;
coinex

طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 چگونه است؟

طرح زوج و فرد سال گذشته به طرح کنترل آلودگی هوا تغییر نام پیدا کرد. در ادامه این جستار قصد داریم به طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 میپردازیم.

طرح زود و فرج سابق حالا با نام طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی هوا شناخته می شود. هدف از این طرح کنترل آلایندگی هوای کلان شهر تهران و جلوگیری از عبور و مرور بیش از اندازه خودروهای شخصی در سطح شهر است. بر این اساس هدف شهرداری تهران تشویق افراد به استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای خودروی شخصی است. البته طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 با تغییراتی مواجه می شود.

در این طرح طی سالیان اخیر محدودیت هایی برای عبور و مرور در نظر گرفته شده است که بر اساس آن مدت زمان و ساعت ورود مجاز به محدوده طرح زوج و فرد برای کلیه خودروها با پلاک تهران 20 روز در هر فصل از سال و برای پلاک غیر تهران 15 روز از هر فصل در نظر گرفته شده است. برای مدتی مازاد بر این باید عوارض روزانه طرح خریداری شود که مبلغی در حدود 50 درصد از مبلغ عوارض ورود به محدود طرح ترافیک است و البته بر اساس نوع معاینه فنی و ساعت اوج ترافیک تعیین می شود. امروز و در جستار پیش رو قصد داریم به طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 بپردازیم.

طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 چگونه است؟

هر ساله و به تناسب ایام ماه مبارک رمضان، وضعیت زندگی همه ما تا حدی با ایام قبل و بعد از ماه رمضان متفاوت می شود. ساعت کار ادارات و نهادهای دولتی در رمضان با تغییراتی مواجه می شود و سیمای ملی نیز برنامه های ویژه ای برای رمضان تدارک می بیند.

در این میان وضعیت طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 نیز برای رعایت حال روزه داران با تغییراتی مواجه می شود. مثلا سال گذشته طرح ترافیک در ماه رمضان یک ساعت زودتر از موعد مقرر پایان می یافت تا روزه داران برای جابجایی در ایام نزدیک به افطار دچار مشکل نشوند.

البته جزئیات طرح ترافیک سال 1400 منتشر شده اما هنوز اطلاعی درباره طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 منتشر نشده است. اما ما در اینجا به جزئیات طرح برای سال 1400 می پردازیم و در صورتی که در آینده اطلاعاتی از شرایط ویژه طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 منتشر شود، این مطلب به سرعت به روزرسانی می شود. بر این اساس در ادامه جستار طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 ، توجه شما را به جزئیات طرح ترافیک 1400 جلب می کنیم.

طرح ترافیک در ماه رمضان 1400

طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 چگونه است؟
طرح ترافیک در سال 1400

طرح ترافیک 1400 به مانند همه سال های گذشته به منظور مدیریت ترددها در محدوده شهر تهران اجرا خواهد شد. بر این اساس شهرداری تهران تعرفه های سال 1400 را نیز اعلام کرده است.

مدیر واحد ساماندهی محدوده و طرح ‌های ترافیکی شهرداری تهران جزئیات اجرای طرح ترافیک 1400 را تشریح کرد. به گزارش معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، عمار سعیدیان فر چندی پیش درباره جزئیات طرح ترافیک 1400 اطلاعاتی را در اختیار رسانه ها قرار داد. او با تاکید بر اینکه قیمت پایه مجوز طرح ترافیک 35 هزار تومان است گفت:

فردی که دارای معاینه فنی برتر باشد و ساعت غیر اوج در محدوده طرح ترافیک تردد کند، ۲۰ هزار و ۵۸۰ تومان، فردی که دارای معاینه فنی عادی است و در ساعت پیک وارد طرح شود باید ۶۳ هزار تومان بپردازد.

او همچنین در ادامه توضیح داد که امسال کار جدیدی انجام داده‌ایم و با توجه به مصوبه شورای شهر بسته‌ های یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه برای شهروندان با کمی تخفیف در نظر گرفته ‌ایم که شهروندان می‌ توانند با توجه به نوع خودرو و میزان تردد در محدوده طرح، بسته مورد نظر را مانند بسته های اینترنتی رزرو کنند که قطعا برایشان مقرون به صرفه خواهد بود.

مدت اعتبار مجوزهای طرح ترافیک 1399

طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 چگونه است؟
طرح ترافیک در سال 1400

مدیر واحد ساماندهی محدوده و طرح های ترافیکی شهرداری تهران درباره مدت زمان اعتبار مجوزهای طرح ترافیک 1399 گفت که خبرنگاران، بیماران خاص و معلولین، آژانس ها و تاکسی های تلفنی تاز مانی که سهمیه 1400 را دریافت نکرده باشند می توانند از مجوزهای سال 99 استفاده کنند. او درباره ساکنان محدود ترافیک نیز اظهار کرد:

اگر فردی در محدوده‌ طرح ترافیک مستأجر باشد و قرارداد اجاره آنها به زمان پایانی نزدیک است باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کند و اجاره نامه تمدید شده جدید را ارائه دهند. مالکان ساکن در این محدوده نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک ندارند و فقط باید عوارض خودرو، نوسازی و پسماند را به صورت غیرحضوری پرداخت کنند.

سعیدیان فر همچنین ادامه داد:

برای این افراد در سال 1400 نیز تخفیف 50 درصدی مانند سال گذشته اعمال می شود و یک خروج از محدوده قبل از ساعت ۹ و یک ورود بعد از ساعت 16 برای آنها به صورت رایگان در نظر گرفته شده است.

او همچنین از عدم تغییر تعداد سهمیه ها در سال جدید و تطابق آن با سال گذشته گفت و اینچنین ادامه داد که اگر یک فرد بدون رزرو مجوز وارد طرح ترافیک شود، بدون محاسبه معاینه فنی و ساعت اوج ترافیک، بیشترین مبلغ برای ورود غیرمجاز به طرح اخذ می شود و مهلتی نیز برای پرداخت وجود ندارد.

به گفته مدیر واحد ساماندهی محدوده و طرح های ترافیکی، شهروندان با رزرو طرح متناسب با وضعیت خودرو و زمان تردد، تعرفه کمتری پرداخت خواهند کرد.

ساعت اجرای طرح ترافیک 1400

ساعت اجرای طرح ترافیک 1400 تابع مصوبات شورای ترافیک شهر تهران و ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود و به مانند سال گذشته 5 شنبه ها نیز طرح ترافیک اجرا نمی شود و تنها طرح آلودگی هوا برقرار خواهد بود. یعنی اگر افراد در محدوده طرح ترافیک یا محدوده کاهش تردد کنند از سهمیه فصلی آن ها کسر می شود.

طرح ترافیک از ساعت 8:30 تا ساعت 16
طرح کاهش آلودگی هوا (همان زوج و فرد سابق) از ساعت 8:30 تا ساعت 16
طرح ترافیک در روز‌های پنجشنبه اجرا نمی‌شود
طرح کنترل آلودگی هوا در روز‌های پنجشنبه برقرار خواهد بود از 8:30 تا 13

به علاوه محدوده طرح ترافیک نیز تغییری نکرده و از زمان اعمال طرح ترافیک 1400 همه تعرفه های 1400 در همه مجوزها و سهمیه ها اعمال خواهد شد. مثلا سهمیه خبرنگاران تا 90 درصد تخفیف دارد و باقی رقمی که به عنوان هزینه مجوز طرح میپردازند از سال جدید مشمول افزایش نرخ خواهد شد. این امر درباره همه تعرفه های افراد سهمیه بگیر و عادی اعمال خواهد شد، اما اعتبار سهمیه ها تا زمان تخصیص سهمیه جدید برقرار است.

به طور معمول 2 طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا یعنی زوج و فرد سابق و حلقه دوم طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌ شود و شرط ورود به این محدوده‌ ها و جلوگیری از جریمه مالکان خودروها، ثبت‌نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه تهران من و شارژ حساب شهروندی است.

محدوده طرح ترافیک 1400 از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی (ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه نواب و چمران محدود می‌شود.

تعرفه طرح ترافیک 1400

طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 چگونه است؟
طرح ترافیک در سال 1400

پایتخت نشین ها برای ورود به طرح ترافیک از تاریخ 14 فروردین‌ 1400 ، می بایست در سامانه «تهران ‌من» نسبت به رزرو روز ورود خود به طرح ترافیک اقدام کنند. تا پیش از این شهروندان می‌توانستند ابتدا به طرح وارد شوند و سپس به صورت خودکار عوارض طرح از حساب شهروندی شان در سامانه تهران من کسر می‌شد.

اما در شرایط جدید شهروندان می ‌بایست پیش از ورود به طرح، روز مورد نظر خود را رزرو نمایند. در غیر این‌صورت محاسبه عوارض تردد خودرو با بیشینه ضرایب و به‌ازای هر روز تردد با نرخ 78.750 تومان مستقل از ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودرو انجام خواهد شد. برای آشنایی با شرایط رزرو ورود به طرح ترافیک اما در ادامه با ما باشید. شرایط اعلام شده از سوی شهرداری تهران برای رزرو طرح به این شرح است که:

امکان رزرو مجوز روزانه طرح از ظهر روز چهارشنبه هر هفته، برای هفته آتی وجود خواهد شد. هم‏چنین امکان رزرو مجوز روزانه طرح برای روزهای هفته‌‏ای که در آن قرار داریم، در صورت عدم تکمیل ظرفیت روزانه، وجود دارد.

در صورتی‌که ظرفیت مجاز روزانه رزرو مجوز روزانه طرح به پایان برسد، امکان رزرو وجود نخواهد داشت و شما مجاز به تردد در محدودۀ طرح ترافیک نخواهید بود و در صورت تردد، بیشینۀ ضرایب برای محاسبۀ عوارض برای خودروی شما اعمال و مبلغ 78.750 تومان از کیف پول شهروندی شما کسر و یا به حساب بدهی شما منظور خواهد شد.

طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 چگونه است؟
طرح ترافیک در سال 1400

خودروهایی که بدون رزرو اقدام به ورود و تردد در محدودۀ طرح ترافیک نمایند، غیرمجاز تلقی شده و محاسبۀ عوارض آن‏‌ها براساس بیشینۀ ضرایب برای محاسبۀ عوارض و به مبلغ 78.750 تومان است. مبلغ پرداختی از بابت ثبت رزرو مجوز روزانه طرح برای ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک، در حساب شهروندی شما مسدود خواهد شد. مبلغ مسدودی بابت ثبت رزرو مجوز روزانه طرح به ازای تردد خودروی شما به ‌شرح ذیل است:

  • مبلغ 63000 تومان به‌ازای خودروی دارای معاینه فنی عادی
  • مبلغ 44.100 تومان به‌ازای خودروی دارای معاینه فنی برتر
  • مبلغ 7000 تومان به‌ازای خودروی برقی یا هیبریدی

مبلغ نهایی عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک، پس از بررسی ترددهای خودرو شما حداکثر ده روز پس از تاریخ آن، از مبلغ مسدود شده کسر و مابقی به حساب شما عودت داده می شود و در صورتی که خودروی شما تردد نکند و یا توسط دوربین رویت نشود، به میزان 7 هزارتومان از مبلغ مسدودی شما کسر و مابقی به حساب شما مسترد می شود.

امکان لغو رزرو مجوز روزانه طرح برای هر روز تا ساعت 6 صبح همان ‌روز امکان ‌پذیر است. به منظور ثبت رزرو محوز روزانه طرح برای ورود به محدوده طرح ترافیک، شما می باید حتما یک خودروی تحت پوشش دارای معاینه فنی معتبر در حساب کاربری خود داشته باشید.

درخواست ‏‌های ثبت ‏‌شده برای رزرو مجوز روزانه طرح شما منحصر به پلاک خودروی مشخص است و در صورتی ‏‌که شما دارای چندین خودرو در حساب کاربری خود هستید، می‏‌ بایست برای تردد هر یک جداگانه اقدام به ثبت رزرو نمایید.

طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 چگونه است؟
طرح ترافیک در سال 1400

امکان جابه‏‌جایی رزرو از یک خودرو به خودروی دیگر وجود ندارد و می‏بایست رزرو خودروی اول لغو و در صورت وجود ظرفیت برای خودروی دیگر ثبت رزرو انجام شود. برای ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) نیازی به رزرو نیست.

در اینجا و در ارتباط با ماه رمضان توصیه می شود نگاهی به اینترنت رایگان رمضان 1400، تقویم و مناسبت های ماه رمضان 1400 و عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400 داشته باشید. همچنین برنامه سیمای ملی برای رمضان پیش رو را در برنامه های رمضان 1400 و سریال های ماه رمضان 1400 دنبال کنید.

همچنین در اینجا توصیه می شود نگاهی به استیکر ماه رمضان تلگرام و واتساپ و پیام تبریک ماه رمضان 1400 نیز می تواند جالب توجه باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص طرح ترافیک در ماه رمضان 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر