارشد آمریکا، ویروس در معرض نور خورشید از بین میرود؟

به گزارش یک مقام ارشد آمریکا، ویروس کرونا در معرض نور خورشید به سرعت از بین میرود. اما این ادعا تا چه اندازه واقعیت دارد؟ آیا می‎توان امیدوار بود؟ مشاور علم و فناوری وزارت امنیت داخلی آمریکا، ویلیام برایان، به خبرنگاران در کاخ سفید گفت:«دانشمندان دولت دریافتند که اشعه ماوراء بنفش تأثیر مهمی پاتوژن داشته و امید است که شیوع بیماری در طول تابستان کاهش یابد.» او اضافه کرد:

جالبترین کشف ما تا به امروز تأثیر نور خورشید بر ویروس بوده است؛ به نظر می‎رسد نور خورشید در کشتن ویروس، چه روی سطح و چه در هوا، قدرت زیادی دارد. در مورد رطوبت نیز کشف مشابهی داشته‎ایم؛ منطقه‎ای که در آن افزایش دما و رطئبت رخ داده است، برای رشد ویروس شرایط مناسبی ندارد.

بیشتر بخوانید:

نابودی ویروس کرونا با نور خورشید

این ادعا چقدر صحت دارد؟

اما خود مقاله هنوز منتشر نشده است؛ و این باعث می‎شود کارشناسان به راحتی نتوانند در مورد صحت موضوع اظهار نظر کنند. مدت‎هاست مشخص شده که نور ماوراءبنفش در ضدعفونی نقش دارد؛ چرا که این اشعه به ژنتیک ویروس و توانایی تکثیر آن آسیب می‎رساند. با این وجود، سوال اساسی این است که شدت و طول موج نور UV مورد استفاده در آزمایش چه بوده است و آیا نور طبیعی در تابستان نیز همین شرایط را دارد؟

برایان خلاصه‎ای از یافته‎های این پژوهش را منتشر کرد؛ که نشان می‎داد اگر ویروس به مدت 18 ساعت در دمای 21 تا 24 درجه سانتی‎گراد و رطوبت 20 درصد، روی سطح غیرقابل نفوذ قرار گیرد، عمر آن تا 50 درصد کاهش می‎یابد؛ برای مثال روی دستگیره در یا فولاد ضدزنگ.

نابودی ویروس کرونا با نور خورشید
نابودی ویروس کرونا با نور خورشید

 

اما اگر 2 دقیقه بیش‎تر در معرض نور خورشید قرار گیرد و میزان رطوبت 80 درصد باشد، ویروس تنها 6 ساعت می‎تواند زنده بماند. ویروس معلق در هوا نیز، در صورت قرارگیری در معرض 70 تا 75 درجه و 20 درصد رطوبت، بیش از یک ساعت زنده نخواهد ماند؛ با وجود نور مستقیم خورشید، این میزان به یک و نیم دقیقه کاهش پیدا می‎کند.

از این یافته‎ها برایان نتیجه گرفت که در فصل تابستان، شرایطی ایجاد خواهد شد که در نتیجه نابودی ویروس کرونا با نور خورشید شیوع بیماری را کاهش دهد. وی می‎گوید:

با این حال این به معنای حذف عامل بیماری‎زا نبوده و برخی قوانین فاصله‎گذاری احتماعی پابرجا خواهند بود. نمی‎توانیم بگوییم که تابستان، به طور کامل ویروس را از بین می‎برد.

در تحقیقات قبلی مشخص شده است که ویروس در هوای سرد و خشک بیش‌تر از هوای گرم و مرطوب دوام می‌آورد؛ انتشار کم ویروس در نیمکره جنوبی که در اوایل پاییز به سر می‌برد و هوا همچنان گرم است، صحت این موضوع را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، در استرالیا تا کنون کم‌تر از 7000 مورد ابتلا و 77 مورد مرگ و میر گزارش شده است.

به نظر می‌رسد دلیل این وابستگی به دمای هوا این است که قطرات تنفسی در هوای سرد مدت بیش‌تری در هوا دوام می‌آورند؛ بالعکس در هوای گرم ویروس‌ها سریع از بین می‌روند؛ چرا که دمای بالا لایه چربی ویروس را خشک می‌کند.

مقامات آمریکا معتقدند اگرچه شیوع کووید-۱۹ در تابستان کاهش خواهد داشت، در پاییز و زمستان دوباره روند افزایشی پیدا خواهد کرد؛ درست مانند سایر ویروس‌های فصلی.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: medicalxpress

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر