;
coinex

بیشترین قیمت بیت کوین ؛ زمانی که ارزش صفر و یک بیشتر از هر چیز دیگری می شود!

بیشترین قیمت بیت کوین در چند ساعت اخیر ثبت شد و بسیاری از افراد را غافلگیر کرد؛ هم اکنون هر بیت‌ کوین 9173 دلار قیمت دارد که خودش یک رکورد محسوب می‌شود.

قیمت بیت‌ کوین در چند ساعت اخیر به بیشترین ارزش خود رسیده است. طبق جست و جوهای انجام شده توسط تیم خبری تکراتو ارزش اولین پول رمزنگاری ‌شده که حتی تا مرز 8848 دلار نیز رسید، هم‌ اکنون 9173 دلار است. ارزش بیت‌ کوین در حالی به بیشترین میزان خود در دو ماه اخیر رسیده است که سوم ژانویه این ارز دیجیتال به ارزش 6852 خرید و فروش می‌شد.

بیت ‌کوین در دو هفته ابتدایی سال 2020 یک افزایش 21 درصدی را تجربه کرد؛ در حالی ‌که سایر ارزهای رمزنگاری ‌شده، نظیر اتریوم، نیز رشدی 20 درصدی را تجربه کرده‌اند.

در دسامبر 2017، بیت ‌کوین به بیشترین ارزش خود، یعنی بیش از بیست‌هزار دلار دست یافت، حال آنکه یک سال بعد از آن و در دسامبر 2018، این ارز رمزنگاری ‌شده به کمترین ارزش خود، یعنی سه‌ هزار دلار دست یافت. در سال 2019، بیت ‌کوین رشد کرد و هم اکنون هم شاهد رشد ارزش بیت‌ کوین هستیم، حال ‌آنکه بسیاری از کارشناسان دلیل این رشد را به عوامل مختلفی گره می‌زنند.

بیشترین قیمت بیت کوین

یوهان چو، مؤسس Kenetic Capital با اشاره به تنش‌های میان ایران و آمریکا در خاورمیانه، بخشی از افزایش ارزش بیت کوین را به این موضوع نسبت داده است. چو همچنین به آغاز به کار معاملات آتی بیت‌ کوین در بورس مِرکِنتایل شیکاگو نیز اشاره کرده است که بخشی از افزایش ارزش بیت ‌کوین در آن ریشه دارد.

درکنار این موارد، کارشناسان به افزایش هش ‌ریت شبکه‌ بیت‌ کوین و رکورد زدن این بخش نیز اشاره کرده‌اند. افزایش هش ‌ریت در کنار نصف‌ شدن مجدد پاداش معدن‌ کاوی یا ماینینگ است. پیش ‌بینی‌ها نشان می‌دادند که پاداش معدن ‌کاوی در ماه مه نصف خواهد شد و هم اکنون شاهده این قضیه هم هستیم.

پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2020

چند ماه پیش پاداش معدن ‌کاوی برای هر بلاک 12.5 بیت‌ کوین بود و این میزان از مه ۲۰۲۰ به 6.25 بیت ‌کوین کاهش یافته است. نصف ‌شدن پاداش معدن‌ کاوی ریشه در این دارد که بیت‌ کوین چگونه کار می‌کند و به بیان بهتر، این موضوع در قوانین پیاده‌ سازی بلاک ‌چین بیت ‌کوین ریشه دارد و به‌ دلیل قوانینی است که در پیاده ‌سازی بلاک‌ چین این ارز اعمال شده‌اند. نصف‌ شدن پاداش معدن‌ کاوی به ‌یک ‌باره باعث نصف‌ شدن میزان بیت‌ کوین ‌هایی خواهد شد که تولید می‌شوند و همین موضوع عرضه را کاهش می‌دهد و به ‌طور ‌حتم به افزایش قیمت منجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

همچنین، کارشناسان پیش‌ بینی می‌کنند که با کاهش تولید و اضافه ‌شدن بیت‌ کوین ‌های جدید به شبکه، قیمت بیت ‌کوین نیز افزایش می‌یابد. افزایش نسبی قیمت بیت ‌کوین سیگنالی مثبت برای سرمایه‌ گذاران خُرد است تا دوباره به ‌سمت این بازار بروند و تقاضا را افزایش دهند. همین افزایش تقاضا مجددا قیمت را دو چندان می‌کند.

ویجای آیار، مدیر شاخه‌ آسیای صرافی لونو، پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال جاری میلادی، ارزش بیت ‌کوین به رقم 15 تا 16 هزار دلار برسد.

نگاهی مختصر به تاریخچه بیت کوین

بیت کوین نوعی پول و دارایی دیجیتال است که به عنوان وسیله مبادله‌ای طراحی شده که در آن به جای تکیه بر یک مسئول مرکزی برای کنترل ایجاد و مدیریت، از رمزنگاری استفاده می‌شود. شخص مستعار و فرضی ساتوشی ناکاموتو حین خلق بیت کوین بسیاری از ایده‌های موجود در جامعه سایفرپانک را یکپارچه سازی کرد. (سایفرپانک کسی است که هنگام دسترسی به یک شبکه کامپیوتری، به منظور اطمینان از حفظ حریم خصوصی، به ویژه از سوی مقامات دولتی از رمزنگاری استفاده می کند). با هم نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه بیت کوین.

دوران پیش از تاریخ

پیش از انتشار بیت کوین، انواعی از فن آوری‌های دیجیتالی نقدی وجود داشت که بر اساس پروتکل ecash دیوید شاوم و استفان برندز شروع می‌شدند. آدام بک، هش کش (hashcash) را که نوعی طرح اثبات کار برای کنترل هرزنامه بود توسعه داد. اولین پیشنهادها برای ارز رمزنگاری شده توزیعی براساس پول دیجیتال، از طرف وی دای بی مانی (Wei Dai’s b-money) و بیت گلد نیک زابو ارائه شدند. هال فینی، اثبات قابلیت استفاده مجدد از کار (RPOW) را با استفاده از هش کش به عنوان اثبات الگوریتم کار توسعه بخشید.

در طرح پیشنهادی بیت گلد که در آن یک مکانیسم مبتنی بر بازار تجمعی برای کنترل تورم پیشنهاد شده بود، نیک زابو برخی از جنبه‌های توانمند سازی اضافه، از جمله ثبت دارایی مقاوم در برابر خطای بیزانس برای ذخیره سازی و انتقال راه حل‌های زنجیره‌ای اثبات کار را نیز مورد بررسی قرار داد.

بهترین اقتصادهای جهان در سال 2020 ؛ با قوی ترین اقتصاد های دنیا آشنا شوید!

برای تعیین هویت ساتوشی ناکاماتو، حدس و گمان‌های زیادی در مورد مظنونینی مانند وی دای و هال فینی زده شد اما همگی تکذیب شدند. شایعه‌های بسیاری در این مورد نیز گسترش یافت که امکان دارد ساتوشی ناکاموتو اجتماعی کامپیوتری در بخش مالی اروپا باشد.

ایجاد

در نوامبر سال 2008، مقاله‌ای با نام ساتوشی ناکاموتو بر روی اینترنت گذاشته شد که عنوان آن بیت کوین بود: یک سیستم پول الکترونیکی نظیر به نظیر (P2P). در این مقاله روش دقیق استفاده از یک شبکه نظیر به نظیر جهت تولید آنچه “سیستمی برای معاملات الکترونیک، بدون تکیه بر اعتماد” توصیف شده بود، بیان شد. در ژانویه 2009، شبکه بیت کوین با انتشار اولین نسخه منبع-باز نرم افزار بیت کوین و صدور اولین بیت کوین ها، پا به عرصه وجود گذاشت. این کار با استخراج اولین بلوک بیت کوین، توسط ساتوشی ناکاموتو (که تحت عنوان “بلوک پیدایش” genesis block شناخته می‌شود) انجام شد که یک جایزه 50 بیت کوینی داشت. ارزش اولین معاملات بیت کوینی توسط افرادی در انجمن bitcointalk مورد بحث قرار گرفت که در آن یک معامله قابل توجه 10000 بیت کوینی برای خرید غیر مستقیم دو پیتزای تحویل داده شده توسط پاپا جان (Papa John) انجام شده بود.

در ششم اوت 2010، در پروتکل بیت کوین آسیب پذیری مهمی کشف شد. معاملات پیش از ورود به سیستم معامله یا  “بلاکچین” به درستی تایید نشده بودند. این امر به کاربران اجازه می‌داد تا محدودیت‌های اقتصادی بیت کوین را دور بزنند و تعداد نامحدودی بیت کوین ایجاد کنند. در 15 آگوست، از این آسیب پذیری سوء استفاده شد؛ در یک معامله بیش از 184 میلیارد بیت کوین تولید شد و به دو آدرس در شبکه ارسال گردید. در عرض چند ساعت و پس از آنکه اشکال رفع شد، این معامله کشف و از سیستم معامله پاک شد و شبکه به یک نسخه به روز شده از پروتکل بیت کوین ارتقا یافت. این تنها نقص امنیتی عمده و مورد سوء استفاده در تاریخ بیت کوین بود.

رشد و توسعه

  • 2011

در ژوئن سال 2011 ویکی لیکس و سازمان‌های دیگر قبول بیت کوین برای کمک‌های مالی را شروع کردند. بنیاد مرزهای الکترونیکی (EFF) آغاز به کار کرد و پس از آن با استناد به نگرانی در مورد عدم وجود سوابق حقوقی در مورد سیستم‌های ارزی جدید، پذیرش بیت کوین به طور موقت به حالت تعلیق در آمد. تصمیم EFF در هفدهم می 2013 برگشت و پذیرش بیت کوین از سر گرفته شد.

در 22 مارس 2011 WeUseCoins اولین ویدیوهای پربیننده را که بیش از 6/9 میلیون بار دیده شدند، منتشر کرد. در سپتامبر 2011 ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) مجله Bitcoin را تاسیس کرد. در 23 دسامبر 2011، داگلاس فیگلسون (Douglas Feigelson) از BitBills، درخواست حق ثبت اختراع برای “ایجاد و استفاده از ارز دیجیتال ” را در دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا ارائه داد. این کار، یک عمل اعتراضی بر اساس کارهای پبشین بود.

  • 2012

در ژانویه 2012، بیت کوین به عنوان موضوع اصلی داستان درام حقوقی CBS تحت عنوان “همسر خوب” و در قسمتی از فصل سوم “بیت کوین برای دومینی” نشان داده شد. جیم کرامر، مجری برنامه پول دیوانه (Mad Money) در CNBC، نقش خود را در یک صحنه دادگاه در حالی بازی کرد که شهادت می‌داد بیت کوین را به عنوان ارز واقعی در نظر نمی‌گیرد. وی گفت: “هیچ بانک مرکزی برای تنظیم این ارز وجود ندارد، این پول دیجیتالی است و کاملا به صورت نظیر به نظیر عمل می‌کند”.

قیمت بیت کوین

در اکتبر 2012، BitPay گزارش کرد که بیش از 1000 بازرگان خدمات پردازش پرداخت بیت کوین را پذیرفته‌اند.

  • 2013

در فوریه 2013Coinbase ، یک پردازنده پرداختی مبتنی بر بیت کوین، گزارش کرد که تنها در یک ماه به ازای هر بیت کوین بیش از 22 دلار فروخته که معادل 1 میلیون دلار شده است. آرشیو اینترنت (یک سازمان غیر انتفاعی) اعلام کرد که آماده پذیرش کمک‌های مالی بیت کوینی است و در نظر دارد به کارکنان این گزینه را ارائه نماید که بخشی از حقوق خود را به صورت ارز بیت کوین دریافت کنند.

در ماه مارس، سیستم معامله بیت کوین یا “بلاکچین”  موقتا به دو لاگ مستقل دارای قوانین مختلف در مورد چگونگی پذیرش معاملات ارتقا یافت. Mt.Gox به صورت خلاصه، سپرده‌های بیت کوینی را متوقف کرد و نرخ مبادله 23 درصد یعنی تا 37 دلار افت کرد. این رویداد پیش از دوره ترمیم و رسیدن به سطح قبلی حدودا 48 دلاری در ساعات بعد رخ داد. در ایالات متحده، شبکه انتظامات جرائم مالی (FinCEN)، برای “ارزهای غیر متمرکز مجازی” مانند بیت کوین دستورالعمل‌هایی را برقرار نمود که “استخراج کنندگان آمریکایی بیت کوین” را که بیت کوین های تولیدی خود را تحت عنوان موسسات خدمات پولی به فروش رسانده بودند و ممکن بود با ثبت نام و سایر تعهدات قانونی مواجه شوند، دسته بندی کرد.

اقدامات ایران برای مقابله با تحریم ها ؛ آیا ارز دیجیتال پاسخگوست؟

در ماه آوریل، پردازنده‌های پرداختی BitInstant و Mt. Gox تاخیرهای پردازشی مربوط به ظرفیت ناکافی بلاک‌ها را تجربه کردند. نتیجه این امر، کاهش نرخ مبادله بیت کوین از 266 به 76 دلار، پیش از بازگشت به 160 دلار در عرض شش ساعت بود.

زمانی که خدماتی مانند okcupid و Foodler شروع به پذیرش پرداخت‌های آن کردند، جامعه شناخت بیشتری از بیت کوین به دست آورد.

در پانزدهم ماه می سال 2013، مقامات ایالات متحده، حساب‌های مرتبط با Mt. Gox را کشف و ضبط کردند. این امر پس از کشف این که Mt. Gox به عنوان فرستنده پول در FinCEN در ایالات متحده ثبت نشده بود، رخ داد.

در 23 ژوئن 2013، گزارش شد که اداره مواد مخدر ایالات متحده، در یک دادگستری در آمریکا مقدار 11.02 بیت کوین را متعاقب قانون 21 ایالات متحده ذکر شده در § 881، به عنوان دارایی‌های کشف و ضبط شده لیست کرده است. این اولین بار بود که یک سازمان دولتی ادعا می‌کرد که بیت کوین ضبط و کشف شده دارد.

در جولای 2013، پروژه‌ای در کنیا آغاز شد که طی آزمایشی که برای افزایش پرداخت‌های نوآورانه در آفریقا طراحی شده بود، بیت کوین را به M-PESA ( یک سیستم پرداخت تلفن همراه مشهور) ارتباط می‌داد. در همان ماه، اداره سیاست گذاری و تبادلات خارجی تایلند اعلام کرد که بیت کوین فاقد هر گونه چارچوب قانونی بوده و در نتیجه غیر قانونی است. با این کار، تجارت با مبادلات بیت کوینی در این کشور به صورت موثری ممنوع شد. طبق نظر ویتالیک بوترین، که آن زمان در مجله بیت کوین نویسنده بود، “سرنوشت بیت کوین در تایلند می‌تواند اعتبار ارز الکترونیکی را در برخی حوزه‌ها بیشتر کند “، اما وی اظهار نگرانی کرد که این امر برای بیت کوین در چین به خوبی جوابگو نیست.

بیشتر بخوانید:

در ششم اوت 2013، قاضی فدرال، آموس مازانت، از حوزه قضایی پنج منطقه شرقی تگزاس حکم داد که بیت کوین “ارز یا شکلی از پول” است (به خصوص، اوراق بهاداری است که طبق قوانین اوراق بهادار فدرال تعریف شده) و به این ترتیب رسیدگی به آن مربوط به حوزه قضایی است. وزارت دارایی آلمان بیت کوین را با اصطلاح “واحد حساب” – نوعی ابزار مالی و به عنوان پول الکترونیکی یا یک ارز کاربردی – تلقی کرد که طبقه بندی شده بود و شامل مفاهیم حقوقی و مالیاتی می‌شد.

در اکتبر سال 2013، اف بی آی حدود 26000 بیت کوین را از وب سایت Silk Road کشف و ضبط کرد و صاحب آن، راس ویلیام اولبریخت را بازداشت نمود.

دو شرکت Robocoin و Bitcoiniacs اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در جهان را در 29 اکتبر 2013 در ونکوور کانادا راه اندازی کردند که به مشتریان اجازه می‌داد در کافی شاپی در مرکز شهر به خرید و فروش بیت کوین بپردازند.

در نوامبر 2013، دانشگاه نیکوزیا اعلام کرد که می‌تواند بیت کوین را به عنوان پرداخت شهریه بپذیرد. رئیس امور مالی دانشگاه، بیت کوین را “طلای فردا” نام نهاد. در ماه دسامبر، Overstock.com برنامه‌هایی را برای قبول بیت کوین در نیمه دوم سال 2014 اعلام کرد.

در ژانویه 2014،Zynga  اعلام کرد که بیت کوین را برای خرید امتیاز در هفت بازی خود آزمایش کرده است.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۰

در همان ماه، در لاس وگاس کازینو هتل و هتل و کازینوی گلدن گیت در مرکز شهر لاس وگاس اعلام کردند که آن‌ها نیز پذیرش بیت کوین را با توجه به مقاله‌ای که در USA Today چاپ شده بود، آغاز می‌کنند. در این مقاله همچنین اعلام شده بود که این نوع ارز در پنج مکان، از جمله بخش پذیرش هتل‌ها و در برخی رستوران‌های خاص پذیرفته شده است.

در دسامبر سال 2013، آمار این شبکه از 10 petahash بر ثانیه گذشت (یک پتاهش بر ثانیه برابر با 16 رقم اعشار هش بر ثانیه است).

  • 2014

در ژوئن 2014، شبکه از 100 petahash بر ثانیه گذشت. در سپتامبر همین سال  TeraExchange، LLC، تاییدیه‌ای از کمیسیون معاملات کالای آتی “CFTC” دریافت کرد تا فهرست گیری از یک محصول مبادلاتی خارج از بورس فروخته شده را بر اساس قیمت یک بیت کوین آغاز کند. تاییدیه محصول مبادلاتی خارج از بورس فروخته شده CFTC اولین بار یک سازمان نظارتی ایالات متحده را نشانه گرفت که یک محصول مالی بیت کوین را تایید کرده بود. در دسامبر 2014 مایکروسافت پذیرش بیت کوین را برای خرید بازی‌های ایکس باکس و برنامه‌های ویندوز آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:‌

  • 2015

در ژانویه 2015، Coinbase به عنوان بخشی از یک دور بودجه سری C به 75 میلیون دلار آمریکا رسید و رکورد قبلی یک شرکت بیت کوینی را شکست.

در ماه مارس سال 2015،LLC  اعلام کرد که بودجه سرمایه گذاریش به 116 میلیون دلار آمریکا رسیده که بیشترین مقدار در میان همه شرکت‌های مرتبط با پول دیجیتال بود. در اوت 2015 تخمین زده شد که 160000 تاجر پرداخت بیت کوینی را پذیرفته‌اند.

  • 2016

در ژانویه سال 2016 شبکه از 1 exahash بر ثانیه گذشت. در ماه مارس سال 2016، کابینه ژاپن ارزهای مجازی مانند بیت کوین را به علت داشتن عملکردی مشابه پول واقعی به رسمیت شناخت. در همین ماه، Bidorbuy، بزرگترین بازار آنلاین آفریقای جنوبی، پرداخت بیت کوینی را برای خریداران و فروشندگان راه اندازی کرد.

در آوریل 2016Steam  پذیرش بیت کوین به عنوان پرداخت را برای بازی‌های ویدئویی و دیگر رسانه‌های آنلاین آغاز کرد. در ژوئیه 2016، محققان مقاله‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد تجارت بیت کوین در نوامبر 2013 دیگر فعالیتی “گناه آلود” نبوده بلکه در عوض توسط شرکت‌های قانونی راه اندازی شده است.

در جولای 2016 و پس از آنکه دولت آرژانتین شرکت‌های کارت‌های اعتباری را از معامله با Uber منع کرد، این شرکت به سمت بیت کوین جهت گرفت. در ماه سپتامبر سال 2016، تعداد دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در طول 18 ماه گذشته آن، دو برابر شد و به 770 دستگاه خودپرداز در سراسر جهان رسید.

  • 2017

در ژانویه 2017، NHK گزارش کرد که تعداد فروشگاه‌های آنلاین پذیرش بیت کوین در ژاپن طی سال گذشته، 6/4 برابر افزایش یافته است.

تاریخچه قیمت و ارزش

در میان فاکتورهایی که به ارتقا این زمینه کمک کرد، می‌توان به بحران بدهی اروپا – به ویژه بحران مالی قبرس طی سال‌های 2012-2013 – اظهاراتFinCEN ، بهبود جایگاه قانونی ارز، افزایش رسانه‌ها و منافع اینترنتی اشاره کرد. جایگاه حال حاضر عالی و همیشگی است و در تاریخ 17 نوامبر 2013 در آمریکا و با 73/1216 دلار آمریکا در مبادلات Mt. Gox به دست آمد.

زمانی که ارزیابی بازار کل سهام از بیت کوین به نزدیک به 1 میلیارد دلار رسید، برخی مفسران قیمت بیت کوین را حبابی خواندند. در اوایل ماه آوریل سال 2013، قیمت هر بیت کوین از 266 دلار به حدود 50 دلار کاهش و پس از آن تا حدودا 100 دلار افزایش یافت. طی دو هفته پایانی ماه ژوئن سال 2013 ، قیمت به طور پیوسته به میزان 70 دلار کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:

بهبود قیمت دوباره شروع شد تا بار دیگر در 1 اکتبر به اوج خود یعنی 140 دلار رسید. در دوم اکتبر، Silk Road توسط اف بی آی کشف و ضبط شد. این تشنج، موجب کاهش ناگهانی قیمت بیت کوین به 110 دلار شد. قیمت به سرعت بازگشت و چند هفته بعد به 200 دلار رسید. سپس قیمت این ارز دیجیتالی در آخرین رانش از 200 دلار در تاریخ سوم نوامبر به 900 دلار در 18 نوامبر رسید. بیت کوین ارتقا تمام وقت 1000 دلاری را در 28 نوامبر 2013در Mt. Gox به دست آورد.

در آوریل 2014 و پیش از کسب نیروی تازه در اواسط سال، قیمت تا حدود 400 دلار سقوط کرد و سپس به چیزی بیش از 200 دلار در اوایل سال 2015 کاهش یافت. تا سال 2013 تقریبا تمام بازار بیت کوین بر حسب دلار آمریکا بود.

نمودار بیشترین قیمت بیت کوین در سال 2010

 تاریخچه قیمت و ارزش

نمودار بیشترین قیمت بیت کوین در سال 2011

 تاریخچه قیمت و ارزش

نمودار بیشترین قیمت بیت کوین در سال 2012

 تاریخچه قیمت و ارزش

نمودار بیشترین قیمت بیت کوین در سال 2013

 تاریخچه قیمت و ارزش

نمودار بیشترین قیمت بیت کوین در سال 2014

 تاریخچه قیمت و ارزش

نمودار بیشترین قیمت بیت کوین در سال 2015

 تاریخچه قیمت و ارزش

نمودار بیشترین قیمت بیت کوین در سال 2016

 تاریخچه قیمت و ارزش
بیشترین قیمت بیت کوین در سال 2016

نمودار بیشترین قیمت بیت کوین در سال 2017

 تاریخچه قیمت و ارزش

نمودار بیشترین قیمت بیت کوین در سال 2018

 تاریخچه قیمت و ارزش
بیشترین قیمت بیت کوین

نمودار بیشترین قیمت بیت کوین در سال 2019

 تاریخچه قیمت و ارزش
بیشترین قیمت بیت کوین

حمایت از ورزش

در هجدهم ژوئن سال 2014، اعلام شد که خدمات پرداخت بیت کوین که توسط BitPay ارائه می‌شد، طی یک قرارداد دو ساله حامی جدید بازی سن پترزبورگ باول شده و به بیت کوین سنت پترزبورگ باول تغییر نام داده است. بیت کوین برای بلیط و امتیاز فروش و به عنوان بخشی از اسپانسرگری قابل قبول است و خود حامی نیز برای استفاده از بیت کوین، پرداخت‌هایی انجام داده است. در تاریخ دوم آوریل 2015، پس از یک سال حمایت ورزشی، BitPay تجدید حمایت از بازی را رد کرد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: cnbc و cointelegraph

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر