;
coinex

کلاهبرداری از طریق اپلیکیشن دیوار ؛ آیا دیتابیس کاربران دیوار هک شده است؟

یکی از کاربران در توییتر روایتی از کلاهبرداری از طریق اپلیکیشن دیوار گفته است. چقدر این ماجرا جدی است و تا چه اندازه باید نگران بود؟ با ادامه این خبر با تکراتو همراه باشید.

اپلیکیشن دیوار محلی برای نیازمندی‌های اینترنتی و بستری برای خرید و فروش کالاهای نو و دست دوم و ارائه خدمات در ایران است که در سال 92 به دست حسام آرمندهی راه‌اندازی شده‌است. کلاهبرداری از طریق اپلیکیشن دیوار همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های کاربران این اپلیکیشن بوده است. این اپلیکیشن تاکنون بیش از 20 میلیون بار از طریق کافه بازار دانلود شده است. در نتیجه ضروری است که با این حجم از مخاطب به موضوع امنیت سایبری و امنیت معاملات این درگاه پرداخته شود.

یکی از کاربران در فضای مجازی نوشته پس از ثبت آگهی در این اپلیکیشن، از سمت کلاهبرداران اقدام به ارسال اس ام اس برای دریافت «حق اشتراک سالانه» از او کرده‌اند و از این طریق به اطلاعات حساب او دست پیدا کرده‌اند. این کاربر می‌گوید «احتمالا دیتابیس ثبت‌نامی‌های دیوار» هک شده است. با بررسی بیشتر این خبر همراه باشید.

کلاهبرداری از طریق اپلیکیشن دیوار

آیا دیتابیس کاربران دیوار هک شده است؟

اخیرا یکی از کاربران توییتر به نام Alireza Banijani در یک رشته توییت ماجرای کلاهبرداری در سایت دیوار از حساب بانکی‌اش را نقل کرده است. این کاربر با انتشار تصویر زیر می‌نویسد:‌ «ازم کلاهبرداری شد. برای همسرم تو سایت #دیوار ثبت‌نام کردیم تا یکی از وسایل بی‌استفاده‌اش رو بفروشه. بلافاصله بعد از اینکه آگهی رو گذاشتیم، اس‌ام‌اسی اومد که نوشته بود باید برای فعال‌سازی نهایی، حق اشتراک ۲۰۰۰ تومنی پرداخت کنیم.»

کلاهبرداری از طریق اپلیکیشن دیوار
کلاهبرداری از طریق اپلیکیشن دیوار

او در ادامه رشته توییت خود در مورد کلاهبرداری در سایت دیوار آورد:

برام عجیب بود و پیش خودم گفتم دیوار هم یاد گرفته چطور ریزریز از کاربراش پول بگیره. اعتراف می‌کنم نه به شمارهٔ اس‌ام‌اس دقت کردم، نه به لینک پرداخت که آدرس نامعمولی داشت. روی لینک زدم و به هوای اینکه دوهزار تومن پولی نیست خواستم کار رو انجام بدم. اولش پیام داد که پرداخت قبول نشد، ولی ۱۵ ثانیه بعدش اس‌ام‌اس اومد که صدهزار تومن از حسابم برداشت شد.

این کاربر در ادامه می‌نویسد: «تازه بعدش دوزاری‌ام افتاد که داستان چی بوده. کلاهبردارا احتمالن با دسترسی به دیتابیس ثبت‌نامی‌های دیوار، برای پرداخت یه مبلغ ناچیز اس‌ام‌اس می‌زنن و بعد بیشترین پولی که می‌شه بدون رمز پویا منتقل کرد رو از حساب برمی‌دارن. شما حواستون باشه.» وی ادامه داد:

پی‌نوشت: یه نکته‌ای که چند نفر از دوستان گفته‌ان اینه که شمارهٔ من بعد از نمایش آگهی بصورت عمومی در دسترسه. درسته، ولی هر تبلیغی قبل از انتشار حداقل دو سه دیقه تو صف بررسی قرار می‌گیره، ولی اس‌ام‌اسی که برای من اومد بلافاصله بعد از ثبت بود و آگهی هنوز منتشر نشده بود.

کلاهبرداری از طریق اپلیکیشن دیوار
کلاهبرداری از طریق اپلیکیشن دیوار

این توییت منجر به واکنش‌های متعددی از سوی کابران در مورد کلاهبرداری در سایت دیوار شد. برخی گفتند اپلیکیشن دیوار پس از ثبت آگهی پیام می‌دهد که نیازی به پرداخت پول نیست و به نظر می‌رسد پس از ثبت آگهی کلاهبرداران شماره آگهی را برداشته و از طریق اس ام اس درخواست پول می‌کنند. در پاسخ به این مورد گفته شد که این پیامک‌های تبلیغاتی قبل از تایید آگهی توسط دیوار ارسال می‌شوند.

با این حال مشخص نیست که کلاهبرداران چگونه به اطلاعات کاربران دست پیدا می‌کنند. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا دیتابیس کاربران دیوار در اخیتار شخص ثالثی قرار گرفته است؟ به نظر می‌رسد برای پاسخ به این سوال باید منتظر جواب مسئولان این اپلیکیشن بمانیم.

بیشتر بخوانید:

یکی دیگر از کابران در مورد کلاهبرداری در سایت دیوار نوشته بود: «این مشکل رو من چند وقت پیش به دیوار گزارش دادم، جدا از شماره و لینکش که خب مشخصه، دیوار هم چندوقتی هست که بلافاصله بعد از ثبت آگهی یه پیام میده که همه پرداختا داخل خود برنامه هست و حواستون به این اس ام اس ها باشه.» یکی دیگر از کاربران هم به درستی نوشته بود: «متاسفانه بیشتر افراد به لینک آدرس توجه نمی کنن. آدرسش داد میزنه که فیکه»

دیوار تاکنون به این موارد پاسخی نداده است. اینجا مهمترین نکته این است که کاربران باید هشیار باشند که پرداخت‌های این اپلیکیشن تماما به صورت درون برنامه‌ای است و هر گونه درخواست پرداخت دیگری از طریق تماس تلفنی، پیامک یا موارد دیگر احتمالا از جانب کلاهبرداران خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص کلاهبرداری از طریق اپلیکیشن دیوار چیست؟ آیا این اتفاق با مورد مشابه‌اش برای شما رخ داده است. نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    سلام من الان یه آگهی زدم چند دقیقه بعد یه ربات تو چت دیوار پیام داد و نوشته بود احراز هویت نشدی و اگه این اطلاعات رو وارد نکنی حساب کاربری ت مسدود دائمی میشه ، فقط شماره تماس خواسته بود و نام و نام خانوادگی ، به نظرتون دیوارمو هک کرده یا کل گوشی؟

    پاسخ

    بله کلاهبرداریه.برای من هم این پیام اومد و من اطلاعاتم رو فرستادم تلگرامم هک شد و متاسفانه از طریق پیام به مخاطبینم درخواست پول کردن

    پاسخ

    اون پشتیبانی خود دیوار هست که داره مشتری ها رو بصورت کاملا قانونی هک میکنه برای منم اومد کد ارسالی رو اشتباه میفرستادم ، دیوونه شده بود . به پلیس فتا هم گزارش دادم جواب گفتن ما بررسی نمیکنیم اگه شکایت داری برو دفتر خدمات الکترونیک . منم نرفتم کی حوصله داره

    پاسخ

    سلام من یک ۲۰۶زدم تو دیوار ۵دقیقه بعدش یک اس می اومد گفت شکایت دارید واز طریق لینک مشاهده کنید که لینک و زدم مشخصات کاملمو میخواست کد ملی نام پدر و شماره تلفن منم زدم هنوز نه پولی برداشت شده ازم نه اتفاق خاصی افتاده فقط نمیدونم داستانش چی بود رفتم کافینتم گفتن ابلاغیه نداری و شکایتی ازت نشده کسی میدونه داستان چیه ؟؟؟

    پاسخ

    گوشیت و هک کردن. سریع گوشیت رو ریست کن

    پاسخ