;
coinex

خرید زعفران و پسته ایرانیان 50 درصد کاهش یافته است!

مصرف زعفران و پسته در ایران نصف شد. اخبار حاکی از این است که قیمت بالای این محصولات سبب شده خرید زعفران و پسته ایرانیان 50 درصد کاهش یابد.

دو قلم از مهمترین و معروفترین کالاهای صادراتی ایران که به عنوان دو قلم از مهمترین محصولات کشاورزی جهانی نیز شناخته میشوند، پسته و زعفران این کشور است. شهرت زعفران و پسته ایران بر همگان عیان است.

اما حکایت زعفران و پسته به مانند بسیاری دیگر از امکانات و مزایای خوب در دسترس دیگر در این کشور، حکایت کوزه گر است و آب خوردن از کوزه شکسته!

در این وضعیت وخیم اقتصادی، نارضایتی کشاورز و مصرف کننده و برخی عوامل دیگر مانند افزایش قیمت تمام شده محصولات، همگی سبب شده است تا توان خرید مردم در مورد برخی محصولات خاص تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

بنابر بررسی های انجام شده، قیمت بالا و توان خرید کاهش یافته سبب شده است تا خرید زعفران و پسته ایرانیان تا 50 درصد کاهش یابد. اما این همه ماجرا نیست.

خرید زعفران و پسته ایرانیان 50 درصد کاهش یافته است

با وجود کاهش میزان خرید این دو محصول در بازار داخلی، به نظر میرسد کشاورز و تولید کننده داخلی همچنان قصد افزایش قیمت محصول را دارند.

بیشتر بخوانید:

یکی از کشاورزان شهرستان قائن درباره وضعیت بازار داخلی زعفران می‌گوید: مصرف داخلی حداقل ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده ‌است. وقتی قیمت همه محصولات کشاورزی به سبب هزینه‌های تولید بالا می‌رود چرا قیمت زعفران بالا نرود؟ موضوع این است در زمانی‌که قدرت خرید مردم به پایین‌ترین حد خود رسیده و مصرف داخلی هم حداکثر ۵۰ درصد کمتر شده، تا چه اندازه نرخ زعفران باید بالا برود؟

میرزایی می‌گوید شیوع ویروس کرونا تنها یک روی سکه است: «دلیل دیگر کاهش مصرف در بازار داخلی وضعیت اقتصادی مردم و سقوط قدرت خرید آنها است. شرایط به گونه‌ای است که مردم در تامین و تهیه ضرورت‌های زندگی به مشکل خورده‌اند چه برسد به اینکه زعفران را در سبد مصرفی خود جای دهند. زعفران پیش از این شرایط هم جزو کالاهای لوکس بود اما در سه سال اخیر بخش عمده‌ای از مردم به این محصول اساسی و مفید دسترسی نداشتند.»

خرید زعفران و پسته ایرانیان
کاهش خرید زعفران و پسته ایرانیان

میرزایی درباره نرخ فروش سر زمین در سال جاری می‌گوید: امسال نرخ خرید سر زمین با توجه به نوع زعفران بین ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به پارسال ۵۰ درصد بیشتر شده است. برای تولیدکننده فروش محصول بسیار مهم است، اگر قیمت بالا باشد و خریداری نباشد فایده ندارد. تولیدکنندگان دنبال قیمتی هستند که هم برای آنها به صرفه باشد و هم برای مصرف‌کننده.

در حالی که مصرف داخلی این محصول و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، شنیده‌ها از بازار زعفران حاکی از فشار مجلس برای بالا نگه‌داشتن قیمت طلای سرخ است.

نرخ فروش پسته هم امسال دوبرابر شده است. مهدی سیف‌الدینی دبیر خانه کشاورز استان کرمان درباره نرخ فروش پسته امسال می‌گوید قیمت مدنظر کشاورزان بسته به نوع پسته بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است در حالی که پارسال ۱۰۰ هزار تومان بود.

به گفته این فعال حوزه کشاورزی «مصرف پسته در بازار داخلی بیشتر از ۶۰ درصد کمتر شده است و این موضوع باعث شده دپوی پسته کشاورزان زیاد شود.» سیف‌‌الدینی می‌گوید محصول بازار داخلی بسیار مرغوب‌تر از محصول صادراتی است: «تقاضای بازار داخلی به سمت پسته‌های درشت و به اصطلاح خندان است اما پسته صادراتی محصول دست چندم است و این یکی از دلایلی است که قیمت پسته در بازار داخلی زیاد است.»

به گفته او نرخ فروش پسته در بازارهای جهانی حدود ۱۰ دلار است که با احتساب دلار ۳۰ هزار تومانی ۳۰۰ هزار تومان می‌شود: «این در حالی است که مرغوبیت پسته بازار داخلی بهتر است، به بیانی دیگر پسته مرغوب داخلی ۵۰ هزار تومان کمتر از قیمت صادراتی آن است. با این حال به سبب کاهش قدرت خرید مردم مصرف پسته در بازار داخلی ۶۰درصد کاهش داشته است. ناگفته نماند شیوع کرونا تاثیر قابل توجهی روی فروش پسته گذاشت چراکه با تعطیلی مراسم‌ها روبه‌رو بودیم.»

خرید زعفران و پسته ایرانیان
کاهش خرید زعفران و پسته ایرانیان

سیف‌الدینی پیش‌بینی می‌کند پسته امسال با نرخ کیلویی ۲۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.  سیف‌الدینی یکی از دلایل گرانی پسته را نبود زنجیره تولید در بازار داخلی می‌داند: «متاسفانه زنجیره تولید ناقص است و کشاورز یا تولیدکننده نمی‌تواند به راحتی با مصرف‌کننده در ارتباط باشد. دلال‌ها این حلقه مفقوده را پر می‌کنند و سود اصلی را هم همین دلال‌ها می‌برند. کشاورز باید تولید خود را با هزینه‌های بالا ادامه بدهد و سود محصولات کشاورزان تنها ۵ درصد است. درحالی که دلال و واسطه بدون هیچ هزینه‌ای با افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خرید کشاورز محصول را به مصرف‌کننده می‌فروشند. در این میان هم کشاورز ضرر کرده است و هم مصرف‌کننده.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کاهش خرید زعفران و پسته ایرانیان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر