;
coinex

اساسی‎‌ترین علت کشنده بودن آنفولانزا کشف شد

هیچ وقت به این مسئله فکر کرده اید که علت اساسی کشنده بودن آنفولانزا چیست؟ مطالعه ای جدید اساسی‎‌ترین علت کشنده بودن آنفولانزا را مشخص کرده است.

از دلایل اصلی مرگبار بودن آنفولانزا، افزایش آسیب پذیری در مقابل عفونت های باکتریایی است. اما علت افزایش حساسیت در برابر عفونت های باکتریایی چیست؟

تا حد زیادی مشخص نیست که چرا عفونت‌های آنفلوانزا به افزایش خطر ذات‌الریه باکتریایی منجر می‌شود. اخیرا، پژوهشگرانی از مؤسسه‌ی کارولینسکا در سوئد یافته‌های مهمی را توصیف کرده‌اند که به عفونت اضافی منجر می‌شود که هر سال جان افراد زیادی را در سراسر جهان می‌گیرد. این مطالعه در مجله‌ی PNAS منتشر شد و می‌تواند در زمینه‌ی پژوهش‌های مرتبط با کووید ۱۹ نیز مفید باشد.

اساسی‎‌ترین علت کشنده بودن آنفولانزا کشف شد

آنفلوانزای اسپانیایی دنیاگیری آنفلوانزا بود که بین سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ سراسر جهان را فراگرفت و برخلاف بسیاری از دنیاگیری‌های دیگر به‌طور نامتناسبی به افراد بزرگ‌سال سالم حمله می‌کرد. یکی از دلایل این امر، عفونت‌های اضافی بود که به‌واسطه‌ی باکتری‌ها خصوصا پنوموکوک ایجاد می‌شد.

عامل آنفلوانزا نوعی ویروس است؛ اما رایج‌ترین علت مرگ بیش از اینکه خود ویروس آنفلوانزا باشد، ذات‌الریه باکتریایی ثانویه است. عفونت‌های پنوموکوکی شایع‌ترین علت ذات‌الریه اکتسابی از جامعه و از علت‌های اصلی مرگ در جهان هستند.

اساسی‎‌ترین علت کشنده بودن آنفولانزا کشف شد

ابتلا به عفونت ویروس آنفلوانزا فرد را دربرابر عفونت‌های پنوموکوکی حساس می‌کند؛ اما مکانیسم پشت‌صحنه‌ی این آسیب‌پذیری کاملا درک نشده است. اکنون، پژوهشگران مؤسسه‌ی کارولینسکا تغییرات ناشی از آنفلوانزا را در مجاری هوایی تحتانی شناسایی کرده‌اند که روی رشد باکتری پنوموکوک در ریه‌ها اثر می‌گذارد.

پژوهشگران با استفاده از مدل حیوانی دریافتند که موادمغذی و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف مانند ویتامین C و دیگر مواد محافظت‌کننده از سلول از خون نشت می‌کنند و محیطی را در ریه‌ها پدید می‌آورند که برای رشد باکتری‌ها مناسب است.

باکتری با افزایش تولید آنزیم باکتریایی HtrA با محیط التهابی سازگار می‌شود. وجود آنزیم HtrA باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و به رشد باکتری در مجاری هواییِ آلوده به ویروس آنفلوانزا کمک و فقدان HtrA رشد باکتری را متوقف می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کشف اساسی‎‌ترین علت کشنده بودن آنفولانزا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر