;
coinex

سیارک آپوفیس ؛ آیا به زودی سیارکی با زمین برخورد می‌کند؟

ناسا همواره سیارک های زیادی را ردیابی میکند که آپوفیس یکی از آنهاست. اما آیا سیارک آپوفیس تهدیدی برای زمین به شمار می‌رود ؟ با ما باشید.

خارج از جو زمین و سراسر منظومه شمسی محل رفت و آمد سیارک های بسیاری است. برخی از این سیارک ها کوچک و ایمن محسوب میشوند. اما برخی دیگر خطرناک و نابودگر.

ناسا و سایر سازمان های فضایی بین المللی همواره می‌کوشند تا این اجسام سرگردان در فضا را دنبال کرده و سیر حرکت آنها را رهگیری کنند.

یکی از مهمترین سیارک هایی که این روزها خبرساز شده است، سیارک آپوفیس است که بنا به اطلاعات موجود اندازه ای برابر با برج ایفل دارد.

آیا سیارک آپوفیس تهدیدی برای زمین است ؟

محققان انستیتوی اخترشناسی هاوایی (IfA) از کشف اثر یارکوفسکی (Yarkovsky) در سیارک آپوفیس و شتاب گرفتن آن خبر داده‌اند. این نیروی شتاب دهنده روی یک جسم چرخان در فضا ایجاد می‌شود و ناشی از انتشار ناهمسانگرد فوتون‌های حرارتی است. به عبارت ساده، نور خورشید به مرور زمان در حال تغییر مسیر آپوفیس است.

محققان تا پیش از این احتمال برخورد آپوفیس با زمین را بسیار کم می‌دانستند. اما رصدهای جدید نشان می‌دهند که این سیارک در حال خارج شدن از یک مدار کاملاً گرانشی با نرخ تقریباً ۱۷۰ متر در سال است و بنابراین احتمال برخورد آن با زمین وجود خواهد داشت.

سیارک آپوفیس

محققان از سال ۲۰۰۴ در حال رصد آپوفیس هستند. سال ۲۰۱۳ گروهی از آن‌ها اعلام کردند که این سیارک تا سال ۲۰۳۶ با زمین برخورد نخواهد کرد. گروهی دیگر از محققان نیز مدعی شدند که سال ۲۰۲۹ با زمین برخورد می‌کند که البته این پیش‌بینی رد شده است.

جالب آنکه آپوفیس در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ (۲۵ فروردین ۱۴۰۸) آنقدر به زمین نزدیک خواهد شد که با چشمان غیرمسلح نیز می‌توان آن را دید. محققان پس از عبور آپوفیس از نزدیکی زمین مسیر حرکت بعدی آن را محاسبه کرده و در مورد احتمال برخوردش با زمین در سال ۲۰۶۸ با قاطعیت بیشتری نظر خواهند داد.

بیشتر بخوانید:

آیا سیارک آپوفیس تهدیدی برای زمین به شمار می‌رود ؟ نظر شما در این خصوص چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر