;
coinex

تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 ؛ نگاهی دقیق به رمضان 1400

فاصله زیادی با ماه مهمانی خدا نداریم و از همین حالا به استقبال رمضان رفته ایم. این جستار به تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 اختصاص دارد.

چیزی تا آغاز ماه رمضان 1400 نمانده و تا چشم بر هم بزنیم رمضان 1400 آغاز شده و پایان می یابد. برای بیش از یک میلیارد و هشتصد میلیون مسلمان در سراسر جهان، ماه رمضان از اهمیت آیینی خاصی برخوردار است.

مسلمانان در سراسر جهان بی صبرانه منتظر آغاز ماه رمضان و به جا آوردن اعمال دینی خود با روزه داری هستند. همه ما خاطراتی از رمضان های پیشین داریم. از نوای موذن زاده اردبیلی تا دعای ربنای استاد شجریان که حالا دیگر کنار ما نیست. در جستار پیش رو به تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 خواهیم پرداخت.

تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400

نگاهی دقیق به رمضان 1400

همواره مسلمانان با شور اشتیاق فراوانی به استقبال رمضان می روند، تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 حائز اهمیت است و این موضوع به نوبه خود توجه جهانیان را نیز به خود جلب می کند. در این راستا نظر شما را به توصیف باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا جلب می کنم:

ماه رمضان برای مسلمانان، زمانی برای تفکر و یادآوری این نکته است که انضباط و از خودگذشتگی مهم‌ ترین اصل یک زندگی دین ‌دارانه است و همچنین این ماه برای همه انسان ‌ها صرف ‌نظر از دینی که دارند، یادآور ویژگی‌ های مشترک همه ما نظیر صلح، نیکوکاری، اهمیت خانواده و جامعه، دوست داشتن یکدیگر و پاسداری از عدالت است.

رمضان نهمین ماه در تقویم قمری است که چه از نظر تاریخی و چه از نظر دینی اتفاقات و مناسبت هایی خاص آنرا به ماهی مهم و مورد توجه در تقویم اسلامی بدل کرده است. اعتقاد عموم مسلمانان بر نزول قران در این ماه است و شهادت پیشوای اول شیعیان ، حضرت علی (ع) نیز در ماه رمضان است.

تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 ؛ نگاهی دقیق به رمضان 1400
ماه رمضان 2021

بر این اساس ماه رمضان با ترکیبی از مناسبت ها چون شب قدر و مواردی دیگر و البته آیین خاص خودش به مناسبتی مهم بدل شده است. اعتقاد مسلمانان بر این است که بسیاری از کتب آسمانی نظیر تورات موسی، انجیل عیسی، زبور داوود، صحف نوح و صحیفه ابراهیم نیز فارغ از قرآن در این ماه نازل شده اند و در نتیجه این ایامی خاص در همه ادیان پنداشته می شود. در ادامه به تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 خواهیم پرداخت.

ماه مهمانی خدا : تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400

ماه مبارک رمضان را ماه مهمانی خداوند می ‌دانند چراکه به اعتقاد مسلمانان خداوند در این ماه سفره ‌ای برای همه انسان‌ ها پهن کرده و در آن تمام برکات و نعمت ‌های خود را قرار داده‌ است. براساس روایات معصومین، عبادت، کمک به دیگران، روزه‌داری و خودداری از انجام گناه در این ماه ثواب بیشتری نسبت به سایر ایام سال دارد. بر همین اساس تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 اهمیت زیادی دارد.

تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 ؛ نگاهی دقیق به رمضان 1400
تقویم ماه رمضان در سال 1400

به دلایل فوق الذکر مسلمانان معمولا ماه رمضان را علاوه بر روزه داری به عبادت و انجام کارهای حسنه میگذرانند. پیامبر اکرم نیز نامگذاری این ماه به نام رمضان را به دلیل سوزانده شدن گناهان دانسته اند. علت اینکه رمضان از از ریشه رمضا به معنی حرارت شدید و سوزاندن گرفته شده است. ماه رمضان فقط محدود به کشورهای اسلامی نیست و مسلمانان در تمام کشورهای جهان در این ماه به روزه‌داری و عبادت مشغول می‌شوند.

البته رمضان در هر کشوری متناسب با فرهنگ و دین و سبک زندگی خاصی پاس داشته مب شود. اما در حالت کلی ماه رمضان در سراسر جهان با روزه داری، نماز، نیایش و کمک به نیازمندان همراه است. در ادامه به تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 خواهیم پرداخت.

تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400

از آنجا که در تقویم ماه رمضان در سال 1400 روزه گرفتن بر همه مسلمانان واجب می شود، مهمترین سوال این روزهای همه مسلمانان این است که شروع و پایان ماه چه زمانی است؟ با نگاهی به تقویم ماه رمضان در سال 1400 به پاسخ این سوال و بررسی مناسبت های رمضان 1400 خواهیم پرداخت.

آغاز و پایان ماه مبارک رمضان و تعیین تقویم ماه رمضان در سال 1400 همواره با رویت هلال ماه و تایید مراجع معتبر دینی انجام می شود. در حال حاضر بر اساس تقویم ماه رمضان در سال 1400 شروع ماه رمضان 25 فروردین ماه جاری اعلام شده است.

تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 ؛ نگاهی دقیق به رمضان 1400
ماه رمضان 2021

اما به هر حال هرساله تیمی از متخصصان دینی و نجوم برای استهلال ماه رمضان در سراسر کشور و نقاط مختلف مستقر می شوند. زمان دقیق شروع ماه رمضان 1400 روز 25 فروردین ماه جاری است. به همین ترتیب زمان پایان ماه را نیز نمیتوان مشخص کرد چراکه ماه های قمری 29 یا 30 روزه هستند. بنابراین در روزهای پایانی ماه به استهلال مینشینند تا پایان ماه مشخص شود.

تقویم ماه رمضان در سال 1400

تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 ؛ نگاهی دقیق به رمضان 1400
تقویم ماه رمضان در سال 1400

در ماه رمضان و در طول تاریخ برخی اتفاقات و حوادث مهم با ریشه واقعیت تاریخی و برخی اعتقادات و آیین های دینی دست به دست هم داده اند، تا رمضان ماهی با تعداد زیادی مناسبت های ویژه باشد.  از آنجا که تاریخ شروع و پایان رمضان مشخص نیست و هر سال با عملیات استهلال مشخص می شود، در حال حاضر نمی توان به طور دقیق از مناسبت های رمضان 1400 حرفی به میان آورد. در نتیجه در حال حاضر تنها به ذمر مناسبت های مهم این ماه قمری می پردازیم.

  • روز اول ماه مبارک رمضان مصادف با اعلام ولیعهدی امام رضا (ع) در سال 201 هجری و آتش‌سوزی مسجدالنبی در سال 654 هجری است.
  • در روز سوم ماه رمضان و سال 9 هجری غزوه تبوک میان مسلمانان و رومیان درگرفت که بدون انجام نبرد به صلح منجر شد. در این جنگ منافقان از حضور در آن خودداری کردند و رسوا شدند، به همین دلیل به آن جنگ فاضحه (رسوایی) نیز می‌گویند.
  • به نقل از امام صادق (ع) در روز ششم ماه رمضان کتاب آسمانی تورات بر حضرت موسی (ع) نازل شد.
  • وفات حضرت ابوطالب عموی پیامبر، رئیس قبیله قریش و پدر امام علی (ع) در روز 7 رمضان سال دهم بعثت و سه سال قبل از هجرت بوده است.
  • در روز 9 رمضان سال 60 هجرت 12 هزار نفر از مردم کوفه به امام حسین (ع) نامه نوشتند و خواستار حضور حضرت و مبارزه با حکومت یزید شدند که به خیانت کوفیان و فاجعه کربلا منجر شد.
  • درگذشت حضرت خدیجه کبری (ص) همسر پیامبر در روز 10 رمضان سال دهم بعثت یا سه سال پیش از هجرت بود.
  • نازل شدن کتاب آسمانی انجیل در دوازدهم ماه رمضان بر حضرت عیسی (ع)
  • کشته شدن مختار ثقفی در روز 14 رمضان سال 67 هجری به دست سپاهیان عبدالله بن زبیر
  • ولادت امام حسن مجتبی (ع) در روز 15 رمضان سال 3 هجری و همچنین مسلم بن عقیل در روز 15 رمضان سال 60 از مکه به کوفه اعزام شد.
  • در 17 رمضان سال 2 هجری غزوه بدر صورت گرفت که نخستین جنگ میان سپاه اسلام و کفار بود و در نهایت مسلمانان در این جنگ پیروز شدند. پیامبر اسلام در طول حیات خود چند مرتبه معراج داشته‌اند که معروف‌ترین آن در شب 17 رمضان سال دهم بعثت بوده‌است. همچنین مسجد جمکران قم در روز 17 رمضان 373 هجری احداث شده‌است.
  • در 18 رمضان کتاب آسمانی زبور بر حضرت داوود نازل شد.
  • روز 19 رمضان مصادف است با شب ضربت‌ خوردن علی بن ابی طالب (ع) توسط ابن ملجم در سال 40 هجری و اولین شب از شب‌های قدر
  • در روز 20 رمضان سال 8 هجری مکه به دست مسلمانان فتح شد.
  • شهادت امام علی (ع) در 21 رمضان سال 40 هجری. همچنین روز 21 رمضان یکی از شب‌های قدر و بنابر روایت روزی است که حضرت عیسی (ع) به آسمان عروج کردند.
  • شب 23 رمضان نیز از شب‌های مهم ماه رمضان و سومین شب قدر است. براساس برخی از روایات، قرآن در این روز بر حضرت محمد (ص) نازل شده‌است.
تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 ؛ نگاهی دقیق به رمضان 1400
تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400

همچنین مسلمانان سراسر جهان عید سعید فطر که اولین روز ماه شوال و پایان یک ماه عبادت و روزه‌داری است را جشن می‌گیرند. عید فطر در ایران نیز از سال 90 دو روز تعطیل رسمی می‌باشد. تاریخ دقیق عید فطر 1400 هنوز مشخص نیست.

پیش از این با سریال های ماه رمضان 1400 و برنامه های رمضان 1400 به استقبال رمضان پیش رو رفته بودیم. همچنین به صورت موردی به بررسی بحث ماه عسل 1400 و البته سریال های رمضان از جمله سریال رعد و برق و سریال دعوت نحس پرداخته بودیم.

همچنین توصیه می کنیم برای کسب اطلاعاتی جدی تر و مهم درباره سال جدید و آشنایی با نمادهای سال 1400 حتما نگاهی به رنگ سال 1400 و حیوان سال 1400 داشته باشید. همچنین حتما نگاهی به پیشگویی و طالع بینی سال 1400، تعطیلی های سال 1400 و خورشیدگرفتگی سال 1400 نیز می تواند برایتان مفید فایده باشد.

همچنین برای آشنایی با بهترین سرمایه گذاری 1400 و یا بهترین مشاغل سال 1400 نیز نیاز به شناختی دقیق و جدی از حوزه های خاص سرمایه گذاری نظیر پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، سود بانکی در سال 1400 و پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 را دارید. همچنین در پایان توصیه می کنیم نگاهی به پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، عرضه اولیه های 1400 و پیش بینی قیمت گوشی 1400 نیز داشته باشید.

همچنین برای اطلاعات تکمیلی درباره آینده ایران در سال 1400، عرضه اولیه های 1400 و دستمزد روزانه در سال 1400 نیز حتما نگاهی به حداقل حقوق در سال 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 و میزان یارانه در سال 1400 داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تقویم و مناسبت های رمضان 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر