;
coinex

تاثیر این ویتامین بر پیشگری و درمان کووید 19 اثبات شد!

بر اساس پژوهش‎های جدید، ویتامیتی که توسط سلول‎های پوستی در معرض نور آفتاب تولید می‎شود، می‎تواند در درمان کووید 19 نقش داشته باشد.

طبق نتایج تحقیقات انجام شده در بنیاد تراست بیمارستان الیزابت و دانشگاه آنگلیای شرقی بریتانیا، سطح پایین ویتامین دی با میزان مرگ و میر در اثر ویروس کرونا مرتبط است.

ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) چند ماهی است که مهمان جهان ما شده و زندگی تمام انسان‎ها را تحت تأثیر داده است. تا کنون در جهان 3 میلیون مورد مثبت، 879 هزار مورد بهبود یافته و و بیش از 200 هزار مورد مرگ گزارش شده است.

این پژوهش مطمئنا به عنوان یک قطعه کوچک از پازل ویروس کرونا شمرده شده و به ما یادآوری می‎کند که سلامتی و بیماری، دو امر پیچیده هستند که روش‎های مختلف زندگی روی آن‎ها تأثیر می‎گذارد. اما تفسیر شواهد موجود نیز حائز اهمیت است و نباید خیلی زود به توصیه‎هایی در این مورد بپردازیم؛ بلکه قطعا به پژوهش و شواهد بیشتری نیاز خواهیم داشت.

مصرف ویتامین D برای درمان کووید 19 اثبات شد!

محققان برای انجام پژوهش‎های بیش‎تر در این مورد، میانگین ویتامین دی موجود در بدن شهروندان 20 کشور اروپایی را با تعداد نسبی مرگ و میر ناشی از کووید-1  در همان کشورها مقایسه کردند. این آزمایش آماری ساده نشان داد که بین اراقم ارتباط مستقیم وجود دارد؛ غلظت پایین ویتامین دی در افراد با میزان بیشتری از مرگ و میر در اثر ویروس کرونای جدید همراه بوده است.

بیشتر بخوانید:

اما این گزارش‎های مقطعی کافی نبوده و به تحقیقات بیش‎تری برای تأییر ارتباط درمان کووید 19 و ویتامین دی نیاز است؛ برای مثال ممکن است افرادی که تمایل به افزایش ویتامین دی بدن خود را دارند، از مکمل‎هایی استفاده کنند و کارهایی انجام دهند که به طور اتفاقی، باعث کاهش آسیب‎های وارده در اثر ویروس شود.

اما این نتایج به دست آمده دور از ذهن نیستند؛ طبق مطالعات قبلی، ویتامین دی می‎تواند خطر ابتلا به عفونت‎های تنفسی مانند آنفولانزا، سل و آسم در کودکان را کاهش دهد.

ویتامین دی یک ترکیب محلول در چربی بوده و در غذاهایی مانند قارچ و ماهی وجود دارد. همچنین از طریق واکنش نوعی کلسترول در پوست انسان، به اشعه ماوراء بنفش تولید می‎شود. این ویتامین معمولا به دلیل نقش آن در حفظ سطح کلسیم در استخوان‎های ما شناخته شده است؛ و کمبود آن موجب بروز ناهنجاری‎های اسکلتی و افزایش خطر تخریب استخوان‎ها، در صورت ابتلا به پوکی استخوان، می‎شود. محققان در حال کشف عملکرد این ویتامین در سیستم ایمنی و ارتباط آن با بیماری‎های خودایمنی هستند.

بیشتر بخوانید:

هرچند که ممکن است نتایج غیرقابل بحث باشند، اما یک مطالعه واحد نباید مبنای مشاوره پزشکی قرار گیرد. ممکن است نتایج مثبت به نظر برسند؛ اما به توصیه سازمان جهانی بهداشت، نباید از مطالعات گذشته به عنوان پایه و اساس توصیه‎های پزشکی استفاده کرد.

تحقیقات نشان می‎دهند که یک ویتامین واحد می‎تواند بین زندگی و مرگ تفاوت بزرگی ایجاد کند؛ اما برای اینکه بفهمیم چرا و چگونه این اثرگذاری وجود دارد و چگونه می‎توانیم با مصرف مکمل‎های ویتامین، خطر مرگ در اثر کووید-19 را کاهش دهیم، به تحقیقات بیش‎تری نیاز داریم.

در بحبوحه همه‎گیری جهانی که هر هفته هزاران نفر را به کام مرگ می‎کشاند، علم شاید به آرامی حرکت کند؛ اما ارزش صبر کردن را دارد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر