;
coinex

برنامه نویسی پولسازترین شغل کرونایی در ایران ؛ چگونه در وضعیت کرونا پول در بیاوریم؟

بررسی ها نشان میدهد گرچه دوران کرونا به لحاظ کلی دوران رکود اقتصادی محسوب میشود، اما برنامه نویسی پولسازترین شغل کرونایی در ایران محسوب میشود.

آمارهای پلتفرم های کاریابی ایرانی نشانگر افزایش فرصت های شغلی حوزه تکنولوژی در نیمه اول سال جاری است. این مشاغل از برنامه نویسی و توسعه وب سایت و اپلیکیشن گرفته تا حوزه خدمات فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ با رشد 54 درصدی فرصت های شغلی و درآمدی روبرو شده است.

این مسئله باتوجه به وضعیت کرونایی و تعمیق وضعیت رکود اقتصادی در کشور، میتواند موجب شگفتی افراد شود. واقعیت این است که حوزه برنامه نویسی و توسعه وب با رشد چشمگیری در شغل و درآمد مواجه بوده است و این وضعیت صرفا خاص ایران نیست، بلکه آمارها در سطح جهانی نیز قابلیت تعمیم دارند.

برنامه نویسی پولسازترین شغل کرونایی در ایران

نیمه نخست سال ۹۹ درحالی رو به پایان است که تمامی کسب و کارهای ایرانی از ابتدای سال با پاندمی کرونا و رکود اقتصادی دست به گریبان بوده‌اند؛ هرچند دامنه تاثیر بر هر بخش متفاوت بوده است. طی این مدت، شرکت‌هایی که ساختار به روزتری داشتند، آسیب کمتری دیدند و پس از مدت کوتاهی توانستند مدیریت شرایط کسب و کار خود را، به خصوص در انطباق با دورکاری به دست گیرند.

برخی مشاغل، به خصوص در حوزه‌هایی چون آموزش، تجارت الکترونیکی، سرگرمی‌ دیجیتالی (مانند پلت‌فرم‌های VOD و بازی) یا همچنین کنفرانس ویدئویی، با رشد قابل توجهی در کسب و کار مواجه شدند. به دلیل همین تفاوت‌ها، روند رشد استخدام نیروی انسانی در حوزه تکنولوژی طی این شش ماه، فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

برنامه نویسی پولسازترین شغل کرونایی در ایران ؛ چگونه در وضعیت کرونا پول در بیاوریم؟

در حالی که با شروع کرونا در اواخر سال گذشته برخی استارت‌آپ‌ها بلافاصله به سراغ تعدیل نیرو رفتند، برخی بازیگران استارت‌آپی در حوزه‌های دیگر به استخدام گسترده نیرو روی آوردند تا تقاضاهای افزوده شده در دوره کرونا را پاسخ دهند.

آمارهای پلت‌فرم استخدامی «ایران تلنت» نشان می‌دهند تعداد آگهی‌های استخدامی کلیه صنایع، در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی ۵۲ درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید:

این آمارها همچنین حاکی است در عین اینکه بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال، استارت‌آپی و آسیب‌پذیرند و حتی شاهد تعطیلی برخی شرکت‌های کوچک این حوزه در این مدت بوده‌ایم، اما فرصت‌های شغلی حوزه تکنولوژی (اعم از برنامه‌نویسی، توسعه وب و اپلیکیشن، خدمات حوزه فناوری ارتباطات، شبکه، تحقیقات بازار و دیجیتال مارکتینگ) رشدی ۵۴ درصدی داشته است.

به بیان دیگر نه تنها چنین بحرانی بر بازار شغلی این حوزه تاثیر منفی نگذاشته، بلکه میزان فرصت‌های شغلی این حوزه، از میانگین فرصت‌های بازار شغلی صنایع مختلف پیشی گرفته است.

در همین حال در بررسی داده‌های نیمه اول سال ۹۹ در پلت‌فرم حقوق و دستمزد «ایران سلری» و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل، مشاهده می‌شود که به‌طور کلی خالص دریافتی شاغلان در رده شغلی «کارشناس» صنایع مختلف، رشدی ۱۷ درصدی و رده مدیران ارشد رشدی ۲۴ درصدی داشته است.

این درحالی است که خالص دریافتی کارشناسان، سرپرستان و کارشناسان ارشد فعال در حوزه‌های تکنولوژی و دیجیتال، تا ۱۹ درصد رشد را تجربه کرده‌اند و مدیران و معاونان ارشد شرکت‌های این حوزه، در خالص دریافتی ماهانه خود نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۳۱ درصدی داشته‌اند و مشاهده می‌شود که افزایش خالص دریافتی مدیران شرکت‌های تکنولوژیک، محسوس‌تر از هم‌رده‌های آنها در شرکت‌های دیگر صنایع بوده است.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص پولسازترین شغل کرونایی در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر