;
coinex

آموزش حذف ویروس شورتکات در ویندوز

چقدر با ویروس شورتکات به مشکل خورده اید؟ آیا اصلا دقیقا میدانید ویروس شورتکات چیست؟ با ما در آموزش حذف ویروس شورتکات همراه باشید.

حذف ویروس شورتکات از سیستم از جمله مشکلات جدی است کاربران ویندوز در نسخه های مختلف به آن دچار میشوند. البته یک مسئله جدی درباره ویروس شورتکات این است که هنوز افراد زیادی این ویروس را به خوبی نمیشناسند و از آنجا که با حذف کردن شورتکات به نتیجه نمیرسند،‌ گاها دست به حذف تمام فایل های خود و فرمت حافظه داخلی و یا فلش مموری میزنند.

از قضا این روش در این مورد چندان روش کارآمد و صحیحی نیست و دردسرهای فراوانی ویروس شورتکات را از میان نمیبرد. امروز در تکراتو تصمیم گرفتیم به عنوان دنباله ای بر مبحث حذف ویروس اندرویدی  به مبخث ویروس های ویندوز و کامپیوتر نیز بپردازیم و نحوه مقابله با آنها را به شما آموزش دهیم. با تکراتو همراه باشید.

آموزش حذف ویندوز شورتکات : ویروس شورتکات چیست؟

ما پیش از این در خطرناک ترین ویروس های اندرویدی،‌ به معرفی برخی از مخرب ترین ها در این موضوع پرداختیم و راهکارهای مقابله را نیز آموزش دادیم. اما از ویروس های کامپیوتری چه میدانیم.

به احتمال زیاد تا به امروز عبارت ویروس شورتکات (Shortcut) به گوشتان خورده باشد و حتی شاید با آن دست و پنجه نرم کرده باشید. در این مطلب شما را با این ویروس آشنا می‌کنیم و نحوه حذف ویروس شورتکات از کامپیوتر را به شما آموزش می‌دهیم. اما ویروس شورتکات چیست؟

ویروس شورتکات ترکیبی از تروجان و کرم رایانه‌ای است که تمام فایل‌ها و فولدرهای شما را پنهان می‌کند و سپس آن‌ها را با شورتکات‌هایی که دقیقا شبیه فایل‌ها و فولدرها هستند، جایگزین می‌کند.

نحوه حذف ویروس شورتکات از کامپیوتر
نحوه حذف ویروس شورتکات از کامپیوتر

نحوه عملکرد ویروس شورتکات

زمانی که شما یکی از این شورتکات‌های ساختگی را اجرا کنید، فعالیت یک بدافزار آغاز می‌شود که ویروس را کپی کرده و سیستم شما را آلوده می‌کند که نتیجه آن، سرقت اطلاعات و تضعیف عملکرد سیستم خواهد بود.

ویروس شورتکات اغلب دستگاه‌های فیزیکی انتقال فایل مانند فلش USB، هارد اکسترنال و کارت‌های حافظه SD را آلوده می‌کند، اما امکان انتقال آن‌ به کامپیوتر در زمان اتصال دستگاه‌های آلوده وجود دارد. این ویروس از ویژگی Autorun یا Autoplay در کامپیوتر سوءاستفاده می‌کند.

بسیاری از ویروس‌های شورتکات توسط آنتی ویروس‌ها قابل شناسایی نیستند، بنابراین استفاده از این نرم افزارها تضمینی برای عدم ابتلای سیستم شما به این ویروس‌ها نیست.

با این وجود می‌توانید به راحتی و به صورت دستی ویروس Shortcut را از سیستم خود حذف کنید. در آموزش حذف ویروس شورتکات، هم به شیوه های بدون نیاز به نرم افزار و هم شیوه هایی که با استفاده از نرم افزار ممکن هستند خواهیم پرداخت. اما پیش از آن،‌ شناختی از انواع ویروس شورتکات موثر است.

بیشتر بخوانید:

انواع ویروس شورتکات

پیش از پرداختن به نحوه حذف ویروس شورتکات از کامپیوتر، نگاهی داریم به انواع ویروس شورتکاj بر اساس محل قرارگیری آنها. به طور کلی در ویندوز ۷ ، ۸ و ویندوز ۱۰ بر اساس محل قرارگیری سه نوع ویروس شورتکات وجود دارد:

ویروس شورتکات درایو

این ویروس کل درایو قابل حمل را تحت تاثیر خود قرار داده و همان طور که از نام آن مشخص است یک شورتکات از درایو می سازد. این درایو نه تنها فلش مموری یا USB بلکه می تواند هارد اینترنال یا اکسترنال باشد.

این تروجان زمانی وارد سیستم می شود که درایو قابل حمل را وارد کنید. بلافاصله بعد از ورود دستگاه فایل ها طبقه بندی می شوند تا شورتکات مربوطه ساخته شود.

نحوه حذف ویروس شورتکات از کامپیوتر
مثالی از ویروس شورتکات – نحوه حذف ویروس شورتکات از کامپیوتر

مسلما  بعد از ساخته شدن شورتکات تنها راه برای باز کردن درایو کلیک روی شورتکات است. با کلیک روی ویروس شورتکات عوامل مخرب خارج شده و نتیجه آن در آینده می تواند جاسوسی اطلاعات موجود در کامپیوتر شما باشد.

ویروس شورتکات فایل

این ویروس از فایل برنامه های نصب شده شورتکات می سازد، زمانی که ویروس خارج شود صدمات زیادی را به فایل مربوط به برنامه وارد می کند و به صورت خودکار تکثیر خواهد شد.

ویروس شورتکات فولدر

این ویروس فایل های مختلف موجود در فولدر را طبقه بندی کرده و از آن ها یک شورتکات می سازد. ویروس شورتکات فولدر نسبت به دو نوع دیگر چندان خطرناک نیست؛ اما با هر بار باز کردن شورتکات ویروس در محیط کامپیوتر پخش می شود. به علاوه می تواند اطلاعاتی را به صورت خودکار داخل فولدر آپلود کند یا تغییرات خاصی را انجام دهد.

آموزش حذف ویروس شورتکات از دستگاه جانبی

همانطور که گفتیم یکی از مخفیگاه های اصلی ویروس شورتکات،‌ دستگاه های خارجی مانند هاردهای اکسترنال و یا فلش مموری یا هستند. معمولا هم اشنایی عموم افراد با این ویروس در این ابزارها رخ مینماید. اما برای حذف ویروس شورتکات از فلش و سایر دستگاه های خارجی چه باید کرد؟

نحوه حذف ویروس شورتکات از کامپیوتر
نحوه حذف ویروس شورتکات از کامپیوتر

اگر فلش USB، هارد اکسترنال یا کارت حافظه SD شما به این ویروس مبتلا شده باشد، با اتصال هرکدام از آن‌ها به سیستم، شاهد آلوده شدن کامپیوتر ویندوزی خود خواهید بود. برای حذف و از بین بردن ویروس شورتکات از دستگاه خارجی آلوده مراحل زیر را باید انجام دهید:

  1. دستگاه آلوده را به کامپیوتر وصل کنید.
  2. فایل اکسپلورر را اجرا کنید (می‌توانید این کار را با فشردن دکمه‌های ویندوز + E انجام دهید) و سپس در بخش «Devices and drives» دنبال دستگاه خارجی باشید. نام این درایو، برای مثال E را بخاطر بسپارید.
  3.  ابزار کامند پرامپت (Command Prompt) را با باز کردن منو پاور یوزر اجرا کنید، البته می‌توانید با فشردن همزمان دکمه‌های ویندوز و X نیز به این منو دسترسی پیدا کنید. در این منو، روی گزینه «(Command Prompt (Admin» کلیک کنید.
  4. در این بخش باید نام درایو که در مرحله ۲ گفتیم را وارد کنید (برای مثال :E). پس از این کار، کلید Enter را فشار دهید.
  5. تمام شورتکات دستگاه را با دستور del *.lnk پاک کنید.
  6. تمام فایل‌ها و فولدرهای موجود روی این دستگاه را با دستور *.* attrib -s -r -h /s /d بازیابی کنید.

پس از انجام مراحل بالا، تمام فایل‌های خود را از دستگاه خارجی کپی کنید و سپس به صورت کامل آن را فرمت کنید تا ویروس‌ها حذف شوند. پس از فرمت کردن، می‌توانید دوباره فایل‌ها خود را داخل آن کپی کنید.

نحوه حذف ویروس شورتکات از کامپیوتر

وقتی ویروس شورتکات به ویندوز برسد داستان بسیار عجیب تر میشود. بسیاری افراد در واکنش به آلوده شدن یک فلش ساده،‌ همان ابتدا آنرا فرمت میکنند. اما ویروس شورتکات میتواند تمام اطلاعات یک درایو را آلوده کند! در این موقع آیا حاضرید تمام اطلاعات را فرمت کنید؟ پس در آموزش حذف ویروس شورتکات از ویندوز با ما باشید.

از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd
از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd

اگر کامپیوتر شما به ویروس شورتکات آلوده شود، هر موقع که دستگاه خارجی به آن متصل می‌کنید، این ویروس به آن‌ها نیز سرایت می‌کند. نحوه از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd به قرار زیر است:

  1. تسک منیجر (Task Manager) را با فشردن همزمان دکمه‌های Ctrl + Shift + E باز کنید.
  2. در تب Process، دنبال «wscript.exe» یا «wscript.vbs» بگردید و روی آن راست کلیک کنید. در این پنجره روی گزینه End Task کلیک کنید. اگر هر دو عبارت بالا در تب Process وجود داشت، چنین فرایندی را برای هردوی آن‌ها انجام دهید.
  3. تسک منیجر را ببندید.
  4. منوی استارت را باز کنید و کلمه regedit را جستجو و سپس «Registry Editor» را اجرا کنید.
  5. در این بخش، در پنل سمت چپ به این مسیر بروید: HKEY_CURRENT_USER/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Run
  6. در پنل سمت راست بدنبال کلیدهای عجیب مانند odwcamszas ،WXCKYz ،OUzzckky یا عبارت‌های مشابه باشید. هرکدام از آن‌ها را در گوگل جستجو کنید تا ببینید ارتباطی با ویروس شورتکات دارند یا خیر.
  7. اگر مرتبط بودند، روی آن‌ها راست کلیک و سپس حذفشان کنید. در این مرحله باید مراقب باشید چرا که اگر کلید اشتباهی را پاک کنید، عملکرد ویندوز ناپایدار می‌شود.
  8. بخش Registry Editor را ببندید.
  9. با فشردن دکمه‌های ویندوز + R، پرامپت Run را باز کنید. در این بخش عبارت msconfig را وارد کنید و سپس برای باز شدن پنجره «پیکربندی سیستم» روی گزینه OK کلیک کنید.
  10. در این تب دنبال برنامه‌های exe. یا vbs. با ظاهر عجیب باشید. هرکدام از آن‌ها را انتخاب و سپس روی گزینه غیرفعال کردن کلیک کنید.
  11. پنجره پیکربندی سیستم را ببندید.
  12. دوباره پرامپت Run را باز کنید ولی این بار عبارت %TEMP% را وارد و سپس روی OK کلیک کنید یا فولدر «Windows Temp» باز شود. بدون هیچ‌‌گونه نگرانی تمام فایل‌های موجود در این فولدر را حذف کنید.
  13. در فایل اکسپلورر به این مسیر بروید: C:\Users\[username]\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
  14. دنبال فایل‌های exe. یا vbs. با ظاهر عجیب باشید و آن‌ها را حذف کنید.

بیشتر بخوانید:

اگر محل نصب ویندوز به ویروس آلوده شده باشد، حذف تمام شورتکات‌های ساختگی فرایندی زمانبر و سخت خواهد بود. در این هنگام بهتر است در ویندوز ۸.۱ و ویندوز ۱۰، ویندوز را ریست کنید و در ویندوز ۷، دوباره ویندوز را نصب کنید.

در صورتی که مشکل حل نشد از روش هایی که در ادامه ذکر شده اقدام کنید.

حذف ویروس شورتکات با برنامه UsbFix

UsbFix نرم افزار رایگانی است که با استفاده از آن می توانید تمام دستگاه های آلوده به ویروس شورتکات نظیر دوربین، موبایل، کامپیوتر و …را اسکن کنید.

از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd
از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd

این برنامه با بیش از ۵ میلیون بار دانلود یکی از مورد اعتماد ترین برنامه های کم حجم و سبک برای پاک کردن ویروس شورتکات می باشد.

برخی از قابلیت های برنامه:

  • Vaccinate: با این گزینه فایل autorun.inf جدیدی در دستگاه های قابل حمل ایجاد می شود که از ورود و تکثیر ویروس شورتکات جلوگیری می کند.
  • Repair: با این گزینه فایل های آسیب دیده را تعمیر کرده و یا فایل های مخفی شده را مشاهده نمایید.
  • Back-Up: برای بک آپ گیری از اطلاعات پیش از نابود کردن ویروس شورتکات کاربردی است.

نحوه استفاده از UsbFix:

  1. برنامه را دانلود کنید
  2. USB، هارد اکسترنال و… که حاوی ویروس شورتکات هستند را وصل کنید
  3. برنامه UsbFix را اجرا نمایید
  4. روی Deletion کلیک کنید تا ویروس حذف شود و سپس سیستم را ری استارت نمایید

حذف ویروس شورتکات در ویندوز با اپلیکیشن mUSBfixer

شورتکات یکی از ویروس های مدرن و تقریبا جدید است که به صورت خودکار در ویندوز و دستگاه های USB از جمله فلش مموری های USB و هارد اکسترنال، کارت های حافظه SD بوجود می آید و داده های موجود را مخفی و به یک Shortcut انتقال می دهد.

پس از اینکه دستگاه شما به این ویروس آلوده شد، دو حالت برای داده های شما پیش می آید. در حالت اول اطلاعات شما درون فایل شورتکات وجود دارد که با مراجعه به آن می توانید به داده ها دسترسی داشته باشید. اما در حالت دوم ویروس شورتکات داده های شما را نامرئی می کند و نمی توانید حتی آن ها را ببینید.

بیشتر کاربران با مشاهده‌ی ویروس شورتکات و حذف نشدن آن توسط آنتی ویروس های معمولی تصور می کنند که داده های آن ها از دست رفته است و با فرمت کل حافظه‌ی خود داده های خود را از بین می برد که این روش درست حل این مشکل نیست!

برای حذف ویروس شورتکات از دستگاه های USB و فلش مموری در ویندوز یک نرم افزار کم حجم و رایگان معرفی می کنیم که با استفاده از آن به راحتی و تنها با چند کلیک ساده می توانید ویروس شورتکات را پاک و اطلاعات آلوده شده را بازیابی کنید. نام این ابزار mUSBfixer است و نحوه استفاده از آن را نیز آموزش خواهیم داد. همراه ما باشید.

برای حذف ویروس شورتکات با استفاده از این نرم افزار مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول:

ابتدا برنامه mUSBfixer را از مراجع معتبر دانلود و نصب کنید.

مرحله دوم:

سپس mUSBfixer را اجرا کنید. محیط برنامه همانند تصویر زیر است.

مرحله سوم:

از بخش Select the drive to fix درایوی که آلوده به ویروس شده است را انتخاب کنید.

از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd
از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd
مرحله چهارم:

اکنون برای حذف ویروس شورتکات روی گزینه Recover Shortcut Folders کلیک کنید.

از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd
از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd
مرحله پنجم:

با مشاهده تصویر زیر ویروس با موفقیت حذف شده است و می توانید به داده های خود دسترسی داشته باشید. روی OK کلیک کنید.

از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd
از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd

در صورتی که در استفاده و یا دانلود این اپلیکیشن مشکلی داشتید،‌ از ابزاری که در ادامه معرفی میکنیم برای از بین بردن ویروس شورتکات سیستم استفاده کنید.

حذف ویروس شورتکات سیستم با استفاده از Usbshow

  • ابتدا این ابزار را دانلود و نصب کنید.
  • از پایین صفحه زبان انگلیسی English را انتخاب کنید.
از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd
از بین بردن ویروس شورتکات سیستم با دستور cmd
  • سپس روی Recovery the hide files کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نحوه حدف ویروس شورتکات از کامپیوتر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر