;
coinex

خطرناک ترین ویروس های اندرویدی و راه مقابله با آنها را بشناسید!

به احتمال قریب به یقین اگر از کاربران اندروید باشید با پدیده ویروس اندرویدی آشنایی دارید. اما خطرناک ترین ویروس های اندرویدی کدامند؟ راه مقابله با آنها چیست؟

ویروس ها صرفا به دنیای واقعی و بیماری ها خلاصه نمیشوند. همانطور که ویروس کرونا یا حتی ویروس آنفولانزا در دنیا شیوع پیدا کرده و صدمات جبران ناپذیری به نوع بشر وارد کرده است، نوع دیگری از ویروس ها با همان کارکرد تخریبگری، در دنیای سیستم عامل ها و نرم افزارها نیز وجود دارند.

امروز اما قصد داریم به همین موضوع اما در یکی از سیستم عامل های محبوب، یعنی اندروید بپردازیم. در ادامه با خطرناک ترین ویروس های اندرویدی آشنا میشویم.

احتمالا برایتان پیش آمده که حین کار با گوشی اندرویدی خود دچار مشکلاتی میشوید که نشان میدهد دستگاه شما با وجود سلامت سخت افزاری،‌ مشکلاتی در عملکرد صحیح و به جا دارد. اما مشکل از چیست؟

تمام مشکلات اینچنینی در دستگاه های اندرویدی را به ویروس ها نسبت میدهند. ویروس های موبایلی انواع مختلفی دارند و با اهداف متفاوتی طراحی میشوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

خطرناک ترین ویروس های اندرویدی و راه مقابله با آنها

ویروسی شدن دستگاه‌های الکترونیک یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کس پیش بیاید. اندروید یکی از حساس‌ترین سیستم‌های عامل است که در طی چند سال اخیر مورد سوء استفاده ویروس‌ها از طریق تبلیغات مزاحم، Pop-Up ها و سرقت اطلاعات شخصی قرار گرفته است.

ویروس های اندروید نرم‌افزارهای مخربی هستند و شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها می‌شود که در برنامه‌های مختلف پراکنده هستند. این دستورالعمل‌ها ممکن است حتی در برخی برنامه‌های موجود در فروشگاه Google Play پنهان شده باشند.

بدترین ویروس اندرویدی
بدترین ویروس اندرویدی

برنامۀ ویروس آلوده می‌تواند بر اساس اهداف نویسنده یا هکر خود کارهایی را انجام دهد. ممکن است یک تکه کد مخرب برای root کردن تلفن همراه باشد یا ممکن است حملۀ انکار سرویس (Denial of service) را انجام دهد و یا حتی شبکۀ خصوصی شما را تخریب کند.

به طور عمده ویروسها برای اهداف سایبری ساخته شده‌اند و اطلاعات مهمی مانند جزئیات رمزهای بانکی را به سرقت می‌برند و یا به دستگاه دسترسی می‌یابند و از آن برای نصب برنامه‌های مختلف و یا کلیک روی تبلیغات استفاده می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که ۲۳٪ کاربران با ایمیل‌های فیشینگ تحت تأثیر قرار می‌گیرند و تا کنون حدود ۲۸۵ میلیون کاربر هک شده‌اند که ۹۰ درصد از داده‌های به دست آمده برای کلاهبرداری یا جرم‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

انواع ویروس های موبایلی

نام ویروس به صورت کلی به تمامی برنامه‌های تخریب‌گر اطلاق می‌شود اما انواع مختلفی از این برنامه‌ها وجود دارد. در ادامه با برخی از دسته های خطرناک ترین ویروس های اندرویدی آشنا می شوید:

بدترین ویروس اندرویدی
بدترین ویروس اندرویدی
  • Malware یا بدافزار به علت آزاری که به کاربران می‌رساند به این نام مشهور شده است. برنامه‌ای که نوعی آلودگی به شمار می‌رود و اطلاعاتی را به سرقت می‌برد و یا کاربر را مجبور به انجام کارهای ناخواسته می‌کند.
  • Trojan ها با ظاهر یک نرم‌افزار مفید وارد دستگاه‌ها می‌شوند و پس از ورود به تخریب و سرقت اطلاعات می‌پردازند. شاید جالب باشد بدانید نامگذاری این دسته از ویروس ها بر اساس داستان اسب تروا صورت گرفته است.
  • ایمیل‌ها یا حملات Phishing از طریق جلب حس اعتماد کاربران را گول می‌زنند و اطلاعات آن‌ها را به دست می‌آورند. به عبارت دیگر در این نوع حملات نفوذی به دستگاه صورت نمی‌گیرد بلکه این خود کاربر است که اطلاعات خود را در اختیار حمله‌کننده یا فیشر قرار می‌دهد.

خطرناک ترین ویروس های اندرویدی

ویروس ها بخشی جدا نشدنی از سیستم عامل ها هستند و کاربران از دیرباز با این عوامل مخرب درگیر بوده اند. هرچند که سیستم عامل اندروید از نظر امنیت در نسخه های جدید پیشرفت کرده است اما همچنان ویروس های زیادی وجود دارند که در کمین این سیستم عامل پرطرفدار هستند و نه تنها از چشم اندروید مخفی می مانند بلکه با آنتی ویروس های معمولی گوشی نیز قادر به حذف آن ها نیستیم. اما خطرناک ترین ویروس های اندرویدی کدامند؟

گاهی شاید دیده باشید که برنامه ی را باز میکنیم و بعد از آن به صورت ناگهانی ابزارهای تبلیغاتی ظاهر می شود این ها ممکن است به عنوان یک عامل خطرناک ویروسی یا عاملی برای تزریق بد افزارها باشند.

بدترین ویروس اندرویدی
بدترین ویروس اندرویدی

ما امروز سعی کردیم تا لیستی از خطرناک ترین ویروس های اندرویدی را برای شما معرفی کنیم و همچنین چگونگی خلاص شدن از شر آنها را.

بدترین ویروس های اندرویدی انواع مختلفی دارند و هرکدام صاحب تاریخچه خاص خود هستند. ویروس‌ها و برنامه‌های مخرب زیادی برای اندروید طراحی شده است.

این ویروس ها به دستگاه‌های مختلف نفوذ کرده و دردسرهای زیادی تولید کرده‌اند. ما پیشتر راهکارهای حذف ویروس اندرویدی را به طور جامع در اختیار شما قرار داده بودیم. امروز و در ادامه به بررسی لیستی از مخرب‌ترین ویروس های اندرویدی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

Shedun

یکی از مخرب ترین ویروس های اندروید است که در اواخر سال 2015 در لیست ویروس‌ها قرار گرفت. این بدافزار بصورت خودکار دستگاه شما را Root می‌کند و آن را در دسترس جریان آگهی‌ها قرار می‌دهد.

Shedun به شکل اپلیکیشن‌های مجاز درمی‌آید تا تشخیص بدافزار بودن آن سخت شود، حتی در گذشته در برخی از دستگاههای چینی بصورت اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده یافت شده است، بنابراین به راحتی قابل تشخیص نیست.

حذف این ویروس اندرویدی به عنوان یکی از مخرب ترین ویروس های اندروید، بصورت کامل سخت است و نیازمند Reset Factory کردن دستگاه است. همچنین بسته به مدل دستگاه ممکن است مجبور باشید آن را Root و Reflash کنید که انجام آن برای بسیاری از کاربران دشوار است.

OpFake

ویروس OpFake به عنوان یکی از مخرب ترین ویروس های اندروید حدود ۱۴ درصد از کل آلودگی‌ها را شامل می‌شود. OpFake یک خانواده از ویروس های اندروید است که به عنوان دانلودکننده در مرورگر اپرا عمل می‌کند. این virus در سال ۲۰۱۶ کشف شد و شروع به حمله به تلفن‌های اندرویدی کرد.

بدترین ویروس اندرویدی
بدترین ویروس اندرویدی

سپس پیشرفته‌تر شد و سیستم‌های Symbian  و ios را نیز آلوده کرد. حملات این ویروس با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند بازاریابی جعلی و پیام پاپ آپ در برخی از وب سایت‌ها گسترش یافت.

Godless

این ویروس به عنوان یکی از مخرب ترین ویروس های اندروید در اپلیکیشن‌های گوگل‌پلی یافت می‌شود و به همین دلیل می‌تواند خیلی خطرناک باشد. حتی اگر شما به رعایت قوانین پایبند باشید بازهم این امکان وجود دارد که این ویروس دستگاه‌تان را آلوده کند.

ویروس Godless گوشی شما را هنگامی که اسکیرین آن خاموش است Root می‌کند، بنابراین احتمالا متوجه نخواهید شد که این ویروس اندرویدی بی‌سر و صدا مشغول آلوده ساختن دستگاه‌تان است. Godless انواع مختلفی دارد و بنابراین یک خانواده از بدافزارها است.

FakeInst

FakeInst در صدر لیست مخرب ترین ویروس های اندروید خطرناک قرار می‌گیرد. اینvirus حدود ۲۲ درصد کل آلودگی‌های ویروسی را شامل می‌شود. FakeInst بیشتر در شرق اروپا، آسیا و در روسیه گسترش یافته است.

این ویروس در بسیاری نرم‌افزارهای موجود در فروشگاه‌های آنلاین نفوذ کرده بود و از طریق دانلود وارد گوشی‌های موبایل میشود.

Cloned & copied apps

اپلیکیشن‌های محبوب همیشه یکی از اهداف آسان هکرها و کلاهبرداران و از انواع ویروس موبایل هستند و بهترین راه برای فرستادن ویروس‌ها به داخل دستگاهها استفاده از کلون‌های (مشابه‌های) این اپلیکیشن‌های پرطرفدار است.

بدترین ویروس اندرویدی
بدترین ویروس اندرویدی

بنابراین بهترین راهکار اطمینان از دانلود اپلیکیشن‌ها از منبع معتبر است. برای مثال یک اپلیکیشن راهنما برای Pokeman Go بیش از 500 هزار دستگاه را آلوده کرده است. کاربران ناخواسته امکان دسترسی به اطلاعات خود را به این اپلیکیشن راهنما داده‌اند و این اتفاق ممکن است برای هرکسی بیافتد.

بیشتر بخوانید:

Hummingbad

این ویروس به عنوان یکی از مخرب ترین ویروس های اندروید که در جولای 2016 در سرخط خبرها قرار گرفت، می‎‌تواند اطلاعات شما را سرقت کند و بدون اجازه شما روی دستگاه‌تان اپلیکیشن نصب کند.

شرکت امنیت سایبری “چک‌پوینت” مدعی شده است که این ویروس بیش از 2 میلیون دستگاه را در جهان آلوده کرده است. Hummingbad هنگامی که به وبسایت‌های مشکوک سر می‌زنید، با شروع یک دانلود، گوشی شما را آلوده می‌کند.

برای حذف این ویروس اندرویدی می‌توانید گوشی خود را Reset Factory کنید هرچند که در برخی مواقع ممکن است در بخش عمیق‌تری از گوشی شما قرار گرفته باشد که در این مواقع یا باید گوشی خود را تعویض کنید و یا آن را Root کنید.

SNDApps

در سال ۲۰۱۱ SNDApps به عنوان یکی از انواع ویروس گوشی اندروید در ده‌ها برنامه در فروشگاه رسمی Google Play یافت شد. SNDApps به عنوان یک نرم افزار جاسوسی عمل می‌کند که اطلاعات خصوصی و جزئیات دیگر را بدون اجازه کاربر آپلود می‌کند.

گوگل پس از کشف این ویروس اقداماتی انجام داد و برنامه را از مخزن رسمی خود مسدود کرد اما SNDApps در فروشگاه‌های برنامۀ دیگر همچنان وجود دارد.

VDloader

VDloader به عنوان یکی از انواع ویروس موبایل نوعی بدافزار است که بیشتر در منطقه آسیا شناسایی شده است. یک نوع تروجان اس ام اس که به راحتی قابل شناسایی نیست زیرا در پس‌زمینۀ برنامه‌های موبایل مخفی می‌شود.

بدترین ویروس اندرویدی
بدترین ویروس اندرویدی

VDloader یکی از اولین بدافزارهایی است که ویژگی به روز رسانی خودکار دارد و تماس با سرور را حذف کرده است. این بدافزار پیام‌های متنی را به تلفن‌های قربانیان خود می‌فرستد و از این طریق آن‌ها را آلوده می‌کند. همچنین گزارش شده است که VDloader اطلاعاتی را از اپلیکیشن‌های موجود در دستگاه‌ها جمع‌آوری می‌کند.

DroidSnake Type A

این ویروس یکی از مخرب ترین ویروس های اندروید است. این بد افزار در ظاهر بازی معروف به Tap Snake ظاهر می شود، اما هنگامی که کاربر روی آن کلیک می کند باعث می شود که مختصات جی پی اس به هکر منتقل شود و سپس هکر کار خود را در پس زمینه و در سکوت آغاز میکند. مثلا چندین برنامه را نصب می‌کند که بعداً برای انتقال اطلاعات حساس استفاده می شود.

انواع ویروس موبایل
انواع ویروس موبایل

از آنجایی که این برنامه در پس زمینه کار می کند ، می توان آن را به راحتی مشاهده نمود . بنابراین شما باید به دنبال فرایند پس زمینه باشید و سپس آن را حذف کنید .
برنامه های امنیتی به حذف ویروس DroidSnake Type A کمک نمی کنند.

بیشتر بخوانید:

FakeDolphin

FakeDolphin یک نرم‌افزار مخرب و از انواع ویروس گوشی اندروید است که به شما یک مرورگر دلفین تقلبی ارائه می‌دهد. این مرورگر یک تروجان در خود دارد که بدون اطلاع یا رضایت کاربران، آن‌ها را برای دریافت برخی خدمات ثبت نام می‌کند.

مهاجمان سعی می‌کنند قربانیان را به وب سایت‌های جاسوسی هدایت کنند تا FakeDolphin را دانلود کنند.

Gunpoder

این ویروس یکی از خطرناک ترین ویروس های اندرویدی می باشد که از طریق شبیه سازهای شخص ثالث برای کنسول های نینتندو که خارج از پلی استور قرار دارد، نصب شده است .
شبیه سازی همیشه یک منطقه خاکستری است اما هیچ دلیلی برای هک کردن افرادی که عاشق بازی های قدیمی تر هستند، وجود ندارد. برای ایمن ماندن از شر این ویروس قبل از بارگیری یک فایل APK از اینترنت آن را کاملا بررسی کنید.

انواع ویروس موبایل
انواع ویروس موبایل

شبیه ساز ها در قیمت های مختلف در پلی استور وجود دارند، گاهی اوقات برای آرامش بیشتر به جای دانلود رایگان و ویروسی شدن دستگاه برای برنامه مورد علاقه تان بهتر است هزینه کنید .

KungFu

KungFu یکی از خطرناک ترین ویروس های اندرویدی است که تلاش می‌کند قابلیت root دستگاه شما را به دست آورد.

این ویروس اندروید در برخی اپلیکیشن‌ها جاسازی می‌شود و قابلیت‌هایی دارد که به مهاجم اجازه می‌دهد بسته‌های نرم‌افزاری مخرب را نصب کند، کاربر را به وب‌سایت‌های مختلف هدایت کند، برنامه‌های متعدد را اجرا کند و همچنین اطلاعات شما را که در حافظۀ دستگاه ذخیره شده است، بدزدد.

 Geinimi

Geinimi یا اندروید Geinimi یکی از انواع ویروس گوشی اندروید رایج است که توسط هکرها برای هک کردن دستگاه های اندرویدی استفاده می شود .
این ویروس خود را به عنوان یک برنامه بازی معرفی می کند و پس از نصب، داده ها را از تلفن هوشمند جمع‌آوری می‌کند.

بهترین راه برای خلاص شدن از شر این ویروس بررسی روند اجرای آن می باشد . اگر فرایند معروف به اندروید. Geinimi را پیدا کردید باید در اسرع وقت آن را متوقف نموده و حذف کنید .

Basebridge

بدافزار Basebridge به عنوان یک دزد اطلاعات حساس از دستگاه شناخته شده است. این بدافزار به عنوان یکی از خطرناک ترین ویروس های اندرویدی ، داده‌ها را از راه دور برای مهاجم ارسال می‌کند. Basebridge در منطقۀ آسیا شناسایی شده است و در کپی‌هایی از برنامه‌های محبوب تلفن همراه جاسازی می‌شود.

Basebridge اساساً طراحی شده بود تا پیام‌های قربانی را خراب کند. این بدافزار همچنین می‌تواند سیستم مشاهدۀ مصرف داده را در تلفن‌های همراه مسدود کند.

انواع ویروس گوشی اندروید
انواع ویروس گوشی اندروید

Zeahache

این ویروس به عنوان یکی از انواع ویروس موبایل اغلب به عنوان یک برنامه روت کردن استفاده می شود . این برنامه ادعا می‌کند که می‌تواند مجوزهای کاربر را در تلفن هوشمند بهبود بخشد ، با این حال این ویروس می تواند چندین مسیر را روی دستگاه باز کند که به سرقت داده ها ختم می شود. بنابراین، این یکی از خطرناک ترین ویروس های اندرویدی است.

DroidDream

این ویروس به عنوان یکی از انواع ویروس گوشی اندروید در قالب یک برنامه روت کننده عمل می کند ، اما برخی از برنامه های بدافزار را نصب می کند که به منظور انتقال اطلاعات حساس از دستگاه است.
برنامه های آنتی ویروس استاندارد موجود برای یک سیستم عامل اندرویدی می توانند DroidDream را شناسایی کنند ، اما فقط مؤثرترین آنها می توانند آن را حذف کنند.
بنابراین ، برای خلاص شدن از شر Droid Dream باید از یک برنامه امنیتی مطمئن و قدرتمند استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص خطرناک ترین ویروس های اندرویدی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر