;
coinex

ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 چه زمانی است؟

در ماه مبارک رمضان ساعت کار کارمندان ادارات دولتی با تغییراتی همراه است. در این جستار به ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 میپردازیم.

بدون تردید ایام ماه مهمانی خدا از جمله مهمترین مناسبت های مذهبی در تقویم کشورهای اسلامی است که هر سال با شکوه خاصی برگزار می شود. در ایام این ماه که با روزه داری و عبارت و برخی از مهمترین ایام تاریخ اسلام همراه است، معمولا برخی تغییرات در وضعیت و روال عادی امور در کشور ما به وقوع می پیوندد.

برای مثال و از جمله مهمترین این موارد باید به تغییر ساعت کاری در رمضان هر سال اشاره کرد. بر همین اساس در جستار پیش رو به ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 چه زمانی است؟

بر این اساس و با اطلاع از تغییراتی که در ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 برای رعایت حال کارمندان روزه دار اعمال می شود، هر ساله عموم افراد به اطلاع از این تغییرات نیاز دارند. جدا از تغییراتی که در ساعت کار کلی ادارات و بانک ها د رمضان رخ می دهد، این وضعیت برای برخی ایام خاص این ماه مانند شب های قدر نیز به شیوه های خاص اعمال می شود که هر کس نیاز به اطلاع از آن ها دارد.

حالا در تکراتو به بررسی آخرین اخبار و اطلاعیه های مرتبط با ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 خواهیم پرداخت. البته که ما پیش از این به ساعت کاری ماه رمضان 1400 پرداخته بودیم. اما اینجا تمرکز ما بر نهادهای دولتی و به طور خاص بانک هاست.

 ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400

ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 چه زمانی است؟
ساعت کاری رمضان 1400

معاون توسعه و منابع انسانی استانداری تهران درباره تغییر ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 گفت: هر گونه تغییر ساعت در ماه رمضان مبتنی ‌بر مصوبه هیات وزیران است و تاکنون هیچ گونه تغییری در ساعت کاری ادارات استان تهران صورت نگرفته است.

تغییر و کاهش ساعات کاری بانک ها و ادارات در رمضان از دولت دهم اجرایی شد اما در دولت یازدهم الزامی نبود. بلکه ادارات خود نسبت به تغییر ساعت کاری اقدام می کردند و طی ابلاغیه هایی این تغییرات را به اطلاع تمام شعبه ها و نهادها می رساندند. از آن زمان تاکنون همین وضعیت برقرار است.

فارغ از اینکه ادارات در ایام عادی ماه مبارک به جهت رعایت حال روزه داران زودتر از موعد مقرر تعطیل می شوند، وضعیت بازگشایی ادارات در ایام خاص ماه یعنی شب های قدر نیز با تغییرات خاصی مواجه است. از آنجا که شب های قدر مهمترین شب ها در تقویم اسلامی و مثادف با بسیاری از اتفاقات اساطیری مهم در تاریخ اسلام قلمداد می شود، لزوم شب زنده داری طولانی برای تمام معتقدان به این مراسم برجسته است.

بر همین اساس معمولا و طی سال های گذشته، ادارات دولتی با 2 ساعت تاخیر کار خود را در ایام ماه رمضان آغاز می کنند. بر اساس آنچه از پایگاه اطلاع سانی دفتر هیئت دولت بر می آید، بر اساس مصوبه هیئت وزیران، هر ساله زمان شروع به کار وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکت ها و موسسات دولتی در روز بعد از شب قدر، با دو ساعت تاخیر تعیین شده است و کارمندان مجاز به حضور در محل کار 2 ساعت بعد از ساعت معمول هستند.

ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 چه زمانی است؟
ساعت کاری رمضان 1400

این قاعده درباره تمام ادارات دولتی، بانک ها و هر نهاد رسمی دیگری صدق می کند. بالطبع و در شرایطی که شیوع گسترده پاندمی همین حالا نیز وضعیت فعالیت ادارات را متاثر کرده است، وضعیت کار در ماه رمضان پیچیده تر از سابق خواهد بود. معاون توسعه و منابع انسانی استانداری تهران درباره ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 گفت:

در صورت تأیید مصوبه هیئت وزیران به ویژه در لیالی قدر، تغییر ساعات اداری را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

فارغ از این ها در صورتی که هر تغییر دیگری در این باره اتفاق بیفتد، این تغییرات در همین مطلب به روزرسانی شده و به اطلاع شما خواهد رسید.

تغییر در ساعت کاری مترو تهران

ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 چه زمانی است؟
ساعت کاری رمضان 1400

به تناسب شب های قدر و شب زنده داری عموم مردم و برای سهولت و سرعت دسترسی در ساعات پایانی شب، طی یکی دو سال اخیر در این ایام خاص تغییراتی در ساعت کار مترو تهران را شاهد بوده ایم. بر همین اساس مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به خدمات شبانه روزی مترو تهران در شب های قدر گفت:

مترو تهران درتمامی خطوط درون شهری از ساعت 23 تا 5:30 صبح، به مردم خدمات‌رسانی می‌کند.

او ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شهروندان تاکید کرد که مترو همواره می کوشد تا در مناسبت های ملی و مذهبی تسهیلات لازم را برای تردد مسافران فراهم کند و شب های قدر نیز از این قاعده مستثنی نیست:

در لیالی پربرکت قدر جهت تکریم شب‌زنده‌داران و تسهیل تردد آن‌ها به مساجد، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی همچون حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، امامزاده صالح (ع) و حرم مطهر امام خمینی (ره)، متروی تهران در خطوط درون شهری به‌صورت شبانه ‌روزی فعال خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه درباره ساعت کاری مترو تهران در شب های قدر گفت به مانند شب نوزدهم ماه مبارک، در شب های 21 و 23 رمضان نیز سرویس دهی شبانه از ساعت 23 تا 5:30 صبح روز بعد در خطوط یک، دو، سه، چهار، شش و هفت متروی تهران با فاصله هر 30 دقیقه یک قطار صورت میگیرد. او همچنین خاطرنشان کرد:

مترو تهران در لیالی قدر در خط ۵ (تهران- گلشهر) و بالعکس و ایستگاه‌های پایانه‌های یک، دو و چهار، شش فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) خدمات رسانی شبانه ندارد.

ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400

ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 چه زمانی است؟
ساعت کاری رمضان 1400

بالطبع در شرایط ویژه ماه مبارک برای همه کارکنان اعم از کارمندان بانک ها و ادارات دولتی و خصوصی و کارگران کارخانه ها و کارگاه های صنعتی یکسان است و همه این شرایط را باید تحمل کنند. ای بسا که وضعیت برای کارگران اسفبارتر از کار در ادارات و زیر باد کولر است!

اما متاستفانه به مانند بی توجهی که در زمینه حق و حقوق عادی کارگران وجود دارد، در بحث تعطیلات و تغییر ساعات کاری نیز وضعیت کارگران به هیچ وجه بهتر نیست و حتی آنچه برای کارمندان رعایت می شود برای کارگران به سختی رعایت می شود.

پیش از این در تکراتو در از مباحث زیادی که بر سر تفاوت حقوق کارگر و کارمند در حداقل حقوق در سال 1400 وجود دارد گفته بودیم. اما به همان ترتیب در مورد وضعیت سخت ماه رمضان و روزه داری حین کار نیز، کارگران حق دارند که خواهان زمان استراحت بیشتر یا کاهش ساعت کار باشند. اما آنطور که بررسی های ما نشان میدهد، آنچه در ماده 150 قانون کار آمده و به طور یکسان برای کارگر و کارمند لحاظ شده، از سوی کارفرمایان برای کارگر رعایت نمی شود. بنابر ماده 150 قانون کار:

کلیه کارفرمایان مشمول این قانون مکلفند در کارگاه، محل مناسب برای ادای فریضه نماز ایجاد نمایند و نیز در ایام ماه مبارک رمضان برای تعظیم شعایر مذهبی و رعایت حال روزه داران باید شرایط و ساعات کار را با همکاری انجمن اسلامی و شورای اسلامی کار و یا سایر نمایندگان قانونی کارگران طوری تنظیم  نمایند که اوقات کار مانع فریضه روزه نباشد. همچنین مدتی از اوقات کار را برای ادای فریضه نماز و صرف افطار یا سحری ، اختصاص دهند.

در شرایط فعلی بیش از 14 میلیون مشمول قانون کار در کشور وجود دارد، ولی معمولا رعایت ماده 150 قانون کار مه به طور خاص بر ساعات کاری ماه رمضان تاکید دارد، از سوی کارفرمایان جدی گرفته نمی شود.

ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 چه زمانی است؟
ساعت کاری رمضان 1400

بالطبع دلیل اصلی این موضوع فقدان نظارت بر کارفرمایان و نهادی برای احقاق حق کارگران است. هر کارگری به مانند سایر اقشار جامعه میل دارد در ایام مبارک شب های قدر به شب زنده داری و عبادت مشغول باشد. اما نباید نگران وضعیت کار خود در فردای شب قدر باشد و استرسی از بابت حضور در محل کار با حالی نزار داشته باشد. این موضوع تنها و تنها باید از سوی کارفرمایان رعایت شود و ضرورت سختگیری بیشتر بر این قشر برای رعایت ماده 150 قانون کار به خوبی حس می شود.

در پایان به علاقه مندان توصیه می کنیم تا اطلاعات خود در سال 1400 در مواردی چون عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، اضافه کاری در سال 1400 و دستمزد روزانه در سال 1400 را افزایش دهند. همچنین میزان یارانه در سال 1400 دغدغه هر فردی است.

به علاوه شاید تمایل داشته باشید تا اطلاعات دقیقی از وضعیت بازارها برای آشنایی با بهترین سرمایه گذاری 1400 داشته باشید. در اینجا توصیه تیم تکراتو این است که به طور خاص بازارها و حوزه های مهم سرمایه گذاری نظیر پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 و سود بانکی در سال 1400 را در نظر داشته باشید.

فارغ از این ها و با وضعیت فعلی کشور و بادر نظر گرفتن پیش بینی قیمت گوشی 1400، پیش بینی قیمت یورو در سال 1400 و بهترین سهام برای خرید در سال 1400 به هیچ وجه سرمایه گذاری در این حوزه ها عجیب نخواهد بود و شاید بتواند سرمایه گذاری مناسبی هم باشد. فارغ از این حتما را بهترین مشاغل سال 1400 در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ساعت کاری بانک ها و ادارات در ماه رمضان 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با عنایت به اینکه مراجعین به ادارات و بانک ها بخصوص در ایام‌ماه مبارک رمضان در ساعات اولیه و بعد از وقت شرعی که حدود ساعت ۱۳ می باشد به حداقل می رسد طبعا تغییر ساعات و شروع کار از ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ امری بدیهی می باشد و از سوی دیگر صرفه جویی در برق و … ادارات را بهمراه دارد

    پاسخ