;
coinex

حیوان سال 1400 چیست؟ ؛ معنا، تاریخچه و ریشه گاهشماری حیوانی!

پیشتر برایتان از همه نمادهای سال 1400 گفته بودیم. امروز اما قصد دارم به بررسی موضوع نماد حیوانی در سالشماری و حیوان سال 1400 بپردازم.

امروز قصد دارم از حیوان سال 1400 و معنای آن برای شما بگویم. اما پیش از آن مختصری درباره نوروز بگوییم. عید نوروز به عنوان یک عید باستانی که با فرهنگ و هویت ایرانی گره خورده است،‌ جشنی به درازای تاریخ تمدن در ایران است. گواه این موضوع سنگ نبشته های تاریخی به جا مانده از اعصار پیشین است که نشانه های وجود این جشن و مراسم آن در دربارهای سلسله های قدیم این مرز و بوم را دارد.

علاوه بر آن، نشان ماندگاری این جشن باستانی را در کتب تاریخی که در دوران پس از اسلام نیز نگاشته شده اند به وفور میتوان یافت.

عید نوروز اگرچه در ابتدای دوران اسلامی به عنوان یک جشن باقی مانده از حکومت شاهنشاهان ایرانی توسط برخی فقها و خلفای اسلامی عیدی مکروه دانسته میشد،‌ اما حجم وابستگی و پیوستگی آن به فرهنگ و هویت ایرانی مانع از بین رفتن آن شد و در نهایت وضع به گونه ای چرخید که حتی مراسم نوروز و برخی دیگر از جشن های ایرانی به سراسر سرزمین های اسلامی و حتی فراتر از آن، دربار خلفای عباسی نیز راه یافتند.

این مقدمه را صرفا برای درک اهمیت عید نوروز بیان کردیم. اما همانطور که پیشتر هم برایتان گفته بودم، عید نوروز به شدت زیادی با سایر آیین های مربوط به اقوام دیگر در هم آمیخته و اگرچه اصالت و استخوان بندی اصلی خود را حفظ کرده، برخی عناصر و نمادها را از سایر آیین ها جذب کرده است. یکی از این موارد حیوان نماد سال است که هر ساله برای بسیاری از مردم دانستن چیستی آن و معنای آن اهمیت بالایی دارد. اما حیوان نماد سال چیست و از کجا آمده است؟ با ما در تکراتو در بررسی حیوان سال 1400 همراه باشید.

حیوان سال 1400 چیست؟

آغاز سال نو در هر فرهنگ و هر کشوری، آغازی است بر شور و هیجان و انگیزه برای شروعی جدید. همانطور که سریال های نوروز 1400 یا قیمت گوشی در سال 1400 برای مهم است، همزمان و در فرهنگ اروپایی – مسیحی که جشن آغاز سال نو یا کریسمس را در اواسط زمستان از سر میگذرانند هم مباحث تقویمی بسیار مهم است.

البته بحث سال 1400 صرفا به این مباحث محدود نیست و میتوانید به پیش گویی و طالع بینی سال 1400 نیز سری بزنید. اما اگر مسائل اقتصادی و به بیان بهتر مسائل معیشتی برایتان مهم است باید حتما به حداقل حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400 و البته عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 نیز نگاهی جدی داشته باشید.

همه اینها میتواند در ارتباط با پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 موثر باشد. علی الخصوص که لایحه جدید در بودجه حکایت از امکان خرید سربازی 1400 دارد.

گواه این موضوع انگیزه آغاز سال جدید و تنظیم تاریخ اکران بهترین فیلم های 2021 و یا رونمایی از بهترین گوشی های 2021 است. البته از حق نگذریم این شور و هیجان چندان هم کاذب نیست، اگر نگاهی به فهرست جدیدترین و بهترین فیلم های مارول در سال 2021 یا جدیدترین و بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 داشته باشید بهتر متوجه منظور من میشوید.

علاوه بر این نباید میدان گسترده تکنولوژی را فراموش کنیم. بالطبع بهترین گوشی های سامسونگ 2021 برایمان سورپرایزهای زیادی در راه  خواهد داشت.

فراموش نکنیم که هر ساله در عرضه تبلت و لپ تاپ نیز اتفاقات جذابی در راه است برای اطمینان از این موضوع سری به بهترین تبلت های 2021 یا بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2021 بزنید.

اما این همه شور و هیجان از بابت چیست؟ اگرچه شاید این روزها برای ما جذابیت آغاز سال جدید در نظر برخی نوعی جذابیت کاذب به نظر برسد، اما واقعیات تاریخی خصوصا درباره جشن قدیمی تری چون نوروز، حکایت از اهمیت این چرخش های آب و هوایی در روزگاران قدیم داشته است.

نوروز در فلات کوهستانی ایران از همان ایام قدیم برای جامعه کشاورزی روزگاران قدیم اهمیت به سزای در تفاوت حال زندی داشته است. در روزگارانی که ابزار و امکانات به اندازه این روزگار موجود نبوده، آغاز سال نو و گرما برای کسانی که گذر زمستان سخت را تاب آورده بودند بسیار امیدوار کننده بوده است.

از این مقدمات بگذریم و به بحث اصلی یعنی حیوان سال 1400 برسیم. از حیوان نماد سال و معنای آن چه میدانید؟ با ما در ادامه همراه باشید.

حیوان سال 1400

ریشه گاهشماری حیوانی و تعیین یک حیوان به عنوان نماد سال را مربوط به گاهشماری اقوام ترک آسیای شرقی، خصوصا مغولان و در سطحی دیگر تمدن چین میدانند.

در این گاهشماری 12 حیوان کلی وجود دارد که هر سال نماد یک خیوان است و به صورت چرخه با پایان سال حیوان دوزادهم، از اول فهرست دوباره سالها آغاز میشود.

حیوان نماد سال 1400 چیست
سال گاو نماد چیست

پیش از این در جدولی که در تکراتو برای گفتار همه نمادهای سال 1400 تهیه کرده بودیم، ترتیب سالها و اسامی حیوانات را فراهم آورده بودیم.

در این گاهشماری حیوانی حیوان نماد سال بر سرنوشت افراد و طالع بینی متولدین سال موثر است. در نتیجه موضوع حیوان نماد سال برای افراد اهمین زیادی پیدا کرده است.

اما چگونه این فرهنگ به جشن نوروز راه پیدا کرد؟ پاسخ این سوال همان پاسخی است که مورخان برای قرار دادن قرآن بر سر سفره نوروز یا دعای رایج سال به زبان عربی میدهند.

بله دعای یا مقلب القلوب هیچ ربط و سنخیتی با مراسم آغاز سال نو ندارد بلکه یک عنصر تحمیلی به مراسم سال نو است و حتی به نظر میرسد قدمت استفاده از آن در مراسم نوروز از قدمت گذاشتن قرآن در سفره هفت سین نیز کمتر باشد.

حیوان نماد سال 1400 چیست
سال گاو نماد چیست

به هر حال این تاثیرات در نتیجه تقابل های فرهنگی ایران و اسلام بود و تلاش نوروز برای ماندگاری سبب شد تا به تدریج برخی عناصر فرهنگ اسلامی هم به مراسم نوروز اضافه شود.

بحث نماد حیوان سال 1400 نیز بحثی است مشابه با همین موضوع، اساس گاهشماری حیوانی در ایران را ما از زمان سلاجقه و البته به طور جدی تر از ان حکومت مغولان سراغ داریم.

در زمان مغولان تقویم رسمی مملکت تا مدتی تقویم حیوانی بود و نماد حیوان سال اهمیت زیادی داشت. در نتیجه این موضوع به مرور و طی حکومت سلاطین و حاکمانی با منشا اقوام و قبایل ترک مهاجر به فرهنگ سال نو در ایران رسوخ کرد و با هویت فرهنگی مردمان و اقوام ساکن به خوبی ترکیب شد تا حدی که امروز به مثابه یک قاعده پذیرفته شده شناخته میشود.

حیوان نماد سال 1400 چیست
سال گاو چگونه سالیست

بنابر تقویم و گاهشماری حیوانی، حیوان سال 1400 گاو است. اما سال گاو چیست و سال گاو چگونه سالیست؟ در ادامه با ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021

حیوان سال 1400 : سال گاو نماد چیست ؟

در گاهشماری حیوانی گاو موجودی متین و خوددار، کم رو، کند، وسواسی، منظم و خاکسار است که هوشیاری ذاتی اش را پشت چهره ساده اش مخفی می کند. او به راحتی می تواند اعتماد قلبی دیگران را به خود جلب کند، که این خود بزرگترین برگ برنده او در زندگی است.

گاو در عین حال موجودی اندیشمند است و شاید به همین علت، تنهایی را دوست می دارد. گاو می تواند هدفش را با نهایت پشتکار تعقیب کند. گاهی میهن پرستی افراطی و تعصب بیش از حد، تیغ تیز ملامت ها را متوجه گاو می کند.

حیوان نماد سال 1400 چیست
سال گاو نماد چیست

بهتر است زیاد سر به سر او نگذارید چون ممکن است خطرناک باشد ! گاو بر خلاف ظاهر آرام خود، حیوانی یک دنده و نافرمان است و از این که کسی پای در کفشش کند، بیزار است.

بیچاره کسی که سر راه او قرار بگیرد، زیرا اگر به قول معروف آن روی سگش بالا بیاید دیگر کسی جلودارش نیست و تر و خشک را با هم می سوزاند. او پیشرو و پیشواست و هیچ عاملی نمی تواند مانع او از این کار شود.

گاو از نوگرایی متنفر است، زیرا فکر می کند که نوگرایی، اصالت ها را نابود می کند. اغلب می توانید او را بین گروه هایی که با موسیقی روز، مکتب های هنری مدهای جدید لباس و مو مخالفند، بیابید. به یاد داشته باشید که او هیچ گاه نوگرایی را در خانواده اش نخواهد پذیرفت.

گاو موجودی خود کامه و زورگوست که خانواده برایش اهمیت فراوانی دارد اما روحیه واپس گرای او مانع از هر نوآوری است. زن متولد سال گاو، آشپز و کدبانویی برازنده و خوش لباس و به زنانگی خود بسیار پایبند است.

گاو پر کار و سخت کوش است و می تواند سعادت و آسایش اطرافیان خود را مهیا کند.

گاو در خانه خود، فرمانروایی توانا و بی چون و چراست که احترام و اطاعت همگان را بر می انگیزد. گاو در فعالیت های گروهی، امور هنری و اداره واحدهای تولیدی و خدماتی موفق عمل می کند و چون قدرت شگرفی در ترکیب اندیشه و عمل دارد می تواند جراح موفقی شود، اما بیش از هر کار دیگری، برای کشاورزی خلق شده است.

بهتر است گاو از کارهای تجاری خدماتی که مستقیماً با مردم سرو کار دارد، دوری کند. همچنین باید از کارهایی که نیاز به سفر دارد، پرهیز کند، زیرا ممکن است تندرستی و آرامش روحی او را بر هم زند.

زنان متولد سال گاو خانه داری را به کارهای دیگر ترجیح میدهند و کدبانو و میزبان های شایسته ای هستند.

نقطه ضعف شخصیت گاو، آن است که اغلب فکر می کند دور و بری هایش او را به درک نمی کنند. او کله شق و لجوج است و در عین حال، به شدت خانواده خود را دوست دارد. او به وجود فرزندانش افتخار می کند، ولی از آنان انتظار اطاعت مطلق دارد و در موردشان جدی و سخت گیر است. گاو رئیس خانواده است و حرف او به منزله قانون است، ولی در عوض، آماده هر نوع فداکاری برای خانواده اش می باشد.

حیوان نماد سال 1400 چیست
سال گاو چگونه سالیست

برای گاو عشق فقط یک سرگرمی خوشایند است. او می تواند مهربان، باوفا و حتی با احساس باشد، ولی هیچ گاه عاشق نمی شود. گاو علاقه ای به روابط عاشقانه ندارد و این گونه کارها را وقت تلف کردن می داند. در بیشتر موارد، شکست گاو در مسائل عشقی و ازدواج، ناشی از بینش های مادی گرایانه اوست.

متولدین سال گاو، هیچ گاه خود را موظف به وفاداری به همسران خود نمی دانند، اما نظیر این حالت را از طرف مقابل تحمل نمی کنند و وفاداری همسر را یکی از حقوق خود می دانند! آنها از لحاظ احساسی، ممکن است وفادار و صادق باشند، اما برای این حالت خود، اهمیت زیادی قائل نیستند.

سال گاو چگونه سالیست
حیوان سال 1400

گاو دوران کودکی و نوجوانی را عموماً آرام و بی دردسر می گذراند، ولی در جوانی دچار مشکلات ازدواج می شود. همسر او اغلب از بی توجهی آشکار او گله مند است و شادمانی و رضایت خود را جای دیگری جست و جو می کند تا احساس عاشقانه ای را که در خانه نمی یابد، جای دیگری پیدا کند.

در این هنگام، اگر گاو نتواند از هوش ذاتی خود برای حل این مشکل استفاده کند، چنان خشمگین و غضبناک می شود که حتی ممکن است خانواده اش از هم بپاشد.

گاو در دوران سالخوردگی به مشکلات زیادی دچار می شود، اما اگر بتواند با مشکلات خود کنار بیاید و راه های عاقلانه ای برای حل آنها بیاید، زندگی آرام و بی دردسری خواهد داشت.

سرانجام این که گاو متولد زمستان شادتر و راضی تر از گاو متولد تابستان است. زیرا در زمستان کارها کمتر است، اما گاو متولد تابستان باید با سر سختی در تمام طول سال به کار بپردازد.

ویژگی های متولدین ماه های سال گاو

  فروردین: گاو جاه طلب. از درگیر شدن با شاخ های او دوری کنید
  اردیبهشت: گاو زود رنج و حساس . با او درگیر نشوید به شدت متاثر می شود
  خرداد: گاو شوخ . خیلی جدی نیست
  تیر: گاو ضعیف . ثمره کارهایش را نمی بیند
  مرداد: گاو جنگجو .  با او گلاویز نشوید
  شهریور: گاو پا کوتاه. مناسب مشاغل سخت به خصوص کشاورزی است
  مهر: گاو اجتماعی. او برای همه کارهای خود برنامه ریزی و هدف دارد
  آبان: گاو خطرناک. بد اخلاق و خشن است
  آذر: گاو با ثبات و میانه رو . گاو نیست و مثل بز آرام است
  دی: گاو بی جنبه. تحمل بزله گویی و شوخی را ندارد
  بهمن: گاو دانا. او در پوسته ای دلنشین پنهان شده است
  اسفند: گاو خوشحال و شاد. با اون تا انتهای راه همراه شوید

به علاوه در سال جدید بالطبع برای هرکسی بهترین سرمایه گذاری 1400 اهمیت زیادی دارد، در همین راستا توصیه میکنیم سود بانکی در سال 1400، بهترین مشاغل سال 1400، پیش بینی قیمت سکه در سال 1400، پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، عرضه اولیه های 1400 و آینده ایران در سال 1400 را ببینید.

علاوه بر این برای سال جدید مطالب برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400، بهترین منابع کنکور 1400، بهترین منابع کنکور 1401، وام ازدواج 1400، کمبود معلم در سال 1400، کاندیداهای ریاست جمهوری 1400، پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400، اضافه کاری در سال 1400 و دستمزد روزانه در سال 1400 نیز میتوانند به تناسب نیاز برای هر فردی مهم باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص حیوان سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر