;
coinex

بهترین فیلم های چارلی چاپلین ؛ فهرستی از برترین های اسطوره طنز سینما!

چارلی چاپلین بدون شک یکی از برترین و بزرگترین نوابغ تاریخ سینماست. در این گفتار نگاهی داریم به بهترین فیلم های چارلی چاپلین. با ما باشید.

آیا فیلم های چارلی چاپلین را دیده‌اید؟ «سینما»، برای این کلمه یک تصویر بین‌المللی وجود دارد که همه آن را بشناسند. با شنیدن این کلمه از پیر تا جوان، یک تصویر خاص به ذهن ما می‌آید. مردی با ظاهر یک جنتلمن که پول چندانی ندارد یا اصلا بی‌پول است.

کلاه لبه‌دار روی سر می‌گذارد، کفش‌های بزرگ دارد، شلوار گشاد و یک ژاکت بسیار تنگ و کهنه می‌پوشد، با یک عصا در دستانش خیلی خنده‌دار راه می‌رود، سبیل مسواکی دارد که ما را به یاد دو نفر می‌اندازد. مردانی که دو موضوع مهم در زندگی را به‌تصویر کشیده‌اند یکی اندوه و دیگری شادی. خالق این مرد اسم او را «ولگرد کوچک» می‌گذارد، یک کشور او را به اسم «شارلوت» (Charlot – کلمه ولگرد در چندین زبان) صدا می‌‎زنند.

بهترین فیلم های چارلی چاپلین

در فاصله زمانی بین دو جنگ جهانی، شاید مردم واقعا به فیلم های چارلی چاپلین نیاز داشتند. زمانی‌که اولین‌بار او را در فیلم مسابقه اتومبیلرانی در ونیز دیدیم، او ولگردی که ما امروز می‌شناسیم و دوست داریم نبود. در ابتدا، او بداخلاق بود و مانند یک ولگرد عبوس و بی‌رحم دیده شد که تنها قصد خنداندن مردم را دارد. این شخصیت هنوز در حال شکل‌گیری بود و با کمی تغییر، ولگرد متولد شد. او از هرنظر و طبق هر معیاری یک نابغه است. هیچ واژه دیگری برای توصیف او، درکش از روح انسانی، هنر خلاقانه‌‎‌اش و بزرگی فیلم های چارلی چاپلین وجود ندارد.

بهترین فیلم های چارلی چاپلین
بهترین فیلم های چارلی چاپلین

افرادی که او را می‌‎شناختند می‌گفتند او از خودراضی و گاهی اوقات فوق‌العاده بی‌رحم است. (ویرجینا چریل بازیگر یکی از فیلم های چارلی چاپلین یعنی روشنایی های شهر چندین مرتبه در حین ساخت فیلم اخراج شد). البته از یک نگاه دیگر او یک انسان مانند ما است با تمامی اشتباهات ولی با یک استعداد سینمایی شبه‌خدایی. او از فرش به عرش رسید، به‌عنوان یک بازیگر ابتدا حرفه‌ای برای خود دست و پا کرد و سپس به‌عنوان یک نویسنده، کارگردان، آهنگساز و تهیه‌کننده نام خود را در آسمان هنر هفتم درخشان جلوه داد.

فیلم های چارلی چاپلین باعث بلند شدن صدای خنده میلیون‌ها فردی شدند که دو جنگ جهانی در دوران زندگی خود دیده بودند. گرچه، فیلم های کمدی اشکال هنری مهمی هستند، اما او تنها یک کمدین نبود و با فیلم‌هایی که ساخت قلب مردم را لمس کرد و روح آن‌ها را پرورش داد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به فهرستی برگزیده از بهترین فیلم های چارلی چاپلین. با تکراتو همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های چارلی چاپلین

بخش عمده‌ای از فیلمهای چارلی چاپلین در ژانر کمدی و درام ساخته شده‌اند که بسیاری از آنها در فهرست فیلم‌های کمدی ماندگار تاریخ سینما قرار دارند. در این بخش بهترین فیلم های چارلی چاپلین در طول فعالیت وی در سینما را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین فیلم های چارلی چاپلین
بهترین فیلم های چارلی چاپلین

فیلم عشق جریحه‌دار شده تیلی – Tillie’s Punctured Romance

  • سال ساخت: 1914
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 6.3/10
  • کارگردان: مک سنت (Mack Sennett‎)

فیلم سینمایی عشق جریحه‌دار شده تیلی یکی از بهترین فیلم‌ های چارلی چاپلین محسوب می‌شود که در سال‌های اول فعالیت خود در سینما بازی کرده است. این فیلم چارلی چاپلین یک کمدی صامت و رمانتیک بوده که به صورت نیمه کوتاه ساخته شده است. اکثر بخش‌های کمدی فیلم عشق جریحه‌دار شده تیلی از نوع «بزن بکوب» (Slapstick) است. بزن بکوب یک سبک کمدی است که شامل فعالیت بدنی اغراق‌آمیز بوده که از مرزهای کمدی فیزیکی و طبیعی فراتر می‌رود.

بهترین فیلم های چارلی چاپلین
بهترین فیلم های چارلی چاپلین

داستان فیلم عشق جریحه‌دار شده تیلی درباره «چارلی» است که می‌خواهد با «تیلی» دختر یک مزرعه‌دار ثروتمند ازدواج کند و با تمام پول‌های پدرش باهم فرار کنند. بر اثر یک اتفاق، تیلی به زندان می‌افتد و حالا تمام پول‌ها دست چارلی است و باید تصمیم بگیرد که با آنها چه کاری انجام دهد.

فیلم پسر بچه – The Kid

  • سال ساخت: 1921
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.3/10
  • کارگردان: چارلی چاپلین

فیلم پسر بچه یک کمدی-درام صامت است که چارلی چاپلین در آن نقش‌های کلیدی از جمله کارگردانی، بازیگری، نویسندگی و تهیه‌کنندگی را بر عهده دارد. این اثر را می‌توان به عنوان یکی از برترین فیلم های چارلی چاپلین در نظر گرفت که در زمان اکران، فروش بسیار خوبی در گیشه داشت. فیلم پسر بچه یکی از فیلم‌های پرفروش سال 1921 است که توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد.

بهترین فیلم های چارلی چاپلین
بهترین فیلم های چارلی چاپلین

این عنوان در سال 1921 به جهت ارزش تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی، توسط کتابخانه ملی کنگره آمریکا برای قرار گرفتن در فهرست ملی ثبت فیلم آمریکا انتخاب شد. این فیلم همچنین یکی از برترین آثار صامت تاریخ سینما است که ارزش چندین بار تماشا کردن را دارد.

داستان فیلم پسر بچه درباره مردی بیکار و بی‌پول است که در یک محله در پایین شهر زندگی می‌کند. او روزی به طور اتفاقی یک پسربچه بی‌سرپرست و تنها را در خیابان پیدا می‌کند و او را به خانه‌اش می‌برد. پس از مدتی، رابطه عاطفی عمیقی میان این دو شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

فیلم صامت زن پاریسی –  A Woman of Paris

  • سال ساخت: 1923
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7/10
  • کارگردان: چارلی چاپلین

فیلم زن پاریسی نیز اثر کمدی صامت دیگری از چارلی چاپلین است که خودش در آن ایفای نقش نکرده، اما کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده این فیلم جذاب است. این عنوان تنها فیلم ساخته شده توسط چارلی چاپلین است که خودش در آن بازی نکرده و در پشت صحنه قرار دارد. به همین دلیل بسیاری از مخاطبان، استقبال خوبی از این فیلم نداشتند؛ زیرا آنها به عشق دیدن بازی درخشان چارلی چاپلین به سینماها می‌رفتند.

بهترین فیلم های چارلی چاپلین
بهترین فیلم های چارلی چاپلین

با این حال، فیلم زن پاریسی یکی از فیلم‌های قابل توجه چاپلین است که بازخوردهای خوبی از سوی منتقدان دریافت کرد. به همین دلیل میتوان آنرا در فهرست بهترین فیلم های چارلی چاپلین جای داد.

فیلم دختر پاریسی درباره دختری به نام «پورواینس» است که روزی نامزد نقاش خود «میلر» را ترک می‌کند و به پاریس می‌رود. پورواینس قصد دارد در پاریس با مرد ثروتمندی به نام «منجو» ازدواج کند تا از لحاظ مالی او را حمایت کند. او در این قصه باید میان عشق و پول یکی را انتخاب کند.

فیلم کمدی جویندگان طلا _ The Gold Rush

  • سال ساخت: 1925
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.2/10
  • کارگردان: چارلی چاپلین

فیلم جویندگان طلا نیز اثر دیگری از چارلی چاپلین است که نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و تهیه‌کنندگی آن بر عهده او بوده است. چاپلین معتقد بود که تراژدی و کمیک، فاصله چندانی از یکدیگر ندارند و آنقدری که به نظر می‌رسد با یکدیگر در تضاد نیستند.

بهترین فیلم های چارلی چاپلین
بهترین فیلم های چارلی چاپلین

از این رو تصمیم گرفت در فیلم جویندگان طلا، این دو سبک را با یکدیگر ترکیب کند که نتیجه آن بسیار درخشان و بی‌نظیر بود. این فیلم پس از انتشار مجدد آن در سال 1942، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین موسیقی و بهترین ضبط صدا شد. جویندگان طلا یکی از فیلم‌های صامت و بلند چاپلین است که نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد.

داستان فیلم جویندگان طلا در سال 1898 روایت می‌شود که همه به دنبال پیدا کردن پول باد آورده هستند و به همین دلیل به آلاسکا می‌روند تا معادن طلا کشف کنند. چارلی نیز مانند افراد دیگر در جستجوی طلا به سوی آلاسکا می‌رود.

بیشتر بخوانید:

فیلم سیرک – The Circus

  • سال ساخت: 1928
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.2/10
  • کارگردان: چارلی چاپلین

سیرک نیز یکی دیگر از فیلم های چارلی چاپلین است که مانند چند اثر دیگر این فهرست علاوه بر بازیگری، نقش‌های دیگری از جمله کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. این اثر نیز یک کمدی صامت و رمانتیک است که فضای متفاوتی نسبت به سایر فیلم‌های او دارد. فیلم سیرک یکی از تجارب کاری دشوار او محسوب می‌شود؛ زیرا مشکلات متعددی از جمله آتش گرفتن استودیو فیلمبرداری، مرگ مادر چاپلین و جدایی از همسر دومش باعث شد تا روند فیلمبرداری چندی به تعویق بیفتد. این عنوان، هفتمین فیلم صامت پرفروش تاریخ سینما است که بیش از 3.8 میلیون دلار در سال 1928 فروش داشت.

چارلی چاپلین فیلم
چارلی چاپلین فیلم

داستان فیلم سیرک درباره جوان ولگردی است که پلیس او را با یک خلافکار اشتباه گرفته است. این جوان برای فرار از پلیس به یک سیرک می‌رود و در آنجا به عنوان دلقک شروع به کار می‌کند. اما پس از چندی، عاشق دختر صاحب سیرک می‌شود.

فیلم روشنایی های شب –  City Lights

  • سال ساخت: 1931
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.5/10
  • کارگردان: چارلی چاپلین

فیلم روشنایی‌های شب فیلم کمدی-درام و صامت دیگری از چارلی چاپلین است. در حالی که در آن زمان، ساخت فیلم‌های غیر صامت در حال گسترش بود، اما چاپلین دوست داشت همچنان به ساخت فیلم‌های صامت ادامه دهد. فیلمبرداری این فیلم از دسامبر سال 1928 شروع شد و در دسامبر 1930 به پایان رسید. فیلم روشنایی‌های شهر سرانجام در سال 1931 منتشر و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و 5 میلیون دلار نیز فروش داشت.

چارلی چاپلین فیلم
چارلی چاپلین فیلم

منتقدان امروزی، فیلم روشنایی‌های شب را نه تنها یکی از بهترین فیلم های چارلی چاپلین می‌دانند، بلکه آن را جزء بهترین فیلم‌های ساخته شده در سینما در نظر می‌گیرند. این عنوان در سال 1991 به جهت ارزش تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی، توسط کتابخانه ملی کنگره آمریکا برای قرار گرفتن در فهرست ملی ثبت فیلم آمریکا انتخاب شد. این اثر همچنین به عنوان یازدهمین فیلم برتر تاریخ سینما برگزیده شده است.

داستان فیلم روشنایی‌های شب درباره یک ولگرد است که عاشق دختری گل‌فروش و نابینا می‌شود. او به هر طریقی تلاش می‌کند پول دربیاورد تا هزینه درمان چشمان او را تهیه کند. اما هر بار به در بسته برمی‌خورد و مشکلات بسیاری برایش به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید:

فیلم عصر جدید – Modern Times

  • سال ساخت: 1936
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.5/10
  • کارگردان: چارلی چاپلین

فیلم عصر جدید یکی دیگر از فیلم های چارلی چاپلین در ژانر درام و کمدی است. این فیلم به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی چارلی چاپلین ساخته شده است و یکی از شاهکارهای او محسوب می‌شود. فیلم عصر جدید در سال 1989 به جهت ارزش تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی، توسط کتابخانه ملی کنگره آمریکا برای قرار گرفتن در فهرست ملی ثبت فیلم آمریکا انتخاب شد. این فیلم، 14 سال بعد در جشنواره فیلم کن 2003 در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد.

چارلی چاپلین فیلم
چارلی چاپلین فیلم

این عنوان روایتگر دنیای مدرن و ماشینی است که یک ولگرد کوچک تلاش می‌کند در این دنیای بزرگ و شلوغ، جایگاه خودش را پیدا کند. اما در این میان، اتفاقات تلخی برایش رقم می‌خورد و در روند داستان با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود.

فیلم دیکتاتور بزرگ –  The Great Dictator

  • سال ساخت: 1940
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.4/10
  • کارگردان: چارلی چاپلین

فیلم دیکتاتور بزرگ نیز یک اثر کمدی، درام و جنگی از چارلی چاپلین است. این عنوان، اولین فیلم صداگذاری شده و غیر صامت چاپلین در سینما است. فیلم دیکتاتور بزرگ در میان مخاطبان بسیار درخشید و موفق‌ترین فیلم تجاری چارلی چاپلین به شمار می‌رود. منتقدان مدرن نیز این فیلم را به عنوان یک اثر تاریخی حائز اهمیت قلمداد می‌کنند و نقدهای مثبتی نسبت به آن دارند. فیلم دیکتاتور بزرگ در سال 1997 به جهت ارزش تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی، توسط کتابخانه ملی کنگره آمریکا برای قرار گرفتن در فهرست ملی ثبت فیلم آمریکا انتخاب شد. این فیلم نامزد دریافت 5 جایزه اسکار شد و بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت.

چارلی چاپلین فیلم
چارلی چاپلین فیلم

داستان فیلم دیکتاتور بزرگ در زمان جنگ جهانی اول و حاکمیت دیکتاتورها بر مردم روایت می‌شود. شخصیت اصلی این فیلم سربازی به نام چارلی است که بر اثر سانحه سقوط هواپیما حافظه‌اش را از دست داده و در بیمارستان روانی به سر می‌برد. او پس از مدتی دوری از شهر از بیمارستان مرخص می‌شود و این در حالی است که حاکمیت کشور به دست دیکتاتوری به نام «هینکل» افتاده است.

بیشتر بخوانید:

فیلم روشنی های صحنه – Limelight

  • سال ساخت: 1952
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.1/10
  • کارگردان: چارلی چاپلین

فیلم روشنی‌های صحنه نیز یکی از فیلم های چارلی چاپلین در ژانر کمدی و درام است. این اثر در زمان اکران با نظرات و نقدهای مثبت و منفی بسیاری مواجه شد و اختلاف نظرهای بسیاری درباره ارزش این فیلم در میان منتقدان وجود داشت. اکران فیلم روشنی‌های صحنه در آمریکا قدغن شد و این فیلم در آن زمان با شکست تجاری بزرگی مواجه شد؛ زیرا برخی افراد، چارلی را یکی از هواداران کمونیسم می‌دانستند و فیلم او را نیز تحریم کردند. با این حال، این عنوان در سال 1972 در ایالات متحده مجددا اکران شد و اولین پخش آن نیز در لس‌آنجلس بود. فیلم روشنی‌های صحنه پس از اکران مجدد، موفق به دریافت جایزه اسکار شد و امروزه به عنوان یکی از بهترین و شخصی‌ترین کارهای چارلی چاپلین شناخته می‌شود.

چارلی چاپلین فیلم
چارلی چاپلین فیلم

داستان فیلم روشنی‌های صحنه روایتگر داستان زندگی یک کمدین به نام «کالورو» است که دیگر فراموش شده و محبوبیتی در میان مردم ندارد. کالورو روزی به یک رقصنده باله به نام «تری» برمی‌خورد که حال روحی مساعدی ندارد. کالورو به تری کمک می‌کند تا از این حالت افسردگی خارج شود، اما اتفاقات دیگری رخ می‌دهد که آنها را به چالش می‌کشاند.

فیلم کمدی یک سلطان در نیویورک – A King in New York

  • سال ساخت: 1957
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.1/10
  • کارگردان: چارلی چاپلین

یک سلطان در نیویورک نیز یکی از فیلم های چارلی چاپلین در ژانر کمدی و سیاسی است. این فیلم نگاهی طنز به مک‌کارتیسم و دیگر جنبه‌های سیاسی و اجتماعی ایالات متحده دارد. فیلم یک سلطان در نیویورک، پس از تبعید چارلی چاپلین از ایالات متحده و در سال 1955 تولید شد، اما تا سال 1957 در آمریکا به اکران در نیامد. به همین دلیل این اثر در جزیره ایسکیا واقع در ایتالیا، منتشر شد.

چارلی چاپلین فیلم
چارلی چاپلین فیلم

داستان فیلم یک سلطان در نیویورک درباره سلطانی به نام «شادوف» است که از مقام خود برکنار شده و به آمریکا پناه می‌آورد. شادوف در آمریکا به صورت اتفاقی با یک پسر که از مدرسه فراری است، آشنا می‌شود. آشنایی این دو با یکدیگر اتفاقات جالبی را برای شادوف رقم می‌زند.

بیشتر بخوانید:

منبع: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر