;
coinex

برای اولین بار نمونه خاک یک سیارک به زمین منتقل شد!

یک کپسول فضایی متعلق به ژاپن پس از لایه‌برداری از نمونه خاک یک سیارک و طی مسافتی ۳۰۰ میلیون کیلومتری، با موفقیت در جنوب استرالیا فرود آمد.

این نخستین بار است که عملیات لایه‌برداری از سطوح زیرین خاک یک سیارک اجرا و نمونه‌های آن به زمین منتقل می‌شود. نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از سیارک «ریوگو» به محققان کمک خواهد کرد تا به سرنخ‌هایی درباره پیدایش منظومه شمسی و منشاء حیات در کره زمین دست یابند.

فضاپیمای «هایابوسا۲» این کپسول کوچک را روز شنبه آزاد و به سوی زمین روانه کرد تا نمونه‌های سیارک دورافتاده ریوگو را به دست پژوهشگران برساند. واژه ریوگو در زبان ژاپنی به معنای «کاخ اژدها» است که در قصه‌های عامیانه ژاپن، به نام قصری در اعماق دریا اشاره دارد.

نمونه خاک یک سیارک به زمین منتقل شد

توماس زوربوخن، اخترفیزیکدان و از مدیران ناسا، در توئیتی با تبریک به ایستگاه فضایی ژاپن برای کسب چنین دستاوردی نوشت: «به یاری همدیگر، به درک بهتری از پیدایش منظومه شمسی و منشاء آب و مولکول‌های آلی که احتمالا موجب پیدایش حیات روی زمین شدند، دست خواهیم یافت».

فضاپیمای هایابوسا۲ یک سال پیش سیارک ریوگو را به مقصد زمین ترک کرد. این سیارک که چهار میلیارد سال عمر دارد در فاصله ۳۰۰ میلیون کیلومتری زمین واقع شده است.

نمونه خاک یک سیارک

کپسول فضایی ژاپنی پس از جدا شدن از هایابوسا۲ در جریان عملیاتی طاقت‌فرسا که نیازمند کنترل و تسلط دقیق بود، پس از طی مسافتی ۲۲۰ هزار کیلومتری با موفقیت از جو زمین عبور کرد و در بیابانی در جنوب استرالیا فرود آمد.

سیارک‌ها مانند سیارات در مدار خورشید حرکت می‌کنند اما اجرامی به مراتب کوچک‌تر هستند که به دلیل قدمت‌شان ممکن است بتوانند دانشمندان را در حل معمای تکامل زمین یاری کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص انتقال نمونه خاک یک سیارک به زمین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر